"En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Numismatisk forum
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

"En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by Kjetil Kvist »

Fikk denne i mailen min her om dagen, og jeg har lurt på det siden.

Samlerhuset kaller nå den svenske 2-kronor 1876 for en "[h]ovedmynt i norsk mynthistorie."

Kan noen på forumet være behjelpelige med å begrunne denne hypotesen, og gjerne legge fram noen kilder som viser at den inntar en plass vi ellers pleier å forbeholde Gimsøydalere og 1/2-speciedaler 1873?
Attachments
279a.jpg
279a.jpg (93.73 KiB) Viewed 1873 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by karstkri »

:lol: :lol: :lol: Unskyld at jeg ler men at en "hovedmynt i norsk mynthistorie" viser seg å være en Svensk 2krone er for dumt :mrgreen:
Forøvrig skremmende at 400.000 normenn har latt seg lure av dem :?:
Last edited by karstkri on 06 Jun 2014 19:53, edited 1 time in total.
karstkri
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by svessien »

Markedsføringsloven:

"Kapittel 2. Handelspraksis overfor forbrukere

§ 6.Urimelig handelspraksis
Urimelig handelspraksis er forbudt.
En handelspraksis er urimelig dersom den strider mot god forretningsskikk overfor forbrukere og er egnet til vesentlig å endre forbrukernes økonomiske atferd slik at de treffer beslutninger de ellers ikke ville ha truffet.
Dersom en handelspraksis er rettet til en bestemt forbrukergruppe, eller dersom bare en klart identifiserbar gruppe av forbrukere er særlig sårbare på grunn av psykisk eller fysisk svakhet, alder eller godtroenhet og den næringsdrivende burde ha forstått dette, vurderes praksisens urimelighet ut fra den aktuelle forbrukergruppens perspektiv. Beskyttelsen av sårbare grupper berører ikke vanlig og rettmessig praksis der det fremsettes overdrevne påstander som ikke er ment å tas bokstavelig.
En handelspraksis er alltid urimelig dersom den er villedende etter § 7 eller § 8, eller aggressiv etter § 9.
Departementet fastsetter i forskrift de formene for handelspraksis som under enhver omstendighet skal anses som urimelige."
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by vemod »

For å sitere Hamsun: "Må det være meg tillatt å falle besvimt om av latter"
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by Stein Knutsen »

Jeg er ingen jurist,men så lenge man holder seg skal vi delvis til sannheten vel så blir det vanskelig å "ta noen
Norsk mynt er det jo ikke men den første 2 kronen innad i myntunionen var det vel dog.
Så kan vel si at det å kjøpe opp store andeler av en myntårgang kan tendere til umoralsk.
Hypotetisk sett kan dette også være gjeldene for Norske sølvmynter fra Oscar.
Slik jeg ser det må det være et tankekors,det faktum at potensielt enkelte handlere/samlere
kan kjøpe inn det være seg rimelige Norsk/Svenske Sølvmynter for så a konstruere en bedre pris .
Jeg sier ikke at jeg har rett,men har lyst til å ta det opp
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by jornkris »

Jeg kjøpte myntkatalogen av samlerhuset i vinter for å sammenligne den med handlerkatalogen, da kom jeg inn i systemet deres igjen.

De spammer ut reklamen for denne supermynten hver eneste uke, når jeg nettopp kom tilbake etter to uker uten internett hadde jeg to mailer med reklame for denne i spamfilteret. (pluss andre). Det står ikke engang i teksten at den er svensk (leser jeg mail i spamfilteret kommer de uten bilder), men det står med liten skrift inni det ene bildet. De gjør alt for å fremstille den som norsk, Norge eller Norges, norsk, norskt er nevt 24 ganger i reklameteksten, Sverige 1 gang (den med liten skrift som ikke engang er tekst).

199 kroner for denne mynter forøvig blodpris, den kan lett skaffes for under femtilappen i Sverige, og 199 kroner er vistnok med 75% rabatt.
Samlerhuset er ikke annet enn er totalt useriøs drittpostordrefirma som lyver, bløffer og overdriver for å selge mynter.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by Olav K »

Aldeles enig med jornkris, men hva vi forteller hverandre her inne er én ting: Alle her inne har sett lyset og sannheten - men hva gjør vi for å nå frem til de 400.000 villedede lam i samlerhusets kundeportefølje?
I det konkrete eksempel kan vi neppe arrestere SH for annet en en høy prisforlangende, den første to-krone i den skandinaviske myntunion vil vær et element (også) i norsk mynthistorie. "Viktig" er et skjønnspørsmål uten fasit.
Men vi må kunne nå frem med at SHs kundepriser er er høyere enn i alle andre salgskanaler. Jeg har heller ikke fasit på det.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by hertervig »

Nå var vel også danskene med i den skandinaviske myntunion, og de kom med sin første 2-krone året før, i 1875. Så den svenske fra 1876 er ikke først en gang.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by Kjetil Kvist »

Myntunion? Nei, dette er en annonse som er ganske finurlig formulert og som spiller på misforståelser og forestillinger om unionen med Sverige. Det er for eksempel en hel del, også i historisk faglige miljøer, som ikke helt skjønner at Norge var et selvstendig rike selv om vi var i en personalunion med Sverige. Dermed blir svensk-norske mynter like mye norsk-svenske mynter, og det er vanskelig å nå fram med et budskap om at det ble preget norske mynter i Norge, og svenske mynter i Sverige. Så her spiller man på forestillingen om at en svensk 2-kronor er egentlig også norsk.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by lili »

Sporsmalet er vel heller uproblematisk.

Hva med den europeiske myntunioen Euro?

Hvorpa det selges norske euro som "provemynter".

Om hundre ar hva skal man si, og hva sa man for 00 ar siden?

Mvh
lili
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by lili »

Da fyrer jeg los (igjen), og fordi jeg er temmelig forbannet pa det norske numismatiske miljoet her pa Samlerforumet (ansiktsboken er kanskje bedre?).

Begynner med denne tullesaken. Man driter vel i om noen betale 200 kroner for en svensk 2 krone?
Pa lik linje som man driter vel i hvor man drikker sin utepils? Pa aAker Brygge eller Gronland?
Slike selgeere er ikke medlemmer i NNF eller andre myntforeninger i Norge.
Hvorvidt man reiser til Ibiza og bruker 3000 kroner eller 90.000 kroner, hvilket begge tilfeller er mulige,
er det utrivelig a kritisere, da man ma kjenne motivet tilet evt forbruk.

Hvorvidt man velger en aften ute pa 3 billige pils, men man tar en drosje hjen som faktisk kan koste mere.
Men drosjeprisen den klager man ikke pa.

Jeg tror at forberukerne/markedet til slutt vil vinne over sleipingen. Men dersom mottaker er fornayd?
Skal man da ga pa dorene som Jehovas Vitner?

Og dersom man onsker a bruke energien utover enn i Samlerforum, mener jeg at der er det hvor man ma bor gjore det.

Det som interesserere i dette hensende, meg, mere, er Norsk Numismatisk Forening.

Hva er formalet med denne " dusteforningen, hvis formal er hovedsakelig auksjoner, hvor venner og inviterete kan by pa utbydte objekter.
Hvorpa agendaen/tidsskrift kun er pa papirformat (dette pga samlerinteressen for slike objekter). Slik at medlemmene kan perme inn bladene, og sikkert
tjene/ikke tape pa selge dem,nar de en gang konverterer til Antikke/Bysantiske eller Middelalder.mynter.

Jeg vet ikke om NNF er et dusteforbund eller et numismatisk NORSK forbund. Jeg mener at medlemmer av NNF bor markedsfore norke mynter og punktum
I minstefall,syntes jeg at man bor ha et posetivt forhold til noske mynter, slik at man kan lage et posetivt miljo i Norge. Ikke bare for a skryte i utlandet-

Jeg vil aldri bli medlem av NNF. Jeg vurderer sterkt a bli medlem av SNF, da de vireker som e vet hva de deriver med.

I forhold NNF kan jeg i hverstefall vurdere a foreta en "donasjon" anonymt, safremt gaven ikke brukes til pils og pizza, men tel fremming av norsk numismatikk.

Mvh
lili
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by lili »

Forts.

Hvor mange av personene i NNF (ansvar i organisasjone) har norske mynter som samleromrade/hovedsamleromrade?

Mvh
lili

http://www.norsknum.org/kontaktinfo/kontakt.htm
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by Myge »

Du skriver veldig sent om natten? Jeg synes du er litt sint i de siste innleggene dine. Pust inn, pust ut, tell til ti, og ro ned litt. Kan anbefales :)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by Myge »

Alternativt still spørsmålene du har i fremtiden på Facebook, så kan du se om du får svar der :)
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: "En hovedmynt i norsk mynthistorie" ?

Post by svessien »

Myge wrote:Alternativt still spørsmålene du har i fremtiden på Facebook, så kan du se om du får svar der :)
:)

Glimrende ide!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”