Faren for bobler?

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Faren for bobler?

Post by peroenge »

Sigtrygg wrote:Gode poenger, Ask. En annen ting er proveniens. Har den noe å si for prisnivået? SH mener tydeligvis at "Gulltransporten" er gull verdt mht. proveniens. Numismatikere jeg har snakket med mener dette med gulltransporten ikke har noen som helst betydning for pris. Kanskje har en mynt tilhørt en berømt historisk persons samling, men det vil vel ofte være vanskelig å føre bevis for.
Proveniens kan ha noe å si for prisnivået, men da i form av håndfaste bevis som f.eks. denne med eiermerke:

http://cngcoins.com/Coin.aspx?CoinID=16680

Mynten er eid av Dronning Christina av Sverige (1632-1654).
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Faren for bobler?

Post by Ask »

Sigtrygg wrote:Gode poenger, Ask. En annen ting er proveniens. Har den noe å si for prisnivået? SH mener tydeligvis at "Gulltransporten" er gull verdt mht. proveniens. Numismatikere jeg har snakket med mener dette med gulltransporten ikke har noen som helst betydning for pris. Kanskje har en mynt tilhørt en berømt historisk persons samling, men det vil vel ofte være vanskelig å føre bevis for.
Nettopp. vanligvis dør den gode historien med eierskiftet, med mindre den kan dokumenteres, slik som peronge sier. Selvfølgelig er det interessant å eie en mynt som " har vært med på noe ". Rundemyntene er et godt eksempel her. Men i motsetning til gulltransport - myntene er det mulig å siat det virkelig er mynter som har vært om bord i Akerendam, da hele årgangen av gulldukaten var med. Dette er umulig ved gullet fra gulltransporten.

Apropos boble : er ikke de svenske gullmyntene på dagens skanfil - auksjon fullstendig overbydd så langt ? Med salær kommer de fleste til å havne på 4000 - merket og over, hvis salen legger til noen hundrelapper. Om disse myntene kommer til å havne på et slikt prisnivå på godt ?
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: Faren for bobler?

Post by sundfar »

Ask wrote: Apropos boble : er ikke de svenske gullmyntene på dagens skanfil - auksjon fullstendig overbydd så langt ? Med salær kommer de fleste til å havne på 4000 - merket og over, hvis salen legger til noen hundrelapper. Om disse myntene kommer til å havne på et slikt prisnivå på godt ?
Det har du rett i. De fleste svenske har normalt ligget kun marginalt over gullprisen, med unntak av 1876 u/hjerteskjold og 1885. De normale årstallene gikk for rundt 2000,- + salær på siste OMH. Gullprisen har steget noe etter det, men ikke noe som skulle forsvare det. Disse myntene har så store opplag og er så vanlige at jeg tviler på at dette er en varig prisøkning.

Er det mynthandleren som ikke holder til på hjørnet som trenger påfyll mon tro? Selv med disse prisene klarer de vel å videreselge gullmyntene med overskudd til uvitende kunder.
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
Sigtrygg
Posts: 15
Joined: 16 Oct 2011 18:41

Re: Faren for bobler?

Post by Sigtrygg »

sundfar wrote:De fleste svenske har normalt ligget kun marginalt over gullprisen, med unntak av 1876 u/hjerteskjold og 1885. De normale årstallene gikk for rundt 2000,- + salær på siste OMH. Gullprisen har steget noe etter det, men ikke noe som skulle forsvare det. Disse myntene har så store opplag og er så vanlige at jeg tviler på at dette er en varig prisøkning.
I en bok om svenske mynter fra 1976 ser man av oversikten over daværende prisnivå, at langt de fleste myntene har sunket i verdi. Noen få har steget i verdi tilsvarende inflasjonsraten, men de fleste fra sent 1800-tall og framover har sunket i verdi. Hvorfor vet jeg ikke. Man skulle f.eks. tro at Sverige har et større numismatisk miljø av myntsamlere, mao. større på etterspørselsiden enn i Norge.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Faren for bobler?

Post by 2rhaug »

Jeg tror vi skal tenke litt overordnet:

En sjelden mynt forblir sjelden. Hvor mange vil ha den?
Svar: Det varierer over tid; økonomisk konjunktur og interesse.

En pen og sjarmerende mynt forblir det. Hvor mange vil ha den?
Svar: Det kommer an på hvem som synes det.

En mynt med historie kan være unik. Hvor mange vil ha den?
Svar: Den som har penger. Eller den som har historien.

En mynt er alltid unik. Hvem vil ikke ha en unik mynt?
Ingen moderne pregeprosess kan ta nanometeret fra mynten.
Svar: Jeg er så glad ingen er like. Det fordrer subjektive meninger og subjektive kjøpsfølelser.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Faren for bobler?

Post by 2rhaug »

Jeg må svare mitt eget innlegg:
Har du et kortsiktig perspektiv:Selg.

Kan du vente til alle som ikke skjønner at prisene vil gå opp og ned: Ikke selg.

Tidsperspektivet får enhver avgjøre for seg.
Sigtrygg
Posts: 15
Joined: 16 Oct 2011 18:41

Re: Faren for bobler?

Post by Sigtrygg »

2rhaug wrote:En sjelden mynt forblir sjelden. Hvor mange vil ha den?
Svar: Det varierer over tid; økonomisk konjunktur og interesse. [...] Jeg er så glad ingen er like. Det fordrer subjektive meninger og subjektive kjøpsfølelser.
OK, så den subjektive faktoren har stor betydning, hvilket gjør det hele nokså uforutsigbart. Interessene varierer, sier du. Kan det hende at disse interessene følger trendsetternes "hearsay" i de numismatiske miljøene/subkulturene? Det er vel ikke helt utenkelig at ryktebørsen spiller en rolle i beslutningsprosessene, slik som i andre markeder.
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”