Spennende myntfunn

Numismatisk forum
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Spennende myntfunn

Post by Kjetil Kvist »

Har ikke sett dette funnet omtalt på Samlerforum, men diskusjonen om det er funnet en ny Lagabøterpenning har engasjert mange allerede. Nyfunnet middelaldermynt - Magnus eller Eirik?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Spennende myntfunn

Post by Ole Christian »

Dersom det nå er Skaare 227 som Kjetil hevder ville det jo vært av interesse om samlerforums medlemmer kunne estimere en verdi på funnet. Så vidt meg bekjent er det ingen eksemplarer av denne i privat eie.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Spennende myntfunn

Post by ZZzzz »

Det var jeg som identifiserte mynten til Magnus Lagabøte, få minutter etter at jeg fikk se bildet av den ene siden, slik at finner trygt kunne få den overlevert KHM. Nå har også Riksantikvaren kommet med samme identifisering.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Spennende myntfunn

Post by grenl.har »

Er dette mynt som er fra etter mynt-reformen i England fra 1279 dvs. Ett halvt år før Lagabøte dør? Ifølge Kolbjørn Skare kan disse myntene muligens henvises mot hans eldste sønn Eirik Magnusson. (Har sjøl 1/2 penning m.mangler fra Eirik M.) Eller helst 2 penning fra før 1279. Spennende emne. Hvis mynten er av nyeste typen, er det kanskje ikke noe fasit. Så spørsmålet er om dette er en tidligere mynt (før reformen i 1279 ) eller om det er kommet inn nye momenter som tilsier det er M.Lagabøte også de yngste? Fra den glade amatør som ikke får med seg alt. :)
Last edited by grenl.har on 16 Sep 2014 12:16, edited 1 time in total.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Spennende myntfunn

Post by ZZzzz »

Mynten har en omskrift som kun finnes på en av Magnus Lagabøters 2 penning:

BENEDICTVS SIT NOMEN D
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Spennende myntfunn

Post by ZZzzz »

Her er bildebeviset jeg måtte presentere for å overbevise den gang jeg identifiserte mynten:
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (112.52 KiB) Viewed 2235 times
Referanser:
- Schive tab. IX, 6-7
- Skaare bind II nr. 215
- Emsøy 2013 nr. 5
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Spennende myntfunn

Post by grenl.har »

Takk ZZzzz, da er det ifølge din bok den yngste Magnus L. sine 2-penning. 1279- 1280. God forklaring med bilde.
Last edited by grenl.har on 16 Sep 2014 12:19, edited 1 time in total.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Spennende myntfunn

Post by ZZzzz »

grenl.har wrote:Takk ZZzzz, da er det ifølge din bok den yngste Magnus L. sine 2 penninger, etter 1279. God forklaring med bilde.
Jeg er usikker på om denne er den yngste. Jeg har plassert den for seg selv, da omskriften skiller seg klart fra de andre. Kan hende jeg skulle ha skrevet 1277-1280 (og ikke 1279). Det avhenger av hårstilen, som ikke kommer helt klart frem på Schives tabeller.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Spennende myntfunn

Post by grenl.har »

Ut ifra hårlokker har du rett at den kan være fra før myntreformen i 1279. Da er det mer sikkert at det er M.Lagabøte. Takk for god tilbakemelding. Har alt for lite greie på det, men synes det er spennende område.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Spennende myntfunn

Post by ZZzzz »

grenl.har wrote:Ut ifra hårlokker har du rett at den kan være fra før myntreformen i 1279. Da er det mer sikkert at det er M.Lagabøte. Takk for god tilbakemelding. Har alt for lite greie på det, men synes det er spennende område.
Samme mynttype fra Magnus Lagabøter med samme omskrift er funnet i Sverige (det er ikke publisert fullstendig funnoversikt over dette funnet (SLM 11)). Med andre ord at det er bare å sette seg på et fly og på et par dager få det avklart hvilken sveis Magnus Lagabøter hadde da mynten ble utmyntet. Var det krøllet hår eller var det bølget hår? (det er en annen kilde jeg kanskje også kan sjekke opp).
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Spennende myntfunn

Post by Flash »

Spennende og god forklaring av ZZzzz.

Ser Kvist har kommet till en annen konklusjon, kanskje han kan utdype hvordan han kom fram til det?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Spennende myntfunn

Post by Kjetil Kvist »

Inn i en diskusjon med Gard om middelaldermynt?
Da er det langt mer behagelig å stikke nåler inn i underarmen.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Spennende myntfunn

Post by Stig Westerhus »

Holder en skilling på Gard i denne saken, påstander og spekulasjoner uten bevis og referanser tror vi ikke på...... hehe
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Spennende myntfunn

Post by Myntsamleren »

Det var morsomt at dette skulle dukke opp akkurat nå, da jeg nettopp er ferdig med en artikkel om Lagabøtes mynter.
ZZzzz wrote:Jeg er usikker på om denne er den yngste. Jeg har plassert den for seg selv, da omskriften skiller seg klart fra de andre. Kan hende jeg skulle ha skrevet 1277-1280 (og ikke 1279). Det avhenger av hårstilen, som ikke kommer helt klart frem på Schives tabeller.
ZZzzz wrote:det er bare å sette seg på et fly og på et par dager få det avklart hvilken sveis Magnus Lagabøter hadde da mynten ble utmyntet
Da skal jeg spare deg for den turen Gard, vi trenger ikke å gå til Sverige.

De 2 Schive referansene (IX-6-7) har jeg definert som portrett med krøller og havner da i gruppen frem til 1279.
Som bevis kan jeg vise til funnet på Eidsvoll i 2011, den har samme omskrift og portrett med krøller, det samme vises også på et bilde jeg har av en annen mynt fra KHM.

Jeg mener at denne mynttypen er den eldste av Magnus sine 2-sidige penninger p.g.av at reversomskriften BENEDICTUS DE, som er på alle de andre typene, videreføres av sønnen Eirik.

Om artikkelen vil bli utgitt er enda ikke avgjordt.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Spennende myntfunn

Post by ZZzzz »

Myntsamleren wrote:Da skal jeg spare deg for den turen Gard, vi trenger ikke å gå til Sverige.
Nå ødela du god unnskyldninng for å reise til Sverige....
Myntsamleren wrote:Om artikkelen vil bli utgitt er enda ikke avgjordt.
Jeg vil anbefale deg å sende den til Nordisk Numismatisk Unions Tidsskrift (NNUM. Send meg en PM om du ønsker kontaktinfo). De gir deg en seriøs vurdering av artikkelen din. Prøv å hold deg unna redaksjoner / personer som har sterke meninger om middelaldermynter (bla. NNF). De kan bruke sine sterke meninger til å refusere, selv om alle bidrag i den numismatiske debatt skal ønskes velkommen. Til syvende og sist har hverken du eller jeg det siste ordet. I dag har du og jeg ordet basert på hva som tidligere er skrevet. De som skal vurdere våre arbeider er neste generasjon. Så pass derfor på at du får ditt arbeid publisert i en mer eller mindre nøytral kanal, slik at din vurdering av middelaldermyntene fremstår som slik du oppfatter og vurderer myntene.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”