Hjelp til identifisering av kanon

Forum for våpensamleren.
Post Reply
sirwarhawk
Posts: 11
Joined: 18 Aug 2012 16:09

Hjelp til identifisering av kanon

Post by sirwarhawk »

Hei!

Har hatt denne liggende en stund nå, men har nå blitt litt nysgjerrig på å finne ut mer om den.
Jeg fant den i en contaner for metallavfall, så har ikke noe info overhodet.
Det er etter hva jeg har forstått en saluttkanon, men mer vet jeg ikke. Har ikke noe "stativ" til den.
Kunne gjerne ha tenkt meg å visst hvor den kommer fra og evt. et cirka årstall.

Image
Image
Image


Mvh Anders
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by madsemann »

Hvis ingen her vet, anbefaler jeg deg å prøve på www.samlerforumet.no
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by Arve »

Av alle selsomme ting som dukker opp her er vel dette en av de bedre. :wink: Jeg har ikke noe greie på kanoner, men du gjør samme feil som mange andre som lurer på ting her på forumet. Bildene er bra, problemet er at du ikke har med noen målestokk. Hvor stort er dette krigsvåpenet?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
sirwarhawk
Posts: 11
Joined: 18 Aug 2012 16:09

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by sirwarhawk »

Hei igjen, og mange takk for svar :D
Målestokken på den ble dessverre glemt i farten i stad ja :?
Målte den faktisk før det første innlegget, og lengden på den er ganske akkurat 39cm.
Diameter innvendig i kanonløpet er 2cm. Groveste ytre diameter i bakkant er ca. 8 cm, og ytre diameter ute ved munningen er 5,5 cm.

Mvh Anders
sirwarhawk
Posts: 11
Joined: 18 Aug 2012 16:09

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by sirwarhawk »

Og beklager også hvis denne har havnet i feil underforum. Dette er vel kanskje ikke direkte et våpen, så hvis den passer bedre i en annen kategori så må moderator gjerne flytte tråden :)
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by kråketoppen »

En salutkanon og mangler lavett og kanskje en skipskanon? Ser korodert ut, ligget på havets bunn?
Det var montert ekte små kanoner på rekka til seilskipene, kan det være en slik?
sirwarhawk
Posts: 11
Joined: 18 Aug 2012 16:09

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by sirwarhawk »

kråketoppen wrote:En salutkanon og mangler lavett og kanskje en skipskanon? Ser korodert ut, ligget på havets bunn?
Det var montert ekte små kanoner på rekka til seilskipene, kan det være en slik?
Det er ikke umulig :) vet du om det er noen kjennetegn på slike ting? Jeg er helt blank på dette, så må nesten spørre.
Ser ut til at det kan være en form for merking på det tredje bildet, men vet ikke helt om det er mulig å få noe fornuftig ut av dette. Kan jo prøve å fjerne litt rust, men som du sier så er den jo ganske korrodert så vet ikke helt om det kan tydes uansett.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by ZZzzz »

Ikke fjern noe rust, om du ikke er ekspert på rustfjerning!
sirwarhawk
Posts: 11
Joined: 18 Aug 2012 16:09

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by sirwarhawk »

ZZzzz wrote:Ikke fjern noe rust, om du ikke er ekspert på rustfjerning!
Nei, den blir nok lagt pent og urørt til side sålenge :)
Ser ikke ut til at det er så lett å identifisere noe sånt dessverre, så får bare se hva tiden bringer.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by vemod »

Det ligger en identisk - så vidt jeg kan se - på QXL. Der ligger det noe informasjon som kan hjelpe deg videre.

http://www.qxl.no/pris/samleobjekter-an ... 685273878/

Gratulerer med et flott funn! Fra en container for metallskrot!! Du store allstyrandes.
sirwarhawk
Posts: 11
Joined: 18 Aug 2012 16:09

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by sirwarhawk »

Se der ja :D Så såvidt den samme gjenstanden på finn også, men der stod det ikke så mye. Ser ut til at den på qxl er litt rundere i munningen, og 5mm større diameter i løp, men ellers så er den jo tilnærmet identisk. Den er jo litt modifisert også, så er ikke sikkert at målene har noe betydning. Ser ihvertfall ut til å ha samme merking på underside og "IV" foran tennhull. Da må jeg grave dypere. Tusen takk :)
Gulli
Posts: 12
Joined: 25 Dec 2010 16:00

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by Gulli »

Ser ut til å være et meget forseggjort rør (kannonløp som dere kaller det).
Og utifra den avrundende ringen rundt munningen så er det en marinekannon.
Ut ifra trunnions ( boltene den hviler på) så er disse også korrekt plassert, noe saluttkanoner sjeldent har.
Den du avbilder har heller ikke de stygge støpekantene den på qxl har, da den ser mere simpel ut. dvs den er kun støpt og ikke dreiet etterpå(typisk saluttkannon).

Men borringa som kan fortelle om hva caliberet er høres rart ut. Da denne type får navn etter kulens tyngde. Feks 2 punds (ca 1 kg)
Men om det er kun 2 cm så er det vel knapt nok en kvart punder.
At det er en relingskanon(Falkonette) er jeg heller ikke sikker på da de som regel ble festet i gaffler og hadde andre trunnions.

De som kan mest om dette er nok gutta på Sjøfartsmuseet. ta kontakt med dem. eller du kan sende mere bilder til meg.

Mvh
Gulli
sirwarhawk
Posts: 11
Joined: 18 Aug 2012 16:09

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by sirwarhawk »

Hei, og tusen takk for grundig svar.

Ser at jeg sa feil angående merkingen sist. På min så ser det ut som det står " I I . " foran tennhullet.
Høres ut til at du sitter på mye spennende info rundt dette. Målte på nytt nå for å være sikker, og innvendig diameter på løpet er kun 20mm.
Mulig at bildene jeg har lagt ut lyver litt, for det er faktisk litt støpekanter på sidene på min også, men den har til gjengjeld originale støpte trunnions i forhold til den som lå ute for salg.
Kan godt legge ut flere bilder her hvis det er ønskelig. Skal prøve å få tatt bilder fra flere vinkler i morgen, samt flere nærbilder, da med målestokk.

Har du noe kontaktinfo til Sjøfartsmuseet eller eventuelt?

Mvh sirwarhawk
CB1100R
Posts: 1
Joined: 22 Mar 2019 15:31

Re: Hjelp til identifisering av kanon

Post by CB1100R »

Her har du bilde av en LOS KANON dennne var brukt på losbåter for å signalisere til andre skip.
Attachments
DSC_0794.jpg
DSC_0794.jpg (415.87 KiB) Viewed 2774 times
Post Reply

Return to “Våpen”