Hjelp, jeg har arvet våpen... ;)

Forum for våpensamleren.
Post Reply
CatFee
Posts: 7
Joined: 25 Oct 2017 16:34

Hjelp, jeg har arvet våpen... ;)

Post by CatFee »

Heisann!

Håper det er noen her som kan hjelpe meg litt.
Jeg har arvet en hel del forskjellige våpen. Skulle gjerne lagt ut bilder, men våpnene befinner seg hos Lensmannskontoret i Nes da jeg (åpenbart) ikke kan ha disse hjemme.
Pappaen min var over gjennomsnittlig glad i alt som smalt, var Norgesmester og Natomester i militær pistolskyting og ja... Han synes at dette var veldig stas.

Spørsmålene er: Hva gjør jeg nå? Er det noen her som kan være interessert i å gjøre et røverkjøp? Er det noen andre steder jeg burde henvende meg? Skal jeg be politiet destruere de?

Jeg vil beholde noe etter bestefar og en av konkurranseriflene til paps, men hvis noen der ute er interessert i noe av dette så hyl ut!

Skjønner at ikke alle disse er samlerobjekter, men har fått god hjelp her før så prøver igjen.

Bildeforklaring:
Grønn: Registrert på min pappa
Blå: Registrert på min bestefar
Hvit: Uregistrert ( men jeg får de tilbake av politiet allikevel...)

På forhånd takk :)
Screenshot_2018-03-16-19-29-14.png
Screenshot_2018-03-16-19-29-14.png (233.87 KiB) Viewed 2265 times
Screenshot_2018-03-16-19-29-19.png
Screenshot_2018-03-16-19-29-19.png (190.58 KiB) Viewed 2265 times
Screenshot_2018-03-16-19-29-08.png
Screenshot_2018-03-16-19-29-08.png (222.44 KiB) Viewed 2265 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hjelp, jeg har arvet våpen... ;)

Post by Arve »

Kan moderator flytte denne tråden til Roterommet - Våpen? Det er der den hører hjemme.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hjelp, jeg har arvet våpen... ;)

Post by Arve »

Dette ser ut til å være nok våpen til å starte en borgerkrig og absolutt ikke noe du bør selge selv eller la politiet destruere. Henvend deg til noen større våpenhandlere f. eks. i Oslo og be om å få et tilbud. Du kan enten selge direkte til en våpenhandler eller få dem til å selge disse for deg i kommisjon. Hvis du lar noen selge for deg i kommisjon tar det lengre tid å få penger for alt, men du vil sitte igjen med mer penger. Søk etter våpen og ammunisjon på Gulesider.no så finner du mange du kan ta kontakt med.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hjelp, jeg har arvet våpen... ;)

Post by tho »

Er våpnene beslaglagt av politiet, så er det bare å godta det.
Overlat bekymringene til politiet.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hjelp, jeg har arvet våpen... ;)

Post by tho »

vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Hjelp, jeg har arvet våpen... ;)

Post by vn2hare »

Til tho:

Nå ser vel dette ikke ut til å være problemet her. Om jeg forstår trådstarter (CatFee) rett har han/hun levert våpnene inn til politiet (Lensmannskontoret i Nes) for oppbevaring, og er muligens også i gang med å skaffe seg våpenlisens for de våpnene som ønskes beholdt. Spørsmålet var vel hva som skulle gjøres med de øvrige våpnene, og da er nok svaret fra Arve den beste løsningen, å gå via en "godkjent" våpenhandler.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hjelp, jeg har arvet våpen... ;)

Post by tho »

Man annonserer ikke disse våpnene før man har formalia iorden. Hvordan alt eventuelt skal
foregå må han ta opp med Politiet. Det skal alltid være kvalitetskontroll ved salg som den
som selv har lisens skal kjenne til. Etter hva jeg tror skal også våpen være registret, og
ingen kan ha de i besittelse om de ikke har lisens. Det er også strenge regler for oppbevarnig
av våpen.

Spørsmålstiller har forresten ikke skrevet om våpnene er levert til politiet på eget
initiativ eller politiet har vært og beslaglagt våpnene,
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Hjelp, jeg har arvet våpen... ;)

Post by Espen »

Masse godbiter der gitt. Det som er verdt mest penger må selges til registrerte samlere og de er de ikke så veldig mange av her til lands da de har ganske spesielle retningslinjer for opptak av nye samlere.

Ser f.eks på amerikanske gunbroker.com at en Thompson selges for 22000 dollar, men det er selvsagt et helt annet marked i Norge for den slags.

Ser for meg at du må få en våpensjappe til å ta seg av salgene og nei, du ber ikke politiet destruere disse da de har historisk og pengemessig verdi.

Intersport bostadveien i Oslo kan sikkert hjelpe deg med salg av de vanlige pistolene og riflene som går til jegere og sportsskyttere.
Post Reply

Return to “Våpen”