$25 Sølv

Numismatisk forum
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: $25 Sølv

Post by svessien »

Olav K wrote:10 års "bull" på gull er kanskje en litt heftig påstand, men fem års "bull" er lett å observere.
Norges Bank solgte gullbeholdningen for rundt 400 pr unse i 2004, var det det? Bank of England v/Gordon Brown solgte sitt for 275 et par år tidligere, etter tidenes minst taktiske handel (Brown gikk ut og annonserte handelen på forhånd). Jeg begynte å kjøpe gull i 2006/07 for priser mellom 500 og 700. Hvis det ikke er et ti å langt bullmarked, vet ikke jeg. Hva er din definisjon på et bullmarked, Olav K?

Se Nigel Farage slakte Brown over gullsalget:
[youtube]evHrkZM33H8[/youtube]
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: $25 Sølv

Post by Olav K »

Jeg gir meg :)
Jeg har nok vært litt preget av at (som jeg noe beskjemmet har bekjent i andre tråder) kjøpte gullmynter av Samlerhuset på slutten av 90-tallet (O.L. og minnemynter, "Magnificient Seven"..full pakke) og til min bedrøvelse registrerte at min kostpris lå over gullprisen langt ut over 2000-tallet,og jeg gikk vel break-even sånn rundt 2008. Deretter gikk det bratt. Jeg traff ikke toppen i 2011, men nesten (ca. $ 1750). I mellomtiden hadde jeg lært endel - både om gull og mynter.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: $25 Sølv

Post by stigulv »

getchart.aspx.png
getchart.aspx.png (7.87 KiB) Viewed 1806 times
Men når en ser på denne grafen, så tenker iallefall jeg at det ikke er umulig at gull kan synke mye framover.

Ser jo det raser nedover vær dag og har gjort det siden april

Synes ikke det er uvirkelig at det kan gå ned til 500$ pr unse jeg da :-)

Og da har jeg kjøpt ett lass med dyre mynter da :-) Begynte og kjøpe for 2 år siden :-D
hehe
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: $25 Sølv

Post by AMO Berg »

Sats på en sparekonto i stedet, og hvis man finner en bank som ikke er umiddelbart truet av konkurs og gir 3,7 prosent rente på innskudd over 100k så kan man alltids bruke fem minutter på det.

Verdipapirhandel er i beste fall lotto, med mindre man er en så stor aktør at man kan manipulere markedet, eller at man besitter ulovlig innside-informasjon.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: $25 Sølv

Post by Espen »

Palladium ser ut til å ha holdt seg ganske bra.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: $25 Sølv

Post by Posthornet »

Et eksempel hvordan det kan gå om en kjøper aksjer på et bestemt tidspunkt uten å selge seg ut før det er for sent.

Det var en gang IGE. For fem år siden så sto kursen i 40 kroner pluss. I dag handles den for 29 øre på Oslo Børs
IGE Resources AB er et skandinavisk selskap med hovedfokus på guld og diamantleting.
ige.JPG
ige.JPG (20.37 KiB) Viewed 1752 times
IGE 5 års graf.

Siden vi prater om gull så syntes jeg det kunne passe med denne.

Re: Espen
Jeg har også holdt øye med palladium og lagt merke til at den går bedre.

Sveissen wrote:
Så det får bli pene mynter i stedet for gullbjørn nå.
Merkelig hvor feil i hode jeg kan ha. Jeg burde være i stand til å skjelne Okser/tyrer ifra Bjørner. :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: $25 Sølv

Post by Olav K »

Nå var vel ikke IEG en "mainstream" -aksje. De som kjøper slike aksjer vet ( eller bør vite) at risikoen for å tape hele innsatsen er stor, men de vet (eller tror) at om selskapet treffer blink, vil selv 10 x innsats være beskjedent.
AMO: aksjemarkedet er lotto hvis man ikke er villig til å investere i tid til å analysere og vurdere offentlig tilgjengelige data. Noen bruker 12- 16 timer om dagen til dette, andre bruker forvaltere/rådgivere som de håper bruker like meget tid - men som også tar seg godt betalt.
3,7% bankrente er flott idag. Onkel skatt vil ta 1.8% av innskuddet i formueskatt (forutsatt du har nedbetalt ned nok på boliggjelden) - da har du 2,9 igjen, men onkelskatt skal også ha 28% av avkastningen, dvs. dine 3,7, dvs. 1,04 - du har igjen 1,86 - mens inflasjonen er beregnet til 2. Altså, selv med den beste innskuddsrenten du kan få, har du et lite årlig tap. Likevel er det det beste som kan tilbys de som hverken orker, evner eller har råd til å sette seg inn i et komplisert verdipapirmarked. Det er synd, bankene skulle jo ta seg av småsparerne og lede dem inn i fond med spredt risiko, det gikk ikke helt slik...
Å arbeide med aksjer krever nok litt mer analysearbeid enn for tippekupongen, og de fleste som gjør det er vel fornøyd med en avkastning på 10-15%, kanskje noe ala det du fikk på din 11'er. Men det krever tid, alternativt en del penger - og er fortsatt ikke risikofritt. Men myntkjøp er heller ikke det. Vi lever m.a.o. i en risikofylt verden, og så får man selv velge sine risiki - vi lever tross alt i et avsides hjørne hvor bilbomber, tornadoer og væpna revolusjoner er rimelig fjernt.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: $25 Sølv

Post by stigulv »

Og slik gikk prisen i dollar på disse edle metallene :-) rett ned
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: $25 Sølv

Post by Samler »

Alle økonomer er enig i at gullprisen vil stige. Nå er vi inne i en tid hvor noen tror ( har trodd)
at alt vokser inn i himmelen - men det skjer som regel ikke. Kina er inne i en boble og det
landet har bygget enormt antall hus som står tomme og den " vanlige" mann har lånt penger
til aksjekjøp. Farlig utvikling. Minner litt om krakket i 1929.

Til sist vil gull være det som teller.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: $25 Sølv

Post by Posthornet »

Jeg var på nippet til å kjøpe noen rør med sølvmynter for et par tre uker siden. Spottprisen var da
ca 125.- NOK oz. Idag 143.- NOK. Jeg burde selvfølgelig ha kjøpt, men . . . . .

Er sølvet på fortsatt på vei opp!

Gullet har i samme periode ligget stort sett uforandret, dog minimal daglig rørelse.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”