Proveniens, storytelling, mynter/antikviteter og Samlerhuset

Numismatisk forum
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Proveniens, storytelling, mynter/antikviteter og Samlerhuset

Post by ZZzzz »

Man har nok fulle tall på beholdninger av mynter etc. Men jeg tviler sterkt på at de har angitt hvilke årstall myntene bærer. Allikevel kan jeg tro at hvis man får tak i disse tallene for NB's beholdning av mynter, så vil man kunne delvis beregne seg frem til når mynter ble satt i sirkulasjon:

Det kan bli litt innviklet, da man også må ta høyde for at man produserte mynter med visse årstall i påfølgende år. Men selve tanken er at man likner opp antall pregede mynter mot antall mynter som går ut fra NB. Her må man ta forbehold om at eldre årstall kan hope seg opp i NB, mens nyere mynt vil gå først ut. Men jeg vil anta at over tid så vil dette utligne seg. Man sitter da igjen med en modell som angir tilnærmet tidspunkt for når mynter ble satt i sirkulasjon. Det burde vel være godt nok?
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Proveniens, storytelling, mynter/antikviteter og Samlerhuset

Post by vestmar »

Interessant tema.

Er det noen kjente eksempler der man vet at det er gått lengre tid (mer enn et år eller så) fra sirkulasjonsmynt ble produsert og til den ble satt i omløp?

Hvilke årsaker kunne Myntverket tenkes å ha, for å produsere mer mynt enn det umiddelbare behovet?

Det kan trekkes en slags parallell til frimerkeproduksjon, der det er kjent og dokumentert flere tilfeller av at frimerkeleveranser fra Norges Banks Seddeltrykkeri til Posten helt eller delvis besto av frimerker produsert flere år tidligere. Se Peer-Christian Ånensens artikkelserie "Norske ståltrykkmerker" i Norsk Filatelistisk Tidsskrift, fra nr 6-7/95 til 9/98 og så fra nr 5/07 og utover.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Proveniens, storytelling, mynter/antikviteter og Samlerhuset

Post by Kjetil Kvist »

1-krone 1926 ble delvis holdt tilbake av Norges Bank og "en større beholdning" ble sluppet ut i 1936. Samtidig var det i omløp en rekke falske kronestykker datert 1926.

Se bloggartikkelen: Hjemmesnekrede kronestykker i ei krisetid.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Proveniens, storytelling, mynter/antikviteter og Samlerhuset

Post by maxlimit »

har selv solg endel skillinger .EX ZINK.eks 2 sk 1787.. den har jeg ennå ...men myntene er helt ordinære og gir ikke meg noen følelse at de er spesielle!!!
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Proveniens, storytelling, mynter/antikviteter og Samlerhuset

Post by MarkusLømo »

maxlimit wrote:har selv solg endel skillinger .EX ZINK.eks 2 sk 1787.. den har jeg ennå ...men myntene er helt ordinære og gir ikke meg noen følelse at de er spesielle!!!
Du har solgt den men har den ennå? Da håper jeg du ga deg selv god pris :wink:

Jeg synes god proveniens er artig. Det varierer litt om jeg er villig til å betale ekstra for den, kommer litt an på proveniensen. Zinck har jeg ikke noe spesielt forhold til, det er da også veldig mange slike mynter å få tak i, men jeg tar jo vare på de små lappene om jeg får dem.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Proveniens, storytelling, mynter/antikviteter og Samlerhuset

Post by Kjetil Kvist »

Plukket opp en morsom mynt på NNF-auksjonen i går: Justinan Follis fra Per Lundgrens samling. Lundgren var mangeårig formann i NNF, og senere æresmedlem. Jeg traff ham et par ganger, men han var da en gammel samler som helst holdt seg i ro. Kvaliteten er det ikke så mye å si om, den er dårlig, men proveniensen er jo morsom (for et medlem av NNF).
Attachments
200904032.jpg
200904032.jpg (166.21 KiB) Viewed 728 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Proveniens, storytelling, mynter/antikviteter og Samlerhuset

Post by AMO Berg »

Fine greier dette Kjetil!

En av juvelene i proveniens-samlingen!
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”