Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

Jeg oppretter en tråd som kan benyttes til diskusjoner om dette underforumet. Her kan man komme med konstruktiv kritikk, komme med ønsker osv. Jeg kommer etterhvert til å moderere trådene med myntoversiktene ganske hardt, for å holde dem mest mulig oversiktlige. Jeg håper dere ikke tar det ille opp hvis noen av deres innlegg blir slettet! :D
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Om underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by vivavegas »

Jeg også nevnte vel det med streng redigering, slik at det er også jeg sterk tilhenger av.
Nå er det tråder jeg ikke har så mye kunnskap om i utgangspunktet, slik at andres råd får heller vekte mere.

Det kan vel også være greit med oppdateringer med jevne mellomrom (som du vel allerede har gjort). Ofte blir det vel slik at det kommer supplerende/ny informasjon ifht. det som først ble lagt inn.

Men vennligst ikke føl noe press ifht. at det må gjøres stadig. Dette er forhåpentligvis tråder som vil leve i årevis, slik at det viktigste ikke nødvendigvis er at oversikten hele tiden skal oppdateres.

Det jeg savner på forumet og spesielt på denne tråden er at man kunne hatt ett billedgalleri.
Jfr. det man hadde f.eks. på Facebook for de som var med da.
Dvs. at alle bildene hadde vært inne på en side, og at man kunne klikket på de for å få de forstørret. Enda bedre at de automatisk hadde blitt forstørret når man hadde musepekeren over bildet. Men mulig det er vanskelig/umulig å få til på denne plattformen.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Om underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

Det er min drøm at vi etterhvert får lagt ut bilder av alle myntene som er registrert på oversiktene. Enten foto eller scan fra katalogene. Selv har jeg ikke utstyr til å scanne nå, men hvis noen andre har tid og lyst til å gjøre det, så er det bare å bidra :D

Kråkerøy har allerede vist at scan fra eldre kataloger er fullgode for å skille de forskjellige eksemplarene fra hverandre!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Om underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

Jeg sletter endel innlegg på oversiktene nå. Håper dere har forståelse for det.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Om underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by kråketoppen »

Anders M. O. Berg wrote:Etterhvert kommer jeg til å gi 1/3 specie Gianelli og 8 skilling 1788 egne tråder, for å gjøre det mer oversiktlig. Venter litt med det ennå...

Veldig artig å få se "sin" gamle mynt avbildet her. Kanskje det dukker opp andre myntbilder med tiden? :D
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

Neste skritt blir nå å få lagt kopi av alle bildene dere har lagt ut på oversiktene inn på et galleri, som gjør det mulig å linke til bilde av hver enkelt mynt.

Slik som dette:

4. Zinck I, exHee1929 (1)

Noen som har tid til å hjelpe til med dette :?: :D
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

Vi skal prøve å ordne med et galleri på Numismatikeren.com, som man kan linke til direkte fra hver mynt på oversiktene.

Dette har flere fordeler, bl.a. at jeg ikke behøver å moderere trådene så hardt for å holde oversikten, men kan tillate litt diskusjon og synsing om myntene.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

De ansvarlige for Samlerforum skal se på muligheten for å få på plass et galleri her på forumet! :)
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by bengt »

Dette, og ikke katalogoversikt topicet, er jo riktig sted og komme med ønsker.

1/2 specie 1823 er sjeldent ute, noe auksjonsresultatet på dagens OM tydelig viste. Men; hvor sjelden :-)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

bengt wrote:Dette, og ikke katalogoversikt topicet, er jo riktig sted og komme med ønsker.

1/2 specie 1823 er sjeldent ute, noe auksjonsresultatet på dagens OM tydelig viste. Men; hvor sjelden :-)
Beklager, men 1/2 specie 1823 er så alminnelig at jeg ikke orker å telle dem i denne omgang. Det har ikke vært så mange omsetninger de siste årene, men går man 20-30 år tilbake i tid, så myldrer det av dem. Noen ganger flere på hver auksjon. Jeg hadde trolig endt opp på et sted mellom 30 og 40 eksemplarer i mitt katalogarkiv. Det er absolutt en mynt som vi må prøve å registrere, men i denne omgang så velger jeg å sette den ganske langt ned på prioriteringslisten.

Hvor mye gikk den som ble solgt i dag for da?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by jornkris »

Jeg kunne tenkt meg en oversikt over 8 skillingene til Christian V type I.
Den er preget i tre år 1670, 72 og 75, de to siste er merket R av Hede og i NM.
Kjøpte 1670 selv i dag.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by bengt »

Anders M. O. Berg wrote:Hvor mye gikk den som ble solgt i dag for da?
23.000 pluss salær i 1+.
User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by Elgen »

1672 er ikke en gang i nærheten av å forsvare noen "R".
1670 er noe sjeldnere enn 1672, men heller ikke denne er "R".
1675 er derimot innenfor med god margin.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

bengt wrote:
Anders M. O. Berg wrote:Hvor mye gikk den som ble solgt i dag for da?
23.000 pluss salær i 1+.
Jeg har kikket litt nærmere på disse 1/2 speciene. Det var kanskje å ta litt hardt i at det kjennes mellom 30 og 40 eksemplarer, men noen stor sjeldenhet er det ikke snakk om. Jeg skal prøve å lage en oversikt ved anledning.

Den som ble omsatt på Oslo Mynthandel 64 er ex Ahlström auksjon 20, 14-10-1979, vurdert 1/1+, utrop/vurdering 2500, hammerslag 2400.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

Det har vært mye positiv respons å få på oversiktene som til nå er lagt ut på proveniens og sjeldenhet, men det er ikke utelukkende positiv respons å få. Noen mener at disse oversiktene er å gi gratis informasjon til bl.a. investorer og at det blir vanskeligere for kunnskapsrike samlere å gjøre gode kjøp. Jeg kommer uansett til å fortsette med å legge ut disse oversiktene, men jeg har lyst til å invitere til en debatt om dette med å dele informasjon med hele verden, hva er positivt og hva er negativt?

En undersøkelse på Samlerforum kan antyde at myntsamling som hobby sliter med et rekrutteringsproblem: http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6 ... +er#p42586 , nå tror jeg ikke at oversiktene på Proveniens og sjeldenhet er alt som skal til for å få flere interesserte i myntsamling, men må vi ikke stille oss spørsmålet om vi skal sette våre egne behov for å kunne kjøpe mynter billig litt til side, iallefall for en periode, og heller se litt på hva som er til det beste for vår hobby? Hvis det skal finnes kjøpere til myntene i fremtiden, bør vi ikke være mer aktive nå med å skape en positiv interesse for myntsamling? Jeg tror at deling av kunnskap er en nødvendighet for at vår hobby skal få en positiv utvikling i fremtiden, selv om det på kort sikt kanskje ikke lønner seg økonomisk for oss som samler i dag.

Kom gjerne med synspunkter!
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”