En liten Spørreundersøkelse!

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

En liten Spørreundersøkelse!

Post by KreativProgrammerer »

Det har vært en del snakk i de siste ukene på forumet om auksjonsprisdatabaser og liknende.
Jeg har lest det som har blitt skrevet og fikk lyst til å finne ut av hva folk der ute mener om dette.

Jeg har laget en spørreundersøkelse, som jeg har lagt opp på min nettside: Trykk på linken under!

Det er kun to spørsmål og jeg håper så mange som mulig vil ta seg tid til å svare. På forhånd takk.

http://icoinsapp.com/no/delta-i-prosjek ... dersokelse

Jeg lagde denne undersøkelsen fordi jeg selv ønsker å vite hva dere mener (egeninteresse) og fordi jeg tror det er mange på forumet som har en mening, men som ikke ønsker å komme ut med den offentlig.

Etter at undersøkelsen er ferdig vil jeg offentliggjøre resultatet.

Undersøkelsen er anonym.
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by KreativProgrammerer »

Nå er spørreundersøkelsen ferdig og resultatet er klart.
Resultatet ligger også uten på nettsiden jeg har linket til over.
Spørsmål 1
Spørsmål 1
survey1.png (15.68 KiB) Viewed 2246 times
1. 9 stemmer
2. 13 stemmer
3. 27 stemmer
Spørsmål 2
Spørsmål 2
survey2.png (11.05 KiB) Viewed 2246 times
Gjennomsnitsprisen i følge svarene på spørsmål 2 er 398,74,-
I og med at det bare er to svar som trekker opp gjennomsnittet så mye, har jeg selv valgt og fjerne dem fra min egen liste og får dermed 213,55 som gjennomsnitt.

En stor Takk til alle som deltok i denne undersøkelsen og til Admin, som ga meg lov til å linke til den her :D.
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by jornkris »

9 av de 49 som svarte foretrekker utgivelsen til Mortensen, den har vel aldri hatt over 100 solgte i opplag.
Mens 27 foretrekker icoinsapp, da er det bare å gange opplagstallet til Mortensen med tre så har du max antall solgte apper 300.

Myntsamlere kan bruke titusener på mynter, men de gidder ikke bruke et par hundrelapper på et album å ha de i, en bok om dem eller enn app.
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by G.Ravn »

Myntsamlere er gniere :mrgreen: mens vi seddelsamlere gjerne bruker mer på bøker enn på sedlene... :cry:
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by KreativProgrammerer »

jornkris wrote:9 av de 49 som svarte foretrekker utgivelsen til Mortensen, den har vel aldri hatt over 100 solgte i opplag.
Mens 27 foretrekker icoinsapp, da er det bare å gange opplagstallet til Mortensen med tre så har du max antall solgte apper 300.
Det blir nok litt for enkelt og konkludere med noe slikt ut fra denne lille spørreundersøkelsen, men jeg skjønner hva du mener.

I dette tilfellet tror jeg derimot at statistikken lyver litt.

MEMs bøker har f.eks. vært mer for hardcore samlere, og har kostet opp mot 1000 lappen hele tiden, finnes kun i ett format, og har nå visse restriksjoner.
Videre vet jeg at han til tider har hatt høyere opplag enn 100, ikke at det betyr så mye, da prisforskjellen er markant.

Samtidig snakker jeg om noe jeg holder på å lage, ikke noe som allerede er ferdig. Noe som nok betyr ganske mye. "Talk is cheap", som det jo heter :D
Det kommer heller ikke til å være begrenset til bare å være en app. Det blir en nettside, webapp og app. Noe for alle, og lettere å bære med seg, siden du kan legge det til på telefonen :D
Et annet eksempel er jo katalogen Norges Mynter, som det selges ganske mye av til litt over 100 lappen hvert eneste år. Tror nok opplaget der er ganske mye høyere enn det vi snakker om nå.
Hvor mange jeg kan selge av min Norske webapp versjon er nok mer begrenset til antall solgte Norges Mynter hvert år, enn til hvor mange bøker MEM selger.
Men uansett, Time will show :D regner jeg med.
G.Ravn wrote:Myntsamlere er gniere :mrgreen: mens vi seddelsamlere gjerne bruker mer på bøker enn på sedlene... :cry:
Lover at det kommer en versjon med sedler også, men dessverre ikke i første omgang. :cry:
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by Olav K »

Jeg tror preferansene ( for medium) er aldersbestemt. Gamlinger som meg synes bøker er bra. Bøker er bra, man kan skrive i dem, men kan løfte blikket over flere sider og se sammenhenger. Bøker kan koste litt, men sjelden mer enn en rimelig mynt. Sånne som meg synes det er lettere å dybdesøke i bøker, selvom vi glatt bruker Wikipedia på grovsøkk og faktasøk om myntherre eller opprinelssted.
Mitt inntrykk av "yngre mennesker" (alle under 50?) er at de forventer at alt finnes på nettet, det du ikke finner der er ikke verd å vite. Nettet er gratis, i all fall bør det være en "light-versjon" som er åpen, og som gir det nok info til å vurdere om du vil gå inn på en betalingsløsning, som uansett ikke bør overstige NOK 21, USD 3 eller EUR 2.5 - men da er det greit om abonnement/tilgang begrenses til én uke, eller et begrenset antall søk.
Det som forbauser meg i undersøkelsen er at så mange som 9 foretrekker MEMs årbok, som de har til leie - ikke eie, som ikke kan overdras, ikke siteres fra (uten skriftlig forhåndstillatelse) og det til en pris som overstiger de fleste bøker man kjøper til eie. Resten vil ha en nettbasert versjon, men til moderate priser - i realiteten vel avhengig av hva som til sist leveres. Dernest har vi et økende tilfng på informasjon, iallfall om tiden etter 1814. To regulære norske kataloger, med pris - utgis årlig, pluss Sieg som dekker et større tidsintervall, og hårde rykter forteller om Gunnar Thesens store verk kommer i nær fremtid - alle med priser. Hertil kommer Jornkris' betydelig mer detaljerte bok (i forhold til de to katalogene samt Sieg).
Jornkris gjettet at antallet potensilet interesserte var 300. Jeg tor det er et greit tall, og min tro baserer seg på at det ligner totalt antall deltagere på OMGs auksjoner. Men her møter de som villig betaler kr. 1000+ for en bok de finner relevant, til dem som aldri har gjort annet enn å sjekke internett - gratis.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by jornkris »

Myntkatalogene trykkes vel i et opplag av 3.000 hvert år, men jeg har inntrykk av det er endel igjen på slutten av året.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by Olav K »

Jeg vet ikke om katalogen Norges Mynter opererer med to opplag? Den versjonen som har liste over norske mynthandlere og den som kun nevner Samlerhuset og sendes SH's kunder - jeg vil tro at opplaget for sistnevnte er større enn 3000, men aner ikke - kundelisten deres er ialfall på langt fler enn 3000. Jornkris, du har vel selv en følelse av hva folk er villig til å betale for informasjon? Etter mitt skjønn er boken din en "må ha" for alle årgangssamlere, men jeg blir ikke forbauset om en del av årgangsfolket ikke vil ofre en grei krone fra 1925 på boken din. (Men det vil glede meg om jeg tar feil).
Jeg har intet i mot databaser, tvertom, det er glimrende supplement til bøker. Trådstarters prosjekt er spennende, og kanskje han kunne gjøre det lurt ved å linke sine prislister til jornkris' bok?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by jornkris »

Jeg tror at opplaget på 3.000 inkluderer både den vanlige utgaven og den sensurerte versjonen idiotene som er kunder hos samlerhuset mottar.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by KreativProgrammerer »

Jeg tror ikke man kan regne antall personer som er innom OMG ved en auksjon som samme antall personer som er potensielle kjøpere at en prisliste over norske mynter. Det er langt i fra bare hardcore samlere som er interessert i slikt. Dette forumet representerer for det meste hardcore samlere, ikke de som kjøper NM, HK eller SIEG katalogene hos mynthandlere i Norge hvert år.

For å finne ut av hvor mange potensielle kunder det kan være, kan man f.eks. se på omsetningen til Samlerhuset på rundt 200 mill.
I tillegg kan man se på hvor mange myntsett det har blitt laget de siste årene, rundt 20-25000. En del er sikkert ikke solgt, men det burde gi en viss pekepinn.
Det er mye mer statistikk jeg kan liste opp her, men tror ikke det trengs for å forstå at man ikke lager så mange myntsett bare for moro skyld. I 1995 ble det laget 100.000 sett. antallet har dalt ned til 25.000 i 2012.

Jeg tror vi snakker om mellom 10-20.000 potensielle kunder i Norge.
I tilegg kommer utenlandske kunder. Systemet mitt kommer ut på de fleste språk.

I tillegg til de som allerede er samlere er det et enda viktigere marked, nemlig fremtidens samlere, de som ikke akkurat har blitt mottatt med åpne armer i de siste to tiårene.
Gjennomsnitsalderen på en myntsamler i dag er som vi alle vet over 50 år.
Jeg lager mitt system like mye for fremtidens samlere, som for nåtidens.

Systemet baserer seg heller ikke bare på salg av en liste over priser på mynter. Det er bare en liten del av helheten.
Det jeg ville vite ut fra denne undersøkelsen var hvor viktig denne delen er for nåværende samlere, og det virker for meg som at det er ganske viktig.

En pris på 21 kroner for en ukes tilgang tilsvarer over 1000 kr i året. Mye høyere enn jeg tror de fleste vil være villig til å betale. Men en prøve i en uke kan nok fungere, eller et antall søk osv.
For at dette skal slå an, må det være billigere og/eller mye bedre enn det som er eksisterende. Jeg kommer til å prøve på begge.
Du ville ha en bok å holde i handa, hvis det går greit for deg å laste den ned fra nettet, regner jeg med at det kommer også.
Det blir litt anderledes en de som finnes i dag, fordi det blir du selv som bestemmer hvordan boka skal se ut, og hva den skal inneholde, i.e. (Dine egne mynter, med gradering, verdi osv. eller uten bilder og kun tekst)
Vi kan kalle det; Generer din egen avkrysningsliste og lag .pdf, .epub, .ibook eller skriv ut boken på din egen printer og velg papirkvaliteten selv :D
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by jornkris »

tja
Før jeg ga ut boka mi samlet jeg inn flere hundre epostadresser til myntsamlere som så fikk epost om boka.
Jeg fikk eposten videresendt til mailinglista til en myntforening, lapper delt ut hos en annen myntforening forhåpentligvis omtale i medlemsbladet til en tredje.
Deretter har jeg hatt annonser på steder mange kjøper mynter som qxl, auction.no og ebay, pluss samlingsplasser som samlerforum og myntgrupper på facebook pluss at enkelte mynthandlere selger den og amazon.com. Jeg regner likevel med å selge langt under 300 eksemplarer.

Heldigvis har salget tatt seg litt opp fra den trege starten siden endel som tenkte de heller kjøper en til mynt nå har funnet ut hvor mye bedre den er i forhold til katalogene, men flertallet foretrekker uansett å ikke bruke penger på kunnskap.

Jeg tror nok du overvurderer markedet, men det hadde nok vært fint om jeg tok feil.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by Olav K »

Det ville være flott om potensialet var 20.000+ , og kanskje er det totale antall av kunder hos Samlerhuset enda større.
Men - om alle som kjøper myntsett og minnemynter var ineteressert i kunnskap, hvorfor har vi hittil merket så lite til dem?
Kanskje den enkle forklaring er at de ikke er interessert? De første myntsettene som kom i vårt hus var gaver til våre barn i forbindelse med dåp - "artig å ha mynter fra det året de ble døpt". Det var i 1970-årene, og den gang satt ikke jeg meg ikke ned og søkte informasjon om mynt. Det gjorde jeg heller ikke når jeg flere år senere kjøpte OL og sykkel VM-mynter. Det var førstnoen år etterpå at samlerhuset begikk den store feilen å selge meg antikk- og dansketidsmynt, at jeg begynte å søke informasjon - og fant at det fantes numismatisk litteratur, numismatiske forretninger og ditto foreninger - kort sagt kilder til kunnskap. Samlerhuset har siden holdt seg unna mynt som kan pirre nyskjerrigheten og har vel fortsatt en kundekrets som er helt fornøyd med det de har kjøpt, og har all den informasjon de trenger på ekthetsbeviset. Det er ikke uten grunn Samlerhuset har sin egen utgave av Norges Mynter hvor eneste salgs- og kunnskapskanal er dem selv, spor av mynthandlere/foreninger og andre er slettet. Om Myge og Gunnar Thesen hadde villet undertegne med tittel "fagansvarlig Oslo Myntgalleri/Skanfil" - tror jeg ikke de ville ha fått lov.
Sett nå at noen klarte å bryte gjennom uvitenhetsmuren i SHs kundekrets, kunne man sikkert fange opp noen som ville vite noe mer - men jeg tror flertallet av myntsett- og minnemyntsamlere ikke føler at de trenger å vite mer enn S-huset har fortalt dem.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: En liten Spørreundersøkelse!

Post by KreativProgrammerer »

Olav K wrote:Det ville være flott om potensialet var 20.000+ , og kanskje er det totale antall av kunder hos Samlerhuset enda større.
Men - om alle som kjøper myntsett og minnemynter var ineteressert i kunnskap, hvorfor har vi hittil merket så lite til dem?
Kanskje den enkle forklaring er at de ikke er interessert? De første myntsettene som kom i vårt hus var gaver til våre barn i forbindelse med dåp - "artig å ha mynter fra det året de ble døpt". Det var i 1970-årene, og den gang satt ikke jeg meg ikke ned og søkte informasjon om mynt. Det gjorde jeg heller ikke når jeg flere år senere kjøpte OL og sykkel VM-mynter. Det var førstnoen år etterpå at samlerhuset begikk den store feilen å selge meg antikk- og dansketidsmynt, at jeg begynte å søke informasjon - og fant at det fantes numismatisk litteratur, numismatiske forretninger og ditto foreninger - kort sagt kilder til kunnskap. Samlerhuset har siden holdt seg unna mynt som kan pirre nyskjerrigheten og har vel fortsatt en kundekrets som er helt fornøyd med det de har kjøpt, og har all den informasjon de trenger på ekthetsbeviset. Det er ikke uten grunn Samlerhuset har sin egen utgave av Norges Mynter hvor eneste salgs- og kunnskapskanal er dem selv, spor av mynthandlere/foreninger og andre er slettet. Om Myge og Gunnar Thesen hadde villet undertegne med tittel "fagansvarlig Oslo Myntgalleri/Skanfil" - tror jeg ikke de ville ha fått lov.
Sett nå at noen klarte å bryte gjennom uvitenhetsmuren i SHs kundekrets, kunne man sikkert fange opp noen som ville vite noe mer - men jeg tror flertallet av myntsett- og minnemyntsamlere ikke føler at de trenger å vite mer enn S-huset har fortalt dem.
Jeg tror folk er interessert i kunnskap på sikt, spørsmålet er hvilken kunnskap, Numismatisk literatur, eller bare en prisliste? Jeg tror at det i første omgang dreier seg om prisliste, deretter eventuelt mer kunnskap om de blir hekta :D
Jeg starter med prislisten, og legger senere til annen kunnskap man kan være interessert i. Eget online myntalbum, salgsside o.a.
Jeg tror ikke folk som er medlem i myntklubber og andre numismatikere er mitt største kundegrunnlag, men jeg tror at de er mitt største grunnlag for kunnskap om numismatikk. Det er derfor jeg inviterer dere alle til å bli med å gjøre konseptet mitt så godt som mulig, slik at vi sammen kan få flere folk inn i kunnskapens verden. Jeg lager systemet, men jeg trenger folk som dere til å fylle inn kunnskapen til vår alles felles interesse.

SH startet med å sende ut en masse reklame i posten. Nå om dagen gjøres det samme via nett. Nett er det jeg har levd av i de siste 15 årene og det kan jeg.
Ikke noe problem å tiltrekke seg oppmerksomhet på nett, men man må ha noe som gjør at folk kommer tilbake, og det gjerne fra starten.
Etter alle skandaleoppslagene om SH i media tror jeg en del folk begynner og forstå litt og jeg tror at mange av dem er interessert i å gå videre til andre steder for å lære mer. Jeg håper at mitt konsept blir et av de stedene.

Tror ikke jeg undervurderer markedet. Jeg tror det er mer snakk om hvordan man markedsfører produktet.

Syns boka di er kjempebra Jørn og med rett salgsteknikk tror jeg den har mulighet til å selge betraktelig mer en hittil.
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”