Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Numismatisk forum
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by Myge »

Kjøpslov gjelder vel ikke mellom privatpersoner?
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by stigulv »

Myge wrote:Kjøpslov gjelder vel ikke mellom privatpersoner?
jo da

http://www.forbrukerradet.no/dine-retti ... ivatperson
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by supersamler »

stigulv wrote:" får ikke se beskrivelsen av mynten på tlf"
Du bruker kanskje ikke iphone men kan ikke tenke meg det er veldig anderledes på android?
qxl-app iphone beskrivelse.jpg
qxl-app iphone beskrivelse.jpg (32.67 KiB) Viewed 1637 times
qxl-app iphone.jpg
qxl-app iphone.jpg (69.37 KiB) Viewed 1637 times
Chrome nettleser iphone.jpg
Chrome nettleser iphone.jpg (101.17 KiB) Viewed 1637 times
Men når jeg leste ditt innlegg, så kjente jeg igjen dette problemet med manglende beskrivelse ved bruk av mobil.
Nå vet jeg ikke om du bruker QXL-app'en eller nettleser, men trolig vil problemet du beskriver løses med en oppgradering av enten app/nettleser.
Det kom en oppgradering på QXL-app'en nå ganske nylig mener jeg å huske.

PS! Stylo mynthandel som er selgeren på vedlagte eksempelbilder er forøvrig en selger jeg virkelig kan anbefale.
I mine øyne er han en positiv motpol til problemet som beskrives i denne tråden.
Vedlagte eksempler er jo "by etter bilder", men de myntene jeg har kjøpt av han som han har kvalitetssatt er jeg særdeles godt fornøyd med.
100% positive karakterer på over 11000 transaksjoner tyder på at det er flere enn meg som syntes det.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by svessien »

Helt enig angående Stylo. Bra fyr.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by vivavegas »

stigulv wrote:Jeg var uheldig og bydde på den 1 øren 1885 fra mobil. " får ikke se beskrivelsen av mynten på tlf"

Men når jeg så mynten på pcn min hjemme kontaktet jeg qxl og fikk slettet vinnerbudet.
mynten er jo ødelagt........
Kan jo ikke gradere en pusset mynt som kvalitet 01
Jeg kjempet vel i mange år for en svarteliste, men ser ut som det er større takhøyde nå for å diskutere andre selgere som systematisk overgraderer myntene. Vi kan alle feile, men for meg så ser det ut som denne tråden nettopp griper fatt i disse som systematisk overgraderer myntene og ikke mer tilfeldige nye selgere, eller gamle selgere som tilfeldigvis bommer på en mynt engang iblandt.

Forøvrig har jeg vanskelig å forstå at man kan by på en mynt usett. Her har vi vel også litt av problemet, dvs. det er bestandig nok av "dumme" nok kjøpere som ikke følger med i timen og som gjør at de kan holde på. Beklager at jeg også inndirekte og direkte henger ut deg stigulv som "dum" her, men håper det går greit :D
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by vivavegas »

samler607 wrote: Man kunne nok laget en egen tråd om hvordan fotolab klarer å ha 2200 auksjoner gående, men med tilslag på 2 auksjoner. som i og for seg sier ganske mye om selgeren sine priser. ( han er veldig uvitende både. pga. gradering som prising av mynter, svessien gir bra eks. på knappen han vil selge :) )
Finner ikke brukernavnet fotolab i farten....
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by vivavegas »

ramazotti wrote: Tød og Tod er samme person. Det er faktisk ganske enkelt å bli kvitt denne selgeren,skattevesenet er nok noe
over middels interessert i en privatperson med langt over 6000 gjennomførte handler. Det kjøpes mynt den ene uken fra anerkjent
handler,hvoretter samme mynt legges ut på QXL ,oppgradert,og med utrop/fastpris godt over det doble.
Antall handler i seg selv trenger vel ikke si at man har skatteplikt. Har selv 5952 handler og mener jeg holder meg godt innenfor skatteplikt.

Men jeg selger ting jeg kanskje har hatt i 20-30 år og som regel minimum 3-4-5 år og som regel så har jeg kjøpt noe og så laget en samling og så stykket den opp igjen etc. Gjennomsnittlig handel er nok nærmere 20 kroner tenker jeg (masse frimerker til 5 og 10 kroner og slikt).

Når han har større summer og kjøper mynter den ene uken for å så selge den videre neste uke (systematisk) så er saken selvsagt annerledes.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by bengt »

vivavegas wrote:Antall handler i seg selv trenger vel ikke si at man har skatteplikt. Har selv 5952 handler og mener jeg holder meg godt innenfor skatteplikt.

Men jeg selger ting jeg kanskje har hatt i 20-30 år og som regel minimum 3-4-5 år og som regel så har jeg kjøpt noe og så laget en samling og så stykket den opp igjen etc. Gjennomsnittlig handel er nok nærmere 20 kroner tenker jeg (masse frimerker til 5 og 10 kroner og slikt).

Når han har større summer og kjøper mynter den ene uken for å så selge den videre neste uke (systematisk) så er saken selvsagt annerledes.
Det var et foredrag hos Norsk Numismatisk Forening om dette for et år eller to siden, konklusjonen var at utifra andre saker som hadde vært gjennom rettsystemet så ville mer enn 4-5 salg i ÅRET medføre skatteplikt. At man kjøper en mynt av samme årstall i bedre kvalitet for å oppgradere sin egen samling, og så selger den gamle, det medfører ikke noe unntak fra reglene - antall salg per år ble regnet likt for biler og frimerker...

Det er ikke om du anser at du holder deg innenfor som gjelder, men om skattedirektoratet anser at du holder deg innenfor :-)

For morro skyld kan jeg nevne at jeg sendte et skriftlig spørsmål om formuebeskatting av egen samling en gang, svaret jeg fikk tilbake ble avsluttet med "svaret kan trekkes tilbake uten forvarsel og er ikke juridisk bindende", så det de mener selv er heller ikke det som gjelder - før du blir tatt for noe :-)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by vivavegas »

bengt wrote: Det var et foredrag hos Norsk Numismatisk Forening om dette for et år eller to siden, konklusjonen var at utifra andre saker som hadde vært gjennom rettsystemet så ville mer enn 4-5 salg i ÅRET medføre skatteplikt. At man kjøper en mynt av samme årstall i bedre kvalitet for å oppgradere sin egen samling, og så selger den gamle, det medfører ikke noe unntak fra reglene - antall salg per år ble regnet likt for biler og frimerker...

Det er ikke om du anser at du holder deg innenfor som gjelder, men om skattedirektoratet anser at du holder deg innenfor :-)
Litt skeptisk til det du her sier, men mulig vi snakker forbi hverandre :P Har også brukt utallige timer på å lese meg opp på dette her.

Jeg regner med at beløp også her kommer inn i bilde. Antallet du henviser til (4-5) er vel typisk skattesaker som har vært for høyesterett og snakk om biler og kanskje at man har tjent både 100.000 og 200.000 pr. år med å kjøpe biler for så å pusse de opp og videreselge. I tillegg så vil vel den gamle mynten man selger videre være skattefri hvis man har hatt den i samlingen i en viss periode.

Hvis man har 4-5 slike kjøp/salg hvert år og tjener 100.000 og 200.000 så er jeg forsåvidt enig med deg.

MEN, regelen om salg fra egen samling gjelder vel også fremdeles.

Hvis man setter det du her skriver på spissen så vil jo praktisk talt alle selgere på QXL (og forsåvidt også på privaten gjennom privatsalg/myntklubber etc.) være skattepliktig. Det er vel slik mange av oss holder på. Dvs. vi kjøper/selger litt her og der og kanskje også vi innimmellom kjøper noe vi selger direkte.

Men hvis man ser bort i fra salg fra egen samling så er man i prinsippet skattepliktig fra første krone. Mange blander sammen grensene for skattefrihet på bær og slikt, samt momsplikt og slikt, men i prinsippet så er det nok til at man kjøper en mynt hver måned og selger den videre med 500 kr. fortjeneste for at man er skattepliktig.

Man kan forøvrig gi opp og få noe klart svar fra skattemyndighetene på dette områder (som du også sier, og som jeg også har prøvd). Kommer de med en klar grense (f.eks. 25.000) så ville alle holdt seg under den grensen og overført virksomhet til samboer, foreldre etc. etc.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by Myge »

viewtopic.php?f=6&t=3392

Ser vi har diskutert dette i en tidligere tråd også.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by Olav K »

Her er det vanskelig å gi fasitsvar, og derfor får man også ulne svar fra skattemyndighetene. Dette dreier seg om grensedragning mellom "hobby" og "næring". "Næring" er i praksis definert som "vedvarende virksomhet med vinning for øyet" (formuleringen varierer). I praksis legger man nok vekt på om "vinning" er realisert, eller om virksomheten er "egnet til å gi overskudd". Salgenes hyppighet spiller en rolle, men er alene ikke avgjørende - akkurat som beløpenes størrelse kan ha betydning. Er formålet å tjene penger (og du faktisk gjør det) er det skatteplikt - er formålet "spissing" av samlingen, skal det (iallfall i teorien) ikke være det. Men siden man her står overfor "skjønn" og ikke definerte kvanta som antall eller beløp blir det diffust. I praksis vil det ofte være avhengig av saksbehandler, det er mange dyktige folk i skatteetaten - men du kan også møte dem som er drevet av missunnelse. Flertallet av dommene på området gjelder spørsmål om fradrag for tap, her spiller travhester en betydelig rolle i rettshistorien - og hvor temaet som regel er "egnet til å gi overskudd". Tar man i betraktning at du betaler 10 til 20 prosent provisjon eller handlerfortjeneste ved kjøp og må betale noe tilsvarende ved salg, betyr det at kjøp og vidersalg må gi deg en brutto verdistigning på 20 til 40% før øvelsen er egnet til å lønne seg. sitter du på mynten i mange år, må rentetapet i mellomperioden også tas i betraktning. Det skal m.a.o. litt til før myntsamling er "egnet til å gi overskudd". Vurderingen er imidlertid individuell, og man kan av rettspraksis ikke hente ut konkrete normer i form av antall salg eller beløp.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by bengt »

vivavegas wrote:Hvis man setter det du her skriver på spissen så vil jo praktisk talt alle selgere på QXL (og forsåvidt også på privaten gjennom privatsalg/myntklubber etc.) være skattepliktig. Det er vel slik mange av oss holder på. Dvs. vi kjøper/selger litt her og der og kanskje også vi innimmellom kjøper noe vi selger direkte.
Jeg tror nok at ganske mange selgere på QXL ikke lenger kun gjør dette som "hobby". Man skal ikke tjene mange 1000 lappene i måneden før jeg tror skatteetaten mener det ikke er hobby.

Vet ikke hvor mye du tjener på myntsalg, men noe er det vel hvis du har over 5000 salg, men tenkte å bringe opp min advarsel når jeg så posten din.

Leste forøvrig et sted et rykte om at skatteetaten planlegger å gå løs på nettauksjoner etter at de nå har fokusert på resturanter og byggebransjen en stund... :-)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by vivavegas »

bengt wrote: Jeg tror nok at ganske mange selgere på QXL ikke lenger kun gjør dette som "hobby". Man skal ikke tjene mange 1000 lappene i måneden før jeg tror skatteetaten mener det ikke er hobby.

Vet ikke hvor mye du tjener på myntsalg, men noe er det vel hvis du har over 5000 salg, men tenkte å bringe opp min advarsel når jeg så posten din.

Leste forøvrig et sted et rykte om at skatteetaten planlegger å gå løs på nettauksjoner etter at de nå har fokusert på resturanter og byggebransjen en stund... :-)
Og jeg føler meg ganske trygg på at jeg styrer unna skatte-etaten. 5000 salg er jo over 10 år og jeg har hatt dryss av frimerkeauksjoner med utrop=1 kr. og tenker jeg i snitt kanskje har 20 kr. pr. salg.

I tillegg er mesteparten fra egen samling slik at det er jo uansett skattefritt. Dvs. her kan det være grensedragninger og jeg er muligens litt rundt med å definere hva som er fra egen samling eller ikke. Men det er svært skjelden jeg selger ting jeg ikke har hatt liggende i 2-5 år og som regel er det da flyttet rundt på og inn og ut av samlinger.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rett og slett trist å se hvordan folk blir lurt!

Post by vivavegas »

Olav K wrote:Flertallet av dommene på området gjelder spørsmål om fradrag for tap, her spiller travhester en betydelig rolle i rettshistorien - og hvor temaet som regel er "egnet til å gi overskudd".
Og det er jo nettopp derfor jeg trur at praktisk talt alle av oss vil styre klar av ligningsmyndighetene. Jeg også trur at de kommer til å slå hardt ned på nettsalg en dag, men da trur jeg de først og fremst vil slå ned på folk som selger nye ting og ikke de typiske samleobjekt kategoriene.

Som du skriver gjelder de fleste dommene travhester og bilsalg. Da er det ofte snakk om betydelige beløp (beløp i hundretusen kroners klassen).

Jeg har ikke sett på den saken tidligere nevnt i tråden her og ikke gjort meg opp noen mening. Men det er klart at hvis man kjøper mynt ofte og legger den ut uken etter så er det skattepliktig. Hvis det er værstinger der ute (noe det sikkert er) så hadde jeg vurdert å si i fra til skattemyndighetene hvis jeg var seriøs samler.

Nå er det kanskje dumt å forsvare folk. Men for alt det vi vet så kan man jo være registrert som privat handler, men allikevel skatte av evnt. overskudd. Det er vel en liten teknisk ting om man er registrert som privat eller næring som sånn sett ikke har noen direkte konsekvens.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”