Minnemynter i fritt fall?

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by jornkris »

Samlerhuset har nå sluttet å kjøpe milleniumsmynten i sølv (100 kroner 1999).
Når denne tråden ble opprettet hadde de tre minnemynter på innkjøpslista, 2 x sykkel-VM og millenium, nå har de bare de to fra sykkel-VM på lista.
Med bunnen tatt bort, stort opplag og liten interesse ligger alt klart for et svalestup i prisingen av denne.
Det er tross alt denne som har fått prisen mest blåst opp.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

Tror folket sykkelmyntene også kommer til og falle i pris?

Er vel relativt lavt opplag på disse?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Kjetil Kvist »

Millennium-myntene i sølv og gull har jo allerede falt i pris, noe alle auksjoner har vist de siste 5-6 månedene. Det er flotte mynter, og det blir spennende å se hvor de ender opp. Jeg tror en del samlere ikke har kjøpt myntene i de årene de var veldig høyt priset, og noen benytter nok anledningen til å kjøpe dem nå. Selv om opplaget på sølvmynten er betydelig, så er det likevel slik at en hel del er ødelagt av ukyndig behandlig. De kom i esker der kapselen satt for hardt, og mange har vippet opp kapselen og tatt på mynten.

Sykkel VM holder seg fortsatt. Nå venter jeg spent på opplagstallene for idrettsmyntene fra 2011 og kongeparets 75-årsdag fra 2012. Dersom opplagene på disse blir så lave som jeg tror - og jeg tror de blir veldig lave - så er det mulig fokuset flyttes fra sykkelmyntene. Da kan den interessen flyttes over på mynter med lavere opplag, og det _kan_ bety prisfall på en og prisvekst på en annen. Kanskje.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Doyh
Posts: 6
Joined: 04 Apr 2013 13:01

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Doyh »

Det er pussig men hvis man tar ett skritt tilbake og ser på det store bildet så er det lett å se hva som kommer til å skje i fremtiden. Gamle, sjeldne mynter vil fortsette å bli omsatt, rike menn som vil investere og tjene penger sørger for det men all annen mynt vil sakte men sikkert bli verdiløse som samleobjekter. Minnemynter og mynt fra etter la oss si ca. 1850 vil om få år ha like stor verdi som søppelposen fra igår. Det er mange som er uenige, men jeg tror det da dreier som om ønsketenking, de klarer ikke å innse realiteten, eller de klarer ikke å se det store bildet. Myntsamling i Norge slik vi kjenner det er noe som snart hører fortiden til, alle tegnene er på plass og det er ingenting som tyder på at det vil snu.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by madsemann »

Så feks. halvspecien fra 1873 vil være verdt ca 0 mener du? Tror nok bildet er mer nyansert enn det du skriver her. Det jeg derimot tror er at vanskeligere mynter, og mynter i god kvalitet vil fortsette å stige. Mye annet vil stå stille, og dermed pga inflasjon være mindre verdt.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Arve »

Doyh wrote:Det er pussig men hvis man tar ett skritt tilbake og ser på det store bildet så er det lett å se hva som kommer til å skje i fremtiden. Gamle, sjeldne mynter vil fortsette å bli omsatt, rike menn som vil investere og tjene penger sørger for det men all annen mynt vil sakte men sikkert bli verdiløse som samleobjekter. Minnemynter og mynt fra etter la oss si ca. 1850 vil om få år ha like stor verdi som søppelposen fra igår. Det er mange som er uenige, men jeg tror det da dreier som om ønsketenking, de klarer ikke å innse realiteten, eller de klarer ikke å se det store bildet. Myntsamling i Norge slik vi kjenner det er noe som snart hører fortiden til, alle tegnene er på plass og det er ingenting som tyder på at det vil snu.
Kan du utdype for oss ignoranter hva realiteten er, hva det store bildet er som vi ikke klarer å se og hvilke tegn som er på plass ?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg er også veldig nysgjerrig. Dette har gått meg hus forbi, og jeg følger markedet ganske tett.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by bengt »

Doyh wrote:Det er pussig men hvis man tar ett skritt tilbake og ser på det store bildet så er det lett å se hva som kommer til å skje i fremtiden. Gamle, sjeldne mynter vil fortsette å bli omsatt, rike menn som vil investere og tjene penger sørger for det men all annen mynt vil sakte men sikkert bli verdiløse som samleobjekter. Minnemynter og mynt fra etter la oss si ca. 1850 vil om få år ha like stor verdi som søppelposen fra igår. Det er mange som er uenige, men jeg tror det da dreier som om ønsketenking, de klarer ikke å innse realiteten, eller de klarer ikke å se det store bildet. Myntsamling i Norge slik vi kjenner det er noe som snart hører fortiden til, alle tegnene er på plass og det er ingenting som tyder på at det vil snu.

Hadde du skrevet 1950 ville jeg nesten vært enig. Det finnes "nok Olav til alle". Hvis man heller sier "fra Harald" er jeg 100% enig - jeg klarer ikke se at det skal bli så stor samlerinteresse at det er noen mulighet for at mynter utgitt under Harald skal kunne øke i verdi... Hverken minnemynter, sett eller årgangsmynt.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Ragnvald E. »

Dette vil jeg også gjerne ha utbrodert...minnemynter er jeg lite interessert i, men det må jo være noe jeg har oversett her i forbindelse med eldre årgangsmynt... ? :wink:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg er ikke så sikker på om Haralds sirkulasjonsmynter faller helt gjennom. Jeg tror det kan være et framtidig marked for helt feilfrie sirkulasjonsmynter, og noen av spesialpregene. Prøv å finne en stemmerettstier uten skjemmende bagmarks, for eksempel. Eller 50-øringer.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by bengt »

Jo når vi får et gradingsystem ala MS60-MS70 kan det være en mulighet, men 0 mynt er det nok av ;-)
Jokerman
Posts: 117
Joined: 06 Jun 2009 14:06

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Jokerman »

Tror Doyh har mye rett i det han sier men at han kanskje er litt for negativ.

Jeg har ingen statistikker som viser dette, men generelt tror jeg samlermarkedet er på vei ned (ikke bare mynter). Den oppvoksende generasjon mangler "samlergenet". Jeg tror at samlere om noen ti-år ikke er en utdødd rase, men en utrydingstruet art. Snittalderen på samlere er stigende, om ikke med ett år per kalenderår er det neimen ikke langt unna. Alle kan sikkert vise til at de vet om en eller to unge samlere, men det hjelper nok lite på snittet. Samlermiljøet i dag preges av godt voksne menn med god økonomi. Stadig flere av samlerne går etter toppobjekter. Disse toppobjektene, gjerne unike, vil nok ha et marked i overskuelig fremtid. Der jeg tror bunnen faller ut er på objekter som finnes i hopetall. Som eksempel tror jeg 2-øre 1968 vil dumpe en gang i framtiden. For oss som vokste opp med samling var dette en mytomspunnet mynt som alle gjerne ville eie. Ungdom i dag har neppe det samme forholdet til denne mynten.

Jeg vil ikke være lei meg om jeg tar feil. Min egen samling har kostet en god del opp gjennom årene, men jeg tror ikke mine arvinger kan forvente å få igjen det samme som jeg har invesert. Uansett plager ikke dette meg veldig da jeg har glede av samlingen og aldri har sett på det som en investering.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

Ser at minnemyntene i gull også har falt litt i pris det siste på de sidene jeg ser på mynter på også nå :-)

Så kan se ut som at jeg kjøpte alle mine på "topp"
hehe
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Espen »

Har sett flere 175kr 1989 til 400kr "kjøp nå" i det siste. Mener på å ha sett den selge for opp mot 750kr for ikke lenge siden.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

Stemmer nok det, har tre stykk jeg, betalte 650 kroner stykket + frakt da, og var med i mange budrunder før jeg fikk disse til den prisen.

Betalte vel 7200 for sølvsettet fra lillehammer, det gikk altid for runt den prisen for ei stund siden.
ser det går for knappe 4 tusen nå.
Så nå går jeg for skillinger :-D
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”