Minnemynter i fritt fall?

Numismatisk forum
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by karstkri »

Ganske heftig det her og, andre mynthandlere selger sølvsette fra OL Lillehammer for ca.3000kr , men over 9000kr , helt på jordet.
link : http://www.skanfil.no/ArtDetail?n=242741
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by karstkri »

Roschberg tar 2950kr og noe tilsvarende har Numisma tatt.Hvordan kan skanfil ta over 3X så mye ?

Limk : http://roschberg.no/product/ol-soelvset ... nter-3777/
karstkri
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Espen »

karstkri wrote:Ganske heftig det her og, andre mynthandlere selger sølvsette fra OL Lillehammer for ca.3000kr , men over 9000kr , helt på jordet.
link : http://www.skanfil.no/ArtDetail?n=242741
Den jeg linket til er en auksjon. Ble snakket tidligere om at samlerhuset kjøper opp disse, men ja.. det er en fantasipris på den du linket til.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Kjetil Kvist »

En tanke som kanskje kan bare kastes inn: 50 kroner 1995 FN, utgitt til FN-jubileet. Den hadde et opplag på 48 010 eksemplarer. Hverken FN eller Frigjøringen solgte særlig godt i 1995, men Samlerhuset kjøpte dem opp fra mynthandlere i stort volum.

Samlerhuset har brukt en del av disse myntene til for eksempel myntbrev i forbindelse med kong Harald Vs 60-årsdag i 1997, med et opplag på 28 000 stk tar det en del av opplaget. Så kommer myntbrevet til FNs 50-årsjubileum med et opplag på 6000 stk. I tillegg har Samlerhuset laget en folder i en serie med norske minnemynter, denne ble laget i 8000 eksemplarer. Alle myntene som var med i disse utgivelsene ble tatt ut av originalkapselen, og mange får etterhvert en ganske funky toning.

I daglig mynthandlerdrift er det påtagelig hvor få FN-mynter som er på lager, i sin originale kapsel og etui og med garantibevis. Om dette i det hele tatt har noe å si i framtida er vel vanskelig å si nå, men for dem som vil ha "alt originalt" kan det bli en liten utfordring.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Espen »

Disse har jeg kjøpt for 200-250kr stykket. Kjøpte også en Frigjøringen 50kr i eske til 260kr tidligere i år. Greide ikke la være mtp hva de kostet tidligere.

50kr FN ble jo også utgitt i det settet med sølvmynter fra mange forskjellige fn-nasjoner. Vet ikke hvor mange Samlerhuset solgte av akkurat de settene, men jeg har inntrykk av at det var en del.
Attachments
fn-frigj.JPG
fn-frigj.JPG (481.27 KiB) Viewed 3050 times
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by madsemann »

Jeg kjøpte nylig et sett med komplett ol i sølv til 2000,- Det var med disse blå boksene, men med snittpris på ca 160 per mynt, må det være i nærheten av bunnpris. Ingen hadde håndteringsmerker eller lignende heller. Kjøpt på Facebook.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Espen »

Det må nok være ny rekord.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Kjetil Kvist »

Følg med på Grieg, sier jeg. Den er ikke hva den engang var.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by madsemann »

Grieg bør ned på samme nivå som de andre gullmyntene, gjerne noen hundrelapper over.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Espen »

Fikk nylig tilslaget på 2 stk 50kr frigjøringen 1995 i eske med sertifikat til 200kr stykket på SAS. Søkte i avsluttede auksjoner hos skanfil og ser at disse har blitt solgt for svimlende 900kr uten salærer tidligere, men nå så byr ikke folk 250kr for dem en gang.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Espen »

Kategorien minnemynter på qxl er et trist skue.

Unionsoppløsningen for litt over 200kr, 50kr frigjøringen 200kr i utrop. Nettbutikker har de til 250kr stykket.

At samlerhuset ikke lenger kjøper inn disse har nok en del med saken å gjøre, men det er ikke hele fortellingen føler jeg.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

Espen wrote: 29 Jun 2017 11:28 Kategorien minnemynter på qxl er et trist skue.

Unionsoppløsningen for litt over 200kr, 50kr frigjøringen 200kr i utrop. Nettbutikker har de til 250kr stykket.

At samlerhuset ikke lenger kjøper inn disse har nok en del med saken å gjøre, men det er ikke hele fortellingen føler jeg.
med så store opplag, så er det nok metallverdi som gjelder.
se bare i resten av verden
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by kråkerøy »

Hvorfor er det trist?

Det betyr jo at mange samlere endelig kan få kjøpt disse myntene til en mer fornuftig pris.
Har selv benyttet meg av hyggelige priser ved å kjøpe 100 års myntene i sølv og 1000 års mynten i år.

Sunn justering av markedet for vanlig forekommende mynter vil nå jeg si.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Espen »

Det betyr jo at mange har tapt penger og at interessen er laber, men det kan også bety økende rekruttering til hobbyen og det er jo positivt. Jeg har også benyttet meg av nedgangen og handlet, så sånn sett er det positivt.

Jeg tror nedgangen kommer av flere årsaker som blant annet at auksjonsfirmaene ikke markedsfører seg tilstrekkelig og en gjennomsnittsnordmannen har mindre å rutte med de siste årene, for det er jo ikke slik at det er investorene som handler disse myntene først og fremst, de myntene de kjøper har jo holdt seg i verdi eller steget fenomenalt.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”