Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Moderator: AMO Berg

Brukeravatar
Stein Knutsen
Sted: Høvåg

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Legg inn av Stein Knutsen »

Som mange nevner så må vi håpe at selger kommer på banen med eventuell historikk
Uproblematisk gitt at selger har opptrådt i beste hensikt skulle jeg mene
Hva viste Auksjonshuset om denne mynten ?
De bemerker Årstall ikke rapportert noe som kanskje burde utløse ytterlige
undersøkelser eventuelt innhente Norsk kompetanse
Om så er gjort er vel heller tvilsomt gitt myntens salgsestimat.
Nå ble jo mynten solgt for en saftig sum uansett så noen har trolig
vært informert om auksjonen i forkant.
Noe som kanskje kan være ganske så interessant i seg selv
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
OleKr

Legg inn av OleKr »

Dette er vel et eksempel på hva mange myntsamlere drømmer om, å komme over et attraktivt eksemplar til en billig penge. Det var et eksempel på asymmetri i informasjon mellom selger og kjøper, og normalt ville man vel sagt at bruk av et auksjonshus burde gi en slags garanti mot denne asymmetrien. I dette tilfellet gjorde auksjonshuset ikke det i utgangspunktet, men markedet tok seg av saken likevel.

Det er åpenbart ikke alle auksjonshus i utlandet som er oppdatert på temperaturen i det norske myntmarkedet til enhver tid. Fordelen for selgeren i dette tilfellet var at det er mange som er på utkikk etter norske mynter i utenlandske auksjoner for tiden. Personlig har jeg ikke hatt særlig hell med meg på den fronten. Jeg har inntrykk av at prisene på norske mynter i de internasjonale auksjonshusene jeg har oversikt over er minst like høye som prisene vi har ved de nordiske auksjonene.

Dessverre ser det ikke ut til at det foreløpig finnes dokumentasjon på denne mynten lengre tilbake enn midten av 1950-tallet, som antydet på lappen som fulgte med mynten og er avbildet i artikkelen til Märcher (tilgjengelig her: https://numismatik.dk/wp-content/upload ... 2019_4.pdf).
Brukeravatar
Stein Knutsen

Vel det jeg mener er om noen har prøvd å grave litt dypere her eller
bare konkludert med at denne unike mynten stammer fra en gammel
Fransk samling.
Det gjør den trolig helt sikkert også men i teorien er det jo mulig å indikere
at en mynt tilhører en gammel samling men et bilde av en etikett beviser egentlig
ingenting.
Her burde man prøve å spore fakta om denne Franske familien så langt det lar seg gjøre
Brukeravatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Sted: Stjørdal

Legg inn av AMO Berg »

Auksjonshuset er sikkert villig til å hilse selger fra myntens nye eier og spørre om vedkommende kan fortelle mer om myntens historie, ev. formidle direkte kontakt mellom partene. Men dette har sikkert allerede blitt tenkt på.
OleKr

Legg inn av OleKr »

Kjøper av mynten opplyser at han har undersøkt så godt som det lar seg gjøre! Den som ønsker å komme nærmere svaret på mysteriet må nok søke i andre retninger. Kanskje finnes det fremdeles spor etter mynten i arkivene. Personlig har jeg et lite håp om at det kan være mulig å finne noe i Myntkabinettets arkiver.
OleKr

Legg inn av OleKr »

Kom på en litt artig "fun fact"!

Pregningene av 1 og 1/2 spd i 1825 gjør at dette året blir en veldig god (uslåelig?) kandidat til året med flest pregede norske mynter: Til sammen 8 forskjellige! Hvorav seks av var ment for sirkulasjon.
Brukeravatar
Stein Knutsen

Tok en nærmere titt på denne etiketten som fulgte med mynten og
må si at den virker veldig pen og gir inntrykk av å være proft utført
Vedkomne som sto bak denne beskrivelsen viste hva han eller hun hadde
Henvisning til litteratur er også interessant det står D 240 V
Dette er Dav 240 men jommen om jeg vet hva V skal bety
Det ser nesten litt ut for meg som lignende etiketter du ser på gallerier og i off. samlinger
OleKr

Legg inn av OleKr »

En liten oppfølgning av "påskemysteriet"!

I Langbergs avhandling (referanse tidligere i denne tråden) finnes det en oversikt over norske myntpregninger på s. 32. Da jeg så litt nærmere på denne oversikten oppdaget jeg at han registrerte pregning av 1/2 speciedaler for 1825! Dette viser seg med andre ord å være korrekt. På den annen side fikk han ikke med seg 1 skillingen for samme år, og heller ikke 1 speciedaleren, og det er en god del annet som ikke stemmer, særlig pregningene i 1826.

Angående "fun fact" innlegget mitt, så skylder jeg kanskje å gjøre oppmerksom på at man hadde noen myntutgivelser på 1600-tallet som omfattet langt flere myntsorter enn de som ble preget i 1825, rekorden ser ut til å være 11 (første år med dette antallet: 1643). Men dette var jo under myntunionen med Danmark, så det teller vel ikke(?) Det må vel også bemerkes at det finnes flere myntutgivelser av 8 mynter i moderne tid, men så vidt jeg kan regne meg til er det kun tangeringer av "rekorden".
Svar

Gå tilbake til «Proveniens og Sjeldenhet»