$25 Sølv

Numismatisk forum
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: $25 Sølv

Post by Arve »

Det går nok lenger ned, problemet er vel heller når det er lurt å kjøpe. Det gamle rådet til Rockefeller er vel ikke dumt å ha i bakhodet: "Når skopusserne begynner å snakke om aksjekurser så selger jeg."
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: $25 Sølv

Post by stigulv »

Tipper gull kommer godt under 1000 dollar jeg, og sølv kommer også til og dale, Mitt ligger i safen som det skal og blir uansett ikke solgt for jeg er 67 år, så det blor liggende i 30 år til, Men kjøper mere da så det er sagt :-D
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: $25 Sølv

Post by svessien »

Jim Rogers har fått spørsmål om gull i det siste, og sier at han ikke kjøper nå, men er "smart enough to buy" hvis prisen går ned på 1100-tallet. Han påpeker også at gull har vært i et over ti år langt bullmarked, og at det var bra med en korreksjon.
Jeg tenker at så lenge sentralbankene pøser ut papirpenger, er det godt å ha litt gull på kistebunnen. Jeg benytter nedgangen til å kjøpe litt gull.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: $25 Sølv

Post by Posthornet »

Jeg kommer heller ikke til å selge. Det er vel heller som Arve sier: problemet er vel heller når det er lurt å kjøpe mer.

Norm Franz sier:
Guld är kungarnas pengar, silver är gentlemännens pengar, byteshandel är böndernas pengar, skuld är slavarnas pengar.
Er det noen som ser seg fornærmet? :roll:

Idag klokken 15.30
Gull ned 3.03%
Sølv ned 3.98%
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: $25 Sølv

Post by Olav K »

10 års "bull" på gull er kanskje en litt heftig påstand, men fem års "bull" er lett å observere. Med finanskrisen kom en heftig flukt til gull som "Safe haven" i forhold til aksjer og derivater av disse. Samtidig var det IKKE finanskrise i India og Kina, hvor man etter tradisjonen har hamstret gull siden oldtiden, før ett privilegium for herskerklasen, nå åpent for en voksende middelklasse. Jeg har vært tilstede ved to indiske bryllup, lite kaffeservise og sengetøysett på gavebordet der - men gull fra onkler og tanter, som av alle ting legges på en vekt!
Så skjer dette - verdipapirmarkedet i USA tar seg opp, Kina - og foreløpig i mindre grad India, møter veggen, veksten flater ut. Asiatene selger ikke gullet sitt, men de de kjøper ikke så meget mer. Investorene seg fall i gulpris og flukten begynner. Meget er computergenerert. Si at X har kjøpt gull på $ 1000, han har sett det stige, han vet at det kan komme en korreksjon og ber forvalter om å selge hvis prisen faller under - si $ 1300, legges beholdningen automatisk ut for salg. Slike computerstyrte "Stop loss" programmer skapte katastrofe ved forrige finanskrise. Computere har ikke is i magen, de gjør det de er programmert for. I følge min sønn, som er programmeringsansvarlig for et meglerhus er dette nå korrigert for aksjemarkedet, men om det er det for råvarebørsene vet hverken han eller jeg.
Nærmer man seg gullprisen for 2008 vil vi kunne se en flom av computerstyrte "tvangssalg".
Det computeren ikke tar høyde for er at mengden gull er ganske konstant. Det er reserver, men de er kostbare (og ekstremt forurensende) å drive frem. Hvor meget som skal til før gullet "bunner" og hvor høyt det vil gå igjen har jeg ingen mening om ( jeg har tidligere trodd at det ville flate ut rundt $ 1400, men har tatt feil - men har heller ikke kjøpt.)
Sølv er annerledes. Her er det reserver, mye ble åpnet når prisen passerte $ 30 og de tar litt tid å lukke igjen. Av større betydning er et gigantisk sølvfunn i Peru, som nærmest kan hentes ut med skje. Nettstedet "Wealth Wire" ( nå av fornuftige grunner omdøpt til "Outsiders Club") har gjennom flere år spådd at sølvprisen vil mose gullprisen, ut fra en betraktning at sølvreservene brukes fortere enn ditto gull - har strøket påstanden (men anbefaler kjøp av aksjer i det peruanske gruvesselskapet). En av deres påstander har vært at aksjer i selskaper som har andeler i Bakken-feltet (skiferolje) i Dakota ville flerdobles i verdi innen kort tid. Statoil har store eierandeler i Bakken, men jeg venter fortsatt på mangedoblingen. M.a.o. jeg ville være meget forsiktig med å følge "Wealth Wire/Outsider Clubs" råd, så langt jeg har kunnet kontrollere ettertid, har de vært feil. (Deres nye slagord: "We are outsiders, not insiders" synes avgjort riktig.)
Nå skal jeg være veldig forsiktig med å gi råd - men is i magen kan være vaksine mot unødige tap. Kan du forsatt selge med fortjeneste, for all del - gjør det om du føler det riktig, ingen har tapt på å ta en fortjeneste, selvom den ble mindre enn man håpet.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: $25 Sølv

Post by svessien »

Problemet, om man skal kalle det det, Olav K beskriver, handler vel om at det finnes et papirmarked for gull også. Hvem vet om det er nok fysisk gull til å dekke papirbeholdningen.... Jeg ser mange hevde at fysisk besittelse er en fordel.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: $25 Sølv

Post by Posthornet »

Med års erfaring som hobbyspekulant i aksjer ønsket jeg å prøve meg på gull bull, men etter å ha lest mye negativt om det digitale/papirgullet så bestemte jeg å heller gå for det fysiske gullet. Som en kombinasjon av mynt og gullinteresse er det langt mer interessant.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: $25 Sølv

Post by AMO Berg »

Jeg har problemer med å se på handel med verdipapirer som annet en en variant av lotto og tipping.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: $25 Sølv

Post by Olav K »

Tipping - ja: Når du krysser av for at Rosenborg skal slå Stjørdal I.L. er det vel fordi du har en begrunnet forventning om at førsnevnte har en bedre spillerstall enn dine nære naboer. Er du dybdetipper fører du statistikk over formkurver, og finleser sportsidenes reportasjer om enkeltspilleres helse- og andre tilstander.
Gjetning ja, men basert på et faktagrunnlag du føler er tilstrekkelig for å krysse av for de sort/hvite. Verdipapirkjøpere gjør nok det samme basert på sine parametre. Likevel kan resultatet bli et annet.
Lotto er ren tilfeldighet- I Lottos barndom var det riktignok noen som klarte å tjene penger på "analyser": "Nå må tallet 10 komme snart, det har ikke vært trukket på 17 uker", eller "Tallet 5 synes å være i form for tiden". Rent vrøvl. Tallenes sjanse for å bli trukket er nøyaktig den samme ved hver trekning. :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: $25 Sølv

Post by AMO Berg »

Ja da, men sammenligningen er også den at jeg tror vel 90% av de som driver med slike investeringer går i minus, i likhet med de som spiller lotto eller tipping. Mine erfaringer med lotto er at for hver femte krone jeg satset, vant jeg èn tilbake, og når de økte rekkeprisen fra to til tre kroner på 90-tallet, takket jeg for meg. Mine fotballkunnskaper gav meg heller ingen inntekt, de gangene jeg hadde elleve rette, var det bare et par hundrelapper i gevinst. Min eneste investering i dag, er en sparekonto med 2,8 prosent rente.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: $25 Sølv

Post by svessien »

AMO Berg wrote:Ja da, men sammenligningen er også den at jeg tror vel 90% av de som driver med slike investeringer går i minus, i likhet med de som spiller lotto eller tipping. Mine erfaringer med lotto er at for hver femte krone jeg satset, vant jeg èn tilbake, og når de økte rekkeprisen fra to til tre kroner på 90-tallet, takket jeg for meg. Mine fotballkunnskaper gav meg heller ingen inntekt, de gangene jeg hadde elleve rette, var det bare et par hundrelapper i gevinst. Min eneste investering i dag, er en sparekonto med 2,8 prosent rente.
Så da betaler du 1/3 av renteinntektene i skatt, og kommer ut rundt inflasjonsmålet? Går sakte men sikkert i tap år etter år, og er ikke interessert i at andre skal kunne bygge noe for dine sparepenger? Å, forresten, bankene tar jo den jobben for deg. De tar eventuell fortjeneste på kjøpet også :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: $25 Sølv

Post by Arve »

AMO Berg wrote:Ja da, men sammenligningen er også den at jeg tror vel 90% av de som driver med slike investeringer går i minus, i likhet med de som spiller lotto eller tipping. Mine erfaringer med lotto er at for hver femte krone jeg satset, vant jeg èn tilbake, og når de økte rekkeprisen fra to til tre kroner på 90-tallet, takket jeg for meg. Mine fotballkunnskaper gav meg heller ingen inntekt, de gangene jeg hadde elleve rette, var det bare et par hundrelapper i gevinst. Min eneste investering i dag, er en sparekonto med 2,8 prosent rente.
Hvis du ikke en gang gidder å bruke 5 minutter på å opprette en ny sparekonto som gir deg 3,7 % rente så er du vel heller ikke så interessert i å bruke tid på andre investeringer. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: $25 Sølv

Post by Posthornet »

Med års erfaring som hobbyspekulant i aksjer ønsket jeg å prøve meg på gull bull,
Siden det er folk her som kan sine saker så må jeg få rette en feil som jeg skrev tidligere. Det er ikke Bull Gull, men selvfölgelig Bear Gull ETN.

Rett skal være rett. Som nevnt så ble det aldri noe papirgullhandel med meg og det kommer nok neppe til å bli noe heller. Jeg vil heller ha gull som jeg kan se og ta på. :)
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: $25 Sølv

Post by svessien »

Posthornet wrote:
Med års erfaring som hobbyspekulant i aksjer ønsket jeg å prøve meg på gull bull,
Siden det er folk her som kan sine saker så må jeg få rette en feil som jeg skrev tidligere. Det er ikke Bull Gull, men selvfölgelig Bear Gull ETN.

Rett skal være rett. Som nevnt så ble det aldri noe papirgullhandel med meg og det kommer nok neppe til å bli noe heller. Jeg vil heller ha gull som jeg kan se og ta på. :)
Hadde du gått inn i fjor, hadde det vært en topp investering. Alle hadde kalt deg en idiot, og sagt at gull skulle videre opp.
Nå er det en mindre gullkantet investering, tror jeg personlig. Jeg tipper bunnen for gull ligger på 1100-tallet eller deromkring. Så det får bli pene mynter i stedet for gullbjørn nå ;)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: $25 Sølv

Post by karstkri »

Enig med deg Posthornet ,real gold er mere moro.Selv om gullprisen synker får jeg ikke dårlige nærver av det.Den kommer garantert til å stige igjen.Må skryte av mitt siste kjøp en pen 10$ til grei pris :mrgreen:
Attachments
10dollar1910a-tile.jpg
10dollar1910a-tile.jpg (232.92 KiB) Viewed 2138 times
karstkri
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”