Minnemynter i fritt fall?

Numismatisk forum
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

Mener jeg husker at de gullmyntene som går for ca 4500 til 5000 gikk for 3000 til 3500 for ca 3 år siden. så den øknninga som har vært de siste 3 årene vil nå jeg si er ei boble da.
Men jeg har ikke peiling :-)
bare synes det virker sansynlig 8)
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by madsemann »

bengt wrote:
madsemann wrote:Jeg er i alle fall glad for at jeg ikke sitter inne med noen minnemynter. Jeg har en følelse av at de vil fortsette å synke frem til SH satser på dem igjen. Men hvis de synker til nermere metallpris, så kan det godt hende jeg kjøper dem igjen :)
Derfor man skal kjøpe mynter man liker å samle på. Har selv alle de norske minnemyntene, men de er i egen samling så spiller ingen rolle hva de selges for :-)
Jeg har dessverre en tendens til å ikke sitte på myntene så lenge, og da er det greit at de ikke har sunket 25% på under ett år :-) Men er ellers helt enig med deg :-)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by jornkris »

madsemann wrote:Jeg er i alle fall glad for at jeg ikke sitter inne med noen minnemynter. Jeg har en følelse av at de vil fortsette å synke frem til SH satser på dem igjen. Men hvis de synker til nermere metallpris, så kan det godt hende jeg kjøper dem igjen :)
Samlerhuset satset forsåvidt på dem fortsatt, de prøver å selge samlinger hvor man abbonerer på dem. Noe må de kjøpe inn, men de kjøper ikke alt de kommer over som før.
Men med prisene på vei ned har de også mulighet til å kjøre kampanjer på minnemynter hvor kampanjeprisene er ganske lave. 200 kroner 1980 har de lenge hatt kampanjer på til 200 kroner.
OL 100 kronene har de kjørt kamanjer på til 750, om de nå kan kjøpe inn større kvanta til 350 kroner stykket, kan de kjøre kampanjer hvor de selges for 400. Slike kampanjer er jo for å lokke folk inn i abbonementene.

Interessen for minnemynter ses godt i opplagstallene for minnemyntene. For hver nye minnemynt faller opplaget fra forrige minnemynt. Akkurat nå ser det ut til at det skal mye til for å snu dette. Minnemynter er de nye myntsettene/proofsettene.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

jornkris wrote:
madsemann wrote:Jeg er i alle fall glad for at jeg ikke sitter inne med noen minnemynter. Jeg har en følelse av at de vil fortsette å synke frem til SH satser på dem igjen. Men hvis de synker til nermere metallpris, så kan det godt hende jeg kjøper dem igjen :)
Samlerhuset satset forsåvidt på dem fortsatt, de prøver å selge samlinger hvor man abbonerer på dem. Noe må de kjøpe inn, men de kjøper ikke alt de kommer over som før.
Men med prisene på vei ned har de også mulighet til å kjøre kampanjer på minnemynter hvor kampanjeprisene er ganske lave. 200 kroner 1980 har de lenge hatt kampanjer på til 200 kroner.
OL 100 kronene har de kjørt kamanjer på til 750, om de nå kan kjøpe inn større kvanta til 350 kroner stykket, kan de kjøre kampanjer hvor de selges for 400. Slike kampanjer er jo for å lokke folk inn i abbonementene.

Interessen for minnemynter ses godt i opplagstallene for minnemyntene. For hver nye minnemynt faller opplaget fra forrige minnemynt. Akkurat nå ser det ut til at det skal mye til for å snu dette. Minnemynter er de nye myntsettene/proofsettene.
Tror dere sykkel myntene kommer til og falle i pris mye også?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by bengt »

Den har lavere opplag, men hvis en eller flere sitter på større partier og selger disse vil tilbudet bli større enn etterspørselen og da går prisene ned...
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by karstkri »

Det er veldig stor forskjell på hva de forskjellige mynthandlere tar for et komplett sølvsett fra OL .Bergen mynt og seddel skal ha 9500kr for det.

http://www.myntogseddel.no/Mynter-Norge ... Proof.html
karstkri
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by samler607 »

Sistnevnte handler ligger vel høyest i pris når det gjelder alt av slike minnemynter, samt rekvisita.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by madsemann »

BMS er vel egentlig det nærmeste vi kommer samlerhuset. De mangler bare villedningen. Prisene er blåkopi av NM, som jo er prisene til SH.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

bengt wrote:Den har lavere opplag, men hvis en eller flere sitter på større partier og selger disse vil tilbudet bli større enn etterspørselen og da går prisene ned...
Hva tror dere om den minnemynten fra 2008 da? den har vel bare ett opplag på 16 tusen eller noe.
Den har jeg 3 stykk av.
Bare og kvitte seg med to tror dere eller?
eller er dette en fin investering?
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by samler607 »

stigulv wrote:
bengt wrote:Den har lavere opplag, men hvis en eller flere sitter på større partier og selger disse vil tilbudet bli større enn etterspørselen og da går prisene ned...
Hva tror dere om den minnemynten fra 2008 da? den har vel bare ett opplag på 16 tusen eller noe.
Den har jeg 3 stykk av.
Bare og kvitte seg med to tror dere eller?
eller er dette en fin investering?

Wergeland du tenker på da?

Personlig tror jeg ikke på noen stigning av slike mynter,( de går jo på privatmarkedet/annenhåndsmarkedet til langt under katalog ) da de er laget for å samle på.
Men igjen dette er jo min mening :)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by samler607 »

madsemann wrote:BMS er vel egentlig det nærmeste vi kommer samlerhuset. De mangler bare villedningen. Prisene er blåkopi av NM, som jo er prisene til SH.
Prisene er stive ja.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Olav K »

Samlerhusets abonnenter har høy snittalder.
Arvingen går til mynthandler med fine esker og får vite at de kan få sølvverdi. Punktum.
Arvingen synes det er bedre med penger i hånden enn esker i skapet.
Mynthandleren leverer til smelt.
Når mange nok har gjort det - kan minnemynten bli "vanskelig".
Om det tar 10, 20 eller mer enn 30 år vet jeg ikke - men en dag, langt inne i fremtiden - kan minnemyntene stige i verdi. Kanskje.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by samler607 »

Da må jeg spørre?, er det faktisk noen mynthandler som gjør dette idag? Eller som praksiserer dette med å smelte minnemynter/årgangsmynter ned?
Jeg har forstått at det ikke gjøres med årgangsmynter som bare har sin verdi i sølv.
Jeg har lest at svenskene gjør dette, men viste ikke at norske gjorde det.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by kråkerøy »

JA!
Minnemynter har blitt smeltet ned i "store" mengder nå som sølvprisen har vært høy.
Dette gjelder vel spesielt 25 og 10 kronen.
Jeg har også hørt at handlere har smeltet ned OL gullmynter, da det er lettere enn å selge dem, samt at de med prisen for gull som var da, fikk de tilvarende pris.

De norske årgangsmyntene i sølv har vel en såpas høy markedsverdi, at smelt er uaktuelt for mynter som ikke er skadet.
Slitte svenske årgangsmynter i i sølv har liten samlerinteresse og lav pris, og mange går derfor til smelt.
.... Det må jo bli tomt en gang.

Finnes det konkrete eksempler på at enkle sølvmynter har blitt vanskelige pga nedsmelting i "2.håndsmarkedet"?
Mener jeg har hørt noe om at det har skjedd i USA. 1/4 dollar mynter er vel populære å smelte der.

På myntmesser i utlandet hender det at det sitter oppkjøpere og kjøper mynter som skal smeltes.
(De plukker nok ut godbiter, og smelter resten)
De betaler da fastsatte priser pr gram finsølv, avhengig av metallpriser på gitte tidspunkt.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by kråketoppen »

Du store alpakka, er det ikke ved lov da og ikke tillatt å smelte ned kongensmynt? Det er lovlige betalingsmidler, blir vel som å brenne/trampe på det norske flagg.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”