Identifisering av bajonett

Forum for våpensamleren.
Post Reply
AndreasB
Posts: 2
Joined: 22 Jun 2015 20:37

Identifisering av bajonett

Post by AndreasB »

Hei!

Jeg ryddet i en kjeller og kom over en bajonett som jeg tenkte kvitte meg med på finn. Den er arvet av min avdøde farfar for vel over 10 år siden, men jeg har selv veldig lite informasjon på gjenstanden og tenkte jeg kunne begynne med å spørre her for å høre om det var noe hjelp å få :-) (verdi, type, produksjonsår)

Om den er godt brukt eller slitt grunnet tid er uvisst, men bladet er ikke veldig skarpt lengere. Det er også noen rustflekker på både blad og slire. På sliren er det inngravert nummeret "82" og på bladet er det inngravert en stor "K" med en krone over. Noe annet nummer eller identifikasjon finner jeg ikke.

Image

All info settes veldig pris på, takk for hjelpen på forhånd!
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Identifisering av bajonett

Post by Espen »

AndreasB
Posts: 2
Joined: 22 Jun 2015 20:37

Re: Identifisering av bajonett

Post by AndreasB »

Takk for svar! Du har nok rett i det Espen. Tror det kan være en kort krag bajonett produsert av Kongsberg Våpenfabrikk(derav K med krone over på blad). Noe serienummer er dessverre ikke mulig å oppdrive. Ser ut som det er slitt bort?
Undertun
Posts: 1
Joined: 11 Jun 2016 00:04

Re: Identifisering av bajonett

Post by Undertun »

Ingenting har vorte slipt bort. Denne er produsert under krigen på ordre frå tyskarane, og har derfor ikkje nummer eller doppsko. Etter det eg forstår har den også waffenamtstempling: waA84.
Post Reply

Return to “Våpen”