Minnemynter i fritt fall?

Numismatisk forum
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Askeladd »

Har i dag fått svar fra Norges Bank ang. bestilling av minnemynter. Det kan bestilles så mange minnemynter man vil, bare de betales på forhånd med gyldig kort.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Posthornet »

For et år siden ble det nevnt at sykkel VM gull gikk for 7000.- NOK + salær på en auksjon i Bergen.. Nå kan den kjøpes hos en norsk mynthandler for ca. 5300.- og det finnes flere. Nærmere gullprisen kan det vel ikke være mulig å gå for en mynthandler om det skal tjenes på. Er det noen som vet om gullmynten ble utgitt bare i kapsel. Ikke skrin alene som de aller fleste gullmyntene også ble levert med. Sykkel VM gull ble utgitt i treskrin sammen med de to sølvmyntene. Jeg ser at 100 kr 1993 sølvpar Sykkel-VM finnes i originaletui.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

er vel bare Grieg mynten av Norske minnemynter i gull som selges over gullpris nå

men denne også har tapt seg nesten 10 tusen siden toppen.

Kjøpte meg en nettopp på auksjon for 6800,- og det er helt greit da denne har vært ett hull i samlinga :)
glad jeg ikke kjøpte for ca 17 tusen for noen år siden :-D
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by karstkri »

Posthornet wrote: Nå kan den kjøpes hos en norsk mynthandler for ca. 5300.- og det finnes flere. Nærmere gullprisen kan det vel ikke være mulig å gå for en mynthandler om det skal tjenes på.
Katalogprisen for gullmyntene til OL Lillehammer og 100 års myntene er satt til 4900 kr. i Handlerkatalogen norske mynter ,så for den prisen er veld det en del mynthandlere tar og da nærmer vi oss spott.
karstkri
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

karstkri wrote:
Posthornet wrote: Nå kan den kjøpes hos en norsk mynthandler for ca. 5300.- og det finnes flere. Nærmere gullprisen kan det vel ikke være mulig å gå for en mynthandler om det skal tjenes på.
Katalogprisen for gullmyntene til OL Lillehammer og 100 års myntene er satt til 4900 kr. i Handlerkatalogen norske mynter ,så for den prisen er veld det en del mynthandlere tar og da nærmer vi oss spott.
vil tro katalogprisen vil gå opp, da gullet er blitt en del dyrere det siste året :)

Spot på en slok er jo 5160,- med dagens gullpris
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

stigulv wrote:
karstkri wrote:
Posthornet wrote: Nå kan den kjøpes hos en norsk mynthandler for ca. 5300.- og det finnes flere. Nærmere gullprisen kan det vel ikke være mulig å gå for en mynthandler om det skal tjenes på.
Katalogprisen for gullmyntene til OL Lillehammer og 100 års myntene er satt til 4900 kr. i Handlerkatalogen norske mynter ,så for den prisen er veld det en del mynthandlere tar og da nærmer vi oss spott.
vil tro katalogprisen vil gå opp, da gullet er blitt en del dyrere det siste året :)

Spot på en slik er jo 5160,- med dagens gullpris
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by karstkri »

Har ikke fulgt med på gullprisen i det siste.Fant en side som priser 24 karat til 345 pr. gram og da blir 15.55 gram til 5364 kr så da går de helt sikkert opp i neste katalog viss det står seg. Link : https://www.gullbrev.no/?cmpe=google&xp ... 0wodsu0L2g

Og det er nok ingen mynthandler som selger for 4900 :wink:
karstkri
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Posthornet »

Noen gullmynthandlere har "fortløpende" dagens spotpris + få prosenter priser på gullmynter. En mynthandler jeg bruker å kjøpe av har i skrivende stund pris 5 370,00 på mynter du nevner halv oz OL Lillehammer og hundreårs myntene. Spottprisen er 10 320.- i øyeblikket = 5160.- pr. halv oz. så her er det få prosenter tillagt. Prisene forandres flere ganger daglig, mens prosentene mellom spottpris/gullpris og salg er alltid den samme. Når det gjelder Sykkel VM så vil jeg presisere at det sies å være spesialpris. Jeg tror nok også at for tiden er det vel få eller ingen mynthandlere som er villig til å gi gullpris for f.eks. de nevnte mynter?

Og det er nok ingen mynthandler som selger for 4900 :wink:
Det tror jeg heller ikke :-)
Kjøpte meg en nettopp på auksjon for 6800,- og det er helt greit da denne har vært ett hull i samlinga :)
glad jeg ikke kjøpte for ca 17 tusen for noen år siden :-D
Det var også den siste av de elleve jeg manglet dog hadde jeg ikke tålmodig het til å vente. Jeg gav ca 9000.- for noen måneder siden.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Posthornet »

Bare et tips til dem som følger overstående link til Gullbrev.no har i tanke å selge. Tro for all del ikke at du får 345.- pr gram for 24 carat. Blar man litt videre så er det beskrevet:
Angitt pris for gullgehalt 24 karat gjelder kun s.k. investeringsgull i form av gullbarrer og er maksimert til 25 gram Boliden med tilhørende sertifikat og per person.
Så det er bare hvis du skulle ha Boliden gullbarrer denne prisen gis og 25 gram!!! Og Les:
Verdivuderingsgebyr på 20 kr per gram tilkommer for alle som sender inn gull til oss. 24 Karat gull er ikke fortrukket verdivurderingsgebyr.
Har litt problem med denne oversettelsen og er i tvil om 24 carat er fritatt verdivurderingsgebyr?
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Posthornet »

Et eller annet er i gjære.
Gullpris igår: 10 320.- NOK per oz (unse)
Gullpris idag:11 270.- NOK per oz (unse)

Dette gir også utslag på de norske OL LIllehammer og andre halv unsere (= ca. 15.55 gr.) . ca. 500.- + på en dag er ikke verst.

Hvorfor denne prisstigning vet jeg foreløpig ikke, men etter å ha fulgt gullprisene en tid kom dette som en stor overraskelse. Det blir interessant å se om dette varer.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by karstkri »

Har nok noe med Storbritanias brexit å gjøre.
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Arve »

Posthornet wrote:Et eller annet er i gjære.
Gullpris igår: 10 320.- NOK per oz (unse)
Gullpris idag:11 270.- NOK per oz (unse)

Dette gir også utslag på de norske OL LIllehammer og andre halv unsere (= ca. 15.55 gr.) . ca. 500.- + på en dag er ikke verst.

Hvorfor denne prisstigning vet jeg foreløpig ikke, men etter å ha fulgt gullprisene en tid kom dette som en stor overraskelse. Det blir interessant å se om dette varer.
Hvilken planet lever du på? :wink:
I dag er det tingen å selge gull og kjøpe billige aksjer.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Posthornet »

:-) Hadde det vært papirgull jeg hadde hatt så ville jeg sannsynligvis solgt idag. Derimot fast solid gult gull iform av bullion/gullmynter som jeg synes er langt mer spennende så holder jeg på dem. Tavex f.eks kjøper idag bullion gullmynter til ca 11000.- 1 oz som Kenguru, Krugerrand etc. men likevel jeg står over.

For dem som ikke vet hva papirgull er kan man danne seg en mening her. London Gold Market: An Inside Look at the World's Biggest Paper Gold Market

Det skjener kanskje litt ut (out of topic)[ utenfor tema - overskriften Takk til moderator for tolmodigheten.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Olav K »

Det er da "topic"! Vi har sett og fått vist at de fleste minnemynter har mistet "samlerpremien" og sunket til tilnærmet metallverdi, og når gullprisen stiger pga usikkerhetsmomenter som Brexit og Trump stiger minnemyntverdien - men ikke mer enn gullverdien.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Arve »

Posthornet wrote::-) Hadde det vært papirgull jeg hadde hatt så ville jeg sannsynligvis solgt idag. Derimot fast solid gult gull iform av bullion/gullmynter som jeg synes er langt mer spennende så holder jeg på dem. Tavex f.eks kjøper idag bullion gullmynter til ca 11000.- 1 oz som Kenguru, Krugerrand etc. men likevel jeg står over.

For dem som ikke vet hva papirgull er kan man danne seg en mening her. London Gold Market: An Inside Look at the World's Biggest Paper Gold Market

Det skjener kanskje litt ut (out of topic)[ utenfor tema - overskriften Takk til moderator for tolmodigheten.
Jeg er helt enig med deg. Jeg holder på de gullmyntene jeg har og hamstrer hermetikk og haglpatroner. Nå kan alt skje. 8)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”