Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by svessien »

mynt01 wrote:Nei selvfølgelig er det ikke noe i veien med det.
Er det noe i veien med å utveksle info her?


svessien wrote:
mynt01 wrote:Svar på spm. Ja.
Uansett er det internett som gjør man kan kjøpe mynter fra hvorsomhelst, i Langtvekkistan.

Et nytt spørsmål. Er det noen som har utvekslet informasjon på pm eller mail, som ikke er lagt ut her?
Selvfølgelig. Er det noe i veien med det?
Hvis det hadde vært direkte galt, hadde vel slik info blidd moderert.
Innsigelsene mot å utveksle info her, er vel allerede godt uttrykt på tråden, samtidig som det blir slått fast at det er opp til hver enkelt poster å gjøre det.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by mynt01 »

Greit, har bare fått litt sånn dobbelmoralfølelse. Håper jeg tar feil. :D
God Helg.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by svessien »

mynt01 wrote:Greit, har bare fått litt sånn dobbelmoralfølelse. Håper jeg tar feil. :D
God Helg.
Jeg håper også du tar feil. :) "Dobbeltmoral" traff ganske langt hjemmefra for min del, kjenner jeg.

God helg til deg også.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

Morten Eske Mortensen sendte meg for en tid tilbake en hilsen med en link til en av hans artikler i "Månedens kommentar" fra juni 2004. Temaet er sjeldenhetsanalyser:

http://numisbooks.dk/info/afskrivningsfilosofien.htm
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by ZZzzz »

mynt01 wrote:Er det noe i veien med å utveksle info her?
ehh...

haha
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by ZZzzz »

mynt01 wrote:Greit, har bare fått litt sånn dobbelmoralfølelse. Håper jeg tar feil. :D
God Helg.
dobbeltmoral?

HAHA
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by jornkris »

A. M. O. Berg wrote:Morten Eske Mortensen sendte meg for en tid tilbake en hilsen med en link til en av hans artikler i "Månedens kommentar" fra juni 2004. Temaet er sjeldenhetsanalyser:

http://numisbooks.dk/info/afskrivningsfilosofien.htm

Hvordan vil du forholde deg om sjeldenhetsanalysene dine blir brukt i auksjoner/salgsannonser?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

jornkris wrote:
A. M. O. Berg wrote:Morten Eske Mortensen sendte meg for en tid tilbake en hilsen med en link til en av hans artikler i "Månedens kommentar" fra juni 2004. Temaet er sjeldenhetsanalyser:

http://numisbooks.dk/info/afskrivningsfilosofien.htm

Hvordan vil du forholde deg om sjeldenhetsanalysene dine blir brukt i auksjoner/salgsannonser?
Det er helt greit hvis det opplyses at sjeldenhetsanalysene er hentet fra Samlerforum. I og med at jeg har fått masse hjelp fra dere andre brukerne, så er dette VÅRE analyser, ikke mine! :wink:
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by madsemann »

.
Last edited by madsemann on 09 Jun 2011 01:32, edited 1 time in total.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by brafin »

Kan nevne at jeg har noen av disse myntene som er lagt ut under sjeldenhetsanalysene. Noen er kjøpt på OMH sine auksjoner, andre er kjøpt feks. på auction. no, eller direkte via mynthandlere,eller andre private samlere. Problemet blir å fortelle hvor man har kjøpt sine mynter utenom offisielle auksjoner, og i den sammenheng fortelle om hva man har betalt, og hvilken vurdering mynten var satt til, og ikke minst hvem man har kjøpt den av ! proveniensanalyse blir fra mitt ståsted vanskelig i mange/slike tilfeller. :?:
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by madsemann »

.
Last edited by madsemann on 09 Jun 2011 01:32, edited 1 time in total.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by holofire »

brafin wrote:Kan nevne at jeg har noen av disse myntene som er lagt ut under sjeldenhetsanalysene. Noen er kjøpt på OMH sine auksjoner, andre er kjøpt feks. på auction. no, eller direkte via mynthandlere,eller andre private samlere. Problemet blir å fortelle hvor man har kjøpt sine mynter utenom offisielle auksjoner, og i den sammenheng fortelle om hva man har betalt, og hvilken vurdering mynten var satt til, og ikke minst hvem man har kjøpt den av ! proveniensanalyse blir fra mitt ståsted vanskelig i mange/slike tilfeller. :?:

Handler privat vil ikke være helt reele til å sette markedspris da det ofte blir diskutert seg til en pris begge kan leve med som regel. Auksjoner har flere deltatt på og vil fremme en mere riktig markedspris. Da er det heller ikke nødvendig å fylle inn alle opplysninger, men heller kartlegge eksemplaret og kanskje du og vil finne ut hvor den kommer fra..
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

madsemann wrote:Skal prøve å legge inn alle de omsetningene jeg kan på mynter som Berg har lagd sjeldenhetsanalyse på og håper andre gjør det samme. Jeg kommer ikke til å legge inn egne oversikter, kun hjelpe til på allerede eksisterende. Jeg ser på det slik at det kan være prisdrivende å legge ut ukomplette analyser, så derfor står jeg over det. Derimot kan det være prishemmende å få sjeldenheten ned på mynter som allerede ligger i oversikten :)
Takker for alle dine bidrag i julen madsemann! :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

Jeg har satt meg som mål å legge ut oversikter for samtlige årganger av Christian VIIs portrett-specier i løpet av våren. Så blir det en prioritert oppgave å få lagt ut bilder av alle myntene, slik at man ikke behøver å bla gjennom katalogene når man skal sjekke nye eksemplarer. Bidrag her mottas med stor takk! Vi har vel fremdeles også håp om at det ordner seg med galleriet, slik at man kan linke til bilde av myntene fra oversikten!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by madsemann »

.
Last edited by madsemann on 09 Jun 2011 01:33, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”