hvilken sølvmynt 2014?

Moderators: AMO Berg, OleKr

Post Reply
larschis
Posts: 5
Joined: 20 Nov 2013 22:44

hvilken sølvmynt 2014?

Post by larschis »

Hei er ny på dette forumet så unskyld om det er plasert på feil plass.:)
Jeg lurer på hvilken 2014 sølv mynt jeg burde investere i? feks(koala).
burde jeg kjøpe billige sølvmynter der jeg nesten bare betaller for sølvet eller burde jeg kjøpe noen mynter som er 10 dollar dyrere? siden de har støre samlerverdi om noen år?:)
takk for alle som svarer:)
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: hvilken sølvmynt 2014?

Post by svessien »

Hei og velkommen til forumet.
Det finnes en pris for beste design på mynt som gis ut hvert år: Coin of the year.
Disse myntene har en tendens til å få noe høyere markedsverdi, uten at en har noen garanti for det. Opplagstall, interesse for moderne mynt og økonomien generelt spiller jo inn.
Min personlige mening er at mulig fremtidig gevinst er feil fokus å ha som myntsamler. Det er alt for mange variabler som skal gå opp.
Ønsker du en sikrest mulig investering, ser det ut til at bullion er bedre enn mynter med "numismatisk verdi", som selvfølgelig er ekstremt spekulativ.
Uansett: Går du for en mynt som du finner blant kandidatene til Coin of the year, vil du få noe pent å se på. Det er stas det også, om du så i verste fall må selge med 20% tap.
Moderne minnemynt som prises 3-4 ganger over bullion verdi bør du for øvrig holde deg unna. For eksempel samtlige norske moderne minnemynter.
Kandidater til COTY 2014:
http://www.coinweek.com/canadian-coins/ ... minations/


Her er en bullion investors syn på numismatikk. Det er interessant lesning.
http://goldsilver.com/article/common-go ... -to-avoid/
http://goldsilver.com/article/investor- ... tor-coins/
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: hvilken sølvmynt 2014?

Post by bengt »

svessien wrote:Ønsker du en sikrest mulig investering, ser det ut til at bullion er bedre enn mynter med "numismatisk verdi", som selvfølgelig er ekstremt spekulativ.
Men velg bullion MYNTER med pålydende verdi, da er de fritatt for mva ved innførsel til Norge (og omsetning i Norge), hvis du kjøper bullion det feks kun står "1 ounce" på så er det mva på de i Norge...
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: hvilken sølvmynt 2014?

Post by Espen »

Såkalt semi-numismatisk bullion er ingen dum ide. Den australske lunar serien har hatt en del utgivelser som har vist seg å være gode kjøp. Ville heller satset på lunar enn koala når man ser på prisutviklingen.

En annen mynt jeg vil anbefale er den som blir utgitt av Rwanda med forskjellige dyremotiv for hvert år, dette er rimelige mynter i utgivelsesåret, men har samtlige steget bra når nye utgaver har kommet ut.

25års jubileumsutgave av Maple Leaf er også interessant.

Pandaene er ikke så veldig interessante lengere synes jeg når opplagstallene er såpass høye.
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”