Oversikt over speciedalere 1794

Moderators: AMO Berg, OleKr

MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by MarkusLømo »

A. M. O. Berg wrote:I dag har vi koblet to usikre eksemplarer til den sikre oversikten. Det er vel veldig sannsynlig at ex OM salgsliste 17 også er identisk med nr.1, men hvordan kan vi bevise det?
Eneste måten er vel om vi finner kjøperen og han kan kaste lys over saken.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by AMO Berg »

Har noen kjøperopplysninger for Ragoczys eksemplar?
User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Elgen »

Det ble kjøpt av Grabow (tysk handler)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by AMO Berg »

Elgen wrote:Det ble kjøpt av Grabow (tysk handler)
Takker!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Speciedaler 1794 har også vært utbudt hos Oscar Jansen, lot 1175, kvalitet 1.

Jeg har ikke undersøkt om dette utbudte eksemplaret representerer et som allerede er listet hos Anders.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Speciedaler 1794 har også vært utbudt på Norsk Numismatisk Forenings auksjon 16.11.1938, lot 20, kvalitet 1-2.

Jeg har ikke undersøkt om dette utbudte eksemplaret representerer et som allerede er listet hos Anders.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by MarkusLømo »

ZZzzz wrote:Speciedaler 1794 har også vært utbudt på Norsk Numismatisk Forenings auksjon 16.11.1938, lot 20, kvalitet 1-2.

Jeg har ikke undersøkt om dette utbudte eksemplaret representerer et som allerede er listet hos Anders.
Virker ikke usannsynlig at det skal være samme eksemplar som var hos Dansk Numismatisk Forening i 1970, kvalitet 1-2 er jo ikke dagligdags for speciedalere, men det blir vel også vanskelig å finne ut med sikkerhet.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Da var auksjonen med villeldende sjeldenhetsbeskrivelse ferdig.
1sp1794_auction20100602.jpg
1sp1794_auction20100602.jpg (270.06 KiB) Viewed 2218 times
Den ble da solgt for en pen pris, selvom den ble mindre og mindre sjelden mens auksjonen pågikk. Men det skyldes kanskje at selger aldri oppdaterte sin refereranse og opplyste selgeren med den svakheter!

Slik går det når mynthandlere tar bevisste snarveier. De tjener godt på dem!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

...og der ble den plutselig enda mindre sjelden?:

Speciedaler 1794 har også vært utbudt hos Friderik Schubart, lot 2376.

Jeg har ikke undersøkt om dette utbudte eksemplaret representerer et som allerede er listet hos Anders.

...og hva med alle de andre eksemplarene, som selgeren aldri tok seg tid til å lete frem?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Kjetil Kvist »

Den gikk omtrent for det beløpet vi trodde, og det til glede for innleverer.

Gards mange oppdateringer viser i og for seg heller ikke så mye mer enn at en mynt på 200+ år har blitt omsatt mellom samlere i 60+ år. Det er ikke særlig oppsiktsvekkende. Det gjør den hverken mer eller mindre sjelden. Dersom omsetningstakten hadde økt de siste par årene, og det stadig var snakk om nye eksemplarer, nyrensede, slik vi har sett eksempler på det siste året, så kunne vi kanskje si at en mynt ble stadig mindre sjelden. 1794-specien er fortsatt ettertrakted, og tilgjengelige eksemplarer oppnår en god pris.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by MarkusLømo »

Kjetil Kvist wrote:Den gikk omtrent for det beløpet vi trodde, og det til glede for innleverer.
At innleverer ble glad er ikke overraskende, med tanke på at det eneste vi har av oppdatert katalogverdi på denne er SIEG som angir DKK 6000 i 1+ og DKK 3500 i kv 1. Samt DKK 18000 i 01 og DKK 1000 (!) i 1-.

Hvor SIEG har fått prisene på Chr VII-specier fra vet jeg ikke, men det er ikke fra auksjoner avholdt de siste årene. Og det ville overraske meg mye om en mynthandler noengang la ut noe til disse prisene, men om så var skjønner jeg godt hvorfor jeg ikke har sett det - mynten ville blitt kjøpt ca to sekunder etter at den ble frembudt.

Mine gratulasjoner til den nye eier!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:Den gikk omtrent for det beløpet vi trodde, og det til glede for innleverer.

Gards mange oppdateringer viser i og for seg heller ikke så mye mer enn at en mynt på 200+ år har blitt omsatt mellom samlere i 60+ år. Det er ikke særlig oppsiktsvekkende. Det gjør den hverken mer eller mindre sjelden. Dersom omsetningstakten hadde økt de siste par årene, og det stadig var snakk om nye eksemplarer, nyrensede, slik vi har sett eksempler på det siste året, så kunne vi kanskje si at en mynt ble stadig mindre sjelden. 1794-specien er fortsatt ettertrakted, og tilgjengelige eksemplarer oppnår en god pris.
Kjære Kjetil, hvordan kan du i all verden påstå at dette ikke sier noe mer? Vi har her flere omsetninger som vi ikke vet om er mynter som ikke er med i den nummererte listen. Du vet ikke. Du kan heller ikke komme med en påstand om at dette ikke gjør den mer eller mindre sjelden. For du vet ikke. Når du snakker om omsetningstakt, så vet vi at folk sannsynligvis sitter og holder på mynter. Så du kan heller ikke si at siden den ikke blir omsatt mer de siste årene, så er den så sjelden som du vil ha det til. For du vet ikke. Du synser hele tiden. Å bable om at den er ettertraktet og at tilgjengelige eksemplarer får en god pris, er samlerhuset markedsføring (dvs. bla bla bla...). Selvom prisene går høyt, så vet du ikke om den er så sjelden som du vil ha det til. Du har jo hauset opp mynten med feilaktige opplysninger!

Du vet ikke en gang om hvor mange andre omseninger og unike mynter som ikke er med i oversikten som eksisterer. Slutt å gjette Kjetil. Kan du ikke kildekritikk? Ser du ikke manglene med din synsing?

Du påroper deg viten, som du ikke kan vite!

...og nå prøver du å ro deg i land med å påstå at du vet noe som du absolutt ikke vet. Du har jo absolutt ingen peiling på hvor mange mynter som finnes. Klarer du ikke å innse det? Og klarer du ikke så se at Numisma har ført kjøperen og andre budgivere bak lyset ved gjøre mynten sjelden enn det den er. Helt fra starten av var dere bekjent av dette, men valgte ikke på noe tidspunkt å opplyse om det kildekritiske (kan du kildekritikk? det stiller jeg meg spørsmål ved gang etter gang....). Da auksjonen var avsluttet henviste dere fortsatt til en ukomplett liste, og hadde på ingen måte tatt dere bryet med å vise til alle de nye omsetningene som ble publisert her på forumet. Arrogant oppførsel mot oss samlere og svært kritikkverdig!

La meg høre ditt neste forsøk på å prøve å ro deg i land Kjetil!
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ramazotti »

Nyladet batteri, Gard ?

Teksten skulle vert endret,uten tvil.
Men det er vel slik med handlere,de skall tjene penger.Kjetil kunne rettet
litt i teksten i annonsen,likevel tror jeg denne mynten
fikk et bud den fortjente.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

ramazotti wrote:Nyladet batteri, Gard ?

Teksten skulle vert endret,uten tvil.
Men det er vel slik med handlere,de skall tjene penger.Kjetil kunne rettet
litt i teksten i annonsen,likevel tror jeg denne mynten
fikk et bud den fortjente.
Nja, på flyttefoten akkurat nå. Så det er ikke akkurat fulladet ;)

Men det bare viser at jeg er i full stand til å holde koken uansett hvor lite batteri det er igjen!

Jeg det er godt å se at andre ogse mener at teksten burde ha blitt endret. Kjøperen skulle også på skikkelig kildekritisk måte ha blitt opplyst om manglene ved analysen de henviste til. Dette burde historikeren Kjetil (som påroper seg all viten med kilder) ha visst og faktisk ha gjort! Men nei, det gjorde han ikke...
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Kjetil Kvist »

Tja, Gard. Jeg ser ikke noe i ditt innlegg som forandrer så mye på saken. Du har presentert omsetninger, og ikke dokumentert eksistensen av eksemplarer. Da er det greit å refere til Anders og si at vi vet om så og så mange eksemplarer.

Dette er en kildekritisk holdning - å ikke si mer enn vi sikkert vet.

Derimot antar du at det finnes flere eksemplarer, og du henter fram gamle omsetninger for å sannsynliggjøre dette. Det er mulig du har rett, men da må du dokumentere at eksemplarene er ulike fra de som allerede står på listen. Det har du ikke gjort, altså har du ikke gjort annet enn å tro.

Når du er ferdig med en kildekritisk studie av omsetninger av 1794-specien, så kan du presentere den. Det du da vil gjøre er å dokumentere hvor mange eksemplarer som er omsatt gjennom 200+ år. Neste steg vil da være å finne ut av hvor mange av disse som fortatt finnes.

Det er et helt annet lerret å bleke.

Du skjønner, kjære Gard, det er ikke noe endelig svar med to streker under når det kommer til å vurdere sjeldenhet av gamle norske mynter. Dessuten vurderer folk sjeldenhet ulikt. Omsetningstakten er absolutt en faktor samlere - og handlere - tar hensyn til. Andre prisdrivende faktorer er at det er færre mynter enn samlere, og om mynten er i en tiltalende kvalitet (en mynt kan godt være sjelden i en kvalitet, enn i en annen.)

Det som er viktig er å ha en samlet og nyansert vurdering, og selvsagt er antallet tilgjengelige eksemplarer viktig, men det er også andre viktige faktorer som spiller inn i en auksjon. Du virker blind for dem.

Og før du pumper deg opp igjen og snakker om roturer: Kom med noe annet enn gjetninger basert på gamle omsetninger. Og kutt ut skittkastinga, forumet er ikke tjent med det. Men jeg tar høyde for at det egentlig er skittkastinga du er ute etter. Det virker som om andre bidrag er noe underordnet for tiden.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”