Tobakkspiper MYHRE

Lightere, piper og lignende.
Post Reply
OgeIrO
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2010 01:00

Tobakkspiper MYHRE

Post by OgeIrO »

Hei alle samlere

Kanskje noen kan hjelpe meg med informasjon om disse to tobakkspipene?

Begge er påskrevet MYHRE OSLO VIKING, men jeg finner ingen informasjon eller opplysninger om dette på internett.


Er det noen som kjenner til hvem som lagde disse og når?

På forhånd takk for all hjelp.

Image
Image
Image
Image
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Tobakkspiper MYHRE

Post by madsemann »

Har dessverre ingen peiling, men de var tøffe som fy! Nesten slik at en får lyst å begynne å røyke igjen :roll:
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Tobakkspiper MYHRE

Post by storbrum »

Send et bilde på mail til Tabago Pipemaker Bård Hansen i Bergen, mulig disse vet noe mer.

Tøff pipe da...
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Tobakkspiper MYHRE

Post by ramazotti »

Små kunstverk ! Tror jeg skall slutte å røyke...
OgeIrO
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2010 01:00

Re: Tobakkspiper MYHRE

Post by OgeIrO »

storbrum wrote:Send et bilde på mail til Tabago Pipemaker Bård Hansen i Bergen, mulig disse vet noe mer.

Tøff pipe da...

Jeg har nå sendt en forespørsel til pipemaker Bård Hansen, kanskje han kan fortelle noe.
OgeIrO
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2010 01:00

Re: Tobakkspiper MYHRE

Post by OgeIrO »

Fikk svar fra pipemaker Bård Hansen:

"Piper merket ”Myhre” er fra en tobakkshandler i Oslo som fikk laget piper i hans navn.
Jeg vet ikke hvilken fabrikant han samarbeidet med, men det var nok utenlandske.

Mvh
Bård
www.tabago.no"
OgeIrO
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2010 01:00

Re: Tobakkspiper MYHRE

Post by OgeIrO »

I dag har jeg funnet ut litt mer:

Tobakkshandler Myhre holdt til i Karl Johans gate 41, og startet opp forretningen i 1902. Det fantes en pipefabrikk på Lillehammer som het Larsen, men det er uvisst om/lite trolig at Larsen stod for produksjonen av de to aktuelle pipene.

Fant et bilde av tobakksforretningen til Myhre på www.Oslobilder.no:

Image

Og mer info om pipefabrikken på Lillehammer: http://www.snl.no/.nbl_biografi/Guldbra ... /utdypning


Jeg vil fortsatt gjerne finne ut av hvem som lagde disse pipene og når de er fra. Noen som vet noe mer?
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Tobakkspiper MYHRE

Post by kråketoppen »

Kult bilde fra tobakksforetningen på Karl Johan, der jeg selv har kjøpt mange 10 pakkninger
med Teddy. I Lille Grensen lå det også en tobakksforetning, som også reparerte og oppsatte
gamle piper. Fikk mine laangpiper ( oldefarpiper ) til repp. der, som jeg har den dag idag.
Det gikk ett program på TV om en samler fra Fredrikstad ( her mangler en bokstav E i navnet,
alle de danske konger heter jo Frederik. ), som hadde en kjempestor samling av piper og var litt av pipismatiker, sendte han en pipe laget av korall fra Karibien. Vet ikke idag om han lever?
Lillehammer var vel den største her i landet på pipefronten. Din pipe tror jeg like godt kan være laget her til lands. :)
pjha
Posts: 1
Joined: 27 Dec 2010 14:45

Re Tobakkspiper MYHRE

Post by pjha »

kråketoppen wrote:Kult bilde fra tobakksforetningen på Karl Johan, der jeg selv har kjøpt mange 10 pakkninger
med Teddy. I Lille Grensen lå det også en tobakksforetning, som også reparerte og oppsatte
gamle piper. Fikk mine laangpiper ( oldefarpiper ) til repp. der, som jeg har den dag idag.
Det gikk ett program på TV om en samler fra Fredrikstad ( her mangler en bokstav E i navnet,
alle de danske konger heter jo Frederik. ), som hadde en kjempestor samling av piper og var litt av pipismatiker, sendte han en pipe laget av korall fra Karibien. Vet ikke idag om han lever?
Lillehammer var vel den største her i landet på pipefronten. Din pipe tror jeg like godt kan være laget her til lands. :)

Jeg lever i beste velgående og samler fortsatt ! Mitt kriterium er: varianter. Jeg har ca. 700 piper, praktisk talt alle ulike. Samtlige verdensdeler er med.
Post Reply

Return to “Tobakkseffekter”