Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Numismatisk forum
Brukeravatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Sted: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Legg inn av AMO Berg » 13 okt 2020 00:43

Selvsagt er det ikke veldig relevant på et forum for samlere, men jeg vil gjerne skryte av Stjørdals kirkeverge Oddbjørn Eide, som organiserte åpningen av gravkammeret i 2015 - 300 år etter at den glemte general døde.

Den karismatiske og fremoverlente tidligere politimannen har sannelig vært en lykke for kirkelivet i Stjørdal, og i særdeleshet for vedlikeholdet vår stolthet, Værnes kirke - som ifølge enkelte historikere har Nordens eldste bestående takkonstruksjon.

IStigen-Q.jpg
IStigen-Q.jpg (81.8 kiB) Vist 415 ganger

Brukeravatar
vemod
Veteran
Sted: Kongsvinger

Legg inn av vemod » 16 okt 2020 12:13

Godt skrevet og formidlet, AMO Berg. (Nei, alle forumdeltagere under 20 år: Det heter ikke «skrivd»)

Brukeravatar
AMO Berg
Proveniensentusiast

Legg inn av AMO Berg » 17 okt 2020 01:53

Takk, vemod for hyggelige ord. Du er jo et naturtalent når det gjelder språk og formidling. :)

I natt har jeg lyst til å skrive noen ord om min salige far Gunnar (1938-2015). Han vokste opp i Stjørdal sentrum, og som ung gutt under andre verdenskrig ble han mer eller mindre frivillig opptatt av fly.

Stjørdal sentrum ligger et stenkast fra Trondheim lufthavn Værnes, og under krigen ble flyplassen bombet av allierte fly. Etter krigen ble ødelagte fly samlet på en flykirkegård og min far besøkte denne med jevne mellomrom. Der sikret han seg blant annet en cockpit fra en styrtet Spitfire.

Da pappa var 16 år gammel brukte han flere av delene han hadde funnet på flykirkegården til å bygge et is-gående kjøretøy, eller is-racer som han kalte den selv. Arbeidet tok litt tid, men vinteren 1957-58 da han var 19 år gammel, kunne han endelig prøvekjøre sin selvbygde doning.

Is-raceren hadde en toppfart på 65 km/t og vakte selvsagt oppsikt i Stjørdal. Ikke uventet var lensmannen skeptisk til kjøretøyet og min far fikk kjøreforbud etter noen få dager med gøy og moro.

Pappa flyttet til Danmark i 1984, og da ble is-raceren tatt vare på av en nabo. Deretter var den savnet helt til lokalavisen etterlyste den i fjor. Da ble den funnet på en låve i Stjørdal, og nå er den endelig på plass på Stjørdal museum Værnes som er i ferd med å restaurere den.

For interesserte, lenke til avisartikkel:

https://s-n.no/is-raceren-er-funnet/

IS-RACER-1.jpg
IS-RACER-1.jpg (41.81 kiB) Vist 298 ganger

Brukeravatar
jornkris

Legg inn av jornkris » 17 okt 2020 19:56

Littinteressert skrev:
10 okt 2020 22:10

Syntes dog det var litt merkelig at ene mynten jeg kjøpte, der ser bildet ut å ha vært brukt i en annonse på et annet nettsted for kun få dager siden.

Hypoteser, noen?
Roschberg tar sine egne bilder, de er av svært god kvalitet.
Det er garantert selgeren på tradera som har rappet bildene, mynten kan ha ligget tilsalgs noen uker før du kjøpte den. Selger på tradera er enten en svindler som tar penger for noe han ikke har eller vil levere eller så er han en amatør som har en tilsvarende mynt og ikke skjønner at mynter prises inviduelt. Uansett hva han er vil han si han er det siste om du spør han.

Brukeravatar
jornkris

Legg inn av jornkris » 17 okt 2020 19:58

Og den bobsleden var med flymotor? var det propell eller jetmotor?

Littinteressert

Legg inn av Littinteressert » 17 okt 2020 23:30

jornkris skrev:
17 okt 2020 19:56
Littinteressert skrev:
10 okt 2020 22:10

Syntes dog det var litt merkelig at ene mynten jeg kjøpte, der ser bildet ut å ha vært brukt i en annonse på et annet nettsted for kun få dager siden.

Hypoteser, noen?
Roschberg tar sine egne bilder, de er av svært god kvalitet.
Det er garantert selgeren på tradera som har rappet bildene, mynten kan ha ligget tilsalgs noen uker før du kjøpte den. Selger på tradera er enten en svindler som tar penger for noe han ikke har eller vil levere eller så er han en amatør som har en tilsvarende mynt og ikke skjønner at mynter prises inviduelt. Uansett hva han er vil han si han er det siste om du spør han.
Mynten er nå trygt i mine hender, og ifølge mine egne øyne gjennom 40X25mm lupe, den samme som på bildene.

Det tar jeg herved en skål (rødvin) på! :)

Brukeravatar
AMO Berg
Proveniensentusiast

Legg inn av AMO Berg » 18 okt 2020 00:47

jornkris skrev:
17 okt 2020 19:58
Og den bobsleden var med flymotor? var det propell eller jetmotor?
Det var en Sachs-motor som min far fikk tilsendt gratis av Øglænd-konsernet fordi min farfars klesbutikk kjøpte klær av samme firma. Motoren var koblet til et drivhjul som gikk nedi isen.

Er med på en skål jeg òg, gutter! Beklager - endrer til "også"; vi kan vel ikke benytte radikalt bokmål på et forum for myntsamlere? :?

Brukeravatar
AMO Berg
Proveniensentusiast

Legg inn av AMO Berg » 18 okt 2020 01:22

Utstillingsvindu hos Oscar Berg AS en gang på begynnelsen av 1960-tallet, hvor min far trolig har hatt en finger med i spillet. En flyvende tallerken har landet mellom dressene! på avisens forside kan vi lese: ”Flyvende talerkener et faktum!”, ”Vesener fra Saturns sjette måne har søkt kontakt med jordboere”, ”Norge med ett slag i verdens øyne!” og ”Ingen grunn til panikk”. :)

a0669d32e540eb09a9772a3d7db951fe-885x500.jpg
a0669d32e540eb09a9772a3d7db951fe-885x500.jpg (52.94 kiB) Vist 224 ganger

Brukeravatar
AMO Berg
Proveniensentusiast

Legg inn av AMO Berg » 19 okt 2020 01:03

En fascinerende Youtube-video som viser dimensjonene i universet:

Gigant-stjernen Betelgeuse kan i teorien bli en supernova i vår levetid. Da skal den visstnok lyse like sterkt som fullmånen, for deretter å slukne etter et par uker. Avstanden til jorden er cirka 640 lysår, så den kan faktisk ha eksplodert før unionen Danmark-Norge, og her sitter vi og venter på lysglimtet.

Svar

Gå tilbake til «Mynt og Seddel - Diskusjon»