Overpris?

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Overpris?

Post by Olav K »

Kjetil Kvist wrote:Drev ikke Olav og forsket på dette for noen år tilbake?
Forskning er kanskje litt drøytt uttrykk, men i NNF-nytt nr. 1-2012 har vi et lite forsøk på å analysere korelasjonen mellom gullpris og norske,svenske og danske 20 kr. mynt.
Det ble tatt utgangspunkt i auksjonsresulter fra OMH i perioden 1997-2011, her ble det årlig omsatt et større antall av alle tre kategorier. Prakteksemplarer og svakere enn 01 ble holdt utenfor (mener jeg å huske).
Sterkest sammenheng var de for danske (omsatt for noe under gullpris) og svenske (noe over gullpris). Mens "samlerpremien" differansen mellom gullpris/tilslag - for norske mynter økte - målt i kroner, men falt noe målt i prosent, frem til 2011. Dette året, hvor gullprisen i september satte en "all time high" - $1900 pr. oz, falt samlerpremien for norske mynter fra vel 2.500 til ca. 1.100.
Dasnk mynt lå i 2010/2011 jevnt 400 under gullpris (selv med salær i tillegg var totalkost lavere enn gullprisen) mens for svensk mynt falt premien fra + 300 til minus 500. Om myntmarkedet buttet i 2011, eller om dette var inngang til en varig tendens har ikke vært fulgt opp. Gullprisen har jo siden sunket betydelig, så tilbake til prisnivået for 2010 burde vi ikke være. Kanskje var kjøperne i 2011 synske?
Selvom jeg tror undersøkelsen - frem t.o.m. 2010 viste en riktig trende for perioden, var dette ingen vitenskapelig undersøkelse. Kanskje en undersøkelse på et bredere empirisk grunnlag (privathandel (utenom Samlerhuset) og andre auksjoner enn OMH) fra 2000 til idag kunne være en passende semesteroppgave for en masterstudent?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Overpris?

Post by Ask »

Kjetil Kvist wrote: Det å samle hovedmynter fra gullstandardens tid er faktisk veldig interessant, og i mange tilfeller får man myntene til bare noen prosenter over gullverdien. Det finnes enkelte typer som er verdt mer, slik som de norske, polske, albanske, russiske, men tyske, franske, italienske, greske, britiske, amerikanske, svenske, danske osv. ligger like over gullverdien.
I alle disse landene finnes det enkelte typer eller årganger som handles langt over gullpris, jfr. den svenske 20 - kronen fra 1925. Når det gjelder Tyskland så er det egentlig bare de mest gjengse typene og årgangene fra de største delstatene som omsettes til gullpris, de øvrige er ganske så mye dyrere. Men , og her tilfører du et annet aspekt som kan være av interesse når en ny samler planlegger sitt samleområdet , ved mynter i slike prisklasser lønner det seg å tenke litt over hvilke markeder man ønsker å agere i. I Norge er interessen for alt annet en norsk mynt svært liten, skandinavisk gull går ennå an, men når det kommer til de øvrige lands mynter kan man risikere å tape fordi ingen har interesse av å betale den numismatiske premien. Dersom man satser på et samleområde som faller utenom her kan det være lurt å instruere sine arvinger om hvor de skal kvitte seg med godsakene.

Mvh. Ask
Oscar2Au
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2014 19:47
Location: Hordaland

Re: Overpris?

Post by Oscar2Au »

Svessien,
Takk for interessant innspill. Kanskje jeg skal roe ned gullsamlingen, i påvente av en prisjustering, og heller gå for tradisjonelle mynter. Må tenke litt på den.

Ellers er det riktig. Myntene ble kjøpt i Bergen.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Overpris?

Post by svessien »

Oscar2Au wrote:Svessien,
Takk for interessant innspill. Kanskje jeg skal roe ned gullsamlingen, i påvente av en prisjustering, og heller gå for tradisjonelle mynter. Må tenke litt på den.

Ellers er det riktig. Myntene ble kjøpt i Bergen.
Jeg mener ikke at du skal ta mine anbefalinger for god fisk. Jeg har tatt feil før. Men det er ingen garanti for at mynter er et trygt investeringsobjekt, det er det som er mitt poeng. Det greieste er å samle mynter fordi det er lærerikt og gøy, og ikke med tanke på fremtidig avkastning, da denne avhenger av mange uforutsigbare variabler.
Anbefalingen om europeisk gullmynt som ligger nærmere gullprisen enn norsk mynt er god, hvis du ønsker størst mulig sikkerhet. Gull er bemerkelsesverdig stabilt, selv om markedet har vært noe volatilt i forbindelse med finanskrisen. Det er også mange svært pene europeiske gullmynter, som sikkert vil gjøre seg fint ved siden av Oscar II :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Overpris?

Post by samler607 »

Helt enig i at du bør avvente en samling av norske gullmynter.
Om gullmynter er et must, kjøp gullmynter som ligger rundt spot pris.
Ta deg alltid god tid, når det kommer til kjøp av mynter se deg rundt på forskjellige nettsider, og auksjoner prisene kan variere veldig når det kommer til mynter.
Ellers er det jo utrolig morro å samle eldre norske og danske mynter fra 1600 - 1800 tallet.
Masse lykke til med myntsamlingen, det er utrolig morro!
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Overpris?

Post by Ask »

samler607 wrote:Helt enig i at du bør avvente en samling av norske gullmynter.
Om gullmynter er et must, kjøp gullmynter som ligger rundt spot pris.
Ta deg alltid god tid, når det kommer til kjøp av mynter se deg rundt på forskjellige nettsider, og auksjoner prisene kan variere veldig når det kommer til mynter.
Ellers er det jo utrolig morro å samle eldre norske og danske mynter fra 1600 - 1800 tallet.
Masse lykke til med myntsamlingen, det er utrolig morro!
Er dette ikke ensbetydende med å si at en gullmynt ikke kan ha en numismatisk verdi ?

Mvh. Ask
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Overpris?

Post by Kjetil Kvist »

Så lenge det er en mynt, så har den numismatisk verdi. Men den mangler kanskje en samlerverdi ut over metallverdien.

Hvilket minner meg om en veldresset mann med slips som synes det var forstemmende at man for sveitsiske 20-francs bare fikk betalt for gullet og ikke pålydende i tillegg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Overpris?

Post by svessien »

Kjetil Kvist wrote:
Hvilket minner meg om en veldresset mann med slips som synes det var forstemmende at man for sveitsiske 20-francs bare fikk betalt for gullet og ikke pålydende i tillegg.
Hvilket også minner meg om redaktøren (og eneste arbeidende journalist) i bladet "Farmand", som blåste seg opp som en bøe i forbindelse med Lehmann-konkursen og sentralbankenes redningspakke, og forutsa hyperinflasjon med 200% sikkerhet. Derpå anbefalte han å kjøpe gull, og da norske gullmynter som han selv hadde kjøpt. Jeg skrev inn og gjorde ham oppmerksom på at han da hadde betalt langt, langt over gullprisen, og at dette var verdi han sannsynligvis ville miste i en eventuell hyperinflasjon (folk er ikke så opptatt av "samlerverdien" når det koster et trillebårlass med penger for et brød). Derpå trykket han en skjelvende dementi, og anbefalte 20 franc mynter fra Frankrike og Sveits.

Moralen er: Ikke stol på det som står i avisen, eller på Samlerforum. Tenk selv, og gjør deg opp din egen mening. Deretter er man klar for å kjøpe og selge.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Overpris?

Post by Olav K »

Jeg trodde "Farmand" avgikk ved døden da jeg sluttet å skrive der for vel 40 år siden?
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Overpris?

Post by svessien »

Olav K wrote:Jeg trodde "Farmand" avgikk ved døden da jeg sluttet å skrive der for vel 40 år siden?
En som heter Hans Lysglimt har kjøpt rettighetene, og forsøkt å lage en slags Ron Paul - style publikasjon i Norge. Enormt inspirert av tradisjonell amerikansk liberalisme, og derav gullstandard.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Overpris?

Post by samler607 »

Ask wrote:
samler607 wrote:Helt enig i at du bør avvente en samling av norske gullmynter.
Om gullmynter er et must, kjøp gullmynter som ligger rundt spot pris.
Ta deg alltid god tid, når det kommer til kjøp av mynter se deg rundt på forskjellige nettsider, og auksjoner prisene kan variere veldig når det kommer til mynter.
Ellers er det jo utrolig morro å samle eldre norske og danske mynter fra 1600 - 1800 tallet.
Masse lykke til med myntsamlingen, det er utrolig morro!
Er dette ikke ensbetydende med å si at en gullmynt ikke kan ha en numismatisk verdi ?

Mvh. Ask
Var nok veldig rask i min tekst her, ikke det jeg mener.

Jeg gir gjerne langt over metall pris på samtlige mynter i min samling.
Men jeg er en av de som mener norske gull mynter er "fiktivt" priset eller feil priset. Pris presset, manipulert, ja jeg kan komme med mye rart.
Bare det jeg mener.
Så jeg kommer ikke til å kjøpe noen norske gullmynter til min samling ( merk årgangsmynter ) .
Jeg er sterkt imot den prispressingen jeg mener samlerhuset gjør.
Så min ubetydelige lille prostest blir at jeg ALDRI byr på norske årgangsgullmynter. Og kommer aldri til å gjøre det før jeg kan kjøpe de enkle for rundt spot.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Overpris?

Post by Ask »

Kjetil Kvist wrote:Så lenge det er en mynt, så har den numismatisk verdi. Men den mangler kanskje en samlerverdi ut over metallverdien.

Hvilket minner meg om en veldresset mann med slips som synes det var forstemmende at man for sveitsiske 20-francs bare fikk betalt for gullet og ikke pålydende i tillegg.
Gi meg hans adresse og jeg betaker med glede 100 francs pluss gullverdi for en sveitsisk 100 franc til ham.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Overpris?

Post by Olav K »

Oscar2Au: Nå har du fått mange svar og har kanskje blitt forvirret. Det er selvfølgelig greitt å samle Oscar II i gull. Men vil du pirre nyskjerrigheten og skaffe deg kunnskap er det mye morsomt gull derute.
Grekerne: Phillip I laget sin egen minnemynt i gull over sine olympiske seiere, Alexander (den store) ville markere at han var greker med Atene på forsiden av sine gullmynte. Romerske keisere lot slå auereuser, østromerne som i nyere tid er kalt bysantere hadde gulmynten, solidus - etterhvert andre navn. Små gullmynter sirkulerte selv i den mørkeste middelalder, og i rennesannsen kom Firenze med florinen, og Venezia med ducaten - mynter som ble kopiert i hele Europa. England gikk sine egne veier med Angel, guinea og sovereign og på 1800-tallet fikk vi ymse myntunioner som alle levde opp til en gullstandard, nå også USA med sine eagles.
Her kan du samle gull, hvor den internasjonale etterspørselen sørger for et rimelig stabilt prisnivå, litt uavhengig av gullprisen.
VeneziaLuduvicpManin1797.jpg
VeneziaLuduvicpManin1797.jpg (112.34 KiB) Viewed 1350 times
Som eksempel, den siste venitianske dukat, Napoleon avsluttet den venetianske republikk i 1776, denne mynten slapp likevel ut året etter - men så var det slutt på en mynt som hadde hatt uforandret design siden 1300-tallet.
Kort sagt: "Gullmyntens historie" som man kan gjøre så fylldig eller slank som du vil, men det er en utfordring, men defintivt mer spennende enn å se etter forskjeller mellom Oscar II 1878 og 1882.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Overpris?

Post by Arve »

Dette er skuffende upresist Olav. :wink: Den første venetianske dukaten ble preget i 1284 og ble preget frem til 1545 da den skiftet navn til zecchini og fikk en litt lavere vekt. Zecchini ble preget frem til 1797. Ludovico Manin ble tvunget til å abdisere 12. mai 1797 og den 16. mai ble Venezia okkupert av franske tropper.

Til trådstarter: Du skjønner kanskje at du kan få mye historie ut av å samle eldre gullmynter. Lykke til. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Overpris?

Post by Olav K »

Arve wrote:Dette er skuffende upresist Olav.
Huff ja, sånn går det når man i en sen nattetime egentlig skal legge seg, men får lyst til å fortelle hvor morsom en gullsamling kan bli, men ikke tar seg tid til å sjekke om hukommelsen holder mål. Det gjør den jo ikke. Og det er tungt å erkjenne at klisterhjernen ikke er hva den en gang var. :oops:
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”