Minnemynter i fritt fall?

Numismatisk forum
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by vivavegas »

Ser ut som jeg har ventet for lenge å selge mitt sølv og gull/sølv sett da....

Ellers svinger jo prisene. Var ikke så veldig lenge siden det var ganske fast pris på kr. 5000 for sølvsettet og så steg det helt opp til 6500-7000 kr. som nevnt her i tråden, for så å falle tilbake igjen.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

OL myntene er en ting, men FN og frigjøringsmynten pleide intil nylig og gå for ca 1000 kroner, ser nå den selges for ca 500 kroner :-D
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Ask »

stigulv wrote:OL myntene er en ting, men FN og frigjøringsmynten pleide intil nylig og gå for ca 1000 kroner, ser nå den selges for ca 500 kroner :-D
Mao " tilbake til start " , husker at jeg betalte 450 før dem hos min lokale bank i 1995.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Kjetil Kvist »

Kostet de ikke 350? Det var i alle fall svakt salg. Så kom Samlerhuset og kjøpte dem inn i stort antall,
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Ask »

Kjetil Kvist wrote:Kostet de ikke 350? Det var i alle fall svakt salg. Så kom Samlerhuset og kjøpte dem inn i stort antall,
Mulig du har rett, det var hvertfall noen hundrelapper over pålydende.
Last edited by Ask on 07 Feb 2013 19:09, edited 1 time in total.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

Kjetil Kvist wrote:Kostet de ikke 350? Det var i alle fall svakt salg. Så kom Samlerhuset og kjøpte dem inn i stort antall,
Så det du sier er at samlehuset har en så stor kundekrets at de kan dra opp priser på mynter så mye?
Ser samlehuset også selger london settet, er det også kunstig høyt?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Ask »

stigulv wrote:
Kjetil Kvist wrote:Kostet de ikke 350? Det var i alle fall svakt salg. Så kom Samlerhuset og kjøpte dem inn i stort antall,
Så det du sier er at samlehuset har en så stor kundekrets at de kan dra opp priser på mynter så mye?
Ser samlehuset også selger london settet, er det også kunstig høyt?
Ahlstrøm i Stockholm tilbød London settet før 40 DM i et tysk samlertidsskift midt på 1960 tallet, ca 70 kroner den gangen.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by madsemann »

Jeg registrerer at minnemynter fortsetter å falle i verdi.
Har hørt rykter fra flere om at Samlerhusets innkjøpssjef har sluttet/skal slutte i Samlerhuset.
Henger dette i sammen tror dere?
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

madsemann wrote:Jeg registrerer at minnemynter fortsetter å falle i verdi.
Har hørt rykter fra flere om at Samlerhusets innkjøpssjef har sluttet/skal slutte i Samlerhuset.
Henger dette i sammen tror dere?
Hvordan minnemynter sikter du til nå da?

Synes de ligger stabilt lavt jeg nå :-)
Håper på at de går opp igjen snart :-)
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by brafin »

Fikk tips om dette i fjor høst. Kvittet meg med det meste den gang. Har vært/er Samlerhuset som styrer dette markedet !

Når de ikke vil kjøpe tilbake lenger for videresalg så bør det være tydelig for de fleste at markedet ikke har behov for et slikt volum som har blitt preget de siste år !

Styrer stødig heretter unna slike " fakeprodukter" , og koser meg heller med div. specier og pene mynter både før og etter 1814.. :)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by jornkris »

madsemann wrote:Jeg registrerer at minnemynter fortsetter å falle i verdi.
Jeg så nylig for første gang en helt strøken OL-sølvmynt gå for under 200 kroner.
Riktignok på en utenlandsk auksjon.
(og enda værre, til tross for den lave prisen gadd jeg ikke legge inn bud)
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by bengt »

En flott tid for de som ikke har fått tak i alle minnemyntene fra Norge enda til egen samling, har de vært for dyre for deg før så kanskje lommeboken føler seg bedre nå :-)
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by madsemann »

Jeg tror nok at de vil stige igjen etterhvert hvis Samlerhuset begynner å kjøpe igjen.
Men da innkjøpssjefen har sluttet, så kan det ta noe tid muligens. Jeg vil ikke spekulere i hans avgang, men kan det være dårlige tider for Samlerhuset tror dere?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by jornkris »

madsemann wrote:Jeg tror nok at de vil stige igjen etterhvert hvis Samlerhuset begynner å kjøpe igjen.
Men da innkjøpssjefen har sluttet, så kan det ta noe tid muligens. Jeg vil ikke spekulere i hans avgang, men kan det være dårlige tider for Samlerhuset tror dere?
Selvfølgelig har samlerhuset dårligere tider nå enn for noen år siden. Massevis av kunder har innsett at medaljesamlingene de betalte 15-20.000 kroner for knapt kan selges for 3.000 på en solskinnsdag.
Myntbrevene de abbonerte på har en verdi tilsvarende en brukt konvolutt og at alt av mynter selges til tre ganger prisen de kan kjøpes for andre steder.
TV2 hjelper deg hadde et langt program om samlerhusets grisete markedsføring som skremte andre.

Men frafallet i kundekretsen er ikke totalt, det dukker stadig opp nye idioter (uten et eneste fnugg av kunnskap om hva man kjøper) som villig vekk kjøper mynter til blodpris.
Men som jeg skrev tidligere i tråden samlerhuset tilbyr nå mange forskjellige abbomementer på norske mynter, dermed spres abbonementsamlerne over flere områder og antall som abbonerer på minnemynter går ned.
Sammen med nedgangen i kundemassen er samlerhusets behov for minnemynter derfor langt lavere enn tidligere. De har fortsatt masse minnemynter tilsalgs som starter slike samlinger.

Jeg var ikke klar over at innkjøpssjefen sluttet før du skrev det. Skal bli spennende å se om han begynner i en annen mynthandel eller starter for seg selv. Han er dyktig med god oversikt.
Det er ikke han som har laget alle de grisete reklamene, han har bare kjøpt inn myntene, det er diverse markedsførere fra BI som står for de ufine tingene samlerhuset har gjort. Om jeg drev en mynthandel ville jeg undersøkt om han var interesser i jobb.

Men med han ute av samlerhuset er det et stort spørsmål om myntkatalogen deres til høsten. Vil den bli utgitt? Hvem blir stående som ansvarlig redaktør?
Samlerhuset vil fortsatt ha egeninteresse av å føre opp høye verdier på minnemyntene i katalogen hvis den kommer.
Men bl.a. disse alt for høye katalogprisene på minnemynter satt basert på egeninteresse har svekket troverdigheten til katalogen betraktelig. Noe som gjør at samlere anser handlerkatalogen som mer i takt med markedet.
Men kanskje de gjør en fullstendig revisjon av prisene for å gjenvinne troverdighet? (sikkert ikke) Hvis "Norges Mynter" kommer ut til høsten tror jeg den vil selge dårligere enn handlerkatalogen.

Utgiverene av handlerkatalogen vil sikkert justere ned katalogverdiene på minnemyntene siden de ser de selges for lavere priser i dag og de ønsker å være troverdige og i takt med markedet.

Interessen for minnemynter er for tiden så liten at Norges bank ved utgivelse av nye minnemynter bare selger 1/4 av opplagene man hadde på 90-tallet.

Å spå verdiutvikling på mynter er omtrent like vanskelig som å spå verdiutvikling på aksjer (jeg driver endel med aksjer også). Man har endel indikatorer for fremtidig prissetting som selskapets drift, økonomiske trender osv
Ut fra det går det ann å spå, jeg treffer rett oftere enn jeg bommer, men langt fra hver gang. Jeg tror man kan se langt etter en verdistigning på minnemynter i nærmeste fremtid.
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by SaccoMan »

Personlig mener jeg det er helt sinnsyke katalogpriser på nyere norske minnemynter.

Ingen av dem er sjeldnere enn at de er verdt mer enn pålydende/metallprisen. Millenniumsmynten i sølv har f.eks et opplag på 50.000 eksemplarer og en katalogpris på kr. 2300 :?: :shock:

Hva er det som gjør at norske samlere er villige til å betale slike overpriser for disse myntene?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”