Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by mynt01 »

All ære til de som deler informasjon.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by Spicyspecie »

Veldig enig med deg PCL !
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by Stein Knutsen »

PCL wrote:
A. M. O. Berg wrote:Jeg kan forstå argumentet om at det er prisdrivende å opplyse om ukjente auksjoner, men auksjoner er også en viktig kilde til kunnskap, som det kan være verdifullt å kunne diskutere her på forumet. Det handler også om muligheten for kvalitetssikring. Hvis auksjonshuset i Langtvekkistan har feilvurdert sine mynter, kan erfarne samlere gi markedet beskjed om dette.

Så må dere ha tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! :wink:
for eks. det å kaste ut "har du sett at det er en fin Specie på Goldbergs hvor man har oversett stjerna", er da ingen verdifull diskusjon. Det hadde kun en effekt, og det var å drive opp prisene, og det ble da ingen diskusjon av det.

At man diskuterer en mynt i etterkant av auksjonen, eller uten tilknytning til faktiske auksjoner, er en annen ting. Det er selvsagt interessant for oss alle å ha en gjennomgang av Stjerne-specien 1835, og der gjør jo Mr. Berg en verdifull innsats. Men å blåse en mulighet til en god handel for de som bruker tid og ressurser på å søke muligheter, er ingen verdifull informasjonsutveksling. Legg også merke til at han som informerte om auksjonen i Sverige hadde en nyopprettet profil sannsynligvis nettopp for å skape blest om auksjonen og intet annet, han var oppe i totalt 2 innlegg siden starten.

Forøvrig vil jeg vel ikke anbefale uerfarne myntsamlere å kjøpe potensielt feilvurderte mynter usett på auksjoner i Langvekkistan. Jeg så forsåvidt ikke mange verdifulle råd og tips om vurderingene av de auksjonsobjektene som ble utlevert på forumet heller. De fleste kommentarene på Goldberg-tråden var hvordan enkeltpersoner kunne registrere seg på hjemmesiden og legge inn bud.

Jeg har fått mange henvendelser fra forum-medlemmer som er sterkt imot denne offentliggjøringen av kommende auksjoner, og jeg er vel ikke den eneste som har observert at ganske mange tidligere aktive medlemmer har trukket seg tilbake og er nesten fraværende. Da synes jeg det er synd at en av moderatorene, Mr. Berg, aktivt argumenterer for fortsatt utlevering av auksjoner. Jeg vet at andre også synes at "det er fint og nyttig". Men jeg savner begrunnelse fra disse personene hva som er fint og nyttig ved denne utleveringen. Jeg har også tilgode å se noen særlig gode eksempler på verdifull informasjonsutveksling omkring kommende objekter.
Hva som er verdifull informasjonsutveksling kommer vel an på
øyet som ser mener jeg.
I mine øyne bør forumet brukes til å dele informasjon om kommende auksjoner
At noen får litt hjelp til å finne aktuelle objekter synes jeg
ikke er en uting
Man får større innsikt og vurderingsevne
når det gjelder markedspris,tilgjengelighet og kvalitet
Dette kan brukes som grunnlag i sammenlingning mot
priser og kvalitet på norske/nordiske auksjoner og andre
salgskanaler
Jeg konstaterer at enkelte vil holde kortene tett intill brystet,
jeg er for en mer informativ linje.
Ikke for å drive reklame eller for å være prisdrivende,
men for å være informativ og hjelpsom
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by svessien »

Ikke for å drive reklame eller for å være prisdrivende,
men for å være informativ og hjelpsom


Jeg skal ikke stille spørsmål ved motivene dine, Stein, men det dukker opp et paradoks her, gjør det ikke?
Du hjelper de som ikke brukte tid på å lete. De som gjorde en innsats, gjorde du heller en bjørnetjeneste.

Jo flere interessenter om et auksjonsobjekt, jo høyere blir sluttprisen. Dermed er informasjonen indirekte prisdrivende.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by Stein Knutsen »

svessien wrote:Ikke for å drive reklame eller for å være prisdrivende,
men for å være informativ og hjelpsom


Jeg skal ikke stille spørsmål ved motivene dine, Stein, men det dukker opp et paradoks her, gjør det ikke?
Du hjelper de som ikke brukte tid på å lete. De som gjorde en innsats, gjorde du heller en bjørnetjeneste.

Jo flere interessenter om et auksjonsobjekt, jo høyere blir sluttprisen. Dermed er informasjonen indirekte prisdrivende.
Er vel ingen automatikk mellom det å få info og å så omsette
det til reell budgivning :? Det blir litt søkt for min del
Ikke alle byr og dessuten er samleområdene varierende
Er det galt å hjelpe andre selv om man ikke får noe igjen ?
Jeg mener det er riktig å være til hjelp og støtte for andre
her på forumet og på generell basis
Jeg forventer ingenting i retur og som regel får man heller
ingenting tilbake for denne type hjelp
Tror kanskje man overdriver litt betydningen av disse opplysningene
Vi snakker ikke klassifisert info men allmen og rimelig lett
tilgjengelig info og ihvertfall hvis man får litt hjelp
Hjelp er vel noe vi alle trenger fra tid til annen skulle jeg tro
Her tror jeg bare man må akseptere at det er delte meninger
Nå ønsker jeg ingen opphetet debatt da jeg føler den har
versert i en tidligere tråd
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by svessien »

Her tror jeg bare man må akseptere at det er delte meninger

Det har du helt rett i, og jeg ønsker heller ingen opphetet debatt.
Jeg synes ikke det jeg sier er søkt i det hele tatt.
Når og hvor ble det skrevet at det var galt å hjelpe andre? Det jeg mente, var vel at det er diskutabelt hvem det er til hjelp for. Som du kan lese av tråden, er det ikke alle som opplever det som hjelp.

Sist gang vi diskuterte dette på forumet, ble de som var mot offentliggjøring av auksjoner kategorisert som egoister og uhjelpsomme. Det er en utrolig dårlig måte å avholde en diskusjon på, synes jeg. Hvis man skal akseptere at det er delte meninger, handler vel den aksepten blant annet om å ikke dele ut negative karakteristikker til meningsmotstandere.*

*Jeg sikter ikke direkte til deg her, Stein, det er mer på generelt grunnlag.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by Stein Knutsen »

Jeg er enig i at en debatt bør føres på en seriøs måte
Det at man skal trekke hverandre ned i søla med
tidvis usakelige/injureende kommentarer fører ikke
til noe godt.
Litt må vi alle tåle mener jeg ,men de fleste av oss som
jeg regner med er rimelig oppegående mennsker bør vite
sånn noenlude hvor streken går (håper jeg)
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by MarkusLømo »

Jeg er som tidligere nevnt veldig imponert over og glad for arbeidet Anders Berg gjør. Om det påvirker prisene vet jeg ikke, det er vanskelig å si, om de gjør det er det vel i så fall ut i fra økt interesse heller enn noe annet. Jeg liker tilgjengelig informasjon. Det er gøy å vite hvor mange eksemplarer som er kjent av mynter en har, mynter en håper å få tak i og mynter en kan beundre på avstand. Derfor - en stor takk til Anders og også til de andre som hjelper med proveniens og sjeldenhetsanalyser.

Når det gjelder auksjonsinformasjonsservicen til Stein Knutsen ser jeg ikke noen grunn til å applaudere denne. Dog er jeg heller ikke noen tilhenger av sensur. Så lenge han og andre har glede av å informere om diverse auksjoner kan en ikke hindre dem i dette. Men om de føler at de gjør myntsamlermiljøet en tjeneste på denne måten så tror jeg kanskje de har forregnet seg litt. Den enes fortjeneste er den andres tap. Totalt går det vel i beste fall i null, og som andre påpeker - de som legger ned innsats i å finkjemme markedet blir disfavorisert sammenlignet med de som ikke tar seg tid til dette. Jeg synes godt en kan unne den arbeidssomme gruppen noen flere suksesser. Og dette sier jeg ikke av egennytte - jeg tilhører ikke selv gruppen av de flittigste leterne. Jeg har noen faste auksjonsfirmaer jeg følger med på og overlater resten til andre. Har fortsatt til gode å nyregistrere meg et sted som følge av tips her på forumet.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by kråkerøy »

Morsomt at mange setter pris på Anders sine initiativ, og at mange er enige med meg.

Selv om jeg ikke er begreistret for offentliggjøring av enkeltobjekter på forhånd, kan man jo ikke nekte noen å gjøre det.

Det er jo en egen tråd for linker til myntsider.
Hva med å lage en link til hovedsiden til de forskjellige auksjonshusene rundt om i verden i denne tråden?
Mange står jo der allerede! Det er nøytrale opplysninger som ingen kan klage på.

Da kan alle enkelt finne auksjonene som pågår, uten å "markedsføre" enkeltmynter som noen heldige har funnet, og føler at de er alene om å oppdage. Man slipper da at de personene får en nedtur, og blir ergelige.

Jeg er forøvrig sikker på at den etterhevrt så mye omtalte 1 spd. 1835 m/* hadde gått lavere dersom den ikke hadde blitt "annonsert" her.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by vemod »

MarkusLømo wrote:Jeg er som tidligere nevnt veldig imponert over og glad for arbeidet Anders Berg gjør. Om det påvirker prisene vet jeg ikke, det er vanskelig å si, om de gjør det er det vel i så fall ut i fra økt interesse heller enn noe annet. Jeg liker tilgjengelig informasjon. Det er gøy å vite hvor mange eksemplarer som er kjent av mynter en har, mynter en håper å få tak i og mynter en kan beundre på avstand. Derfor - en stor takk til Anders og også til de andre som hjelper med proveniens og sjeldenhetsanalyser.

Når det gjelder auksjonsinformasjonsservicen til Stein Knutsen ser jeg ikke noen grunn til å applaudere denne. Dog er jeg heller ikke noen tilhenger av sensur. Så lenge han og andre har glede av å informere om diverse auksjoner kan en ikke hindre dem i dette. Men om de føler at de gjør myntsamlermiljøet en tjeneste på denne måten så tror jeg kanskje de har forregnet seg litt. Den enes fortjeneste er den andres tap. Totalt går det vel i beste fall i null, og som andre påpeker - de som legger ned innsats i å finkjemme markedet blir disfavorisert sammenlignet med de som ikke tar seg tid til dette. Jeg synes godt en kan unne den arbeidssomme gruppen noen flere suksesser. Og dette sier jeg ikke av egennytte - jeg tilhører ikke selv gruppen av de flittigste leterne. Jeg har noen faste auksjonsfirmaer jeg følger med på og overlater resten til andre. Har fortsatt til gode å nyregistrere meg et sted som følge av tips her på forumet.
Vel talt Markus. Støttes og tiltredes.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by Espen »

TANSTAAFL
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by ZZzzz »

Jeg må bare spørre et enkelt spøsmål:

Dere som er for deling av informasjon om auksjoner og enkeltobjekter, som er til salgs i langvekkistan og hvoren det ellers måtte være, bruker dere masse tid på å lete opp mynter? Ja eller nei?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by mynt01 »

Svar på spm. Ja.
Uansett er det internett som gjør man kan kjøpe mynter fra hvorsomhelst, i Langtvekkistan.

Et nytt spørsmål. Er det noen som har utvekslet informasjon på pm eller mail, som ikke er lagt ut her?
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by svessien »

mynt01 wrote:Svar på spm. Ja.
Uansett er det internett som gjør man kan kjøpe mynter fra hvorsomhelst, i Langtvekkistan.

Et nytt spørsmål. Er det noen som har utvekslet informasjon på pm eller mail, som ikke er lagt ut her?
Selvfølgelig. Er det noe i veien med det?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by mynt01 »

Nei selvfølgelig er det ikke noe i veien med det.
Er det noe i veien med å utveksle info her?


svessien wrote:
mynt01 wrote:Svar på spm. Ja.
Uansett er det internett som gjør man kan kjøpe mynter fra hvorsomhelst, i Langtvekkistan.

Et nytt spørsmål. Er det noen som har utvekslet informasjon på pm eller mail, som ikke er lagt ut her?
Selvfølgelig. Er det noe i veien med det?
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”