Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Numismatisk forum
Post Reply
osb
Posts: 23
Joined: 07 Nov 2008 18:55

Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by osb »

Jeg bare lurer. Skal den ene undergrave den andre??????? Skal vi lage flere?? For Norge? Verden??? Noen som er med???
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by Arve »

De fleste andre europeiske land har flere uavhengige myntkataloger/prislister. Hvorfor synes du det skal være annerledes i Norge?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by Myntsamleren »

Hva er galt med litt valgfrihet ?

Dessuten er det vel 3 priskataloger, du har kanskje glemt Sieg ?
osb
Posts: 23
Joined: 07 Nov 2008 18:55

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by osb »

Hei. Tenkte bare norske jeg. Stemmer det. Det er ikke lett å venne seg til. Men nå går mynthandlere inn å ser på den listen som er lavest pris når en skal selge. Nei det blir bare solgt på auksjon heretter. Da får jeg det folk er villig til å betale.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by kråketoppen »

Kan virke noe forvirrende ja med tre priskataloger og alle spriker i hver sin retning. Danske selgere vil jo bruke Siegs i utgangspunktet
når de selger sine norske mynter og der står kr.200.- jub. i hele 600.- mens den her hjemme går for pålydende. Overbevise en danske om dette er ikke enkelt. Nå mangler vi kun OMG sin katalog og ser fram mot utgivelsen (om den kommer da?). :)
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by kråkerøy »

...For ikke å glemme at norske mynter også står i krause. (World Coins)

Det må da være flott med flere kataloger. Da får man bedre grunnlag til å vurdere prisene selv,
og kan etter mitt skjønn lettere gjøre seg opp en mening om hva man vil betale for mynten.
Alle kataloger beskriver vel "antatt utsalgspris"

Selg 200 kronene til den danske handleren som bruker Sieg, og kjøp mynter av han som Sieg har "dumpet" prisen på. :D

De mest aktuelle katalogene er vel egentlig resultatlister fra større auksjoner.
Da får man det reelle bildet av hva markedet vil betale, men er en 1+ mynt en 1+ mynt?
Eksempelvis er en 1+ på QXL er som oftest noe helt annet enn en 1+ på en storauksjon fra en større aktør.
Ikke rart at storauksjoner da oppnår bedre pris.

katalogen til OMG/Gunnar T. kommer nok en gang. Det blir jo et nytt referanseverk, noe som savnes dypt av mange!
Jeg gleder meg....
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by bengt »

5 kataloger har vi å støtte oss på "moderne" norske mynter:

* Handlerkatalogen; utgitt av Numisma og Roschberg (primært), denne har jeg gått gjennom nå og jeg føler den gjenspeiler markedet vi er i nå veldig bra, minnemynter går fortsatt ned i pris fra 2012 utgaven, og veldig få mynter er justert opp i pris
* Norges Mynter; utgitt av Skanfil og samlerhuset, 2012 utgaven var helt håpløs på de fleste priser, og minnemynter og sett er priset "samlerhuset-høyt", men Skanfil har lovet at de i 2013 utgaven (som ikke kommer før om noen uker) er bedre i tråd med markedet
* Krause; har aldri fulgt med på noen markeder tror jeg og prisene er helt misvisende
* Sieg; dekker hele Norden og de henger etter markedsutviklingen, er for lavt på populære objekter og har kopiert "Norges Mynter" sine priser på objekter som er for høyt priset der (minnemynter og sett)
* Gratis online katalog; viewtopic.php?f=6&t=6452 (denne har jeg ikke brukt så mye selv, men mange sverger til den)

I tillegg kommer det jeg mener er et av de viktigste verktøyene en samler har:

* Morten Eske Mortensen sin Myntpris Årbok; denne lister opp alle store auksjoner som har vært med norske mynter de siste årene (typisk 2 år per bind), og hvilken pris de oppnådde. Garantert ikke villedende "vurderingspriser", kun fakta om hva mynten faktisk ble solgt for
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by Myge »

Skanfil har ikke skrevet Norges Mynter. Det er kun meg, privat.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by bengt »

Det visste jeg ikke. Har ikke rettigheter til å redigere mitt eget innlegg, men det kan gjerne du gjøre :-)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by Myge »

Nei, jeg kan godt la det stå. Er kanskje flere som tror det samme. Årets utgave er et samarbeid mellom meg og to andre. Alle er aktører i bransjen, og har vært med en stund :) Katalogen fra i fjor var heller ikke av Skanfil, men meg og tidligere Samlerhusetansatt Øyvind Nordheggen.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by Olav K »

Men Samlerhuset er vel fortsatt med? Og det er vel der kritikken kommer inn - at SH får lov til å holde fantasipriser på minnemyntene, så kan prisfastsettelse på mynt de ikke omsetter være hva den vil. Inntil jeg ble strøket fra SHs mailingliste fikk jeg deres variant i posten, her var alle referanser til andre mynthandlere fjernet, mens den du fikk over disk hos f.eks. Numisma hadde liste over norske mynthandlere og annonser fra noen av dem. Når mynthandlerne ble holdt skjult for SHs formentlig store mailingliste, selvom de var med på å betale for publikasjonen - kan jeg jo forstå at handlerne ga ut sin egen katalog og samtidig regulerte prisene på SHs "ekslusive" minnemynter og myntsett til et realistisk nivå.
Om 2013 utgaven som forventes nå representerer noe nytt vet vi jo ikke, men jeg ville bli mer optimistisk om Myge kunne forsikre oss om at forfatterne nå er fristillet fra Samlerhuset, og ikke vektlegger hva SH selger sine produkter for - til mennesker som ikke kjenner alternative salgssteder.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by Kjetil Kvist »

Tja. Blir spennende. Samlerhuset selger nå OL-mynt (50 kr 1991 Familie på tur) på tilbud. De opplyser om katalogverdi på 1050 kr, og selger den sammen med et skrin (verdi 450 kr!) og katalogen. Så kan jo folk sjekke selv, antar jeg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by jornkris »

Jeg synes det er glimrende at det er to kataloger, da må begge aktørene anstrenge seg for å lage et bedre produkt slik at de ikke blir utkonkurrert.
Det er samlerne som dermed nyter godt av konkuransen.

Det er ikke uten grunn at det er to kataloger. Samlerhuset fikk en stor og domminerende stilling i det norske myntmarkedet etter suksessen med råsalg av medaljene sine.
De kjøpte seg så inn i myntverket og Oslo mynthandel (og dermed katalogen). Så brukte de makten sin til sakte å jekke opp prisene. Prisen for nye myntsett og proofsett fra myntverket ble satt opp litt hvert eneste år fra 2003 til 2012 og katalogen fulgte med på priskarusellen. Samtidig gikk minnemyntene i katalogen stadig opp, først i katalogen og så prisen til idiotene som kjøpte av samlerhuset. Gullmyntene 1874-1910 var også alt for høyt priset, men det arvet de fra OMH. Etterhvert ble spriket mellom verdien katalogen påsto ting var verdt og hva det ble solgt for i det vanlige myntmarkedet ganske stort. I tillegg fikk ikke katalogen med seg økningen i pris som skjedde på toppobjektene pga internett gjorde det lettere for flere å finne disse objekte i kombinasjon med en generell økonomisk oppgang i Norge. Dermed var katalog svært i utakt med markedet, det var av misnøye med katalogen jeg lagde den gratiskatalogen som ligger på internett. Numisma/Roschberg hadde vel samme misnøye samt en større del av kundemassen deres, så da lagde de katalogen sin.

Begge kataloger er uansett utgitt av aktører i bransjen som har en egeninteresse av mange av prisene som settes, det bør man ha i bakhodet når man bruker katalogene.

Selv bruker jeg hovedsaklig årbøkene til Mortensen når jeg kjøper mynter, jeg bruker katalogene litt når jeg selger.
Bruker mange nok folk katalogene blir de selvoppfyllende profetier.

Samlerhuskatalogen er uansett et rent samlerhusprodukt, der en produktansvarlig i samlerhuset står for redigeringen og der betaling til eksterne bidragsytere kommer fra samlerhuset.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by Myge »

Kjetil Kvist wrote:Tja. Blir spennende. Samlerhuset selger nå OL-mynt (50 kr 1991 Familie på tur) på tilbud. De opplyser om katalogverdi på 1050 kr, og selger den sammen med et skrin (verdi 450 kr!) og katalogen. Så kan jo folk sjekke selv, antar jeg.
Akkuratt den var litt rar, der kan det nok hende de må endre noe av teksten snart :)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hvorfor ha to vurderingslister for mynt

Post by jornkris »

Mortensen kommer med neste databaseårbok til neste år.
Den vil inneholde alle auksjonsresultatene for norske mynter i 2012 og 2013, den kan forhåndsbestilles rett over nyttår.

http://numisbooks.dk/info/demodatabankSCANDcatlist.htm
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”