Minnemynter i fritt fall?

Numismatisk forum
Post Reply
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

Alex R wrote:Du tipper at gullet skal ned i verdi.
Det du indirekte sier da, er at all inflasjon i verden går over til deflasjon.

Gull har steget jevnt og trutt siden midten av 80tallet.
1 oz gull har omtrent samme kjøpekraft idag, som på midten av 80tallet. (Kanskje bortsett fra melk og elektronikk)
Har falt 500$ unsen siden jeg sa dette da :-P
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by KingO »

Kansje snart på tide å innse at interessen for samling av mynt og frimerker er synkende ?


Dette er det flere grunner til. At frimerker ikke brukes lenger og at fysiske penger brukes mindre er en grunn.Medierevolusjonen er en annen, før så hadde man ikke noe annet å gjøre på. I dag har man alle slags tilbud på TV og internett.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by svessien »

KingO wrote:Kansje snart på tide å innse at interessen for samling av mynt og frimerker er synkende ?


Dette er det flere grunner til. At frimerker ikke brukes lenger og at fysiske penger brukes mindre er en grunn.Medierevolusjonen er en annen, før så hadde man ikke noe annet å gjøre på. I dag har man alle slags tilbud på TV og internett.
Det er vel ikke mange som hevder noe annet om frimerkesamling, tror jeg.
Myntsamling har visst holdt seg bedre, men det er vel ting som tyder på at barn og ungdom har andre interesser enn mynt, ja. Men når man blir gammel og kjip, slik som jeg, da er numismatikken rett retning å lede alle sine dårlige egenskaper.

Visste du at keiser Augustus var myntsamler?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Myge »

En sannhet med modifikasjoner. Det bøir ikke rekrutert like mange samlere i dag som for 20 år siden, men prisene stiger på gode objekter. Det ser ut til å gjelde de fleste samleområder, utenom servietter og fingerbøl kanskje.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by ramazotti »

KingO har til en viss grad rett,markedet har hatt en dalende kurve over flere år.Men de gode objektene holder seg godt i pris
og viser en jevn stigning i verdi.
Dårlige skillingsmerker av papir har falt voldsomt i verdi,det samme kan ikke sies om relativt enkle mynter under samme konge.

Toppeksemplarer av litt eldre mynt er som penger i banken. Med god rente.....
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by SaccoMan »

Tja....fritt fall og fritt fall fru Blom....

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/mi ... 800462404/
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

SaccoMan wrote:Tja....fritt fall og fritt fall fru Blom....

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/mi ... 800462404/
Denne pleier jo og gå for 100 kroner til 150 kroner da :-)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Myge »

To budgivere holder, men neste gang er det mest sannsynlig kun en av disse to som byr, da den ene vil få den.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

Myge wrote:To budgivere holder, men neste gang er det mest sannsynlig kun en av disse to som byr, da den ene vil få den.
Får den sikkert billigere hos samlerhuset til og med :-D
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Kjetil Kvist »

Myge wrote:To budgivere holder, men neste gang er det mest sannsynlig kun en av disse to som byr, da den ene vil få den.
"To" budgivere? Eller bare nybegynnere. Tipper at den ene ikke engang trenger å by på QXL, da det er mer enn nok av denne mynten i perfekt 0-kvalitet til 120 kroner. :P
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

Lurer på om bunnen på de norske minnemyntene er nådd nå?
Hva tror folket?
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by vivavegas »

Er vi på OL-sett(ene) eller minnemynter generelt?

Personlig har jeg tro på OL-settene (spesielt hvis Oslo får vinter-ol) og er man VELDIG tolmodig og VELDIG kreativ og flink så klarer man fremdeles og få solgt de får en god pris.
Det med OL-settene var vel også en litt spesiell greie. Det er vel ikke så mange årene siden prisen vel var 4-5.000 og så hoppet de opp til både 6 og 7.000.
For så og ha falt tilbake igjen til 3.500-4.000. Settet med gullmyntene har vel ikke hatt de like store svingningene.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by jornkris »

Jeg kjøpte en strøken 50 kr OL-mynt for noen uker siden. Betalte vel 140 kroner.
Ikke sikkert det blir så mye billigere.

Hvis svindlerne i samlerhuset klarer å prakke norske minnemynter på alle de nye fjolsene i kundekartoteket sitt etter utdelingen av "gratis" grunnlovsmedaljer kan det kanskje ta seg litt opp igjen. Men jeg har ikke lagt merke til at de kjøper igjen.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by madsemann »

Ca 3,5 år siden minnemynter begynte å stupe i verdi. De er nå enda lavere priset enn da. Jeg har nå begynt å kjøpe minnemynter i sølv, til en nystartet typesamling. Jeg har dog ikke følgt noe særlig med prisene de siste årene, men er overrasket over at sykkel VM myntene fortsatt holder seg "godt".
Men nå som jeg kjøper litt, så er det jo gøy at det ikke er til de gamle SH prisene.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”