Minnemynter i fritt fall?

Numismatisk forum
User avatar
Pippen
Posts: 78
Joined: 02 Nov 2009 20:02

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Pippen »

Synes minnemyntene er fine jeg, og jeg liker å samle på de. Skulle gjerne hatt hele rekken av utgivelser, men det er for eksempel helt uaktuelt å betale 2000,- for tusenårsmynten i sølv med et opplag på 65000(?), så denne og andre minnemynter må gjerne dumpes i markedet for min del.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by bengt »

Komplett samling av norske minnemynter koster vel cirka 96.000 eller noe slikt, så om prisene går litt opp og ned har vel ikke så mye å si. Men å investere i 100 stykk av samme mynt tror jeg aldri kommer til å lønne seg økonomisk...
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by samler607 »

Om man handler etter Handlerkatalogen sine priser, er du nærme den totale prisen du oppgir.
Om prisene går litt opp eller ned har mye og si for de som samler og som ønsker en avkastning på samlingen sin, men det har jo ikke noe å si for personen som samler av glede for å samle, og som har råd til å ta et tap.

Til sammenligning har jeg satt opp et lite regnestykke, hvor jeg har tatt for meg alle norske minnemynter i kv. 0 eller proof, med untak av 175 kr speilglass( her bare kv. 0 ) Og jeg har ikke tatt med eldre minnemynter som mor norge, gevær osv..

Etter handlerkatalogen koster det:
76000,- kr for gullmyntene ( hvorav 50634 ,- kr er etter dagens gullpris )
23450,- kr for sølvmyntene ( hvorav 4224,8,- kr sølvverdi)

Komplett alle minnemyntene= 99450,-kr ( hvor 54858,8 kr er metall verdi ( dagens kurs ) ( da betaler man 44591,2 kroner over metall pris )

Etter Norges mynter 2013 :
103400,- kr for gull myntene
38900,- kr for sølvmyntene
totalt = 142300,- kr ( 87441,2 kr over metall verdi )

NM ligger da : 42850,- kr i katalog pris over HK for komplett samling av alle gitte minnemynter i edlere metall.

Da kommer spm, hvor skal man handle? ( svaret er lett, og trenger ikke utdypes )
Og et annet spm, om samlerhuset kontrollerer prisene på alle gitte myntene, hvor lenge kan de holde en fiktiv pris så langt over den reele metall verdien?
Opplaget er jo slik at man kan mette alle samlere med komplett sett av disse myntene.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by kråketoppen »

kråketoppen wrote:Du store alpakka, er det ikke ved lov da og ikke tillatt å smelte ned kongensmynt? Det er lovlige betalingsmidler, blir vel som å brenne/trampe på det norske flagg.
Kan ikke få meg til å tro at norske mynthandlere smelter ned norske sølvmynter :?:
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by kråkerøy »

Tro om igjen!

Minnemynter har og blir smeltet om i stort omfang.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Myge »

Men hvorfor? Å smelte disse om gjør at de koster mer å selge. Mynter er undratt moms, det er ikke sølv eller gullbarrer, så jeg klarer ikke helt se hvorfor folk gjør det.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by jornkris »

Mitt inntrykk er at omfanget av nedsmelting er overdrevet.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by kråkerøy »

Dersom du har eksempelvis 100++ stk like 10 kroner 1964 eller 25 kr 1970 som ikke er helt i kvalitet 0, vil det ta laaang tid å selge.
Kjempeenkelt å da levere alle til smelt på en gang, for så å kjøpe nye, eller mer spennende mynter.
Det er det godt kjent at mange handlere har gjort.

Har også fått fortalt direkte fra handler at minnemynter i gull (OL) var like enkelt å levere til smelt som å selge.
Det var en liten stund tilbake, når gullprisen var ekstra høy.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by kråketoppen »

kråkerøy wrote:Tro om igjen!

Minnemynter har og blir smeltet om i stort omfang.

Jammen-jammen det er ikke lovlig og da kan jeg anmelde Samlerhuset om dem smelter ned-
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by kråkerøy »

...Det er vel neppe samlerhuset som smelter ned minnemynter.
kan ikke anmelde dem for det. Det er mange andre mynthandlere - Også i Sverige og Danmark.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

kråkerøy wrote:Dersom du har eksempelvis 100++ stk like 10 kroner 1964 eller 25 kr 1970 som ikke er helt i kvalitet 0, vil det ta laaang tid å selge.
Kjempeenkelt å da levere alle til smelt på en gang, for så å kjøpe nye, eller mer spennende mynter.
Det er det godt kjent at mange handlere har gjort.

Har også fått fortalt direkte fra handler at minnemynter i gull (OL) var like enkelt å levere til smelt som å selge.
Det var en liten stund tilbake, når gullprisen var ekstra høy.
Hiver meg på denne, ikke lenge siden du fikk 4800 for 17 gram 22 karat gull på skrotpris. nå er det vel knappe 3500
Så jeg har også hørt at flere har sent gullmynter til smelt.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Kjetil Kvist »

Nja. Du får nok minst 90% av spot ved salg over disk, og for en norsk minnemynt blir det ca 4150 kr.

Så lurer jeg på hvilken lov som forbyr nedsmelting av norske minnemynter. Såvidt jeg vet har man smeltet ned 10-kr 1964, 25-kr 1970 og 50-kr 1978 siden slutten av 1970-tallet. Fortsatt er det mer enn nok av dem, og mange kjøper dem som ren bullion-mynt (uten at de smelter dem ned.) OL-gullmynter selges i dag som bullion, men det betyr ikke at alle blir smeltet om. Det er proof-minnemynter som det er for mange av, men ingen av dem har nærmet seg bullion-priser ennå. Jeg har en shortlist med kandidater, men det er ennå litt for tidlig å publisere noe sånt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by bengt »

Jeg fortstår ikke hvorfor noen vil smelte om mynter i Norge... uansett kvalitet kan minnemynter selges som bullion. Smeltes det til barrer er sølv/gull verdien den samme - men staten skal ha moms... Hva slags høyere økonomisk utdannelse må man ha for å få det regnestykket til å gå i pluss?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Ask »

bengt wrote:Jeg fortstår ikke hvorfor noen vil smelte om mynter i Norge... uansett kvalitet kan minnemynter selges som bullion. Smeltes det til barrer er sølv/gull verdien den samme - men staten skal ha moms... Hva slags høyere økonomisk utdannelse må man ha for å få det regnestykket til å gå i pluss?
kanskje en slags " metallurgisk ryggmarksrefleks " . Alt som kan smeltes MÅ smeltes ? Så snakker man jo også om " smelteverdi " .

Mvh. Ask
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Olav K »

Hvoror smelte?
Minnemynnter kan ikke brukes til så meget, de passer hverken i tenner eller mobiltelefoner.
Dernest, den som kjøper mynter til smelt er næringsdrivende- Må han betale moms, kan han også trekke den fra - skjer smelten i Norge, selger han videre til en norsk næringsdrivende (f.eks. tannlegelab eller gullsmed) som også kan trekke fra momsen - endelig moms betales av forbruker som kjøper ring, tann eller telefon - og han grubler nok lite over at gullet kommer fra en mynt som noen kunne ha solgt momsefritt. Gull som ekporteres belastes ikke med norsk moms.
Det paradoksale er at gullsalg i EU er uten moms. Derfor smugles gull inn i Norge, smugleren selger med moms (som han putter i egen lomme) og får 25% "gratis" påslag på gull han har kjøpt over disk i EU.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”