Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by Trond i California »

En liten tilleggs proviens på 7. OMG 17/2019 (1+, XF45).
Denne ble opprinnelig kjøpt i Minneapolis i 2018. Daværende eier (selger) hadde som lokal mynthandler kjøpt den for sølv smelteverdi ca 10 år tidligere. En av hans ansatte fant etterhvert ut at den hadde verdi lang utover sølvinnholdet og solgte den så til meg….
OleKr
Posts: 272
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Det var litt av en utrolig historie, Trond! Fantastisk at det fremdeles kan dukke opp slike mynter, og godt at de blir tatt vare på. Jeg holder på å gå gjennom kataloger fra USA på Newman Numismatic Portal for tiden, og finner en god del spennende materiale der. Blant annet noen omsetninger som jeg kommer tilbake til nedenfor. Jeg har lagt inn informasjonen din på ½spd 1865!

Så til ½spd 1861: Denne skal det ifølge Norges mynter finnes 5 eksemplarer av. En oversikt med en provenienser for 4 eksemplarer finnes i OMH 59/2007. Der omtales mynten som RR. I spalten om pregetall har jeg gjort rede for opplysninger om mynten i Statsarkivet i Kongsberg. Av korrespondansen fremgår det at det ble bestilt og mest sannsynlig preget 555 eksemplarer av denne. Grunnen til at det sannsynligvis også ble preget et såpass stort antall eksemplarer er at det, i motsetning til 12sk og 24sk, ikke ble meldt om problemer med stemplene for denne mynten.

Totalt har jeg 15 registreringer, hvorav jeg mangler opplysninger om 1 omsetning (mynt nr. 6, opplysningen om denne er hentet fra Norges mynter). Blant de bildedokumenterte myntene er det 1 som har 3 omsetninger og 1 som har 2 omsetninger. I henhold til min dokumentasjon er det minst 6 eksemplarer av denne dersom vi regner nr. 4, 5 og 6 som separate eksemplarer basert på kvalitetsbeskrivelsene, og maksimalt 12 eksemplarer dersom alle øvrige registrerte omsetninger er av forskjellige mynter. I tillegg finnes mynten i kvalitet 0 i Bruun-samlingen. Dermed er det minst 7 og maksimalt 13 eksemplarer av denne. Den bør dermed ikke lenger anses som en RR-mynt, men det er fremdeles en god mulighet for at den kan ha status som R-mynt. Omsetningsfrekvensen på de 3 bildedokumenterte myntene er 2. Her er kvalitetene for omsetningene/registreringene:

0: 4
0/01: 1
01: 3 (samme eks.)
1+/01: 1
1+: 1
1/1-: 1
Mont: 2 (samme eks.)
Ikke gradert: 2

Som nevnt ble denne omtalt som RR-mynt så sent som i 2007. Etter min vurdering er dette den av «fotnotemyntene» i Norges mynter som det er høyest sannsynlighet for at det finnes flere eksemplarer av enn det som er angitt. For denne er det veldig lav grad av bildedokumentasjon, bare 25 %. Dette kommer ganske åpenbart av at det er mange omsetninger fra før bildedokumentasjon ble vanlig på 1960-70-tallet.

1. Ahlström 21/1980 (0/01)
2. OMH 32/1993 (1/1+ mont) → OMH 53/2004 (1/1+ mont)
3. OMH 42/1998 (01) ex. Kirkevoll → Gull & sølv 2001 (01) → OMH 59/2007 (01)
-----------
Sannsynlig separate eksemplarer basert på kvalitetsbeskrivelse (mangler bilder):
4. Bruun dublett 1925 (0)
5. Oslo mynthandel butikk 1991 (1/1-)
6. Ukjent omsetning 2009 (1+/01)
---------------
Mangler bilder:
7. A.W. Stiernstedt 1881 (?)
8. Auksjon Grimsgaard 1889 (?)
9. E. Frossard 150/1897 (Fine, 1+) ex. J.F. Bateman
10. Dansk numismatisk forening 1937 (M, 0) ex. O.B. Carlsen
11. Dansk numismatisk forening 1940 (M, 0)
12. Dansk numismatisk forening 1958 (0 (M))

Mynt nr. 9 har så vidt jeg vet ikke vært omtalt i relevant litteratur, og er derfor av spesiell interesse. Dette er en mynt som fant veien til John F. Bateman sin samling av moderne mynter fra hele verden. Samlingen ble solgt på en auksjon i 1897. Katalogforfatter var Edouard Frossard, en sentral numismatiker og katalogforfatter som var aktivt involvert i salg av mynter fra 1877 til 1901. Han står loggført med 175 auksjonskataloger, hadde ansvar for Coin Collector’s Journal før han startet salgsvirksomheten, og etablerte en egen publikasjon/salgsliste med navnet Numisma(!) som ble publisert fra 1877-91. Frossard og auksjonene hans er såpass kjent at det i ettertid er laget særtrykk av både auksjonskatalogene og Numisma. I en omtale av sistnevnte heter det: “Frossard opened his own business in 1877 and initiated his own periodical, Numisma. This latter, undoubtedly the most lively publication of its kind, provides us with an intimate glimpse into the hobby as it and its personalities then existed.” Nedenfor har jeg lagt inn bilder av den opprinnelige katalogen over Bateman-samlingen (denne og andre auksjoner samt Numisma ligger fritt tilgjengelig på https://nnp.wustl.edu/). Jeg har tatt med omslaget, omtalen av samlingen, og et utsnitt av de to sidene som omhandler de norske myntene. Som fremgår var perioden før 1814 svakt representert, men det var god dekning (men langt fra fullstendig) av mynttypene fra 1814:

1spd: 1819; 1829; 1844; 1855 og 1861
½spd 1835, 1844; 1850 og 1861
24sk 1847
12sk 1856
4sk 1825 og 1842
3sk 1868
2sk 1842, 1870 og 1871
1-2spd1861-frossard-front.png
1-2spd1861-frossard-front.png (425.39 KiB) Viewed 2578 times
1-2spd1861-frossard-notes.png
1-2spd1861-frossard-notes.png (443.26 KiB) Viewed 2578 times
1-2spd1861-frossard-49.png
1-2spd1861-frossard-49.png (75.62 KiB) Viewed 2578 times
1-2spd1861-frossard-s49.png
1-2spd1861-frossard-s49.png (352.45 KiB) Viewed 2578 times
To mynter som sannsynligvis er svenske har sneket seg inn blant de norske: 2sk 1860 og 1/16sp 1815. Dette illustrerer det relativt mangelfulle kunnskapsnivået blant amerikanske katalogforfattere om skillet mellom norske og svenske mynter i perioden 1814 til 1905 (Frossard er ganske bra på dette, men langt fra feilfri). I materialet jeg har undersøkt så langt har jeg kommet over utallige eksempler på at svenske mynter har blitt feilklassifisert som norske (jeg har ikke sjekket om det er gjort feil i motsatt retning). For moro skyld har jeg nedenfor tatt med to bilder fra oppføringer i to auksjonskataloger fra T.L. Elder for henholdsvis oktober 1914 og desember 1916. Tilsynelatende skal det dreie seg om to forskjellige norske spd fra 1833. Her må vel konklusjonen være klar: førstnevnte er norsk, mens sistnevnte er svensk! Grunnen er at sistnevnte er beskrevet som "Rd. Sp." Det er også artig å merke seg at 4 riksdaler riksmynt fra 1869 ble katalogisert som norsk!
T_L_Elder-1914-10-1spd1833-norsk.png
T_L_Elder-1914-10-1spd1833-norsk.png (379.54 KiB) Viewed 2578 times
T_L_Elder-1916-12-1spd1833-svensk.png
T_L_Elder-1916-12-1spd1833-svensk.png (149.3 KiB) Viewed 2578 times
Et eksempel som jeg gjerne vil ha synspunkter på er nedenstående oppføring fra New York Coin & Stamp Co. auksjon 5. mai 1893, lot nr. 247. Slik jeg leser den omfattes følgende eksemplarer: 1spd 1819, ½spd 1832 og 1/8spd 1834. Problemet er at det finnes ikke noen norsk 1/8spd, men en 24sk (som utgjør 1/5spd). Dermed konkluderer jeg at sistnevnte oppføring må være feil, det må dreie seg om en svensk mynt. Men gjelder denne feilen bare 1/8spd, eller gjelder den også for de to foregående myntene? Det som taler for er de betydelige forskjellene på portrett og våpenskjold mellom den svenske og de to potensielt norske myntene. Det som taler mot er at dersom de er svenske er det lite i teksten på myntene norske («SVERIGES NORR.G. OCH V. KONUNG») som kunne lede til at disse ble klassifisert som norske i første omgang. Jeg heller vel i regning av å konkludere med at de to første er norske og sistnevnte en feilklassifisering. Hva mener dere?
Svensk-eller-norsk-New York Coin_Stamp Co-1893.png
Svensk-eller-norsk-New York Coin_Stamp Co-1893.png (207.65 KiB) Viewed 2578 times
OleKr
Posts: 272
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

For 24sk 1861 opplyser Norges mynter 4 eksemplarer i privat eie. Tradisjonelt har det vært antatt at det bare ble preget 13 eksemplarer av denne med formål om å bli brukt ved grunnstenseremonien for Stortinget (se omtalen i OMG 20/2020 s. 44 som viser videre til OMH 12/1984 s. 32-33). Dette har støtte i korrespondanse mellom Finansdepartementet og Mynten på Kongsberg i slutten av mai 1861. Imidlertid viser senere korrespondanse at både Mynten og departementet var misfornøyd med de eksemplarene som ble oversendt; ikke bare fordi gravøren, Bergslien, hadde plassert sin forbokstav under kongens portrett, men også fordi portrettet var blitt for høyt og derfor uegnet for mynter. I departementets ord: «Derhos gjøres opmærksom paa, at de senest prægede Mynter med de nye Stempler havde et mindre heldigt Ydre og tildeels Feil, som courserende Mynt ikke bør have». At denne bemerkningen ble tatt alvorlig bekreftes av Sølvverksdirectionens skriv til Langberg: «Forsaavidt den af Deptet om de sidst prægede Mynter tilføiede Bemærkning angaar, antager Directionen, at man bør oplyse Deptet om Aarsagerne til de stedfundne Mangler, hvorom Myntmesterens nærmere Forklaring udbedes – » (korrespondanse i slutten av juni). Arkivmaterialet i Kongsberg viser også at det kun ble levert 11 mynter av hver sort: Brev datert 25/6 fra Finansdepartementet lyder som følger: «Finantsdepartementet har modtaget de under 30te f. M indsendte 44 Stykker 1/1, 1/2, 1/5 og 1/10 Species 11 af hver Sort.» Det er ikke noe i arkivmaterialet som skulle tilsi at det ble sendt inn eksemplarer utover dette.

Det er klart at det var ambisjoner om å prege en full myntrekke av de valører som hadde kongeportrett i 1861, at disse ble bestilt av Finansdepartementet, og at det var slike mynter som skulle legges ned med grunnstenen. I myntkretser har det befestet seg en oppfatning om at det ble lagt ned fire slike mynter fra den opprinnelige bestillingen. Det er usikkert om dette er korrekt. Som jeg har gjort rede for i spalten om pregetall (inklusive sitater fra korrespondansen) bestilte Finansdepartementet 555 eksemplarer av hver av myntene i slutten av juni, og denne ordren var ferdig utført for 1spd og ½spd i begynnelsen av september. Langberg hadde imidlertid fremdeles store problemer med produksjonen og lot sin frustrasjon komme til uttrykk som følger overfor Sølvverksdirectionen den 2. september:

«Foruden muligens Misforstaaelse af D. K. N. R. Finantsdepartements Udmyntningsordre hvoraf jeg, som den ærede Direction selv vil kunne erfare af min Reqvisition paa Sølvet fra Smeltehytten, ikke kunne antage at det hastede med Udmyntningen, der skulde udmyntes med uøvede Arbeidere, og uanseet de Vanskeligheder, jeg allerede i min Skrivelse af 3die Juli d. A. har anført, maa jeg nu desværre anføre, at samtlige senest modtagne Stempler, saa lidet passer til vore herværende Myntmaskiner, at jeg aldeles ikke med samme kan udpræge aldeles feilfrie Mynter, eller seer mig istand til at udføre den forønskede Udmyntning.
Hvad 1/1 og 1/2 Spd. angaaer troer jeg dog at de erholdte Mynter trods deres Mangler maa kunne ansees for god gangbar Mynt, og er saaledes denne Deel af Udmyntningen fremmet, og Pengene staar til Afhentning naar behages; derimod er Udmyntningen af 1/5 og 1/10 Spd. saa mislig og usikker samt forbunden med saa stor Risico for Maskinerne, at jeg aldeles ikke vover paa at fortsætte med samme, eller nogenlunde svare for Productet. Da jeg imidlertid ikke kan bedømme i hvad Hensigt Departementet har beordret denne ringe Udmyntning, har jeg ladet Fuldmægtigen udsøge de bedste af den liden Deel Mynter, vi forsøgsviis have erholdt, hvoraf dog rimeligviis nogle kunne benyttes.»

Det er interessant å merke seg Langbergs manglende kunnskap om hvorfor departementet ønsket utmyntningen, samt hastverket med å få den gjennomført. Det er også interessant at mens denne utmyntningen ble bestilt av departementet, ble utmyntningen for 1862 bestilt av Norges Bank. Mye tyder på at det var viktig for departementet å få utmyntningen på plass, og at dette hadde en forbindelse til Stortings-seremonien. Teksten over viser at det forut for grunnstenseremonien ble preget noen få eksemplarer av 24sk og 12sk. Arkivmaterialet gir ikke klart svar på hva som siden skjedde med myntene som var gjort klare for avhenting, men det er overveiende sannsynlig at de ble sendt til departementet. Den 25/9 ga departementet samtykke til at den resterende utmyntningen kunne utsettes til problemene ble løst.

Deretter finnes det korrespondanse mellom Langberg og direksjonen som viser at utmyntningen av 1spd videreføres, mens 24sk og 12sk må avvente. Det sies ikke mer om utmyntning av ½spd, og denne ble etter alt å dømme avsluttet. I siste del av oktober reiste Langberg til departementet for å vise fram mynter og stempler og forklare vanskelighetene med 24sk og 12sk. Denne reisen fant imidlertid sted etter grunnstenseremonien for Stortinget (10. oktober 1861).

I lys av disse hendelsene er det interessant at det ser ut til å være uenighet mellom Stortinget og numismatikere om hvilke mynter som faktisk ble lagt ned sammen med grunnstenen. Mens Stortinget ser ut til å støtte seg på i Haffners omfattende omtale av seremonien (Vilhelm Haffner, Stortingets hus, Oslo 1953, s. 74-85) der det heter at det ble lagt ned 1 og ½ speciedaler og 12 skilling fra 1861 samt kroningsmedaljen i sølv fra 1860, har det numismatiske miljøet samlet seg om Rønnings versjon av hendelsene i OMH 12/1984. Det er mye som tyder på at Rønning ikke var orientert om Haffners og Stortingets versjon da han forfattet innlegget sitt. Hvis han var det, kunne vi nok forventet at han ville nevnt det og forklart hvorfor han mente at Haffner og Stortinget tok feil. Det er også mye som tyder på at Rønning baserer sin fremstilling på Finansdepartementets bestilling av mynter og ikke var oppmerksom på de problemene som fant sted i ettertid.

I lys av korrespondansen mellom departementet og Mynten i 1861 og det vi vet om forekomsten av de respektive myntene i dag, er det etter min oppfatning mye som taler for at Haffners og Stortingets versjon kan være korrekt. Selv om utelatelsen av 24sk kan være en uteglemmelse, er det også mye som taler for at utelatelsen er bevisst. Hendelsesforløpet i 1861 reiser også tvil om den «vedtatte sannhet» om at 1spd og ½spd med «B» ble lagt ned sammen med grunnstenen. Alt tatt i betraktning vil nok jeg falle ned på konklusjonen om at det var mynter fra den etterfølgende produksjonen som ble lagt ned med grunnstenen, og at departementet sannsynligvis enten ikke fant noen verdig 24sk blant de innsendte myntene og/eller var i så stor tvil om at det ville bli produsert stort nok antall til at 24sk kunne forventes å bli en del av den offisielle utmyntningen.

Ut fra forekomsten av denne myntserien i dag, vet vi at det må ha blitt preget en stor mengde 1spd. Vi vet også at det kan ha blitt preget ganske mange ½spd, og hvis vi sammenligner med forekomsten ½spd 1865 som skal ha vært preget i 791 eksemplarer, kan det passe bra at det ble preget 555 av ½spd 1861. Forekomsten av 12sk 1861 tilsier at det ble preget en god del flere av denne, høyst sannsynlig flere enn de bestilte 555 eksemplarene. Kanskje ble stemplene såpass gode at man brukte de for 1862-utmyntningen bestilt av Norges Bank. Det lave antallet 24sk indikerer kanskje at man ikke fikk løst problemene med stemplene og dermed heller ikke oppnådde det bestilte antallet. I dag er det imidlertid ikke så stor forskjell på forekomsten av ½spd og 24sk, og dermed er det kanskje like sannsynlig at bestillingen ble oppfylt. Departementets bekreftelse på en forsendelse av mynter i juli 1862(!) indikerer at oppfyllelsen av bestillingen inkluderte både 24sk og 12sk: «Samme erkjender Modtagelsen af de under 5 d. M. indsendte Exemplarer af Mynter paa 1/5 og 1/10 Species» (datert 22/7).

Totalt har jeg 14 registreringer av 24sk 1861, hvorav jeg mangler opplysninger om 1 omsetning (eksemplar nr. 9, opplysningen om denne er hentet fra Norges mynter). Ett eksemplar har hatt hele 5 omsetninger, først Ahlström 1972 og sist OMG 20. Et annet eksemplar har 2 omsetninger (OMH 12 og 51). Basert på de bildedokumenterte myntene finnes det minst 4 eksemplarer av denne, og dersom de øvrige registreringene er separate eksemplarer er det maksimalt 9. Det finnes ikke noe eksemplar av denne i Bruun-samlingen. Omsetningsfrekvensen for de 4 bildedokumenterte myntene er 2,25. Her er kvalitetene for omsetningene jeg har registrert:

0: 10
0/01: 1
01: 2
Ikke gradert: 1

Det er dårlig bildedokumentasjon av denne, bare 44,4 %.

1. Ahlström 2/1972 ex Reuterskiöld og Algård → (0) Heritage 1988 (P-L BU, 0) → OMH27/1991 (0) → OMH 62/2009 (0) ex P.C. Lindstad → OMG 20/2020 (0)
2. Ahlström 5/1974 (0 speilglans) ex. B.F. Brekke (til DnBs samling)
3. OMH 12/1984 (01) → OMH 51/2003 (01)
4. OMH 55/2005 (0) ex. J. Wellum
--------------
Mangler bilder:
5. William H. Strobridge 1876, ex F. Haines (Nearly proof, 0/01)
6. Auksjon Grimsgaard 1899 (?)
7. Dansk numismatisk forening 1937, ex O.B. Carlsen (M, 0)
8. Dansk numismatisk forening 1958 (0, M)
9. Ukjent omsetning 1980 (0)
Last edited by OleKr on 05 Feb 2022 13:22, edited 1 time in total.
Reason: Oppdatert med nr. 5.
karebjarne
Posts: 177
Joined: 18 Apr 2010 19:34

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by karebjarne »

Kjøpte denne på Skanfil no i veka. Sjølv om 1/2 specie er "ute av lista", er det nokon som kjenner proviensen?
Attachments
halvspeciedalar1819_0002.jpg
halvspeciedalar1819_0002.jpg (152.36 KiB) Viewed 2463 times
halvspeciedalar1819_0001.jpg
halvspeciedalar1819_0001.jpg (136.83 KiB) Viewed 2463 times
OleKr
Posts: 272
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Hei karebjarne, og gratulerer med ny mynt! Jeg har ikke organisert noe bildemateriale for denne enda, så dessverre har jeg ikke noe umiddelbart svar. Jeg har registrert 110 omsetninger av denne, så det er et stykke fram til at jeg får gjort noen analyse av den, men kanskje noen andre har opplysninger?

Her skal jeg gjøre rede for fire spennende funn ved gjennomgangen av Newman Numismatic Portal (NNP) som kommer i tillegg til ½spd 1861 som jeg har diskutert over. Jeg håper opplysningene inspirerer til fornyet innsats for å finne store sjeldenheter som sannsynligvis finnes i bortgjemte eller -glemte samlinger, slik situasjonen var for ½spd 1865 som Trond kom over for noen år siden. Siden de omsetningene jeg har funnet fant sted i USA hadde det vært veldig spennende å høre fra deg hva du mener om mulighetene for å spore opp noen av disse, Trond!

Den første mynten er en omsetning av det jeg tror er Norges sjeldneste mynt (med forbehold om at jeg ikke har oversikt over forekomsten av denne i offentlige samlinger), 24sk 1831. I juni 1894, tre år før Frossard omsatte ½spd 1861, finnes følgende katalogoppføring:
24sk1831-frossard1894.png
24sk1831-frossard1894.png (226.7 KiB) Viewed 2459 times
Det er tre spørsmål som melder seg: Dreier dette seg om en norsk eller svensk mynt? Kan vi stole på at årstallet 1831 korrekt? Er dette det samme eksemplaret som nå ligger i DnB sin samling eller er det et nytt eksemplar?

Edouard Frossard er oppført med 152 auksjonskataloger i NNP, den første i 1878, og han var som nevnt under omtalen av ½spd 1861 en sentral skikkelse i det numismatiske miljøet i USA både forut for og mens han drev auksjonsvirksomheten. Mens mange andre auksjonsfirmaer på denne tiden behandlet norske og svenske mynter uten særlig kunnskap om skillet mellom dem, ser Frossard ut til å ha vært oppmerksom på skillet og bevisst på beskrivelsen av myntene. De tre lottene her er ført under «Sweden», men inneholder etter ordlyden mynter preget for Norge. 1spd 1844 er helt sikker norsk, og det samme gjelder nok ½spd 1850. Lotten som inneholder 24sk 1831 ser derimot ut til å være en blanding av svenske og norske småmynter. Her skilles det mellom rigsdaler-, skilling- og øre-mynter. Årstallene for de norske skillingsmyntene gir god mening, og det samme gjelder for de tre svenske myntene. Det er ikke vanskelig å visualisere denne loten. Vi må også huske at på denne tiden var Norge formelt en del av Sverige, og dermed var det nok naturlig for katalogforfatterne å før de norske myntene sammen med de svenske på denne måten. Jeg mener på denne bakgrunn at vi kan være trygge på at de fire skillingsmyntene var norske.

Det neste spørsmålet er om årstallet kan være feil. Jeg har funnet svært få 24-skillinger i auksjonskatalogene i NNP. Fra Carl Johan-perioden er det snakk om rundt 10 eksemplarer. Ingen av disse har vært åpenbare feilklassifiseringer. Det er ikke lett å se for seg hvordan 31-tallet skulle forveksles med de andre årstallene i denne serien. Den mest nærliggende forvekslingen som kan ha skjedd er vel at det kan dreie seg om en forveksling av et 4-tall. Myntene er gradert mellom good og fine, og det betyr at de dårligste kan være ned mot kvalitet 2. Dette kan være tilfelle for 24-skillingen, og det er mulig at årstallet var såpass svakt at det er usikkert om det er 24, 34 eller 31. Selv om dette ikke er et utenkelig scenario, er det etter min mening ikke det mest sannsynlige.

Det er mulig at dette eksemplaret er overlappende med kjente omsetninger. Optimistisk kan man kanskje tenke seg at dette er eksemplaret som ble solgt på Grimsgaard-auksjonen fem år tidligere til grosserer Diemar. Kan det være at dette eksemplaret tok veien over Atlanteren og endte opp i den kanadiske samlingen som ble solgt på auksjonen til Frossard (samlingen inneholdt et ubetydelig andel mynter fra Norden og kun fra 1800-tallet)? En annen mulighet er at dette eksemplaret er det som endte opp i samlingen til Algård (som startet å samle i 1948) og deretter ble omsatt hos Ahlström først i 1972 og deretter i 1977 (sannsynligvis samme eksemplar) før det endte opp i DnBs samling. Begge disse scenariene er mulige ut fra beskrivelsen av myntlotten. Sannsynligheten er imidlertid stor for at dette er et eksemplar som finnes i en eller annen samling og venter på å bli oppdaget. Forhåpentligvis vil en myntinteressert person klare å spore den opp og sørge for at den lever videre som et ettertraktet samlerobjekt!

Den andre omsetningen er av 1spd 1861B som finnes i en Jess Peters-auksjon fra 1973. I Norges mynter er det nevnt to omsetninger på 1970-tallet, en i 1972 og en i 1977. Denne omsetningen ser ut til å komme i tillegg til disse. Etter mine opplysninger må 1973-omsetningen dreie seg om en annen mynt enn den som ble omsatt i 1972. 1977-omsetningen kan muligens være et videresalg av 1973-mynten, noe prisen (USD 12 000) kanskje kan tyde på. Mynten ble avbildet på katalogens omslag, og i presentajonen av mynten som framgikk følgende:
1-Jess Peters-1973-83.png
1-Jess Peters-1973-83.png (487.64 KiB) Viewed 2459 times
Prisen den ble solgt for var som nevnt høy, og den ble dermed auksjonens dyreste objekt (to objekter fulgte tett etter med USD 11 000, blant dem nr. 1797, også avbildet på omslaget). Er det noen som vet om denne er en av de som er kjent fra før, eller om dette eksemplaret kommer i tillegg til de som er omtalt i Norges mynter? Her er bilder fra omslaget, dessverre ikke så lett å få øye på B’en:
1spd1861B-Jess Peters-1973-2.png
1spd1861B-Jess Peters-1973-2.png (312.6 KiB) Viewed 2459 times
1spd1861B-Jess Peters-1973-1.png
1spd1861B-Jess Peters-1973-1.png (319.48 KiB) Viewed 2459 times
Den tredje mynten er et mulig nytt eksemplar av 24sk 1861. Dette kom jeg over i en auksjonskatalog utarbeidet av en relativt kjent katalogforfatter William Harvey Strobridge i 1876. Også her er oppføringen er gjort under «Sweden», og den etterfølger noen andre 1800-tallsmynter fra Norge: ½spd, 24sk og 8sk 1819, ½spd 1846, samt 1spd 1861. Det kan stilles spørsmål ved om oppføringen er av 24 og 12sk 1861, eller om det kan dreie seg om 1862 eller 1865. Slik oppføringen er utformet er det overveiende sannsynlig at årstallet 1861 gjelder også for denne oppføringen. I så fall kan det kanskje spekuleres i om 1spd 1861 kan være en Bergslien-mynt. De tre myntene kan jo være et sett – alle tre er satt til samme kvalitet «nearly proof». Dette blir bare spekulativt, men kanskje dette også kan være proveniensen til 1spd 1861B omtalt over. Disse myntene kommer fra samlingen til Fergurson Haines, ansett som en «myntspekulatør» i sin samtid (se http://www.numismaticmall.com/numismati ... s-ferguson). De ble solgt sammen med ganske mange danske (inklusive dansk-norske) og svenske myntlotter, samlet 40.
24sk1861-W Harvey Strobridge-1976-64.png
24sk1861-W Harvey Strobridge-1976-64.png (422.34 KiB) Viewed 2459 times
Den fjerde mynten er et allerede kjent eksemplar av 1spd 1826M. Denne omsetningen er likevel interessant fordi det så langt er den første omsetningen jeg har funnet samt et eksempel på at auksjonsfirmaet ikke oppdaget varianten, men at varianten tilsynelatende ble oppdaget av minst to budgivere. Omsetningen var på Stack’s auksjon i februar 1978, mynten stammer fra samlingen til Ralph E. Irwin. Den neste kjente omsetning av denne mynten fant sted på OMH 34/1994. På Stack’s-auksjonen ble mynten presentert som følger:
1spd1826M-Stacks-1978-125.png
1spd1826M-Stacks-1978-125.png (295.33 KiB) Viewed 2459 times
Den fikk et prisanslag på USD 350, og ble solgt for 1150. Jeg har tidligere skrevet om 1spd 1826M: «Varianten er nevnt i Bjørnstad og Holst, Norges mynter efter 1814 (1927), så vi kan anta at samlere har vært oppmerksomme på den ved de aller fleste omsetningene av 1826spd jeg har registrert.» Dette eksemplet indikerer at vi, i alle fall for omsetninger av 1spd 1826 utenfor Norden, neppe kan regne med at varianten har vært så godt kjent at den ville bli identifisert. Foreløpig har jeg imidlertid ikke funnet så mange slike omsetninger, så langt bare 6, i tillegg til 11 registreringer av 1spd 1826 fra før 1927.
OleKr
Posts: 272
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Nå er jeg ferdig med gjennomgangen av materialet på Newman Numismatic Portal (NNP). Det dreier seg om rundt 12 000 auksjonskataloger fra omtrent 300 auksjonsfirmaer. Katalogene er svært ulikt fordelt mellom firmaene, og dersom vi bare tar med firmaer med 5 kataloger eller mer, dekker portalen 155 firmaer, de fleste fra USA, noen fra Storbritannia, og et par fra Tyskland og Frankrike. Jeg spurte tidligere om tips til hvilke auksjonsfirmaer som er mest relevante for Norge, men fikk ingen. Her er en liten liste over de firmaene som ga prosentmessig flest treff i min undersøkelse (jeg har bare tatt med de med mer enn 2 treff):

1. Henry Chapman Jr. 17 %
2. Jess Peters 13 %
3. Henry Christensen 12,6 %
4. St. Louis Coin & Stamp Co. 11,4 %
5. William Hesslein 11,3 %
6. NASCA 7,6 %
7. Ben G. Green 7,3 %
8. Bowers & Ruddy 6,3 %
9. Thomas L. Elder 5,4 %

NNP er en fantastisk god informasjonskilde. Kanskje dette kunne være til inspirasjon for NNF – et mulig samarbeid med Myntkabinettet ved UiO? Det er i alle fall ikke noen tvil om at et slikt tilbud legger forholdene godt til rette for at nysgjerrige og ivrige samlere får bedre kunnskap og finner ny inspirasjon!

Jeg er på jakt etter en gruppe sjeldne norske mynter, og det sier seg selv at treffprosenten i NNP er begrenset – jeg fant relevante omsetninger i tillegg til de jeg allerede hadde notert i 175 kataloger. Selv om jeg sikkert har gått glipp av en og annen mynt på grunn av at scanningen av katalogene til tider er mangelfull og søkene derfor ikke gir treff på «Norway» eller «Norwegian», er jeg ganske sikker på at det aller meste er med. En annen kilde til feil er tolkningen av katalogene, som diskutert i innleggene over. Jeg kom over en god del flere treff på dansk-norske mynter, og mange av dem så spennende ut.

En litt generell observasjon er at det generelt var høyere treffprosent på norske mynter i kataloger fra USA enn i katalogene fra Storbritannia, eksempelvis de over 1400 katalogene fra Glendining med bare 7 treff og over 1000 katalogene fra Sotheby’s med 5 treff. Det gjenspeiler at mange tok med seg norske mynter i bagasjen når de utvandret til USA, og, og kanskje at samling av norske mynter ikke har vært særlig utbredt i Storbritannia.

Omsetningene jeg har funnet er sterkt dominert av speciedalere, en del ½spd, en og annen 24sk. Det er også eksempler på spesifisering av mindre valører, men jeg har kun funnet en av de som er med på listen min, en omsetning av 2sk 1834. Det er mange uspesifiserte lotter, og helt sikkert en og annen sjeldenhet blant dem som har forblitt uoppdaget av katalogforfatterne. Her kommer en oversikt over de myntene jeg har oppdatert med siden sist (jeg har også foretatt oppdateringer to ganger tidligere basert på gjennomgangen av NNP, så dette er siste av tre oppdateringer).

24sk 1831
1spd 1861B
1spd 1826M: Nr. 1
½spd 1831: Nr. 15, 17 og 19
½spd 1830: Nr. 15
1spd 1833: Nr. 18 og 19. I tillegg er det endringer på nr. 5 og 13.
24sk 1836: Nr. 14, 16 og 17
½spd 1833: Nr. 21
12sk 1861: Nr. 23, 26 og 28
½spd 1832: Nr. 25 og 31
1spd 1867: Nr. 18
1spd 1832: Nr. 2, 5, 14, 29, 32, 34 og 35
1spd 1831: Nr. 3, 6 (alle tre omsetningene), 38, 40 og 42
½spd 1848: Nr. 30, 31, 44 og 45
1spd 1835*: Nr. 8
½spd 1855: Nr. 52
1spd 1823: Nr. 1, 33, 35, 36 og 43
½spd 1873: Nr. 34 og 35
24sk 1861: Nr. 5

Her kommer en oppdatert oversikt over de funnene jeg har gjort så langt basert på de kvalitative analysene (jeg har strøket den tilsvarende tabellen i tråden over):
Analyse-oppdatert18.png
Analyse-oppdatert18.png (83.73 KiB) Viewed 1683 times
Rangeringen starter på nr. 6 fordi jeg ikke har gjennomført noen kvalitativ analyse av de 5 sjeldneste myntene. Rangeringen av bildedokumenterte mynter reflekterer bare min tilgang på materiale så langt, og sier ikke så mye om den reelle tilgjengeligheten av bildemateriale. Men rangeringen sier nok en god del om den relative tilgjengeligheten av bildemateriale mellom de myntene jeg har vurdert.
Last edited by OleKr on 23 Apr 2022 12:10, edited 9 times in total.
Reason: Oppdatert til og med 1spd 1819.
User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by Elgen »

Jess Peters eksemplaret ble kjøpt av Brekke via Bjarne Ahlström, og ligger nå hos DNB.
OleKr
Posts: 272
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Tusen takk for opplysningen, Elgen! Det var det jeg antok, og teksten der mynten ble presentert første gang er oppdatert. Er det forresten noen som vet om det er mulig å ta en titt på DnB-samlingen i de nye lokalene? Kanskje verdt en NNF-utflukt (om det ikke allerede har vært en)?

24sk 1825 er en typemynt med en litt morsom bakgrunnshistorie. På grunn av endring i sølvinnhold i myntene fra 1825 ble 8-skillingene så små at det ble fare for forveksling med eksisterende 4- og 2-skillinger. Finansdepartementet foreslo derfor å innføre Kongens brystbilde på 8-skillingen, og dermed måtte dette også gjøres på 24-skillingen.

Denne analysen er basert på AMO Bergs proveniensanalyse (dette er den siste som er relevant for meg, en stor takk til herr Berg for strålende innsats!). I den første delen av hans analyse har jeg føyet til opplysninger markert med klammeparenteser: […]. Jeg har lagt til omsetninger der jeg mener det er klart at det dreier seg om samme eller separate mynter, basert på opplysninger i auksjonskataloger og bildemateriale. Under den første stiplede linjen kommer mynter som med stor sannsynlighet er separate eksemplarer, men der bildemateriale mangler. Under neste stiplede linje følger andre omsetninger der det mangler bildemateriale.

Jeg har 77 registreringer, hvorav 6 mynter har 3 omsetninger og 7 mynter har 2 omsetninger (inklusive 1 som jeg ikke har bildedokumentasjon av, nr. 31). Dette gir maksimalt 58 eksemplarer dersom alle omsetningene der det ikke er bildedokumentasjon er forskjellige mynter, og minimum 31 dersom vi legger til grunn at de 30 bildedokumenterte myntene er forskjellige og at mynt nr. 31 er separat eksemplar basert på kvalitetsbeskrivelsen. I tillegg finnes mynten i kvalitet 0 i Bruun-samlingen. Dermed er det minimum 32 og maksimalt 59 av denne, og en mulighet for at den kan ha status som S-mynt. Omsetningsfrekvensen for de 30 bildedokumenterte myntene er 1,6. Her er kvalitetene for omsetningene jeg har registrert:

0: 7
0/01: 6
01: 8
1+/01: 8
1+: 9
1/1+: 8
1: 10
1/1-: 4
1-: 5
1-/2: 2
Montert/hull: 4
Velconserveret: 1
Ukjent gradering: 5

Av denne typen 24-skillinger er det denne som har det største antallet toppkvaliteter, hele 13 registreringer i 0 og 0/01 (24sk 1835 kommer på 2. plass med kun 5). Jeg har, ikke uventet, godt under middels bildedokumentasjon av denne, 51,7 %. Dette er omtrent på linje med de andre 24-skillingene. I likhet med disse er det ganske lett å skille myntene til tross for ganske dårlig bildekvalitet på en del av dem.

1. Ahlström 7/1974 (01/0) → Künker 154/2009 (c.a. 0/01)
[2. Christensen 1976 (Very Fine, 1/1+)]
3. OMH 5/1980 (1/1+) → Riibe 12/1994 (1/1+)
4. OMH 17/1986 (01-1+/01) → OMH 27/1991 (01) [→ OMG 3/2013 (01)]
5. OMH 18/1987 obj.nr. 492 (1+/01)
6. OMH 18/1987 obj.nr. 493 (1+, liten ripe)
[7. Ahlström 35/1987 (1+)] → Riibe 11/1993 (01) [→ Germeten 78/2010 (1+)]
8. OMH 20/1988 (0/01)
9. Riibe 7/1988 (1, spor etter montering)
[10. Riibe salgsliste 15/1991 (1+/01)] → OMH 61/2008 (1+/01) → OMH 65/2010 (1+/01)
11. Riibe 10/1991 (1+) → OMH 63/2009 (1/1+)
12. OMH 28/1991 ex Reff (01)
13. OMH 33/1994 (0) [→ OMH 67/2011 (0) → OMG 10/2016 (0)]
14. Riibe 13/1995 (1+)
15. eBay.de 2004 (c.a. 1++)
16. E. Olsen auction.no obj.nr. 706034, 2005 (1/1- kanthakk) → eBay 2005 (c.a. 1/1-) [→ Mynthuset 2020 (1/1-)]
17. Tradera.com 2009 (c.a. 0/01)
[18. Samlerforum (https://www.samlerforum.no/viewtopic.php?p=84894#p84894) 2012 (VF, 1) → Numisma auction.no obj.nr. 1677518, 2014 (1 sv pr)]
[19. Classical Numismatic Group / St. James 2014, ex Lissner (MS65, 0/01)]
[20. OMG 5/2014 (0) → Meyer Eek auction.no obj.nr. 2263067, 2021 (0)]
[21. eBay 2016 (1/1+)]
[22. Myntauktioner 25/2017 (01 rengj, rip)]
[23. OMG 14/2018 (01)]
[24. Trondsen Auction 2018 (1/1+)]
[25. Skanfil butikk 2019 (1- god) → Skanfil 2021 (1-) → Meyer Eek 13/2021 og 14/2022 (1/1-)]
[26. Palombo 18/2019 (XF 45, Pratiquement superbe, 1+/01)]
[27. Riibe mynthandel ukjent år (?) → OMG 19/2020 (0)]
[28. Myntauktioner 37/2021 (1)]
[29. Germeten 99/2021 (1)]
[30. Skanfil butikk 2022 (1-)]
--------------
Sannsynlig separate eksemplarer basert på kvalitetsbeskrivelse (mangler bilder):
31. Numisma auction.no obj.nr. 5128284, 2004 (hull) → Roschberg auction.no obj.nr. 1177907, 2009 (perforert)
--------------
Mangler bilder:
[32. Auksjon A.C. Mohr 1847 (?)]
[33. A.W. Stiernstedt 1881 (?)]
[34. Auksjon Grimsgaard 1889 (velconserveret)]
[35. Bruun dublett 1925 (1)]
[36. Dansk numismatisk forening 1937 (1)]
[37. Norsk numismatisk forening 1952 (1-2)]
[38. Dansk numismatisk forening 1957 (0-1)]
[39. Norsk numismatisk forening 1963 (1-)]
[40. H. Christensen 1963, ex R.H. Rosholm (?, mulig UNC)]
[41. Hirsch prisliste 46/1966 (1)]
[42. Ahlström prisliste 25/1968 (01)]
[43. Ahlström prisliste 25/1968 (0)]
[44. Hirsch prisliste 61/1970 (1+/01)]
45. Ahlström 2/1972 (1/1+)
[46. Ahlström prisliste 46/1973 (1+)]
[47. Ahlström prisliste 48/1974 (1 montert)]
48. Hornung 5/1974 (1)
49. OMH salgsliste 4/1977 (1+)
50. OMH 23/1989 obj. nr. 523 (1+)
51. OMH 23/1989 obj. nr. 524 (1/1+)
52. OMH 24/1990 (1+)
[53. Norsk numismatisk forening 1992 (1+/01 rens+)]
[54. Norsk numismatisk forening 1993 (1-2)]
55. P.O. Engeseth auction.no obj.nr. 54512, 2000 (1- velbrukt)
[56. QXL-Oslo mynthandel 2014 (0/01)]
[57. Riibe butikk 2021 (1)]
[58. Riibe butikk 2021 (1)]

Jeg setter stor pris på supplerende opplysninger og bildemateriale for denne og tidligere analyser, og kommer til å oppdatere fortløpende! Det blir etterhvert mye arbeid med disse analysene når det er så mange eksemplarer å holde styr på, og det kan være det blir et par uker til neste (½spd 1835).
Last edited by OleKr on 30 Apr 2022 15:07, edited 3 times in total.
Reason: Oppdatert nr. 25.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by Trond i California »

Her er min 24 sk 1825 i kvalitet 1/1+ kjøpt på eBay april 2016
Attachments
75A9DC99-F398-422E-9169-E99B2CBAE090.jpeg
75A9DC99-F398-422E-9169-E99B2CBAE090.jpeg (1.4 MiB) Viewed 2172 times
0E29F308-6CFE-48B3-B9C2-CBAE80ECBB77.jpeg
0E29F308-6CFE-48B3-B9C2-CBAE80ECBB77.jpeg (1.41 MiB) Viewed 2172 times
OleKr
Posts: 272
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Tusen takk for ny mynt, Trond! Den er ikke blant de registrerte, og har fått nr. 20.

½spd 1835: AMO Berg har ikke publisert noen proveniensanalyse av denne. Jeg har notert 96 omsetninger/registreringer, hvorav 3 mynter har 5 omsetninger, 2 mynter har 3 omsetninger og 4 mynter har 2 omsetninger. Dette gir maksimalt 76 eksemplarer dersom alle omsetningene der jeg ikke har er bildedokumentasjon er forskjellige, og minimum 42 (inklusive eksemplaret fra Kirkevolls savnede mynter; denne finnes ikke i Bruun-samlingen). Dermed er det utelukket at denne kan ha status som S-mynt. Omsetningsfrekvensen for de bildedokumenterte myntene er 1,48. Her er kvalitetene for omsetningene jeg har registrert:

0: 2
0/01: 6
01: 5
1+/01: 15
1+: 34
1/1+: 10
1: 14
1/1-: 1
1-: 2
Velconserveret: 1
Ukjent gradering: 6

Så langt har jeg en bildedokumentasjon av denne som ligger omtrent på gjennomsnittet, 55,2 %. Bildene av det forsvunne Kirkevoll-eksemplaret er så dårlige at det ikke har vært mulig å bestemme proveniens for dette. Det er et par svært sannsynlige overlapp: Nr. 61 er trolig samme som nr. 1, og nr. 65 og 66 er trolig samme mynt. Denne ser det ut til å finnes få toppkvaliteter av. Minst fire av de bildedokumenterte myntene (24, 34, 35, 36, 42) har en lys flate (hvitt belegg?) særlig på kongeportrettet og løven (se eksemplaret avbildet nedenfor) som jeg ikke har observert på andre årganger. Kan dette ha sammenheng med myntproduksjonen? Jeg har kun observert dette i bildematerialet og ikke sett på noen av de aktuelle myntene.

1. Ahlström 2/1972 ex Algård (01/0) → OMH 7/1981 (0/01) → OMH 12/1984 (01) → OMH 14/1985 obj.nr. 297 (0/01 blf) → OMH 27/1991 (0/01)
2. Ahlström 15/1977 (1+ ks) → Riibe 12/1994 (1/1+) → OMG 19/2020 (1+)
3. Christensen 69/1978 (Very Fine, 1+)
4. OMH 3/1979 (1+)
5. OMH 6/1981 (1+/01)
6. Riibe 1/1984 (1+ kh)
7. OMH 14/1985 obj.nr. 298 (1+)
8. Ahlström 32/1985 (1+)
9. Riibe 4/1985 (1) → OMG 11/2016 (1) → Mynthuset 2020 (1 lett grafitti) → Meyer Eek 13 og Meyer Eek Butikk 2021 (1 riss) → MeyerEek nyttårsauksjon 2022 (1 riss)
10. OMH 20/1988 (1+)
11. OMH 28/1991 obj.nr. 449 ex Reff (01) → OMH 34/1994 (01)
12. OMH 28/1991 obj.nr. 450 (1+ filemerke)
13. OMH 33/1994 obj.nr. 528 (1+)
14. Ex Kirkevoll, savnet mynt siden 1995 (?)
15. Riibe 13/1995 (1+)
16. OMH 37/1996 (1+/01)
17. OMH 42/1998 obj.nr. 414 (1+/01) → Ahlström 42/1990 (1+/01) → Riibe salgsliste 18/1999 (1+/01) → OMG 14/2018 (1+/01) → Mynthuset 2021 (1+/01)
18. OMH 42/1998 obj.nr. 415 (1+ rip) → Skanfil 2019 (1+ polert)
19. OMH 55/2005 (1+) → Numisma auction.no obj.nr. 1484001, 2012 (1+) → OMG 10/2016 (1+)
20. Riibe 18/2005 ex Kirkevoll (1+)
21. OMH 60/2008 (1+/01) → OMG 13/2017 (1+/01)
22. OMH 61/2008 (1+)
23. Stack’s Bowers 2011 (AU55, 1+/01)
24. OMH 67/2011 (1+)
25. S. Album 17/2013 (EF40, 1+)
26. OMG 3/2013 (1)
27. S. Album 20/2014 (VG, 1-)
28. OMG 6/2015 (0) → OMG 30/2022 (0)
29. OMG 7/2015 (01)
30. Christiania 2/2016 (1/1+)
31. Bruun-Rasmussen 2016 (1+)
32. Myntkompaniet 12/2017 (1+/01 blf rip)
33. Numisma auction.no obj.nr. 2078805, 2017 (1+)
34. Germeten 92/2017 (0/01)
35. Omsetning i USA 2018 (1+)
36. Cayón Subastas 2019 (MBC+, 1+)
37. Bruun-Rasmussen 2020 (F ks, 1)
38. Myntauktioner 37/2021 (1+/01)
39. Numisma salauksj. auction.no obj.nr. 2293081, 2021 (1+)
40. OMG 27/2021 (1+)
41. eBay, cdma59 2022 (AU Detail cleaned, 1+/01)
42. MeyerEek 14/2022 (1+/01)
--------------
Mangler bilder:
43. A.C. Mohr 1847 (?)
44. Grimsgaard 1889 (velconserveret)
45. Sotheby, Wilkinson & Hodge 1892 (?)
46. E. Frossard 150/1897 (Fine unc., 01)
47. Ben G. Green 72/1912 (Fine, 1)
48. T.L. Elder 1913 (v.f.t, 1/1+)
49. T.L. Elder 1921 (F, 1)
50. W. Hesslein 1931 (V. good, 1/1-)
51. Dansk numismatisk forening 1937 ex Carlsen (1)
52. Dansk numismatisk forening 1937 (1)
53. Norsk numismatisk forening 1937 (1)
54. Stack's 1938 ex Rattenberg (Very Fine, 1+)
55. Dansk numismatisk forening 1940 (1+)
56. Norsk numismatisk forening 1955 (1-)
57. Christensen 1963 obj.nr. 700 ex Rosholm (VF, 1+)
58. Christensen 1963 obj.nr. 701 ex Rosholm (F-VF, 1/1+)
59. Hirsch prisliste 66-67/1971 (1/1+)
60. Jess Peters 1972 (VF+ mod hdlg, lt ed nks, 1+)
61. Ahlström prisliste 41/1972 (01/0) [trolig samme som nr. 1]
62. Norsk numismatisk forening 1978 (1+)
63. Christensen 82/1982 (Vf-EF, 1+)
64. Christensen 90/1985 (Fine, 1)
65. NASCA 1985 (Fine+, 1/1+)
66. NASCA 1986 (Fine+, 1/1+)
67. OMH 24/1990 (1+)
68. OMH 31/1993 (1 rip ks)
69. OMH 33/1994 obj.nr. 529 (1/1+)
70. Numisma salgsliste 22/1994 (1+)
71. OMH salgsliste 17/1998 (1+/01)
72. O. Buli auction.no obj.nr. 63333, 2001 (?)
73. F. Johansen auction.no obj.nr. 112641, 2002 (?)
74. Høiland 23/2003 (1/1+)
75. Roschberg auction.no obj.nr. 1177912, 2009 (? God kv, noen småsår)
76. Christiania 1/2015 (1+)

Jeg setter stor pris på supplerende opplysninger og bildemateriale for denne og tidligere analyser, og kommer til å oppdatere fortløpende!
Last edited by OleKr on 30 Apr 2022 15:17, edited 5 times in total.
Reason: Oppdatert med nr. 42 og 74.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by Trond i California »

Her er min 1/2 speciedaler 1835 kjøpt i USA juli 2018 og vurdert som kvalitet 1+
Attachments
4D66A51B-FFBF-441C-838F-2E2E0CEC5A22.jpeg
4D66A51B-FFBF-441C-838F-2E2E0CEC5A22.jpeg (1.68 MiB) Viewed 2128 times
5483D47D-ED9E-4052-A950-6FBB44210DA0.jpeg
5483D47D-ED9E-4052-A950-6FBB44210DA0.jpeg (1.55 MiB) Viewed 2128 times
OleKr
Posts: 272
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Tusen takk for bidet av ½spd 1835, Trond! Mynten din har fellestrekk med tre andre mynter som jeg har bildedokumentasjon av, men som ikke overlapper: nr. 24, 33 og 35. Jeg har lagt til en liten kommentar om dette i teksten over.

Neste mynt ut er 24sk 1824. AMO Berg har ikke publisert noen proveniensanalyse av denne. Jeg har notert 89 omsetninger, hvorav 1 mynt har 4 omsetninger, 1 mynt har 3 omsetninger og 6 mynter har 2 omsetninger (inkludert 2 mynter jeg mangler bildedokumentasjon av). Dette gir maksimalt 79 eksemplarer og minimum 27 dersom vi legger til grunn at de 26 bildedokumenterte myntene er forskjellige og at mynt nr. 27 er et separat eksemplar basert på kvalitetsbeskrivelsen. I tillegg finnes mynten i kvalitet 0 i Bruun-samlingen. Dermed er det minimum 28 og maksimalt 80 av denne, og usannsynlighet for at den kan ha status som S-mynt. Omsetningsfrekvensen for de 26 bildedokumenterte myntene er 1,34. Her er kvalitetene for omsetningene jeg har registrert:

0: 7
0/01: 1
01: 10
1+/01: 4
1+: 16
1/1+: 10
1: 23
1/1-: 3
1-: 5
1-/2: 2
2: 2
Velconserveret: 1
Ikke gradert: 6

Jeg har svak bildedokumentasjon av denne, bare 32,9 %, noe som er betydelig lavere enn 24sk 1825. Jeg er litt usikker på om mynt 4 og 5 er overlappende, men synes ikke bildematerialet er godt nok til å konkludere. Denne ser det ut til å være færre toppeksemplarer av enn 1825-mynten. Det er verdt å merke seg at mange av disse myntene er omsatt i myntforeninger og prislister, noe som reflekterer at den ikke har vært ansett som så sjelden og verdifull som andre sjeldne 24-skillinger fra perioden.

1. Ahlström 5/1974 (01) → OMH 5/1980 (1+/01) → Skanfil 2019 (01 god, blf, renset) → Meyer Eek auction.no obj.nr. 2237776, 2020 (01)
2. OMH 7/1981 (1/1-)
3. OMH 13/1984 obj.nr. 1302 (1+ lett oppgr)
4. Riibe 5/1986 (1+)
5. Riibe 6/1987 obj.nr. 194 (1/1+) → Riibe 7/1988 (1+)
6. OMH 19/1987 (0) → OMH 27/1991 (0) → OMG 19/2020 (0)
7. OMH 22/1989 (0)
8. OMH 28/1991 ex Reff (01) → OMH 67/2011 (01)
9. Riibe 13/1995 (1)
10. OMH 54/2004 (01)
11. OMH 55/2005 (1+)
12. Riibe 18/2005 (1+)
13. OMH 60/2008 (1)
14. OMH 61/2008 (1/1+)
15. Heritage 2011 (MS62, 01)
16. Myntauktioner 5/2011 (1+/01)
17. Myntkompaniet 4/2013 (0/01)
18. OMG 3/2013 obj.nr. 1003 (1+ blf)
19. OMG 3/2013 obj.nr. 1004 (1) → OMG 10/2016 (1)
20. S. Album 20/2014 ex Lund (EF45, 1+)
21. eBay Lucas Coins 2018 (?)
22. Germeten 96/2019 (1+) → OMG butikk 2020 (1+)
23. Omsetning opplyst på Samlerforum (https://samlerforum.no/viewtopic.php?f= ... 37#p133337) 2020 (?)
24. Numisma butikk fredagsmynt 2020 (1)
25. Numisma salauksj. auction.no obj.nr. 2293083, 2021 (1/1-)
26. Numisma auction.no obj.nr. 2309294, 2022(1)
--------------
Sannsynlig separate eksemplarer basert på kvalitetsbeskrivelse (mangler bilder):
27. Olsen auction.no obj.nr. 1670973, 2014 (2 store riper)
--------------
Mangler bilder:
28. A.C. Mohr 1847 (?)
29. Grimsgaard 1889 (velconserveret)
30. E. Frossard 166/1900 (Good, 1-/2)
31. W. Hesslein 1925 (?)
32. Bruun dublett 1925 (1)
33. Bruun dublett 1925 (1)
34. Dansk numismatisk forening 1937 ex Carlsen (0)
35. Norsk numismatisk forening 1937 (1-)
36. Dansk numismatisk forening 1937 (1)
37. Norsk numismatisk forening 1939 (1-)
38. Dansk numismatisk forening 1941 (1)
39. Dansk numismatisk forening 1955 (0-1)
40. Norsk numismatisk forening 1957 (2)
41. Dansk numismatisk forening 1957 (0-1)
42. Christensen 1963 obj.nr. 707 ex Rosholm (?, solgt i lott gradert VF-EF)
43. Christensen 1963 obj. nr. 708 ex Rosholm (?, solgt I lott grader F-VF)
44. Hirsch prisliste 64/1970 (1/1+)
45. Ahlström 2/1972 obj.nr. 179 ex Algård (1+ rip)
46. Ahlström 2/1972 obj.nr. 180 ex Algård (1)
47. Ahlström prisliste 43/1973 (1/1+)
48. Ahlström prisliste 43/1973 (1)
49. Ahlström prisliste 47/1974 (1/1+)
50. Ahlström 9/1975 (1)
51. Myntboden salgsliste 18/1975 (1)
52. Norsk numismatisk forening 512/1975 (0)
53. Myntboden salgsliste 19/1976 (1+)
54. Norsk numismatisk forening 1976 (1/1+)
55. Christensen 1976 (Fine plus, 1)
56. Norsk numismatisk forening 1978 (01)
57. OMH 3/1979 (1) → OMH6/1981 (1)
58. Hirsch prisliste 96, 97 og 98/1979-80 (1+ rip)
59. OMH 13/1984 obj.nr. 1303 (1/1+)
60. OMH 13/1984 obj.nr. 1304 (1)
61. OMH salgsliste 7/1985 (1+/01)
62. OMH 15/1985 (1) → OMH 18/1987 obj.nr. 491 (1)
63. OMH 18/1987 obj.nr. 490 (1/1+)
64. Riibe 6/1987 obj.nr. 193 (1+)
65. Myntboden salgsliste 42/1987 (1-)
66. OMH salgsliste 12/1989 (0)
67. Norsk numismatisk forening 1990 (1+)
68. Myntboden salgsliste 48 og 50/1990 (1/1+ ks eller blf)
69. Numisma salgsliste 19/1992 (1/1-)
70. Myntboden salgsliste 51/1992 (1-)
71. Riibe 12/1994 (1-/2)
72. Numisma salgsliste 26/1996 (1)
73. Bodø mynthandel salgsliste 4 og 7/1997 (1)
74. Bodø mynthandel salgsliste 7/1997 (1- korr)
75. Bergheim auction.no obj.nr. 56922, 2000 (1+/01)
76. Bertelsen auction.no obj.nr. 110063, 2002 (1+ rip)
77. OMH 51/2003 (1+)
78. Ahlstöm/Høiland 1/2005 (1)
79. Numisma auction.no obj.nr. 1353592, 2011 (1/1+)

Jeg har oppdatert ½spd 1835 med to omsetninger (16 og 34), samt tabellen basert på den kvalitative analysen over. Jeg setter stor pris på supplerende opplysninger og bildemateriale for denne og tidligere analyser, og kommer til å oppdatere fortløpende!
Last edited by OleKr on 03 Apr 2022 08:01, edited 2 times in total.
Reason: Oppdatert med nr. 26
mran
Posts: 23
Joined: 25 Feb 2010 07:53

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by mran »

Hei OleKr
Du skriver at du mangler mange bilder av 1/2 sp 1835. Jeg kjøpte min på Christiania Auksjoner 30. april 2016, og jeg antar derfor at dette er nr 72. Vedlagt er bilder av mynten.
Det blir spennende å høre om dette er en av de du allerede har bilder av (1-37), og som har fått seg en ekstra omsetning, eller om det er et "nytt" eksemplar.
mvh mran
1-2sp 1835 (2).jpg
1-2sp 1835 (2).jpg (537.84 KiB) Viewed 1951 times
1-2sp 1835 (1).jpg
1-2sp 1835 (1).jpg (421.84 KiB) Viewed 1951 times
mran
Posts: 23
Joined: 25 Feb 2010 07:53

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by mran »

Etter at jeg postet forrige innlegg så jeg at listen med 1/2 sp 1835 er utvidet. Mitt eks er nå sannsynligvis nr 74 på denne.
mran
OleKr
Posts: 272
Joined: 15 Nov 2017 10:40

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Tusen takk for bildene, mran! Jeg har gått gjennom bildene jeg har, og min konklusjon er at ditt eksemplar ikke overlapper med noen av dem. Dermed blir det nr. 30 på listen når jeg oppdaterer kommende lørdag.
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”