2 Skilling 1834

Moderators: AMO Berg, OleKr

Post Reply
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

2 Skilling 1834

Post by jenskr »

I går satt jeg og søkte gjennom noen avsluttede auksjoner på auction.no, og det var en avsluttet auksjon som fanget min interesse. I 2001 hadde Gull & Sølv sin auksjon i Haugesund, og forhåndsbudgivningen til auksjonen foregikk på auction.no. Gull & Sølv lot 510 var en 2 skilling 1834 i kv. 0/01. Denne var beskrevet som SS - en betegnelse jeg ikke benytter på mynter, og at den var kjent i 16 - 25 eksemplarer.

Jeg er ingen Carl Johan mann, så mitt spørsmål til forumet er om dette stemmer. Finnes 2 skilling 1834 i kun 16 - 25 kjente eksemplarer?

Link til auction.no vedr. denne loten:

http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=74382
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Re: 2 sk 1834

Post by nostalgikeren »

Jeg har også med interesse og tildels stor grad av overraskelse/forundring merket meg flere av Gull & Sølv sine ca. 10 år gamle sjeldenhetsbetegnelser og populasjonsanslag for eldre, norske mynter.

2 skillingen fra 1834 er et godt eksempel, da det neppe er så mange som tenker på den som en spesielt sjelden mynt - noe katalogverdien heller ikke gir inntrykk av.

Imidlertid har jeg alltid hatt veldig sansen for kobberskillingene til Carl XIV Johan, og har fulgt ganske godt med på hva som omsettes av disse de siste årene. Og selv om jeg nok tror at de siste årenes boom med internettauksjoner har brakt hjem en god del nye eksemplarer fra utlandet, samt at det kanskje også har blitt gravd frem noen nye eksemplarer av den stadig voksende gruppen med metallsøkerentusiaster, sitter jeg fremdeles igjen med et helt bestemt inntrykk av at dette er en meget vanskelig mynt som er kraftig undervurdert både i kataloger og blant de fleste myntsamlere.

Personlig ser jeg ikke bort i fra at det fortsatt kan være mindre enn 50 eksemplarer av denne i privat eie - som dersom mitt svært uvitenskapelige anslag som er skutt rett fra hofta skulle vise seg å være korrekt - gjør den omtrent akkurat like sjelden som 20 kr gull 1883:)

En annen av Carl XIVs småskillinger som etter mitt syn er langt vanskeligere enn katalogene antyder, er 1 skillingen fra 1831. Den er riktignok en del lettere å finne enn 2 skillingen fra 1834, men det ville overraske meg personlig om det finnes noe særlig mer enn 100 eksemplarer i privat eie av denne. Personlig vil jeg i alle fall anta at også denne mynten er MYE vanskeligere/mer sjelden enn 1 krone 1878, som etter min mening er en av de absolutt mest oppskrytte og overvurderte norske myntene.

Jeg tror mange myntsamlere gjennom tiden har vært (og fortsatt er!) litt for "speciedaler-blinde" - og i mange tilfeller helt glemmer bort myntene av mindre valør selv om disse i mange tilfeller viser seg å være enda sjeldnere en mange av speciedalerne.

Litt mye udokumentert synsing fra meg her nå, men for å komme til poenget så kan det som "jenskr" påpeker med denne auksjonen fra Gull & Sølv AS være veldig interessant å se på hvor mange eksemplarer som finnes av de eldre, norske myntene som ikke er av de aller sjeldneste (UNIK, R, RR etc.), men som allikevel kan være svært vanskelige å finne selv om det finnes en del flere eksemplarer av de.

Dersom det (helt hypotetisk!) hadde vært mulig å lage en oversikt over antall kjente eksemplarer av alle eldre, norske mynter som er kjent i færre enn 100 eksemplarer, tror jeg vi hadde blitt VELDIG overrasket over en del av de tilsynelatende "vanlige" myntene som ville stått på lista...

Mvh, nostalgikeren
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 2 sk 1834

Post by AMO Berg »

Sjeldenhetsanslagene til Ringøy er gjort på grunnlag av et katalogarkiv som ikke er helt ulikt mitt eget, men om Ringøy tok seg tid til å sammenligne bilder for å finne gjengangere, er jeg litt usikker på. Noen ganger stemmer Gull&Sølvs sjeldenhetsanslag godt overens med de vi har laget på Proveniens og sjeldenhet, andre ganger mindre godt, som for eksempel 1/5 specien HIAB som Ringøy antok var mer sjelden. 2 skilling 1834 er åpenbart en mynt vi må prøve å lage en oversikt over, og jeg vil tro vi vil få innrapportert endel ukjente eksemplarer av den.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 2 sk 1834

Post by signum »

I følge MEM skal man selv kunne dokumentere sjeldenhetsgraden når man forfatter en auksjonskatalog. Det holder altså ikke å henvise til den ene eller andre katalogen.............. :wink: :?: :!:

http://numisbooks.dk/info/1624sp3H57sasMEM.htm
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 2 sk 1834

Post by MarkusLømo »

nostalgikeren wrote: Jeg tror mange myntsamlere gjennom tiden har vært (og fortsatt er!) litt for "speciedaler-blinde" - og i mange tilfeller helt glemmer bort myntene av mindre valør selv om disse i mange tilfeller viser seg å være enda sjeldnere en mange av speciedalerne.
Det er vel ikke at de blir glemt, at en speciedaler kjent i x eksemplarer er verdt svært mange ganger så mye som en småskilling kjent i like mange eksemplarer har med etterspørselen å gjøre. De store sølvmyntene har alltid vært mer populære enn antallet skulle tilsi. Jeg kjenner selv at det er langt morsommere med en halvsjelden specie enn en sjeldnere kobbermynt. Og når mange føler det samme så blir prisene deretter.
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Re: 2 sk 1834

Post by nostalgikeren »

MarkusLømo wrote:
nostalgikeren wrote: Jeg tror mange myntsamlere gjennom tiden har vært (og fortsatt er!) litt for "speciedaler-blinde" - og i mange tilfeller helt glemmer bort myntene av mindre valør selv om disse i mange tilfeller viser seg å være enda sjeldnere en mange av speciedalerne.
Det er vel ikke at de blir glemt, at en speciedaler kjent i x eksemplarer er verdt svært mange ganger så mye som en småskilling kjent i like mange eksemplarer har med etterspørselen å gjøre. De store sølvmyntene har alltid vært mer populære enn antallet skulle tilsi. Jeg kjenner selv at det er langt morsommere med en halvsjelden specie enn en sjeldnere kobbermynt. Og når mange føler det samme så blir prisene deretter.
Jeg mener ikke bokstavelig talt "blinde", snarere at mange bevisst overser myntene av mindre valører fordi de er "blendet" av de flotte speciedalerne, og har selvfølgelig stor forståelse for at de fleste vil foretrekke en stor, halvvanskelig speciedaler foran en liten skillingsmynt som er kjent i litt færre eksemplarer.

Selv ville jeg nok også ha foretrukket å ha en gimsødaler i samlingen fremfor en 1 skilling fra 1761 eller 1762, selv om de to sistnevnte sannsynligvis er kjent i færre eksemplarer (disse to småskillingene var blant de forholdsvis få myntene som den tidligere storsamleren Bernhard F. Brekke aldri fikk tak i...).

Det jeg derimot ikke har noen forståelse for, er at mange ser ut til å ville foretrekke en nedslitt, tidligere anhengt (og kanskje til og med gjennomhullet) specie av en vanlig årgang, fremfor en temmelig sjelden småskilling i god kvalitet - til akkurat samme prisen!?!?!?!?

Jeg mener personlig at etterspørselen etter en del norske mynter, og kanskje særlig en del av de litt vanligere, store sølvmyntene, er overdrevet pga. manglende kunnskap om hvor "vanlige" disse faktisk er - samtidig som jeg tror mange av oss overser/undervurderer hvor vanskelige en del av de mindre valørene er.

Dessverre har huskjøp og oppussing gjort noen kraftige innhogg i min egen myntsamling de siste par årene, men så snart prosjektet er fullført og jeg kan prioritere myntsamlingen igjen lover jeg å ta en "grusom" hevn - med hovedfokus på de bortglemte småskillingene:)

Mvh, nostalgikeren
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 2 sk 1834

Post by Stig Westerhus »

Hysj.... Ikke fortell alle slike ting nå. Jeg holder fremdeles på å kjøpe div skillinger som jeg mener er sterkt underpriset.
Men om et par år eller noe så kan vi gjerne begynne å samle alle mann. Da kan jeg få igjen gode priser på de jeg har.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 2 sk 1834

Post by mynt01 »

MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 2 sk 1834

Post by MarkusLømo »

nostalgikeren wrote: Jeg mener ikke bokstavelig talt "blinde", snarere at mange bevisst overser myntene av mindre valører fordi de er "blendet" av de flotte speciedalerne, og har selvfølgelig stor forståelse for at de fleste vil foretrekke en stor, halvvanskelig speciedaler foran en liten skillingsmynt som er kjent i litt færre eksemplarer.

Det jeg derimot ikke har noen forståelse for, er at mange ser ut til å ville foretrekke en nedslitt, tidligere anhengt (og kanskje til og med gjennomhullet) specie av en vanlig årgang, fremfor en temmelig sjelden småskilling i god kvalitet - til akkurat samme prisen!?!?!?!?

Jeg mener personlig at etterspørselen etter en del norske mynter, og kanskje særlig en del av de litt vanligere, store sølvmyntene, er overdrevet pga. manglende kunnskap om hvor "vanlige" disse faktisk er - samtidig som jeg tror mange av oss overser/undervurderer hvor vanskelige en del av de mindre valørene er.
Jeg skjønte hvor du ville. Og jeg er helt enig med deg i at jeg heller ville hatt en temmelig sjelden småskilling i god kvalitet enn en nedslitt, anhengt speciedaler. Førstnevnte har jeg vel én av i samlingen, sistnevnte 0. Heller færre og pene speciedalere enn mange stygge - har holdt meg til den tanken.

Den dagen flere samlere absolutt skal ha disse småskillingene, og i tillegg i god kvalitet, kommer det nok til å skje mye med prisene. Så får vi se om vi kommer dit. Jeg med mitt budsjett har forlengst innsett at jeg aldri kommer til å få alt, og da er dette området nedprioritert. Det kommer i alle fall ikke til å forandre seg om prisene eksploderer....
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 2 sk 1834

Post by bengt »

Yes, flott eksempel på en veldig underpriset og sjelden mynt - som jeg skaffet meg selv i høst :-)
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: 2 sk 1834

Post by rega65 »

nostalgikeren wrote:Jeg har også med interesse og tildels stor grad av overraskelse/forundring merket meg flere av Gull & Sølv sine ca. 10 år gamle sjeldenhetsbetegnelser og populasjonsanslag for eldre, norske mynter.

2 skillingen fra 1834 er et godt eksempel, da det neppe er så mange som tenker på den som en spesielt sjelden mynt - noe katalogverdien heller ikke gir inntrykk av.

Imidlertid har jeg alltid hatt veldig sansen for kobberskillingene til Carl XIV Johan, og har fulgt ganske godt med på hva som omsettes av disse de siste årene. Og selv om jeg nok tror at de siste årenes boom med internettauksjoner har brakt hjem en god del nye eksemplarer fra utlandet, samt at det kanskje også har blitt gravd frem noen nye eksemplarer av den stadig voksende gruppen med metallsøkerentusiaster, sitter jeg fremdeles igjen med et helt bestemt inntrykk av at dette er en meget vanskelig mynt som er kraftig undervurdert både i kataloger og blant de fleste myntsamlere.

Personlig ser jeg ikke bort i fra at det fortsatt kan være mindre enn 50 eksemplarer av denne i privat eie - som dersom mitt svært uvitenskapelige anslag som er skutt rett fra hofta skulle vise seg å være korrekt - gjør den omtrent akkurat like sjelden som 20 kr gull 1883:)

En annen av Carl XIVs småskillinger som etter mitt syn er langt vanskeligere enn katalogene antyder, er 1 skillingen fra 1831. Den er riktignok en del lettere å finne enn 2 skillingen fra 1834, men det ville overraske meg personlig om det finnes noe særlig mer enn 100 eksemplarer i privat eie av denne. Personlig vil jeg i alle fall anta at også denne mynten er MYE vanskeligere/mer sjelden enn 1 krone 1878, som etter min mening er en av de absolutt mest oppskrytte og overvurderte norske myntene.

Jeg tror mange myntsamlere gjennom tiden har vært (og fortsatt er!) litt for "speciedaler-blinde" - og i mange tilfeller helt glemmer bort myntene av mindre valør selv om disse i mange tilfeller viser seg å være enda sjeldnere en mange av speciedalerne.

Litt mye udokumentert synsing fra meg her nå, men for å komme til poenget så kan det som "jenskr" påpeker med denne auksjonen fra Gull & Sølv AS være veldig interessant å se på hvor mange eksemplarer som finnes av de eldre, norske myntene som ikke er av de aller sjeldneste (UNIK, R, RR etc.), men som allikevel kan være svært vanskelige å finne selv om det finnes en del flere eksemplarer av de.

Dersom det (helt hypotetisk!) hadde vært mulig å lage en oversikt over antall kjente eksemplarer av alle eldre, norske mynter som er kjent i færre enn 100 eksemplarer, tror jeg vi hadde blitt VELDIG overrasket over en del av de tilsynelatende "vanlige" myntene som ville stått på lista...

Mvh, nostalgikeren
Har merket meg at flere mener 1kr.1878 er oppskrytt og overvurdert,men hvor "vanlig" er egentlig denne mynten i bedre kvalitet(01 og bedre) noen som har noe proviens/auksjonsresultater på den.Vet O.M hadde den på auksjon nr 61 i o/01 og det var den beste de hadde hatt på auksjon noen gang :roll:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 2 sk 1834

Post by MarkusLømo »

rega65 wrote:
Har merket meg at flere mener 1kr.1878 er oppskrytt og overvurdert,men hvor "vanlig" er egentlig denne mynten i bedre kvalitet(01 og bedre) noen som har noe proviens/auksjonsresultater på den.Vet O.M hadde den på auksjon nr 61 i o/01 og det var den beste de hadde hatt på auksjon noen gang :roll:
Tror det er på siden av hva AMO Berg har sett for seg å undersøke sjeldenhet bare innenfor visse kvaliteter. Dessuten er mynter laget etter 1844 lite egnet til analyser siden det kan være svært vanskelig å se forskjell på dem, spesielt de i høy kvalitet. Hvis du ønsker hjelp til å telle auksjonsomsetninger i høy kvalitet kan du starte et eget emne om dette, så får du sikkert svar.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: 2 sk 1834

Post by rega65 »

nostalgikeren wrote:Jeg har også med interesse og tildels stor grad av overraskelse/forundring merket meg flere av Gull & Sølv sine ca. 10 år gamle sjeldenhetsbetegnelser og populasjonsanslag for eldre, norske mynter.

2 skillingen fra 1834 er et godt eksempel, da det neppe er så mange som tenker på den som en spesielt sjelden mynt - noe katalogverdien heller ikke gir inntrykk av.

Imidlertid har jeg alltid hatt veldig sansen for kobberskillingene til Carl XIV Johan, og har fulgt ganske godt med på hva som omsettes av disse de siste årene. Og selv om jeg nok tror at de siste årenes boom med internettauksjoner har brakt hjem en god del nye eksemplarer fra utlandet, samt at det kanskje også har blitt gravd frem noen nye eksemplarer av den stadig voksende gruppen med metallsøkerentusiaster, sitter jeg fremdeles igjen med et helt bestemt inntrykk av at dette er en meget vanskelig mynt som er kraftig undervurdert både i kataloger og blant de fleste myntsamlere.

Personlig ser jeg ikke bort i fra at det fortsatt kan være mindre enn 50 eksemplarer av denne i privat eie - som dersom mitt svært uvitenskapelige anslag som er skutt rett fra hofta skulle vise seg å være korrekt - gjør den omtrent akkurat like sjelden som 20 kr gull 1883:)

En annen av Carl XIVs småskillinger som etter mitt syn er langt vanskeligere enn katalogene antyder, er 1 skillingen fra 1831. Den er riktignok en del lettere å finne enn 2 skillingen fra 1834, men det ville overraske meg personlig om det finnes noe særlig mer enn 100 eksemplarer i privat eie av denne. Personlig vil jeg i alle fall anta at også denne mynten er MYE vanskeligere/mer sjelden enn 1 krone 1878, som etter min mening er en av de absolutt mest oppskrytte og overvurderte norske myntene.

Jeg tror mange myntsamlere gjennom tiden har vært (og fortsatt er!) litt for "speciedaler-blinde" - og i mange tilfeller helt glemmer bort myntene av mindre valør selv om disse i mange tilfeller viser seg å være enda sjeldnere en mange av speciedalerne.

Litt mye udokumentert synsing fra meg her nå, men for å komme til poenget så kan det som "jenskr" påpeker med denne auksjonen fra Gull & Sølv AS være veldig interessant å se på hvor mange eksemplarer som finnes av de eldre, norske myntene som ikke er av de aller sjeldneste (UNIK, R, RR etc.), men som allikevel kan være svært vanskelige å finne selv om det finnes en del flere eksemplarer av de.

Dersom det (helt hypotetisk!) hadde vært mulig å lage en oversikt over antall kjente eksemplarer av alle eldre, norske mynter som er kjent i færre enn 100 eksemplarer, tror jeg vi hadde blitt VELDIG overrasket over en del av de tilsynelatende "vanlige" myntene som ville stått på lista...

Mvh, nostalgikeren
Har observert at noen mener at 1kr 1878 er oppskrytt,men hvor "vanlig" er denne mynten egentlig i bedre kvalitet 01 og bedre.Vet at O.M hadde den i 0/01 på auksjon 61,og det var den beste 1878 de noensinne hadde hatt.Er det noen som har proviens/auksjonsresultater :roll:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 2 sk 1834

Post by jenskr »

rega65 wrote: Har observert at noen mener at 1kr 1878 er oppskrytt,men hvor "vanlig" er denne mynten egentlig i bedre kvalitet 01 og bedre.Vet at O.M hadde den i 0/01 på auksjon 61,og det var den beste 1878 de noensinne hadde hatt.Er det noen som har proviens/auksjonsresultater :roll:
Du stiller samme spørsmål med en ny innpakking. Viser til Markus`svar vedr. mynter etter 1844 ikke er egnet for proveniens analyse. Legg det i en egen tråd, og mulig det er noen som har gjort dette arbeidet allerede. Dette er tidkrevende å gå igjennom, og skal se om jeg får tid. Alternativt anbefaler jeg deg å anskaffe auksjonskataloger.
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”