Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerområde

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Olav K »

Men disse "stemplene" var jo fine!
I Norge hadde vi også stempelavgift, inntil det ble erstattet med dagens "dokumentavgift" som vi kjenner som flytteskatt. Stempelavgiften ble ilagt på en rekke dokumenter, alt som skulle tinglyses, "Stemplene" besto av noen realtivt enkle "frimerker" som ble klebet på pantobligasjoner og en rekke andre verdipapirer, foruten selvsagt skjøter. Filatelistene har tydeligvis ikke tatt tak i stempelmerkene, og jeg vet ikke om noen samler på norske stempelmerker. Jeg husker dem som "kjedelige", forskjellige valører - alle i jordfarger: gusjegule,gusjegrønne, gusjerøde, gusje... Men ingen årstall (som jeg kan huske).

Det som forunder meg med disse svenske er at de er avklippet fra dokumentet. Jeg ville tro at fra et samlersynspunkt ville de være mer interessante om de fortsatt sto på originaldokumentet.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by ramazotti »

Da tror jeg du ikke husker langt nok tilbake,Olav K.Stempler for avgift til staten finnes i bøtter og spann,som oftest i blå eller sort
farge i diverse valører.Alt fra skilling til daler.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Olav K »

Min medaljesamling er særdeles beskjeden, men denne falt jeg for:
1914ParisA.JPG
1914ParisA.JPG (330.71 KiB) Viewed 2003 times
1914ParisRev.JPG
1914ParisRev.JPG (261.67 KiB) Viewed 2003 times
Tyskerne trodde de skulle innta Paris i 1914, og de kom veldig nær - men ikke nær nok. Medaljen markerer derfor en begivenhet som aldri fant sted, og denne har på et vis unngått å bli smeltet om til patronhylse kaliber 7.92.
Jeg plukket den opp på en klubbauksjon i NNF for noen år siden for en så billig penge at jeg tror det bare var meg som så ironien i teksten: Inntoget av tyske tropper i Paris 1914, samtidig som adversen også viser til 1871 - heller ikke da kom tyske tropper inn i Paris, enda de var enda nærmere enn i 1914.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Olav K »

Ramazotti, du har helt rett - jeg husker bare tilbake til 60-70 årene. Som student jobbet jeg i bank, og som ferdig kandidat på sorenskriverkontor - og da var daler og skilling gått ut av bruk. Men, forstår jeg deg riktig at norske stempelmerker er et samlerområde? At de fantes i bøtter og spann er sikkert riktig, det var jo utrolig mange dokumenter som skulle ha klistremerke - men er de like vanlige ( som f.eks. frimerker) fremdeles? Da har jeg lært noe nytt, og takk for det.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Kjetil Kvist »

Ikke samler jeg aksebeger, og ikke samler jeg britiske dekorasjonsmedaljer; men denne kunne jeg ikke motstå da jeg ble tilbudt den av en kollega. Det er en tjenestemedalje for tropper i den bristis-indiske hæren, men den er satt inn i et askebeger av sølv. Rundt kanten er det satt på "campaign bars", som normalt ble festet over medaljen. Den inngraverte teksten er sannsynligvis den samme som er rundt kanten av den innfelte medaljen: "448 Naik Arthdal Rai 2nd Bn 4th Goorkhas". "Naik" er det samme som korporal, og goorkha er nå en gang hva det er: "Dersom en mann sier han ikke er redd for å dø, så lyver han eller så er han gurkha." Rai var i alle fall med på unnsetningen av festningen Chitral i 1895, og det skal jeg grave litt mer i.

Jeg er veldig svak for objekter der jeg kan grave litt i historien.
Attachments
bilde(1).JPG
bilde(1).JPG (265.25 KiB) Viewed 1957 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Arve »

Prakttfult askebeger med interessant historie, gratulerer. Når jeg ser et så fint askebeger så føler jeg at lungekreften ikke var forgjeves. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Olav K »

Kinesiske mynter begynte egentlig ved en tilfeldighet. På en auksjon NNF ble det budt ut flere albumsider til overkommelig pris. I etterkant fikk jeg tak i litteratur, kopi av Schjødts katalog (over den store samlingen donert til Myntkabinettet, fortsatt et standardverk) og Hartill. Jeg har også plukket med meg endel fra Numismas restopplag fra en engelsk samler. Cash-mynter er rimelige, men ting skjer: større nominaler av cash (altså de runde med firkant i midten) begynner å få heftige priser på auksjoner ute ( og en norsk mynthandler har ordre om å kjøpe de store myntene) og den nye trenden har såvidt nådd de "gamle" myntene som spade, kniv og nøkkel - men bare såvidt. Vedlagte "spade" fra den store borgerkrigsperioden gikk forbausende rimelig, og ble derfor min.
Kina, Øst Zhou,Krigsperiode 350-250BC,Baotou(Anyang).jpg
Kina, Øst Zhou,Krigsperiode 350-250BC,Baotou(Anyang).jpg (208.49 KiB) Viewed 1821 times
Jeg må innrømme at motivasjonen for kjøpet er tosidig. Det "ideelle" - de er morsomt å grave og finne mynten i hos Schjødt eller Hartill, og å sjekke ut plass i Kinas kompliserte historie. Men jeg blir ikke ordentlig tent. Derfor den ikke-ideelle: Snart vil millioner av kinesere begynne å finne sin historie, å kjøpe sin fortid tilbake. De rikeste vil kjøpe Ming-vaser o.l. - men noen (det holder kanskje med en million) vil se etter mynter - og da har jeg en pen samling fra 700 BC til 1911, og nesten alle har referanse til Schjødt eller Hartill. Men mens jeg tror jeg kan fortelle en morsom historie om (nesten) elle mine greske, romerske eller folkevandringsasiatiske mynter - kan jeg knapt si noe om dynastiet, langt mindre den enkelte keiser for kineserne. Derfor blir de ikke så tunge å gi fra seg som myntene i kjerneområdet.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Ask »

For en patina ! Måtte bare ha den.
2 Franken 1940 Zahl.JPG
2 Franken 1940 Zahl.JPG (106.72 KiB) Viewed 1747 times
2 Franken 1940 Helvetia.JPG
2 Franken 1940 Helvetia.JPG (104.72 KiB) Viewed 1747 times
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Ragnvald E. »

Samler jo egentlig bare norske mynter og litt annet som var gangbart her i landet, men denne svenske "Klippingen" fikk jeg et innfall for å kjøpe her forleden. 1 ör 1626 - klippet ut av kobberplater etter at disse først hadde blitt påført myntstempler. Artig sak! :)
Attachments
IMG_0450 (Small).JPG
IMG_0450 (Small).JPG (118.35 KiB) Viewed 1713 times
IMG_0449 (Small).JPG
IMG_0449 (Small).JPG (124.01 KiB) Viewed 1713 times
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Ask »

Synd at denne serien bare ble preget i ett år. Baksiden viser på alle valører føniks som gjenoppstår fra asken. På den siste serien som ble utgitt under monarkiet sto det en soldat foran flammene, dette som et symbol for militærjuntaen som hersket over Hellas fra 1967 - 73. På den første myntserien utgitt un der republikken er han fjernet og reversen minner om Kapodistrias - myntene fra 1820 - tallet da Hellas ble uavhengig fra Tyrkia.
Hellas 1 (4).JPG
Hellas 1 (4).JPG (34.31 KiB) Viewed 1653 times
Hellas 1 (3).JPG
Hellas 1 (3).JPG (35.89 KiB) Viewed 1653 times
Hellas 1 (2).JPG
Hellas 1 (2).JPG (36.16 KiB) Viewed 1653 times
Hellas 1.JPG
Hellas 1.JPG (35.49 KiB) Viewed 1653 times
Last edited by Ask on 09 May 2013 20:42, edited 1 time in total.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Ask »

Og til slutt ugla:
Hellas 1 (5).JPG
Hellas 1 (5).JPG (34.59 KiB) Viewed 1653 times
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Stig Westerhus »

Ja da har jeg bikket utfor også. Har handlet et Runde-sett med 5 mynter. Ugh!
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by samler607 »

Langt utenfor mitt samlerområde, men kanskje en fremtidig sidesamling.

Er en gresk mynt fra Ca. 133-27 BC

Og mynten viser:

athena med hjelm og ugla :)
Attachments
owl.jpg
owl.jpg (55.12 KiB) Viewed 1563 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by karstkri »

Gratulerer samler607 denne likte jeg , svak for mynter med den Atenske Uglen :D
karstkri
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by samler607 »

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding karstkri :)

Det var første antikke mynten i samlingen det gitt, men med en kommer flere.


Neste mynt er en gresk fra samme periode, begge myntene er forøvrig gradert til Very Fine, noe jeg ikke kan kommentere om de holder enda.
Attachments
Athena - very fine.jpg
Athena - very fine.jpg (180.4 KiB) Viewed 1476 times
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”