Jørgen Sømods Norges Mønter 1483-1813

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Jørgen Sømods Norges Mønter 1483-1813

Post by mynt01 »

User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Jørgen Sømods Norges Mønter 1483-1813

Post by jornkris »

Jeg fikk akkurat en epost om denne utgivelsen:
Høsten 2012 avgikk en av de aller fremste nordiske numismatikere med døden, Jørgen Sømod. I de siste årene av hans liv jobbet han med det som han kalte "Det store Projekt", og som skulle omfatte 15 bind med numismatisk litteratur. Han fikk dessverre ikke fullført sitt livsverk. Til siste slutt jobbet han iherdig med prosjektet, og ønsket at undertegnede skulle fullføre det. Flere har etter Sømods bortgang spurt undertegnede om prosjektet blir fullført, og om hvem som eventuellt kommer til å fullføre det. I godt sammarbeid med Sømods to barn, Sigrid og Svend, foreligger nå den 24. november 2013 det neste bindet i "Det store Projekt":

"Norges Mønter 1483-1813 og mønterne fra Gulland, Trankebar, Guldkysten, Dansk Vestindien, Færøerne, Island indtil 1944 & Grønland samt svenske mønter fra Christiern I og Hans"

Boken er på 162 sider i A4-format, trykket i Norge og utgis på Sømods opprinnelige danske forlag. I Norge kan den erverves gjennom svare på denne eposten (gard_emsoy (a) hotmail.com) eller ved å kjøpe den på http://www.auction.no (mynter-litteratur) eller http://www.qxl.no (etter 23. november). Der koster boken 400 NOK + 70 NOK i porto og forutsetter forskuddsbetaling. I Danmark kan den erverves gjennom å sende en epost til sigridsoemod (a) gmail.com eller ved å besøke internettsiden http://www.jorgensomod.dk. Der koster boken 400 DKK + porto og forutsetter forskuddsbetaling.

Vennlig hilsen
Gard Eirik Emsøy
Numismatikeren
http://www.facebook.com/numismatikeren
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Jørgen Sømods Norges Mønter 1483-1813

Post by trygvem »

-en nyydeliig bok forøvrig-som anbefales paa det varmbeste -
--- numismatisk kvalitet fra perm til perm ---
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Jørgen Sømods Norges Mønter 1483-1813

Post by grenl.har »

Kan skrive under på d Trygvem skriver. I tillegg til Norske mynter, Trankebar,Gullkysten, Dansk Vestindien, Færøyene, Island inntil 1944 & Grønland samt svenske mynter fra Chr.I og Hans. + Den norske løve på fremmede mynter...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Jørgen Sømods Norges Mønter 1483-1813

Post by Olav K »

Jeg er litt skuffet over boken. Den forutsetter at du har tilgang til Schou, og klarer du å få tak i et nytrykk av Schou finner du betydelig mer informasjon der. Bildene er lavoppløste, mange kopiert fra eldre verk hvor teknikken ikke var kommet så langt, men langt tilbake i forhold til det du ser i dagen auksjonskataloger. Jeg har forståelse for at boken ikke viser priser, de er foreldet den dagen boken kommer ut - men en antydning av hvor sjelden en mynt/årgang er ville ha vært interessant for samlere (ville jeg tro).
Siden jeg selv ikke samler dansketidsmynt tør jeg ikke ha sterke meninger om nytteverdien for samlere, men jeg håper å få en ivrig dansketidssamler til å anmelde boken i NNTs mainummer. Boken er deilig fri for Sømodske personangrep, og han har medtatt "mynter" han i andre sammenhenger hårdnakket har hevdet var poletter (og henviser til sine skrifter om det - og det er bra; poenget er ar samleren finner objektet og kan lete derfra.) Boken er for øyeblikket den lettest tilgjengelige opplisting av norske mynter for perioden 1483-1813, men i mine ukyndige øyne er den heller ikke så meget mer enn nettopp det - en liste. Nå vet vi ikke om Sømod hadde større ambisjoner med boken, han døde før den var ferdig. Muligvis er informasjonsnivået for de eldste myntene, før Christian IV, uttrykk for hva han ville ha vist - for her er detaljeringen upåklagelig, betydelig hjulpet av illustrasjoner fra Schive - men supplert med utskrivning av tekst.
Men som sagt - nytteverdien må vurderes av aktive samlere innen området, som hittil har måtte nøyes med den "lille grønne" når de ikke har tilgang til Schou.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”