Mynter som er inndratt?

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Mynter som er inndratt?

Post by Femmern »

Heisan
Kjekt og fint forum dette, har lest litt igjennom og fått et par tre gode hint her inne.
Er bare en hobbysamler, tar bare ut sirkulasjonsmynt som skiller seg ut og er pene til samlingen(foreløpig).

Finnes det noe oversikt over hvor mye av sirkulert mynt som er tatt tilbake av N.B i forbindelse med nye myntrekker på markedet?
Hvordan fungerer inndraingen, går det på vekt på mynter som er i markede allerede?

Det er millioner som er produsert av de forskjellige valørene og noen med laveste pålydene har nok havnet i kloakksystemet eller søpla oppigjennom tiden.
Jeg tenker sånn at de som er produsert i et lite antall er det mest igjen av?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Mynter som er inndratt?

Post by jornkris »

Jeg har sett statistikk for mynter i gull, sølv, jern og zink.
Det er da bare for typen ikke fordelt på årstall. Av 1 kroner 1878-1917 er det smeltet ned xxx mynter.
Disse tallene ble oppgitt av Norges Bank i årsberetningen i 1983 og senere gjengitt i diverse kataloger.
Jeg lurer på om de ble oppgitt da fordi man bestemte at man ikke ville smelte ned mer av de typene/metallene (???).
For senere typer har jeg ikke sett noen tall, men Norges bank har sikkert statistikk på det. Om enn kanskje ikke offentliggjort.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Mynter som er inndratt?

Post by Femmern »

ok, ja kanskje det ikke er for publikum de tallene.
Det gjenspeiler seg på bruktmarkede om hva som er sjeldent uansett, kunne ha vært interesangt hvor stor andel som som kom tilbake til Norges Bank.


(Ser jeg har valgt et nesten likt brukernavn som en annen her inne, håper ikke det skaper problemer.)
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Mynter som er inndratt?

Post by Femmern »

Der fant jeg noe interesang lesing, se side 5 i dette pdf dokumentet :)

http://www.norges-bank.no/upload/sedler ... k_2007.pdf

Høyreklikk, åpne i nytt vindu/fane.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Mynter som er inndratt?

Post by jornkris »

For 50 øre 1920-1996 ble det produsert ca 290 millioner mynter. Norges bank sier at ca 157 millioner "fortsatt er i omløp" dvs at de har smeltet ned ca 133 millioner 50 øringer eller ca 45% av de pregede myntene. Det er jo selvfølgeig en god del mynt som har forsvunnet på andre måter også.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”