Oscar II i toppkvalitet

Numismatisk forum
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Ragnvald E. »

1893 - uten tvil det enkleste året å finne i topp kvalitet av 50 ørene. Sølvinnholdet er jo en god del lavere i disse (60% mot 80%), så man finner vel kanskje heller ikke den samme mørke patinaen like ofte? Denne ser blankere ut håndholdt enn bildene fremstiller den. Og jeg må nok skaffe meg noen andre lyspærer til reprobenken - de originale gir altfor gult lys, dessverre. :(
Attachments
IMG_6394 (Custom).JPG
IMG_6394 (Custom).JPG (296.91 KiB) Viewed 1800 times
IMG_6421 (Custom).JPG
IMG_6421 (Custom).JPG (294.26 KiB) Viewed 1800 times
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Alex R »

User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Heb »

Har da et bilde av reversen også. Mulig bilder av denne ligger under tråden mynter med patina. Uten tvil mitt peneste eksemplar av Oscar's kronestykker. Har vel litt arbeid å gjøre for å bedre fotograferingen jeg også, men det viktigste for meg er at bildet "representerer" mynten best mulig, og viser den slik den virkelig ser ut. Hvilken kvalitet mener dere denne fra 1889 forsvarer da? Ikke like enkelt å sette disse i riktig kvalitet alltid... :wink:[/quote]

Reversen så da også veldig bra ut?!
Kan ikke være mye å trekke på denne mynten vel? Litt vanskelig å vurdere pga patinaen kanskje, men vi snakker vel her om 0/01 eller 0? Hadde vært lettere hvis jeg hadde sett mynten håndholdt, men bildene er forsåvidt veldig tydelige. Hva mener du selv da? Ellers er jo 1889 et år det finnes bevart veldig mange flotte mynter fra. Finnes faktisk en god del prakteksemplarerer fra akkurat dette året.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Ragnvald E. »

Vet sannelig ikke da ingen proffer har sett den siden jeg kjøpte den i Tyskland for tre, fire år siden, men 0/01 er vel ikke helt urimelig da...lett å falle i fellen med å overgradere egne mynter, så det var derfor jeg spurte. :wink:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Olav K »

Heb - patinering.
Jeg vil ikke bruke utrykk som "fin" - "mindre fin" om patinering/toning. Det gir assosiasjoner til gradering, hvor man tross uenighet om detaljer har en viss enighet om hvilke objektive kriterier som skille en 0-mynt fra en 1+ mynt. Synet på hva som er en "fin" patina er etter mitt skjønn subjektivt.
Men jeg kan gi et eksempel på hva jeg mener er tiltalende:
1%20Spd%201848_290110.jpg
1%20Spd%201848_290110.jpg (300.4 KiB) Viewed 1700 times
Jeg synes denne mynten er pen fordi toningen er jevn - så enkelt er det. Andre vil synes mynten blir mer spennende med innslag av blått eller grønt, og det er ikke noe galt i det - for meg har denne mynten appell fordi den ikke har det, men jeg har ingen rett til å si at den er "finere" enn en mynt med regnbuepatina.
Jeg kunne ha vist et bilde av en antikk mynt med en for meg tiltalende toning - men her ville jeg følt at sammenligningen ville ha vært urettferdig. Antikke mynter har som regel hatt nærkontakt med ett eller annet jordsmonn og vil ha en patina preget av det, og det en patina jeg tror de fleste vil finne lite tiltrekkende. Antagelig er 99% av antikke mynter konservert (et pent ord for renset) helst av profesjonelle konservatorer. Så har de deretter fått sin toning i myntskap eller montre - for manges vedkommende like lenge eller lenger enn Oscar II myntene har eksistert. Men fordi de etter konserveringen har vært lagret hos samlere og museer, har de vært snilt behandlet - beskyttet mot syrer og baser og direkte sollys. Her er jevn toning regelen, men utgangspunktet for denne er en "rekonstruksjon" utført av konservatoren. Oscar IIs mynter har normalt ikke ligget i jorden, og oppbevaringen har i de fleste tilfelle ikke vært "profesjonell" - de kan ha ligget i skuffer og skap, kanskje foret med ullfilt eller sammen med møllkuler - inntil nennsomme samlere i nyere tid har pleiet dem med silkehansker.
Antikke mynter kan dessuten ha vært kunstig patinert. Det mest kjente eksempelet gjelder riktignok en "moderne" mynt: Maria Theresia daler med årstallet 1780. De fleste slått mange år senere, helt opp til nyere tid. De var den universale valuta i Øst-Afrika og Jemen/Arabia. Men her likte man ikke blanke mynter - var de falske? Løsningen var å legge de nye myntene i en saus av kamelbæsj og urin, da fikk de det litt gyldne skjær man kjente fra de gamle myntene. (og patinaen var jevn!). Teknikken er forøvrig også kjent for kobbertak, for å få frem den olivengrønne løden man gjerne ønsker med slike tak, "males" de med griseurin.
Mitt syn på patina/toning er nok preget av at mitt hovedfelt er antikke mynter, og for dem som er tonet er toningen normalt jevn. Men det betyr IKKE at min preferanse er "den riktige" eller "finere" enn andres - det er som jeg før har sagt, hva som tiltaler meg ut fra min subjektive synsing.
Jeg beklager at jeg viser en Oscar I mynt i en tråd om Oscar II, men i mitt fotoarkiv hadde jeg ingen sølvmynter med Oscar II som kunne illustrere det som for meg er en tiltalende toning
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Heb »

Ragnvald E. wrote:1893 - uten tvil det enkleste året å finne i topp kvalitet av 50 ørene. Sølvinnholdet er jo en god del lavere i disse (60% mot 80%), så man finner vel kanskje heller ikke den samme mørke patinaen like ofte? Denne ser blankere ut håndholdt enn bildene fremstiller den. Og jeg må nok skaffe meg noen andre lyspærer til reprobenken - de originale gir altfor gult lys, dessverre. :(
Dette er også en meget fin mynt. Ikke mye å trekke for her heller. Kanskje noe på hakeskjegg og hals, men tydelige perler i krona, fin løve og feilfritt skjold. Meget mulig at 50 øre 1893 er vanlig å finne i toppkvalitet, men jeg mangler nå foreløpig denne årgangen selv!
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Heb »

Re Olav K og patina:

Vanskelig å si noe om eventuell patina på adversen som nesten ser helt blank ut for meg, men når jeg ser revers-siden, skjønner jeg hva du mener. Forsåvidt en fin myntside dette, men tror nok jeg ville ha valgt en patinert versjon av mynten tilsvarende avbildet 1 kr 1877 eller 1 kr 1898. Men det er bare fint at vi er litt forskjellige mht både samlerområde og kvalitet. Da slipper jeg ihvertfall å krige med deg om patinerte Oscar-kroner!
User avatar
Bjefimok
Posts: 74
Joined: 10 May 2013 13:03

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Bjefimok »

063-tile.jpg
063-tile.jpg (691.98 KiB) Viewed 1595 times
078-tile.jpg
078-tile.jpg (733.63 KiB) Viewed 1595 times
Synes det er synd hvis denne tråden blir lagt død.

Har lest alle innleggene med interesse.

Antikk-samlere har den fordelen med historien om romerske keisere og deres
denarer, sesters, tetradracmer, uglemynter;
for ikke å nevne gale slektninger, elskerinner, store slag og enda større seire.
Da blir stakkars Oscar II en liten smågutt.

Uansett, samlergleden og det å lære noe nytt, er drivkraften for oss alle.
Sånt sett, for oss har Samlerforum vært inspirasjonskilden til å utvide samlerområdet
bakover i tid.

Vil gjerne takke dere som har holdt Samlerforum levende og til glede for alle oss andre,
dere bidrar til å holde samlerinteressen ved like.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by jba »

Olav K wrote:Heb - patinering.
Jeg vil ikke bruke utrykk som "fin" - "mindre fin" om patinering/toning. Det gir assosiasjoner til gradering, hvor man tross uenighet om detaljer har en viss enighet om hvilke objektive kriterier som skille en 0-mynt fra en 1+ mynt. Synet på hva som er en "fin" patina er etter mitt skjønn subjektivt.
Men jeg kan gi et eksempel på hva jeg mener er tiltalende:
1%20Spd%201848_290110.jpg
Jeg synes denne mynten er pen fordi toningen er jevn - så enkelt er det. Andre vil synes mynten blir mer spennende med innslag av blått eller grønt, og det er ikke noe galt i det - for meg har denne mynten appell fordi den ikke har det, men jeg har ingen rett til å si at den er "finere" enn en mynt med regnbuepatina.
Jeg kunne ha vist et bilde av en antikk mynt med en for meg tiltalende toning - men her ville jeg følt at sammenligningen ville ha vært urettferdig. Antikke mynter har som regel hatt nærkontakt med ett eller annet jordsmonn og vil ha en patina preget av det, og det en patina jeg tror de fleste vil finne lite tiltrekkende. Antagelig er 99% av antikke mynter konservert (et pent ord for renset) helst av profesjonelle konservatorer. Så har de deretter fått sin toning i myntskap eller montre - for manges vedkommende like lenge eller lenger enn Oscar II myntene har eksistert. Men fordi de etter konserveringen har vært lagret hos samlere og museer, har de vært snilt behandlet - beskyttet mot syrer og baser og direkte sollys. Her er jevn toning regelen, men utgangspunktet for denne er en "rekonstruksjon" utført av konservatoren. Oscar IIs mynter har normalt ikke ligget i jorden, og oppbevaringen har i de fleste tilfelle ikke vært "profesjonell" - de kan ha ligget i skuffer og skap, kanskje foret med ullfilt eller sammen med møllkuler - inntil nennsomme samlere i nyere tid har pleiet dem med silkehansker.
Antikke mynter kan dessuten ha vært kunstig patinert. Det mest kjente eksempelet gjelder riktignok en "moderne" mynt: Maria Theresia daler med årstallet 1780. De fleste slått mange år senere, helt opp til nyere tid. De var den universale valuta i Øst-Afrika og Jemen/Arabia. Men her likte man ikke blanke mynter - var de falske? Løsningen var å legge de nye myntene i en saus av kamelbæsj og urin, da fikk de det litt gyldne skjær man kjente fra de gamle myntene. (og patinaen var jevn!). Teknikken er forøvrig også kjent for kobbertak, for å få frem den olivengrønne løden man gjerne ønsker med slike tak, "males" de med griseurin.
Mitt syn på patina/toning er nok preget av at mitt hovedfelt er antikke mynter, og for dem som er tonet er toningen normalt jevn. Men det betyr IKKE at min preferanse er "den riktige" eller "finere" enn andres - det er som jeg før har sagt, hva som tiltaler meg ut fra min subjektive synsing.
Jeg beklager at jeg viser en Oscar I mynt i en tråd om Oscar II, men i mitt fotoarkiv hadde jeg ingen sølvmynter med Oscar II som kunne illustrere det som for meg er en tiltalende toning
Jeg vet ikke om denne 1 Specien 1848 nå er i ditt eie nå Olavl K. Men mynten på bildet du viser frem har tidligere vært i min samlig og det er jeg som har tatt bildene. Så vidt jeg husker hadde ikke mynten så veldig mye patina, men derimot nesten speilflater. Den var gradert til 0/01 da jeg kjøpte den og med anmenrkning om en liten ripe på reversen. Ripen er også synlig på bildet.
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Heb »

Bjefimok wrote:
063-tile.jpg
078-tile.jpg
Synes det er synd hvis denne tråden blir lagt død.

Har lest alle innleggene med interesse.

Antikk-samlere har den fordelen med historien om romerske keisere og deres
denarer, sesters, tetradracmer, uglemynter;
for ikke å nevne gale slektninger, elskerinner, store slag og enda større seire.
Da blir stakkars Oscar II en liten smågutt.

Uansett, samlergleden og det å lære noe nytt, er drivkraften for oss alle.
Sånt sett, for oss har Samlerforum vært inspirasjonskilden til å utvide samlerområdet
bakover i tid.

Vil gjerne takke dere som har holdt Samlerforum levende og til glede for alle oss andre,
dere bidrar til å holde samlerinteressen ved like.

Flott 50-øre Bjefimok!

Forøvrig kommer ikke denne tråden til å bli lagt død. Kan hende det kommer mye bra her etter hvert......
User avatar
Bjefimok
Posts: 74
Joined: 10 May 2013 13:03

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Bjefimok »

Er redd for det!

Da kan jeg pakke sammen mine Oscar II og satse bakover.
(Kona blir i alle fall fornøyd.)

Hva er det med kvinner og "eldre" menn?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Ask »

Vil bare takke for alle de flotte myntbildene som er blitt vist her. Selv har jeg foreløpig kun en eneste Oscar ,og han stiller litt utenfor, siden han ble laget av Trollhätte- Svensson. Men hvem vet, kanskje begynner jeg å samle Oscar en gang også og da vil denne tråden være en verdifull katalog for å bedømme kvalitet. Intil videre er den en fantastisk optisk opplevelse og en inspirasjon til å mekke på de egne fotoferdigheter. Stå på !

Mvh. Ask
User avatar
Bjefimok
Posts: 74
Joined: 10 May 2013 13:03

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Bjefimok »

Takk!

Min takk rettes til Svessien.
Jeg trodde aldri at jeg kunne ta et vettugt bilde,
men han holdt meg oppe hele tiden.
User avatar
Bjefimok
Posts: 74
Joined: 10 May 2013 13:03

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Bjefimok »

Beklager, venner

Takk for alt
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Ask »

Bjefimok wrote:Beklager, venner

Takk for alt

??????????????????????
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”