Mer Olav Engelbrektsson.

Numismatisk forum
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Mer Olav Engelbrektsson.

Post by madsemann »

Jeg får fortsette i ny tråd. Hvis en av moderatorene/eierene kan flytte de andre innleggene inn i denne tråden så setter jeg pris på det.

Du sier at det kun er Skaare som skiller på variantene. Det er ikke riktig. Både Schive og Schou skiller på dem. Jeg tror at du har en god del samlere som er helt uenige med deg i at Schou/Schivevarianter ikke har noe invirkning på verdifastsettelse. Det har vi 1000vis av eksempler på. Det siste og beste er vel Speciedaler 1628 med den "ville løven" Den gikk på PHK 10 for hammerslag 210000. En vanlig speciedaler 1628 gikk på Omh 66 for hammerslag 38000. Ja det var kvalitetsforskjell i den ville løvens favør, men ved omsetningen i statene av den ville løven som var i ca samme kvalitet som den jeg viser til på Omh 66, gikk den også for over 100K.

At den sjeldne varianten av OE skillingen har blitt omsatt 3 ganger på 2 år er nok bare en tilfeldighet. Til sammenligning ble det omsatt 3 stk forskjellige og til sammen 5 omsetninger av 2/3 Speciedalere 1795 på under ett år. Det er nok en mynt som det finnes ca 10 stk av privat. Jeg eide selv 2 av disse en stund. Så omsetningshyppighet er ingen god grunn til å si at noe ikke er sjeldent.

Videre så lurer du på om det er blitt omsatt noen billigere enn din etter at du kjøpte din.

Ja. Omh 67 kv 1/1+ hammerslag 12000,- Hellebust 2012 kv 1+ hammerslag 15526
Begge mye bedre kvalitetsmessig, og begge godt under de 19500,- du har lagt ut din for.

I myntverden er det kvalitet, og sjeldenhet som driver opp prisen. Din har dessverre ikke noen av disse tingene.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by madsemann »

Glemte å svare på denne:
madsemann skrev:
Først av alt, jeg forsøker ikke å sabbotere auksjonen din.

Jo da, det er akkurat det som er målet. Hvem som leser her vil by på auksjonen min når den blir sammenlignet med samlerhusets svindel.
Dette faller på sin egen urimelighet. Hadde det vært intensjonen min, så hadde jeg gjort det første gangen du la ut mynten på qxl. Det som saboterer mynten din er ene og alene prisen. Jeg tror uansett ikke at noen av de på forumet er i målgruppen din, da de har for mye kunnskaper til å gå på en slik blemme, når de vet at det for noen måneder siden gikk en i kv 1+, der din holder 1, for flere tusen mindre. Hvem vil vel gjøre noe slik? Jo de uten kunnskaper.

Nå har jeg forsåvidt sagt det jeg mener, så du får ha lykke til med nytt hus. Og om du får solgt mynten, så vil nok jeg også benytte qxl for salg av 1500 talls mynter. For jeg er like avhengig av penger som alle andre. Men jeg legger nok utropet på innkjøpsprisen, så fremt det ikke er 30 år til.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by 2rhaug »

Jeg liker sjeldenhetsanalysene dine, madsemann.
Forøvrig synes jeg denne perioden er svært spennende numismatisk, men hva jornkris velger å gjøre når han selger en mynt herfra, er vel hans bisniss.

Jeg ser forøvrig du skriver at jeg solgte en hvid fra Gaute Ivarsson, men det var skillingen fra Fredrik 1 som var min.

Jeg håper på flere diskusjoner om mynter fra denne tiden. Her har du mye kunnskap, madsemann. Del den gjerne.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by madsemann »

2rhaug wrote:Jeg liker sjeldenhetsanalysene dine, madsemann.
Forøvrig synes jeg denne perioden er svært spennende numismatisk, men hva jornkris velger å gjøre når han selger en mynt herfra, er vel hans bisniss.

Jeg ser forøvrig du skriver at jeg solgte en hvid fra Gaute Ivarsson, men det var skillingen fra Fredrik 1 som var min.

Jeg håper på flere diskusjoner om mynter fra denne tiden. Her har du mye kunnskap, madsemann. Del den gjerne.
Jo du har helt rett 2rhaug. Det er opp til jornkris. Jeg pleier ikke kommentere mynter med høye utrop, men som jeg skrev i den andre tråden, klarte jeg ikke dy meg grunnet hans råd om å legge ut mynter til en pris under den reelle verdien, og at han har vært kritisk til SH's priser. Ikke noe mer enn det.

Jeg var forøvrig litt kjapp i vendingen angående mynten din, det har du rett i :-)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by jornkris »

Selvfølgelig måtte du fortsette en diskusjon du burde stoppet.

De omsetningene du refererte til en langt over det jeg kjøpte mynten for. Er det noen som er solgt for billigere enn det jeg kjøpte min for etter jeg kjøpte den? Nei, det er ikke det!
Så en sammenligning med det røverkjøpet er totalt irrelevant.

Jeg ga heller ikke råd om å selge myntene for under markedsverdien. Jeg sa at markedsverdien for samlingen solgt samlet var 30% mindre enn markedsverdien for myntene totalt sett.
Noe som er helt riktig og noe som du med din svært manglende forståelse for økonomiske drivkrefter desverre ikke klarer å skjønne!!!
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by 2rhaug »

Hos Bruun-Rasmussen nettopp, gikk det en hvid fra kong Hans preget i Nidaros. Kanskje noen her stakk av med den? Den hadde en knekk, men så sjelden som disse myntene er, må vel flere ta til takke med myntene som finnes uansett stand. :D
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by madsemann »

2rhaug wrote:Hos Bruun-Rasmussen nettopp, gikk det en hvid fra kong Hans preget i Nidaros. Kanskje noen her stakk av med den? Den hadde en knekk, men så sjelden som disse myntene er, må vel flere ta til takke med myntene som finnes uansett stand. :D
Den stakk jeg av med, og den vet jeg om en til av I privat eie :-)
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by 2rhaug »

Gratulerer, madsemann. Den er deg vel undt. Jeg kjenner noen av budrundene du har vært i, og her fikk du altså innertier! :D
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by madsemann »

2rhaug wrote:Gratulerer, madsemann. Den er deg vel undt. Jeg kjenner noen av budrundene du har vært i, og her fikk du altså innertier! :D
Takk for det :-)
Denne fikk jeg billigete enn en vanlig Hvid fra kong Hans nesten. Så det er fult mulig å gjøre gode kjøp :-)
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by Trond i California »

Jeg har nylig skaffet meg en Olav Engelbrektsson skilling og har lest meg opp om den spennende historien om denne erkebiskopen.

Jeg ser at det er omsatt fire slike paa de siste to OMG auksjonene som foelger:
- OMG5 1+ 18,000 NOK
- OMG5 1 15,500 NOK
- OMG5 1/1- 8,000 NOK
- OMG6 1/1+ 21,000

Alle disse fire myntene er klassifisert som NM2 og G187. Jeg har Norges Mynter men ikke Galster. Derimot har jeg HH. Schou Danske og Norske Moenter, og han lister 10 forskjellige varianter. Jeg tror min er variant # 6 og det har jeg etter beste evne funnet ut paa foelgende maate:

IDENTIFICATION OF OLAV ENGELBREKTSSON SKILLLING
According to Schou, there are 10 varieties.
2. This has DEIGRA, mine has DEI’GRA
3. This has · SANCTVS, mine does not have ·
4. This has NIDSEN, I have NID’SEN
5. This has NIDSEN, I have NID’SEN
6. · SANCTVS:OLAWS:REX:NORVEG’ – BS: OLAWS DEI·GRA’ ARCEP NID’SEN’
7. This has SANCTVS, I have · SANCTVS
8. This has NORVG ,and Krykkekors, I have NORVEG
9. This has NORVGE and Krykkekors, I have NORVEG
10. This has NORVGE, I have NORVEG
11. This has SANCTVS, I have · SANCTVS

Jeg finner lite informasjon om disse ulike Schou variantene og sjeldenhet bortsett fra Madsemann som diskuterer I denne traaden "den sjeldne varianten av OE skillingen". Hvilken Schou variant er det? Er det kanskje den saakalte Sch:XVIII:25 med Krykkekors som nevnes I Myntsamleren.no? (Ref http://www.myntsamlere.no). Jeg har desverre ikke tilgang til Schive sin bok der jeg kan se forskjellen mellom 18 og 25.
madsemann wrote: Du sier at det kun er Skaare som skiller på variantene. Det er ikke riktig. Både Schive og Schou skiller på dem. Jeg tror at du har en god del samlere som er helt uenige med deg i at Schou/Schivevarianter ikke har noe invirkning på verdifastsettelse.

At den sjeldne varianten av OE skillingen har blitt omsatt 3 ganger på 2 år er nok bare en tilfeldighet. Til sammenligning ble det omsatt 3 stk forskjellige og til sammen 5 omsetninger av 2/3 Speciedalere 1795 på under ett år. Det er nok en mynt som det finnes ca 10 stk av privat. Jeg eide selv 2 av disse en stund. Så omsetningshyppighet er ingen god grunn til å si at noe ikke er sjeldent.

Videre så lurer du på om det er blitt omsatt noen billigere enn din etter at du kjøpte din.

Ja. Omh 67 kv 1/1+ hammerslag 12000,- Hellebust 2012 kv 1+ hammerslag 15526
Begge mye bedre kvalitetsmessig, og begge godt under de 19500,- du har lagt ut din for.

I myntverden er det kvalitet, og sjeldenhet som driver opp prisen. Din har dessverre ikke noen av disse tingene.
Er det ellers noen som kan si om min variant er sjelden? Mynten veier 1.9 gram som er innenfor det som er maalt av denne mynt typen (1.6 - 2.48 gram) og som er noe hoeyere enn de fire som ble solgt paa OMG.
Attachments
Olav Engelbrektsson Skilling Red.jpg
Olav Engelbrektsson Skilling Red.jpg (306.85 KiB) Viewed 2890 times
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by madsemann »

Hei Trond, og gratulerer med kjekk mynt.
Jeg har ikke sjekket om din er Schou 6. Din er den "enkle typen" med kløverkors. Det er krykkekorset som er den vanskelige.
Når dette er sagt, er de aller fleste myntene som omsettes fra denne myntherren Schou 2, eller umulige å schoufeste. Av kløverkors slik du har, er de aller fleste schounr vanskelige/sjeldne for-utenom S.2 Det er likevel typene med kløver og krykkekors som utgjør variantene, og da altså krykkekors som er sjeldne.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by Trond i California »

Takk for godt svar, madsemann.

Mynten min er jo som du kan se ganske slitt saa det er nok vanskelig eller umulig aa bestemme Scou nummer fra bildene. Haandholdt er det imidlertid mulig aa bruke elimineringsprosessen som vist over til aa fastslaa at det sannsynligvis er Schou 6. Jeg forstaar fra deg at alle varianter utenom Schou 2 er sjeldne saa det er jo gode nyheter for meg.

Naar det er sagt ser jeg at det er en motsetning mellom punkt 3 og 7 i listen min over. Bare ett av disse utsagnene kan vaere korrekt. Jeg skal sjekke det naar jeg kommer hjem fra jobb ikveld,
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by Trond i California »

En korrigering av min analyse er gitt nedenfor. Konklusjonen er fortsatt det samme, jeg tror fortsatt min mynt er variant S6.

Variant 3 var analysert feil tidligere I traaden -
This has · SANCTVS, mine does not have ·
skulle vaert This has SANCTVS, I have · SANCTVS

Her er oppdatert tabell:

IDENTIFICATION OF OLAV ENGELBREKTSSON SKILLLING
According to Schou, there are 10 varieties.
2. This has DEIGRA, mine has DEI’GRA
3. This has SANCTVS, I have · SANCTVS
4. This has NIDSEN, I have NID’SEN
5. This has NIDSEN, I have NID’SEN
6. This is my piece: · SANCTVS:OLAWS:REX:NORVEG’ – BS: OLAWS DEI·GRA’ ARCEP NID’SEN’
7. This has SANCTVS, I have · SANCTVS
8. This has NORVGE, I have NORVEG, and Krykkekors
9. This has NORVGE, I have NORVEG and Krykkekors
10. This has NORVGE, I have NORVEG
11. This has SANCTVS, I have · SANCTVS
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by Trond i California »

Her er et bilde av mynten min i skarpere lys slik at detaljene kommer noe mer frem. Legger ut dette for de som er over snittet interessert I Olav Engelbrektsson skilling varianter. :D Eneste proviens jeg har paa mynten er at den har lagt i en samling i Iowa i over 40 aar.
Attachments
Skilling Olav Engelbrektsson Red.jpg
Skilling Olav Engelbrektsson Red.jpg (325.72 KiB) Viewed 2595 times
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Mer Olav Engelbrektsson.

Post by Ragnvald E. »

Har bilder av en slik med kløverkors - riktignok gjennomhullet. Svensk proveniens.
Attachments
1383553_10151637816976176_795821320_n.jpg
1383553_10151637816976176_795821320_n.jpg (124.4 KiB) Viewed 2552 times
1374148_10151637816051176_169184845_n.jpg
1374148_10151637816051176_169184845_n.jpg (118.89 KiB) Viewed 2552 times
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”