Diskusjonstråd: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by AMO Berg »

Hei, OleKr.

Takk for at du på denne måten deler dine kunnskaper med andre numismatikere. Hyggelig er det også at mitt gamle prosjekt gir et slags grunnlag for nye og oppdaterte analyser.

At noen mener at slik kunnskap ikke bør offentliggjøres eller holdes innen en engere krets, skal du selvsagt ikke bry deg om. Dersom du selv har glede av å drive med dette så skal du fortsette med det.

Jeg skal studere din liste litt nærmere en annen dag, men uansett: Bra jobbet! :)
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by lrs »

Interessant tema, og takk til dere begge som har delt arbeidene deres!
Vet ikke om denne er med, men ser at det på auction.no også er omsatt en del av disse. Her er det også lett søkbar database tilbake til 2001.
Ellers kan det kanskje være verdt å kikke i auksjonene til internasjonale auksjonhus, mange kataloger med resultater, bl.a Künker, ligger ute på nett, for flere år tilbake.

Så er det jo også interessant, utfra omsetningstallene, å leke med tanken om "hvor mange er der igjen på (eller under) jorda" av hver type/årstall.
Pregetallene blir ofte brukt som måltall på sjeldenhet. Men de er ikke alltid pålitelige, siden myntverket bare var opptatt av den totale produksjonen, årstall ikke følger produksjonsår, og der det er varianter, f.eks overpregede årstall og stjernemerke ved bytte av myntmester, opplyses aldri dette.
Men for denne epoken er det jo spesielt inndraging og omsmelting som utgjør den store ukjente faktor i regnestykket. Etter myntreformen i 1875 var det vel en overgangsperiode på et par år før speciemynt ble ugyldig. Kvalifisert gjetning tilsier at spesielt den høyeste valøren, Speciedaleren, i stor grad (jeg vil tro langt over 90%) ble vekslet inn og smeltet om. I tillegg var nok mange av de eldste tidligere blitt inndratt, noe som var vanlig ved skifte av regent, eller av skadde/slitte mynter.
Det samme gjelder vel i en stor grad også for halvspecien, der mange i utgangspunktet også hadde lave pregetall.
Når det gjelder de mindre valørene ble nok de fleste av disse også vekslet inn, men her ble sikkert flere pga sin ringere verdi tatt vare på som minne om "gamletida", og mange var sannsynligvis også blitt borte underveis, langs veier og i åker og eng, og under gulvplanker. Eller de hadde fått et nytt liv som bunadsølv.
Jeg har aldri sett noen oppgaver over innveksling ifm myntreformen, eller tidligere, for den saks skyld.
Det hadde vært interessant om noen har kunnskap om dette, eller om andre forhold vedr. de enkelte årganger som de ønsker å dele.

Nedenfor har jeg tatt meg den frihet å flette inn opprinnelig pregetall sammen med omsetningstallene dine, gruppert etter valør (med forbehold om at Handlerkatalogen er rett, samt punsjefeil!)
Man ser jo at disse til en viss grad korrellerer, men ikke helt. F.eks er der registrert vesentlig færre omsetninger av 24 sk 1831, (oppgitt) preget i 2400 stk, enn 1861, en av "Stortingsmyntene", preget i 13 stk der 9 er kjent, hvorav 4 i privat eie.
En 24 sk 1861 går forøvrig under hammeren på utsatt OMG 20, 5-6 september, utrop kun kr 750 000, så da er det mulig å forkorte "livsprosjektet", eventuelt med huset som innsats!

sjeldenhetsoversikt.png
sjeldenhetsoversikt.png (29.4 KiB) Viewed 2522 times
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by kråkerøy »

Morsomt og informativt oppsett.
Det er imidlertid litt "farlig" å bare se på antall registrerte omsetninger. Dersom samme eksemplar selges flere ganger, kan jo det eksempelvis gi falske utslag på at det er mange omsetninger av et sjeldent objekt. Derfor er det også nødvendig å spore tilbake om det er forskjellige mynter på alle omsetningene.

Man må også huske på at mye mynt selges direkte, uten noen registrert auksjon-omsetning, eller lagerliste- registrering, så det er viktig å ikke tolke antallet "kjente" bokstavelig. Det finnes (nesten) alltid en til....

På småmyntene er det en vesentlig feilkilde at de tidligere ofte er solgt i lotter, og ikke beskrevet alle varianter. Eksempelvis vil 3 skillingen du nevner havne der. Den har nok vært frembydd mange ganger av handlere over disk, og solgt som en helt vanlig sak.
Savner likevel et par småmynter på listen. 2 skilling 1825 i kobber, samt 1834, kan ikke være så langt utenfor lista når det gjelder auksjon-omsetninger av enkeltmynter.
OleKr
Posts: 271
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Tusen takk for innspill, kråkerøy! Jeg er enig i at det fort blir til at kobbermyntene og de små sølvmyntene blir underrepresentert i antall og kan komme for høyt opp på listen. Men utvalget mitt av mynter var basert på ganske detaljert registrering over 10 år, så jeg tror nok disse myntene stort sett ble luket ut i den fasen. Jeg har vært litt nysgjerrig på hva som ville skje med 1 sk 1824 ompreget og 1 sk 1825, og den førstnevnte finnes det nok en god del flere omsetninger av enn de jeg har registrert. Men det er få spor av dem i NNUM-auksjonene, og der burde det ha vært en del. Det er imidlertid ikke alle som har registrert om 1824 er ompreg eller ikke, så der vil det nok være størst potensiale for feil. 2 sk fra 1825 har jeg sett mange omsetninger av, så den er jeg ganske så trygg på at ikke skulle vært på lista. Så langt er jeg ganske sikker på at det eventuelt bare er 2 sk 1834 og 3 sk1869 med små rosetter som eventuelt kunne kvalifisert til en plass på lista (angrer litt på at jeg ikke tok dem med!).

Det er selvsagt mange feilkilder mht det eksakte antall mynter, og helt sikre kan vi aldri bli. Men jeg tror nok det er god mulighet for å bli litt sikrere enn de fleste av oss er på omtrent hvor sjeldne myntene er. Det er veldig interessant å lese lagerlistene fra år til år der man er ganske friske med sjeldenhetsangivelser. Derfor skal jeg prøve meg på et lite tankeeksperiment nedenfor. Håper du kaster deg på med kritikk og forslag til forbedringer!
User avatar
Grelber
Posts: 225
Joined: 26 Sep 2012 17:42

Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by Grelber »

.
Research litteratur
.
Stoerste-beholdning-af-skandinavisk-researchlitteratur-indenfor-emnet-numismatik.jpg
Stoerste-beholdning-af-skandinavisk-researchlitteratur-indenfor-emnet-numismatik.jpg (33.84 KiB) Viewed 1849 times
.
Her er nogle weblinkeksempler
http://numisbooks.dk/
http://numisbooks.dk/info/masterliste.htm
http://numisbooks.dk/info/demodatabankSCANDcatlist.htm
http://numisbooks.dk/info/antikvarisktilsalgUS.htm
http://numisbooks.dk/info/bibliografiertilsalg.htm
http://numisbooks.dk/info/forlagsfortegnelserDK.htm
http://numisbooks.dk/info/mancolisterDK.htm
.
forsideMEM-2019-Fire-reference-kataloger-over-noedvendig-research-litteratur-for-markedsdeltagere-midi8.jpg
forsideMEM-2019-Fire-reference-kataloger-over-noedvendig-research-litteratur-for-markedsdeltagere-midi8.jpg (129.99 KiB) Viewed 1849 times
.
OleKr
Posts: 271
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Tusen takk for tipset, Grelber! Et problem når man jobber med dette er at mange av de aktuelle auksjonene ikke inneholder mynter fra unionstiden med Sverige. Som interessert i den perioden står jeg i fare for å bruke store summer på å kjøpe auksjonslitteratur som jeg kommer til å ha liten nytte av. Det hadde derfor vært svært nyttig med bedre informasjon om hvilke myntkategorier som er dekket i de aktuelle katalogene og listene. Dersom du kunne bidra med mer detaljert informasjon om det vil jeg være veldig takknemlig og bli en god kunde!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by AMO Berg »

Har du forresten sammenlignet bilder av myntene? Det er kanskje vanskelig å skille 1800-tallsmynter fra hverandre.

Da jeg holdt på med oversiktene for ti år siden brukte jeg opptil flere timer per mynt på bildestudier. Hvis jeg for eksempel skulle studere 4 mark 1736 la jeg cirka førti auksjonskataloger i kronologisk rekkefølge på stuegulvet, så startet jeg med det eldste bildet og sammenlignet det med de som sto på trykk i de øvrige katalogene.

Noen ganger var bildene så mørke at det vanskeliggjorde sammenligning, men fant ut at dersom jeg lyste på det med lommelykt ble detaljene tydeligere.

Du må for all del bare bruke innholdet i mine gamle registreringer til ditt prosjekt, og kreditering er ikke nødvendig.
OleKr
Posts: 271
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Jeg har ikke hatt så mye tid til å studere bildematerialet enda. Så langt har jeg bare foretatt en registrering av omsetninger som basis for en sjeldenhetsanalyse, og ikke en proveniensstudie. Men det kan etterhvert være spennende å videreutvikle studien med en proveniensanalyse av de myntene som er sjeldnest omsatt. Et problem med dette er at en god del av omsetningene ikke er dokumentert med bildemateriale. Det gjelder særlig prislister, omsetninger fra før 1990 og mynter som ble oppfattet som "billige" til tross for at de har få omsetninger.

Tusen takk for tilbudet om å benytte det proveniensstudiene du og andre her på forumet har gjennomført! De har vært en stor inspirasjonskilde og veldig nyttige!
User avatar
Grelber
Posts: 225
Joined: 26 Sep 2012 17:42

Diskusjonstråd: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by Grelber »

.
Kildematerialet indeholder (bl.a.) 6.000 auktioner
.
forsideMEMAUKTdkno2019E.jpg
forsideMEMAUKTdkno2019E.jpg (55.57 KiB) Viewed 1673 times
.
Demosider her: http://numisbooks.dk/info/masterliste.h ... 684-2018-B
.
Trykoplag: mindre end 100 styk. Modtaget fondsstøtte: DKK 11.000. 614 pp. A4, 7.000 nos.
Udkom 05.11.2019.
.
Kildematerialet: http://numisbooks.dk/info/tabpengeDK.htm#kilder
.
User avatar
Grelber
Posts: 225
Joined: 26 Sep 2012 17:42

Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by Grelber »

.
Kildematerialet er naturligvis IKKE kun auktionerne !
Endnu mere af kildematerialet findes ved gennemlæsning af denne bog på ca. 1.600 sider A4 i 3 bind

.
forsideMEMBIB2014miniDa.jpg
forsideMEMBIB2014miniDa.jpg (43.17 KiB) Viewed 1673 times
.
Trykoplag: mindre end 100 styk. Modtaget fondsstøtte: DKK 0 (nul). Ca. 1.600 pp. A4, 22.000 nos.
Version 4.0 udkom 22.08.2020.
.
Demosider her: http://numisbooks.dk/info/demodatabankC ... 5-2013.htm
.
Huskeregel-nr-3.jpg
Huskeregel-nr-3.jpg (23.2 KiB) Viewed 1673 times
.
De-fleste-markedsdeltagere-foretraekker-at-koebe-og-saelge-i-blinde-1.jpg
De-fleste-markedsdeltagere-foretraekker-at-koebe-og-saelge-i-blinde-1.jpg (43.48 KiB) Viewed 1673 times
.
http://numisbooks.dk/info/tabpengeDK.htm
.
User avatar
Grelber
Posts: 225
Joined: 26 Sep 2012 17:42

Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by Grelber »

.
Nødvendig researchlitteratur for markedsdeltagere
.
forsideMEM-2019-Reference-kataloger-over-noedvendig-fag-litteratur-for-markedsdeltagere-mini2.jpg
forsideMEM-2019-Reference-kataloger-over-noedvendig-fag-litteratur-for-markedsdeltagere-mini2.jpg (22.23 KiB) Viewed 1671 times
.
I de to ovenfor afbildede fagbøger kan du se listet de 22.000 + 6.000 + 1.000 titler, som hører til det optimale researchbibliotek.
Kildematerialet til sjældenheds-antals-undersøgelser og proveniens-analyser indeholder således (bl.a.) 6.000 auktioner: http://numisbooks.dk/info/tabpengeDK.htm#kilder, men kildematerialet indeholder også meget mere end de ca. 6.0000 auktioner.
.
Du kan se demo-sider fra disse to fagbøger på weblinket her:
http://numisbooks.dk/info/demodatabankC ... 5-2013.htm
og her:
http://numisbooks.dk/info/masterliste.h ... 84-2018-B
.
På billedet nedenfor kan du se, hvordan de 22.000 + 6.000 + 1.000 research-titler ser ud opstillet på reoler:
Det-optimale-21000-plus-6000-plus-1000-titlers-researchbibliotek.jpg
Det-optimale-21000-plus-6000-plus-1000-titlers-researchbibliotek.jpg (66.89 KiB) Viewed 1671 times
.
Et sådant researchbibliotek har i dag en indkøbspris på et 7-cifret beløb i DKK, så de penge skal auktionshuset / den ansatte dygtige numismatiker / den omhyggelige private sjældenheds-antals-researcher / altså være villige til at anvende på at indkøbe sit jobværktøj.
.
Eksempelvis Fa. Bruun Rasmussen – og andre firmaer – har desværre ikke været villige til at anvende pengene på at indkøbe sig det nødvendige research-bibliotek – men Fa. ABR opkræver gerne 100-tals af millioner kroner i salærer UDEN samtidigt at indkøbe den nødvendige faglitteratur.
.
OplagspolitikPrispolitikNumismatiskeBoegerdel1og2ZC.jpg
OplagspolitikPrispolitikNumismatiskeBoegerdel1og2ZC.jpg (12.57 KiB) Viewed 1671 times
.
Hvordan-man-soeger-proveniens-A.jpg
Hvordan-man-soeger-proveniens-A.jpg (144.79 KiB) Viewed 1671 times
.
På dette link: http://grelbersforlag.dk/info/abonnemen ... mentar.htm
kan du se snesevis af tilfælde på, hvordan inkompetente 'researchere' har vildledt de tusindevis af andre ligeså u-vidende markedsdeltagere med falske sjældenheds-antal, fordi 'researcherne' ikke havde undersøgt kildematerialet - herunder de 6.000 auktioner.
.
På dette link: http://numisbooks.dk/info/kildemateria ... ERINFO.htm
kan du se en NAVNELISTE (som en ’advarsels-liste’) med navnene offentligt identificeret for snesevis af upålidelige 'researchere', som har vildledt de tusindevis af andre ligeså u-vidende markedsdeltagere med falske sjældenheds-antal, fordi 'researcherne' ikke havde undersøgt kildematerialet - herunder de 6.000 auktioner.
Websiden har også klik-links, så du kan more dig med på din egen skærm at se
fantastiske ’dumheds’-eksempler :lol: fra de individuelle ’researcher-navne’.
.
Alle de forfattere, som har fået deres navn nævnt på ADVARSELS-listen, skal man altså ikke afskrive sjældenheds-antal fra ! !
.
.
I toppen af denne tråd https://samlerforum.no/viewtopic.php?f=51&t=16491
oprettet den 22.05.2019 kan du se et da helt aktuelt eksempel fra maj måned 2019 på hvordan det går, når ’researchere’ og ’eksperter’ ikke har villet indkøbe den nødvendige research-litteratur til at kunne udtale sig om ’antal mønteksemplarer i privateje’.
.
Auktionshuset vildleder og snyder simpelthen de tusindevis af ligeså u-vidende markedsdeltagere.
.
SPØRGSMÅL: Forstår den Ærede Læser egentligt moralen ?
.
OleKr
Posts: 271
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Hei "Grelber",

Jeg har nytt godt av en del av dine poster på samlerforum, og har lært av dem. Jeg blir imidlertid litt overrasket over at du velger å "bombardere" denne tråden med poster som vanskelig kan forstås som noe annet enn reklame for egne publikasjoner. Forumet har et eget sted for den slags: Markedsplassen. Om du ønsker å poste noe på denne tråden, håper jeg du kan gjøre det i en form som bidrar til konstruktiv diskusjon!

Mvh
OleKr.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by AMO Berg »

Hei, kjære numismatikere. Da det har kommet ønske om å rydde litt i denne tråden for oversiktens skyld, har jeg delt den i to. En egen tråd med OleKrs sjeldenhetsoversikter og en egen tråd hvor den første tråden kan diskuteres. Jeg har med en promille på 1,5 gjort dette etter beste evne samt også lagt inn begge trådene i indexen på dette forumet. Dersom det har blitt noe tull beklager jeg, og skal prøve å rydde opp når jeg er edru.

Takk både til OleKr og Grelber som deler med oss sin kunnskap om mynter og mønter.
dracocrystal
Posts: 78
Joined: 12 Nov 2011 01:10

Re: Diskusjonstråd: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by dracocrystal »

Hyggelig å se at forumet har et blaff av aktivitet 😀
Håper det vedvarer, da denne formen for forum er mye mer ryddig enn Facebook variantene som har overtatt.
Arbeidet ditt er kjempe interessant Olekr.
For egen del har jeg sett på 1/2 speciedalerne.
Dette er listen min over antall funn jeg har pr. årgang. Har forsøkt å bruke bildene fra auksjonene til å identifisere enkeltmynter. Så tallet pr mynt skal representere forskjellige identifiserte mynter.
Ser for meg ut som det er ganske overførbart til ditt arbeid. Og det viser at priskatalogene burde justeres litt, i forhold til hva som faktisk er vanskeligst å få tak i.
1829, 1830, 1831 er kanskje de vanskeligste, samt at 1833 og 1832 er noe enklere. 1848 er også litt undervurdert.
Håper aktiviteten på forumet vedvarer 😀
Attachments
Screenshot_20210403_192822_com.example.android.notepad_edit_315718320425262.jpg
Screenshot_20210403_192822_com.example.android.notepad_edit_315718320425262.jpg (59.81 KiB) Viewed 1188 times
OleKr
Posts: 271
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Diskusjonstråd: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Tusen takk for bidrag og kommentar!

Det ser ut til at du har en god del spennende materiale! Har du prøvd å sammenligne med de proveniensanalysene som er gjort for en god del av myntene du nevner her på forumet? Jeg gjorde et lite forsøk på det for et par år siden, men det var ikke så stor interesse for oppfølgning fra andre, så jeg begynte å jobbe i en litt annen retning. Nå kan det tenkes at det er interesse for å bidra litt mer til proveniensanalysene igjen. Det har jo kommet mange "nye" mynter på markedet de senere årene som ikke er registrert i trådene.

Litt morsomt at du finner flere omsetninger av 34/29 enn av 34! Jeg ville trodd at det skulle vært klart færre av førstnevnte. Før trodde jeg at slike rettede årstall ble påført mynter som ble trukket ut av sirkulasjon, men nå tror jeg det snarere dreier seg om nyproduserte mynter. Nye stempler var en stor utgift for Mynten, og man sparte penger og tid på å fortsette å bruke tidligere års stempler og deretter å rette årstallet på myntene. Det du finner kan indikere at man hadde mange brukbare 1829-stemler til overs (noe som nok er en konsekvens av at man produserte få mynter i 1829), og at disse ble tatt i bruk igjen ved produksjonen i 1834 og varte langt ut i produksjonsprosessen for det året.

Min tanke har vært at vi kan komme nærmere en god forståelse av hvor mange mynter som eksisterer ved å kombinere kvalitativ og kvantitativ metodikk. Jeg oppfatter det du gjør, som i stor grad tilsvarer det som har vært gjort på forumet tidligere, men som har dødd litt ut, som en kvalitativ tilnærming. Jeg har brukt opplysningene om omsetninger som ligger inne i de kvalitative analysene på forumet i mine kvantitative analyser. Fordelen med de kvantitative analysene er at jeg ikke er avhengig av bildedokumentasjon. En annen fordel er at det finnes en "kontrollgruppe" av mynter som jeg kan måle opp mot: De myntene som vi har god oversikt over antallet og omsetningene av. Hvor godt denne gruppen mynter fungerer som kontrollgruppe kan det selvsagt være en del ulike oppfatninger om, og det hadde vært morsomt å diskutere det litt mer her.

Det er fint å se at du gjennom videre arbeid basert på proveniens-tilnærmingen bekrefter de generelle funn som jeg får gjennom min metodikk. Begge deler er veldig arbeidskrevende, så jeg har definitivt ikke kapasitet til å også gjøre det du gjør. Jeg prøver å jobbe jevnt og trutt med å grave opp materiale om omsetninger av mynter bakover i tid, men begrenses av tilgangen til auksjonskataloger og salgslister. Jeg planlegger en ny publisering av listen før sommeren, så de som har tilgang til materiale som jeg mangler og kunne tenke seg å gi meg tilgang til det må gjerne ta kontakt! I tillegg til den lille listen jeg har lagt ut har jeg en liten "ønskeliste" liggende!
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”