Trenger litt hjelp....

Numismatisk forum
elvepia
Posts: 6
Joined: 11 Mar 2009 22:30

Trenger litt hjelp....

Post by elvepia »

Hei, er ny her, så ta godt i mot meg :) Jeg trenger noen råd/tips/hjelp:
dette er saken.. Jeg kjøpte Faboluous 12 2006 fra samlerhuset.. Forresten en meget flott samling.. OG jeg gledet meg til siste mynten skulle komme.. og joda, den kom... men det var feil mynt.. Jeg får ikke kompletteret settet mitt.. Hva skal jeg gjøre ? den siste mynten som kom var Silver Koala 2007 !! Nå har jeg en mynt fra 2007, og resten fra 2006. den som mangler er den fra Mexico. Noen som kan hjelpe meg ? Og er det noen som ønsker å kjøpe Silver Koala 2007, er den til salgs.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger litt hjelp....

Post by Kjetil Kvist »

Dette er jo en kunstig sammensatt samling av Samlerhuset. Det er rimelig vanlige sølvmynter i unse-størrelse om jeg ikke tar helt feil.

Den du mangler fra Mexico vil i usirkulert kvalitet koste ca. 250 kroner + porto. Se på denne tyske siden for et utvalg slike mynter: http://www.muenzauktion.com/shops/searc ... lue=&m=all

Koalamynten har omtrent samme verdi, altså 250 kroner, selv om man kan finne den billigere innimellom.

En norsk mynthandler som kan hjelpe deg med å finne slike mynter er http://www.roschberg.no/
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Trenger litt hjelp....

Post by myntsamlern »

Ellers kan du jo lese den tråden her: http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6&t=367

Som du ser, bør du egentlig ikke handle fra samlerhuset.

Velkommen til forumet :)
Image
elvepia
Posts: 6
Joined: 11 Mar 2009 22:30

Re: Trenger litt hjelp....

Post by elvepia »

ja jeg leste litt om samlerhuset, men jeg har jo uansett kjøpt dette settet. Ser at 2008 utgaven koster 6900.. Mitt er vel verdt ca to sure sild, ettersom jeg ikke får det komplett.. Og de ser ikke ut til å prøve å hjelpe meg heller....
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger litt hjelp....

Post by Kjetil Kvist »

Det handler ikke om å få det komplett. Dette er en kunstig sammensatt samling med helt tilfeldige mynter. Disse myntene selges stort sett enkeltvis hele tida, og man kan skaffe seg alle sammen for omtrent 250 kroner stykket. Det blir en verdi på ca. 3000 kroner. Jeg skal sjekke opp markedsverdien på 2008-settet og poste resultatet i denne tråden.

Og bare for å understreke: Dersom du selger myntene så blir de vurdert hver for seg, ikke som en "samling". Det spiller ingen rolle om settet er "komplett" eller ikke. Sølvprisen ligger på ca. 3 kroner per gram, og det gir disse myntene en grunnverdi på ca. 93 kroner stykket.

At Samlerhuset reklamerer med at det bare finnes 3000 sett på verdensbasis er bløff, tull og fanteri fra ende til annen. Disse myntene er preget i hundretusenvis og enhver samler kan skaffe seg alle 12 uten noen som helst problemer. Skrinet de ligger i er verdiløst uansett.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
elvepia
Posts: 6
Joined: 11 Mar 2009 22:30

Re: Trenger litt hjelp....

Post by elvepia »

Huffda.... Okei. Jaja, takker likevel for informasjonen. Skal bli spennende å følge med videre på denne tråden :)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Trenger litt hjelp....

Post by vivavegas »

Som andre har skrivd her.
Har man muligheten så forsøk å returner mest mulig.

Dette er ett udiskutabelt faktum som gjelder praktisk talt alt Samlerhuset har utgitt.

Forskjellen i pris på ett sett som har f.eks. 11/12 mynter og som har 12/12 mynter er sannsynligvis ganske liten og ikke mer enn 1/12.

Dvs. myntsettet med 11 mynter har en anslagvis verdi på kr. 2750 og med 12 mynter kr. 3000.

Kjenner ikke myntene i detalj, men i tillegg har man det faktum at Samlerhuset er ganske/veldig uglesett slik at det er fullt mulig at man med salg også vil oppnå godt under disse prisene.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger litt hjelp....

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har sett på den reklamen Samlerhuset har lagt ut om årets sett, og det er umulig å gjøre en skikkelig prisundersøkelse. Noen utgivelser er identifisert, men mange andre er ikke det. Det er heller ingen opplysninger om myntene blir levert i proof- eller unc-utgivelser, og det har stor betydning for prisen. Av de myntene de har lagt ved er New Zealand og Japan de beste, i alle fall i proof, mens USA, Kina, Australia, Mexico og Kanada er ganske vanlige utgaver. Det er ingen opplysninger om hvilke mynter de legger ved fra Frankrike, Tyskland og Russland, og jeg mistenker rett og slett at de legger ved ulike mynter fra disse landene.

Når det er sagt, så kan du gå til Forbrukerombudet med saken din. Du har krav på den varen du bestilte, og da skal du ha en annen mynt enn den du har fått. Det er som sagt ikke noe problem for Samlerhuset å finne en slik Mexico-mynt, og det koster dem en slikk og ingenting å kjøpe den for deg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Trenger litt hjelp....

Post by vivavegas »

For å si det på en annen måte:
Samlerhusets pris er kr. 6900.
Som Kjetil Kvist skriver han man kjøpe disse myntene av andre mynthandlere for omlag kr. 3000.
Annenhåndsprisen, dvs. prisen man da for når man skal selge disse myntene i det private markedet kan være alt fra 1500-2500 kr. Sannsynligvis i den nedre enden av skalaen.

Det er en hard virkelighet å oppdage at det man samler på har en brøkdel av verdien ifht. det man trudde.

Jeg har selv hatt mine runder. Hadde en stor fotballkortsamling som jeg som 15-åring trudde var verdt en formue og brukthandleren lo jo bare av meg når jeg kom og skulle selge den.

Samme runde har jeg hatt med frimerkeprodukter fra Posten som jeg hadde spinket og spart til i mange år og som også har en brøkdel av verdien som man har kjøpt de inn for.

Igjen. For all del ikke forsøk å tenke at du skal ha det og det komplett. Det beste rådet er at du avslutter kontakten med Samlerhuset tvert. Ihvertfall hvis du har som formål å få igjen det samme som du har betalt (og det har vel de fleste!!).
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger litt hjelp....

Post by Kjetil Kvist »

vivavegas wrote:Jeg har selv hatt mine runder. Hadde en stor fotballkortsamling som jeg som 15-åring trudde var verdt en formue og brukthandleren lo jo bare av meg når jeg kom og skulle selge den.
Jeg kan godt tenke meg å kjøpe en komplett samling fotballkort fra ca. begynnelsen av 1980-tallet. Jeg var nemlig litt dum og kastet bort min samling. Jeg kan ikke gi en formue, men jeg skal enkelt betale hva det kostet å kjøpe kortene originalt + litt til.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
elvepia
Posts: 6
Joined: 11 Mar 2009 22:30

Re: Trenger litt hjelp....

Post by elvepia »

De påstår at den er ikke å få tak i lengre.. :( Myntene jeg har her er proof. Og noen Brilliant usirkulert-
Opplag fra 3000 til 600 000 ... står det på kortene som følger med.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger litt hjelp....

Post by Kjetil Kvist »

Joda, alt er mulig å få tak i. Mexico Libertad 1 onza 2006 koster mer enn den vanlige unc-varianten, men Samlerhuset kan få tak i den for omkring 450 kroner. De finner den på eBay. Den koster bare 250 kroner i vanlig unc-variant, og den får de tak i fra USA eller Tyskland uten problemer.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Trenger litt hjelp....

Post by Espen »

Det er jævlig dårlig av dem å ikke ha komplette sett å tilby sine kunder, når de er først er påmeldt ett slikt tilbud.

det er vel proof mynter dette? altså du er på utkikk etter en libertad 2006 proof?

http://cgi.ebay.com/-Gem-Proof-2006-Sil ... 24001r4330

denne kommer ikke i fabulous 12 plasteske riktignok.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Trenger litt hjelp....

Post by Femmern »

Heter den serien med mynter fra 2006 Fabulous?
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Trenger litt hjelp....

Post by Espen »

fabulous 12, det er de mest kjente bullionmyntene i proofutgave.

britannia, panda, kookaburra, koala, ASE, etc

Jeg har faktisk to av disse i slike kassetter , en west point ASE og en 1 rand fra sør afrika, plukket opp begge for rett over hundrelappen
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”