Samleområder

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Slowhead
Posts: 6
Joined: 08 Mar 2009 02:26
Location: Tønsberg

Samleområder

Post by Slowhead »

Hei folkens. Jeg sitter å funderer på hvilket område jeg skal samle på, og jeg lurer på om noen har en eller flere spennende områder å anbefale. Kanskje det ligger en guide for nybegynnere på nett angående dette? Kanskje også prisklasser for områdene? Vil tippe noen serier koser mer enn andre. Takk på forhånd :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samleområder

Post by Kjetil Kvist »

Det der har jeg brukt mye tid på!

Den mest spesielle samlingen jeg eier er en samling med mynter funnet på gata. Den kjøpte jeg på auksjon i Sverige for mange år siden. Personlig sprer jeg meg over litt ulike områder, og har vært innom det aller meste av mynt. Jeg har noen tematiske samlinger. Pene piker på pengesedler og mynter med myntnavn. Den mest tradisjonelle samlingen jeg har er en med amerikanske typemynter. Det er ganske fascinerende siden amerikanerne har utgitt så mange ulike mynter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Samleområder

Post by Femmern »

For min del er det Kong Olav, spesielt femmern som har fasiert meg men også de høyere valørene i samme størrelsen.
20 Krona er også et samleområde jeg setter pris på og håper på at det vil komme forskjellige varianter etterhver.

Femmern er spesielt interesang for meg siden den er så "solid" og mektig.

Letteste vil kanskje være å begynne med en konge feks. Harald og evt kjøpe det man faller for i ny og ned, slik at man ikke blakker seg helt.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Samleområder

Post by bengt »

Umulig å svare på det spørsmålet uten å vite hva du er interessert i, og hvordan du kommer til å samle. Å samle Harald komplett er kun snakk om å ha et par tusen kroner, gå inn på en mynthandel og si hva du skal ha; alle mynthandlere har Harald komplett i Kv 0, ofte i hundre eksemplarer av hver mynt. Olav er nesten det samme, men med noen sjeldne pregninger, og mye flere mynter (= mer penger). Haakon er sånn sett mer spennende, der er det veldig mye mynter mynthandlere sjelden har og da har du en skattejakt foran deg.

Eller kanskje du synes kroner og øre er kjedelig - og du vil samle på gamle norske mynter? Eller kanskje du synes norske mynter er kjedelig og vil samle på amerikanske mynter, eller kanskje mynter fra Egypt? :-)
User avatar
Slowhead
Posts: 6
Joined: 08 Mar 2009 02:26
Location: Tønsberg

Re: Samleområder

Post by Slowhead »

Amerikansk eller Japansk er vel det som hører mest spennende ut. Er det best å starte med én president eller konge for å lære mest mulig? og så utvikle samlingen derifra.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Samleområder

Post by Espen »

Jeg har vært litt over alt når det gjelder samleområder, bedre å spesialisere seg har jeg erfart. liker tokroner i sølv, vet ikke helt hvorfor, er noe med den ukurrante valøren.
User avatar
Slowhead
Posts: 6
Joined: 08 Mar 2009 02:26
Location: Tønsberg

Re: Samleområder

Post by Slowhead »

Er det noen kjente amerikanske serier? Så noen Indian Head og Eagle Head.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samleområder

Post by Kjetil Kvist »

Sjekk oversikten på http://www.coinfacts.com, selv samler jeg særlig på Morgan dollars. Det er mynter du lett får tak i her i landet også.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Samleområder

Post by holofire »

Du kan f.eks samle type mynter... 1 av hver valør fra hver konge... Og varianter...
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samleområder

Post by Kjetil Kvist »

En annen variant er å samle mynter preget i ditt eget fødselsår. Da finner man mye rart.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Samleområder

Post by myntsamlern »

Mye rart man kan samle på ja. personlig går det i alle årgangsmynter fra Olva 5 i kvalitet 0, og gullmynter generelt.(Alt jeg synes ser bra ut, og har råd til :P ).
Image
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Samleområder

Post by Spicyspecie »

Til å begynne med hadde jeg konsentrert meg om ett eller få områder. Når du har holdt på så lenge som kjetil, utvider man å finner nye områder :P

Selv startet jeg med Oscar II mynter (1øre - 2 kroner) De er lett omsettlige, men noen sjeldenheter finnes det (men det er vel ikke meningen å bli ferdig i løpet av kort tid) Deretter Haakon VII og frem til dagsdato. De siste årene har jeg konsentrert meg om mynter i union med Danmark og Sverige, men begrenset meg til Speciedalere og Mark mynter. Norges Mynter katalogen vil gi deg en fin oversikt over hva som finnes.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Samleområder

Post by vemod »

Innstillingen til det å samle, henger nøye sammen med "samlergenet" - og i forhold til budsjett.

Hvis du vil samle speciedalere, men har et månedlig budsjett på kr. 1000,- å handle for, vil du ha et årlig innkjøp på èn (1) stk. speciedaler. Ihvertfall hvis du vil styre unna mishandlede, monterte og nedslitte dalere...

"Samlergenet" vil da komme i ubalanse, siden man kun kan foreta en handel i året...

Spennende samleområder under 1000-lappen er f.eks. 2-skillinger slått i Christiania, 24-skillinger fra 1700-tallet og praktkroner og praktfemmere fra Olav. Disse er mulig å få under 1000-lappen fortsatt, noe som antakeligvis vil være vanskelig om 10 år.

Gå for kvalitet med en gang. Selv om man må sitte lenger på gjerdet - vil dette alltid lønne seg på sikt.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”