Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Numismatisk forum
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by jornkris »

I anledning 200 årsjubileet for grunnloven utgis en ny bok om norske mynter. "Norges mynter 1814-2014" av Jørn Kristian Larsen.
Boken er en videreutvikling av heftet lagt ut gratis på internett for tre år siden. http://myntbok.files.wordpress.com/2012 ... larsen.pdf
Boken inneholder enda flere prøvemynter, bedre bilder, en fullstendig gjennomgang av opplagstall og spennende historiske detaljer om myntene. (men den inneholder ingenting om verdien på myntene, det kan enkelt skaffes andre steder)
Boken anbefales alle samlere av nyere norske mynter. Den er i farger og på totalt 290 sider.

Boken koster 375 kroner (+ 60 kroner frakt i Norge) og kan bestilles ved å sende en epost til jornkr.larsen@gmail.com, oppgi navn og adresse. Du vil så få betalingsdetaljer. Boken sendes kun mot forskuddsbetaling.

Boken utgis etter amazons print on demand-system der bøkene trykkes etterhvert som bestillingene kommer inn. Noe leveringstid må påregnes (opp til to uker)


Med vennlig hilsen

Jørn Kr. Larsen
(forfatteren)
Attachments
DSC_3775zoom2.JPG
DSC_3775zoom2.JPG (234.41 KiB) Viewed 3575 times
Indy2
Posts: 71
Joined: 21 Aug 2013 17:22

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by Indy2 »

Bestillt :)
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by kråketoppen »

Her også. :D
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by jba »

Jeg har i dag motatt mitt eksemplar, og vil anbefale alle som samler mynt fra perioden 1814 - 2014 om å anskaffe seg boken. :D
Jokerman
Posts: 117
Joined: 06 Jun 2009 14:06

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by Jokerman »

jornkris wrote:Boken utgis etter amazons print on demand-system der bøkene trykkes etterhvert som bestillingene kommer inn. Noe leveringstid må påregnes (opp til to uker).
Interessant. Hvilket "trykkeri" er det du bruker?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by jornkris »

Jokerman wrote:
Interessant. Hvilket "trykkeri" er det du bruker?
amazon=amazon.com, de har egne trykkerier rundt omkring i verden.
En fin løsning de har når jeg sier at jeg vil ha x antall stykker så trykker de x stykker og sender.
Det samme hvis de selger en bok i nettbutikken, da trykker de boka etter at den er bestilt.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by Trond i California »

jornkris wrote:
Jokerman wrote:
Interessant. Hvilket "trykkeri" er det du bruker?
amazon=amazon.com, de har egne trykkerier rundt omkring i verden.
En fin løsning de har når jeg sier at jeg vil ha x antall stykker så trykker de x stykker og sender.
Det samme hvis de selger en bok i nettbutikken, da trykker de boka etter at den er bestilt.
Gratulerer med ferdigstillelse av boken. Jeg vil gjerne kjoepe en kopi.

Det er sikkert greiere for alle parter at jeg bestiller via Amacon.com siden jeg bor i USA. Jeg ser paa Amazon at de kan sende til meg fraktfritt saa det er nok lettere enn at de sender til deg og saa poster du til USA. Gleder meg til aa lese boken!
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by Ask »

Da er boken kommet i hus. Tusen takk til forfatterern for rask levering og for alt arbeidet som er nedlagt.
Har bladd litt i den ( grundig gjennomlesning kommer i kveld ) og allerede oppdaget noe spennende. Ifølge et Aftenpostenintervju i 1937 ble det faktisk brukt gull fra Finnmark i 10 og 20 kr 1910. Vet man om det dreier seg om vaskegull eller om gull fra gruvedrift ?

Mvh. Ask
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by rega65 »

Boken "lynraskt" ankommet,og på langt vei lest..... :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by aashild123 »

Så fort gjennom JBA,s eksemplar.

Kjempebra bok.

Josefine - bedre kvinnenavn finnes ikke.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har brukt et par kvelder på denne boka nå, og jeg synes dette er definitivt den beste boka en amatørnumismatiker har skrevet om norske mynter.

Det kommer en mer detaljert omtale av den på bloggen min over helga, men jeg vil nå bare si at den er et svært godt supplement til Handlerkatalogen eller Norges mynter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by Olav K »

Enig med Kjetil. Dette er vel nesten en " må ha" bok for periodens samlere. Men, jeg har et lite "men": Bildekvaliteten er variabel. En ting er at for noen av prøvemyntene kan det være vanskelig å få bedre bilder, men for noen av de vanlige bør det ikke være det.
Eksempler: Oscars 1 krone ser ut som den er laget i kobber, samme konge 3 skilling undereksponert så du ikke ser variantene, Carl XVs 1 og 1/2 skillinger er overeksponert. Dette er feil som er lett å rette opp i fotoshop, og siden boken trykkes i takt med etterspørsel er det kanskje mulig å rette opp. Verre er det at noen bilder er regulart dårlige , uskarpe/dårlig kontrast o.l. som er tyngre å rett opp hvis originalen ikke holder mål - se f.eks. Carl XV 12 skilling type II, eller Carl Johans 24 skillinger type II og III.
Variantene av Olav V 50 øre type II er heller ikke lette å se.
Siden denne boken fortjener å bli det generelle referanseverk for periodens mynter ville det ha vært fint om bildematerialet var på topp hele veien (de aller fleste bildene er jo veldig bra!).
Jeg håper det kan rettes opp i fremtidige opplag - "print on demand" er vel basert på digitale matriser og da burde rettelsene være enkle.
Men uansett - det at et mindretall av bildene ikke er optimale bør ikke avholde noen fra å kjøpe boken!
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by Trond i California »

Da har jeg ogsaa mottatt boken . Jeg er imponert over innholdet og kvaliteteten, og kan anbefale den til andre myntinteresserte.

Gratulerer med godt utfoert arbeid, Joern!

Ellers er jeg ogsaa imponert over Amazon her I USA som tar imot en ordre onsdag kveld og saa leverer boken hjem til meg fredag fraktfritt!
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Tilsalgs: ny bok om norske mynter

Post by Torashe »

Hiver meg på den positive omtalen, meget bra bok og kvalitet. Kjempe jobb som er lagt ned i den.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”