Gull og sølvprisen

Numismatisk forum
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Gull og sølvprisen

Post by stigulv »

Som de fleste sikkert har fått med seg er sølvprisen nesten halvert siden toppen og gullet ligger nesten 500$ under på unse siden toppen.

Skal de edle videre ned? eller blir det stabilt? eller kommer det til og stige igjen?

Ble bitt av gullfeberen helt på topp jeg vettu :-D
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Gull og sølvprisen

Post by lili »

Hei Stig.
Syntes ditt innlegg er interessant, da jeg (som sikkert mange andre), stiller meg det samme sporsmalet.

Har sett litt pa internett og er vel kommet frem til at det er umulig a forutsi hva som vil skje,

Men:

1. Kina og India star for den storste ettersporselen etter gull.
Hvorvidt det er elektronikk industrien, smykkeindustrien eller myntindustiren som er ettersporrerene vet jeg ikke.
Men dersom du ser pa kurven nar gullprisene har steget, er det pa sluttten av 90 tallet, da elektronikken begynte a
eksplodere med salg av TV er og mobiltelefoner etc.

2. Tror det er ettersporselen fra industrien som er den storste faktoren til de okte gullprisene de siste 15 til 20 arene.
Industriene etterspor forutsigbarhet (pa lik linje som kaffe), og av den grunn kommer da sporsmalet frem, markedet, hva vil prisen
bli I fremtiden, ikke minst for at industrien kan foreta kalkyler vedr fremtidige kostnader.

3. Tror ogsa at Nord Amerika har post ut masse dollar de siste arene, og da igjen mange har sokt gull som en "frihavn".
Hvorvidt denne ettersporselen vil vedvare, vil kanskje avhenge av det Amerikanske markedet.
Samtidig som India har importforbud av gull (man kan lese om indere som "glemmer, gjemmer" gullbarrere pa flyet).
Nar det indiske markedet igjen apner seg, vil det selvsagt ogsa vare interessant for hvor mye gullprisene vil oke.

4. Resurkilering. Den "nye" industrien etterspor mye gull, og av dette gullet som de forbruker, er det veldig lite som
blir resirkulert. Hvilket ogsa ma tas I betraktning, da I "gamle" dager, var vel "tapet, resurikileringen" tilnarmet 0?

Dette er nok ikke noe svar pa ditt sporsmal, men heller mere input I hvilke faktorer man evt. kan legge inn for a vurdere
hvorfor og hvor gar prisene. Forvirret? Jeg ogsa. Svar…. Jeg vet Ikke.

Mvh
Lili
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Gull og sølvprisen

Post by lili »

Dette har ikke sa mye med innlegget ditt a gjore, kanskje, men det illustrere hvor mye
1 kg solv og gull kostet I 1910, kontra idag.

1 kronen hadde 6 gram rent solv, hvilket tilsier at 1000 gram rent solv kostet ca kr 165
10 kronen hadde 4,03 gram rent gull, hvilket tilsier at 1000 gram rent gull kostet ca kr 2.500
For 10 kronestykker, kunne man kanskje veksle dem inn med en gullmynt palydende 10 kroner.

1.000 gram solv idag koster ca. 4.100 kroner.
1.000 gram gull I dag koster ca 260.000 kroner.

Man kan vel si at gullet har steget mere enn solvet I lopet av de siste 115 arene.
Hva som vil skje de neste 115 arene……?
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Gull og sølvprisen

Post by lili »

Dette har ikke sa mye med innlegget ditt a gjore, kanskje, men det illustrere hvor mye
1 kg solv og gull kostet I 1910, kontra idag.

1 kronen hadde 6 gram rent solv, hvilket tilsier at 1000 gram rent solv kostet ca kr 165
10 kronen hadde 4,03 gram rent gull, hvilket tilsier at 1000 gram rent gull kostet ca kr 2.500
For 10 kronestykker, kunne man kanskje veksle dem inn med en gullmynt palydende 10 kroner.

1.000 gram solv idag koster ca. 4.100 kroner.
1.000 gram gull I dag koster ca 260.000 kroner.

Man kan vel si at gullet har steget mere enn solvet I lopet av de siste 105 arene.

Mvh
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Gull og sølvprisen

Post by stigulv »

Ser gull og sølv faller vidre.
så lavt har ingen av disse metallene vært på flere år.
er dette tiden for og invistere tro?
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Gull og sølvprisen

Post by svessien »

stigulv wrote:Ser gull og sølv faller vidre.
så lavt har ingen av disse metallene vært på flere år.
er dette tiden for og invistere tro?
Nei, jeg tror ikke det. Jeg tror den viktigste faktoren er kvantitative lettelser fra sentralbankene. Dette er en politikk de har som mål å bremse, og da vil man bevege seg i retning deflasjon.
Man har hatt en ekstremt lav styringsrente i veldig lang tid, med kvantitative lettelser i tillegg. Likevel har man ikke fått urovekkende høy inflasjon, men gullprisen har vært høy som resultat, i frykt for inflasjon. Jeg ser for meg at prisen vil fortsette å falle foreløpig.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Gull og sølvprisen

Post by karstkri »

Nå begynner det å ta av , alfall målt mot norske kroner.287kr pr. gram.Men så er kronekursen bunn lav , målt mot US dollar 7,27kr .Ikke noe moro å handle i utlandet nå med norske kroner.
karstkri
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Gull og sølvprisen

Post by stigulv »

karstkri wrote:Nå begynner det å ta av , alfall målt mot norske kroner.287kr pr. gram.Men så er kronekursen bunn lav , målt mot US dollar 7,27kr .Ikke noe moro å handle i utlandet nå med norske kroner.
Ser gullet har steget ca 30 kroner grammet i norske kroner, men med utenlansk valuta holder det seg rimelig stabilt.
den norske krona har tapt seg mye, glad for at jeg kjøpte meg euro for 7,70 i sommer til vinterferien :-D
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Gull og sølvprisen

Post by karstkri »

Huff og huff , den norske krona tapte seg mye idag og det blir mindre aktuelt å handle mynt i utlandet 1US$ koster ca 7.45kr.En annen ting nå er at gull og platina er nesten like mye vært kun 1kr forskjell i pris pr. gram , noen som kjenner til hvorfor det . Før hadde jo platina en del høyere pris en gull.
karstkri
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gull og sølvprisen

Post by Myge »

Usikker. Men er det noen som vet hvem som kjøper palladium for tiden?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Gull og sølvprisen

Post by Arve »

Glem NOK, nå er det bare to ting som gjelder; hagle og hermetikk.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Gull og sølvprisen

Post by svessien »

Jeg tror det er lurt å sitte ganske rolig akkurat nå, jeg, og bruke pengene på julepresanger, hermetikk og ammunisjon.
Den russiske sentralbanken satte opp renten 6.5 % nettopp. Til 17%! Man skal bare være glad man ikke er på eiendomsmarkedet der...
Det er mange begivenheter som påvirker det ene og andre, og skal man investere nå, bør man ta høye for at det kan bli stortap, uansett hva man kjøper.
Jeg kjøper i hvert fall ikke gull nå, med rekordlav NOK i forhold til USD/EUR. Norsk økonomi er såpass trygg i forhold til de to andre at krona nok kommer tilbake.

Brukes ikke palladium i bilindustrien, Myge? Trodde palladium gikk som et "industrielt metall", som svinger i takt med ordreinngangen/forventningene til aktuelle industrier.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Gull og sølvprisen

Post by Arve »

Palladium brukes i katalysatorer og Toyota avviste nettopp elektriske biler. Det er kanskje en sammenheng der. Ellers er jeg ikke helt lykkelig for tiden med mine faste utgifter i euro. Men jeg regner med at kursen retter seg opp, den var tross alt godt over 10 NOK for en euro i julen 2008. Jeg har heldigvis ikke noe behov for å øke eurobeholdningen før ut på våren. Gull bør vel derimot selges før krona styrker seg.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Gull og sølvprisen

Post by G.Ravn »

ikke så altfor happy her i huset heller med tanke på NOK/Yuan...vi har pleid å komme godt i pluss men nå sitter vi på gjerdet og avventer før vi sender avgårde betaling...
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Gull og sølvprisen

Post by svessien »

Hørte et ganske ok intervju i dag angående gull og valuta:
https://www.youtube.com/watch?v=q9gnBe37k34
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”