Hvor mye kan et kamera lyve ?

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Hvor mye kan et kamera lyve ?

Post by Myntsamleren »

Hva ville du gradert denne mynten til ?
Uten blitz 33%.jpg
Uten blitz 33%.jpg (161.14 KiB) Viewed 1550 times
Her i en penere utgave, hvordan ville du gradere denne mynten ?
Med blitz 33%.jpg
Med blitz 33%.jpg (196.66 KiB) Viewed 1550 times
Hvor stor forskjell i kvalitet får du på de 2 myntene ? 1 eller 2 graderinger ?
Glem det - det er samme mynten !!!

Dette må være det værste eksempel jeg har sett på hvordan et foto kan dreie virkeligheten.
Det er fra en auksjon på eBay der det dårlige bildet skal være tatt i dagslys og det bedre bildet er med blitz.
Det er nesten ikke til å tro at det kan være samme mynt.
Et lite tankekors for oss som handler mynter etter bilde på nettet.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Hvor mye kan et kamera lyve ?

Post by Ask »

Ja, skremmende å se hva fotokunsten får fram eller tilslører ... allerede før bildene er blitt fikset opp. Hvis du ser på MA- shops så har alle forhandlere sin måte å bearbeide bildene på. Som kunde må du lære deg å tolke ut fra din erfaring hva den enkelte forhandler ønsker å meddele oss. da jeg spurte en forhandler en gang om jeg ikke kunne få tilsendt et foto istedenfor en scan fikk jeg som svar at det allerede var et foto...
Heritage er et godt eksempel til etterfølgelse. Store, høytoppløselige bilder som virkelig viser mynten som den er.

Mvh. Ask
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Hvor mye kan et kamera lyve ?

Post by Alex R »

Det der var svært stor forskjell og.

men hvilket av bildene viser mynten som den faktisk er..?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Hvor mye kan et kamera lyve ?

Post by mynt01 »

Har tatt et par bilder med 2 apparater. Er ingen fotograf. Men det siste bilde er det som viser best.
Det første er tatt nærme og det andre på avstand




Image

Image
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Hvor mye kan et kamera lyve ?

Post by Alex R »

Dette er det egentlig en ganske enkel forklaring på.

Når du tar kameraet for nærme mynten, kommer det ikke nok lys inn til mynten.

Dermed vil du få en flat og mørk mynt, uten noen form for glans.
Det vil også bli kornete, fordi du ikke har nok lys.

Så her er det nok ikke kameraet som lyver, men heller mangel på lys.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Hvor mye kan et kamera lyve ?

Post by KreativProgrammerer »

Når man tar bilder av mynter vil jeg anbefale og ikke bruke blitz, men heller sette opp bra med lys fra alle kanter. Helst bør man lage et kontrollert miljø for mynten det skal taes bilde av. Jeg jobber for tiden med å lage et slikt miljø og vil komme ut med mer info om dette snart.

Som svar på det egentlige spørsmålet "Hvor mye kan et kamera lyve ?" vil jeg si følgende:

Et kamera lyver alltid. Fotografens jobb er å minske løgnen så mye som mulig.

Ekte dagslys og ekte farger kan ikke gjenskapes på et bilde. Spesielt ikke i et digitalt bilde, da det er svært begrenset hvilke farger man har tilgang til. Datamaskinen velger den fargen som er nærmest virkeligheten.
Antall synlige farger i virkeligheten er regnet som uendelig, men en datamaskin har kun noen millioner farger å velge mellom.
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Hvor mye kan et kamera lyve ?

Post by samler607 »

Det er faktisk skummelt hvor mye et bilde, men også scann kan variere fra mynten sin opprinnelige status/gradering.
Ved scann og bilder, virker det som mange handlere/selgere/auksjonshus setter opp lysstyrken ved mynter i høye grader, og lavere grader får mindre lys.
Jeg har selv gått, på kjempe smell av mynter pga av dette. ( det ble da heldivis oppklart med seriøs aktør )
Og har med tiden satt mer, og mer pris på de som har et reelt bilde av mynten.

Jeg har postive erfaringer med fremstilling av bilder fra div europeiske handlere, som fremstiller myntene i mine øyne akkurat hvordan de er håndholdt. ( etter min mening ) Hvordan de får dette til, vet jeg ikke. Jeg har ikke noe kunnskap om fotokunst.
Norske handlere/auksjonshus har mye mer variasjoner av bildekvaliteter med forskjellige lysstyrker. Og det liker jeg ikke helt som kjøper.
Men det er jo bare min mening :)
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”