Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
Stiig
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010 18:26

Re: Nye gamle mynter

Post by Stiig »

Skakke,

Jeg skal se om jeg finner ut hvilket nummer av NNF-nytt hvor artikkelen stod - det maa ha vaert tidlig paa nittitallet.

Gulbenkian-samlingen er fantastisk. Katalogene har dessuten fotografier av en usedvanlig kvalitet.

Igjen, pene mynter du viser frem - regner med at ogsaa disse er fra din egen samling? Saerlig Metapont-stateren ser meget tiltalende ut og av god stil. Selv fikk jeg nylig tilslaget paa en Syrakus-tetradrachme som jeg ser frem til aa faa tilsendt.

Stiig
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by skakke »

Jada, dette er "mine eigne barn".

Meatpontum stateren kjøpte eg på Oslo Mynthandel for nokre år sidan. Den er i veldig bra teknisk kvalitet og, som du nevner, i bra stil, sjølv om vurdering av stil kanskje er litt meir subjektivt. Den har eit lite område med flatt preg, men det er det heile. Faktisk er det lansert påstand om at mynten er signert av kunstnaren som blir (av enkelte) kalla "The AMI master". Har ikkje fått med meg om det er noko kontrovers rundt dette, men eg har observert at Wayne G. Sales refererer til denne stempelgravøren, medan andre overser det. Uansett har eg observert at myntane med AMI ofte er av svært flott stil. Kanskje andre har synspunkt her?
Uansett så har denne mynten vore til stor inspirasjon for meg. I samband me Etne Sparebank sitt 150 årsjubileum (Min kjære lokale bank) fekk eg i oppdrag å utføra ein instalasjon/skulptur utanfor bankbygget. Eg tok då utgangspunkt i denne mynten. Kunstverket blir avduka 17. april, om alt går etter planen. Kort forklart vil den bestå av sju 350 kilo tunge corténstålplater med utbrente kornaks i forenkla stil.
Kven sa at myntsamling ikkje er nyttig :-)

No i det siste har det blitt ein del fraksjonar. Har latt meg imponera over nivået på stemgravørarbeidet på slike mikroskopiske myntar. Legg ved nokre eksempel frå den siste fangsten.

Mysia
Kyzikos
Hemiobol ca. 525-475 BC.
Av: forepart of boar left, thuna behind
Rv. head of roaring lion left, star above
Condition:almost extremely fine
9.5 mm; 0.4 gm

IONIA
MILETOS
1/12 Stater 510-495 B.C.
Av: head of lion left
Rv. Floral ornament in incuse square
Condition:good very fine


Legg også ved bilde av ein kaunos stater eg nett fekk tilslag på no på den forrige online auksjonen til CNG.
Caria, Kaunos Circa 430-410 BC.
AR Stater (21mm, 11.52 g, 12h).
Winged female figure in kneeling-running stance left, head right, holding caduceus and wreath / Baetyl(?); grape bunch on vine to either side, inverted Δ above; all within incuse square.
Konuk 99 (O41/R40); SNG Copenhagen -; BMC (Cilicia) 8, pl. XVI, 4 (same dies).
Good VF, toned, porous.

Har du bilde av din Syrakus tetra? Sikkert fleire enn meg som har lyst til å sjå den :-)
Attachments
Ionia milet .jpg
Ionia milet .jpg (38.76 KiB) Viewed 2203 times
Kaunos stater.jpg
Kaunos stater.jpg (223.27 KiB) Viewed 2202 times
Kyzikos Hemidrachm.jpg
Kyzikos Hemidrachm.jpg (38.42 KiB) Viewed 2200 times
Stiig
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010 18:26

Re: Nye gamle mynter

Post by Stiig »

Skakke - her er bilde av Syrakus-tetradrachmen. Den er dessverre ikke i hus ennu.
image00719.jpg
image00719.jpg (77.75 KiB) Viewed 2152 times
Jeg gleder meg til aa se den i virkeligheten.

Din "winged carian" er meget tiltalende. Jeg hadde ogsaa en slik, som jeg imidlertid solgte noen aar tilbake.

Stiig
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Så har jeg fått rotet meg til å ta noen bilder av mine favoritter.

Først ut er en liten knøtt jeg etterhvert har blitt veldig glad i: 1/24 stater i elektrum, utgitt av den blomstrende bystaten Phokaiavest i dagens Tyrkia. De utga mange mynter i elektrum (en naturlig forekommende blanding av gull og sølv), og denne mynten blir ofte datert til 625-522 f.Kr. Dessverre ikke mer presist enn det.

Motivet skal være en sel, og det finnes i hovedsak to typer: En med øreflipp bak øyet og en uten. Det er en sjelden mynt, og du finner bare noen få omsetninger av denne typen i Coinarchives. Stort sett er de litt skjevt sentrert nedover, slik at underkjeven er av blanketten. Prisen varierer ofte: På auksjoner fra 300 dollar og oppover. Men jeg har sett at eksemplarer solgt på auksjon for 300 dollar senere er solgt på fastprislister til 1500 dollar. Antikke mynter er vanskelige sånn.

Uansett: En liten mynt i min samling av greske småmynter fra 600-400-tallet f.Kr.
Attachments
003.jpg
003.jpg (41.1 KiB) Viewed 2089 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by skakke »

Stiig
Fanatastisk tetra! Gratulerer. Fabelaktig revers. Med litt tålmodighet og bra kaptial, ser eg for meg at ein kan byggja opp ein svært interessant samling basert på ulike hårfrisyrar på slike myntar.

Kjetil
Fin og interessant liten mynt. Har sett litt på sølvutgåvene frå Phokaia, men har enno ikkje slått til med noko hissig budgjeving. Selmotivet er faktisk ikkje reint lite sjarmerande :-)
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by 2rhaug »

Jeg samler jo helst norsk mynt, men er vanvittig interessert i historie.
Dette var givende bilder og lærerik lesning. Alltid fint med mennesker som har tid og overskudd til å dele sine kunnskaper og interesser. :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

skakke wrote:Selmotivet er faktisk ikkje reint lite sjarmerande :-)
Der tror jeg du traff spikeren på hodet! Det er nettopp sjarmerende den er. I det hele tatt er mange av småmyntene fra Lilleasia fra denne tiden sjarmerende. Jeg skal poste flere bilder etterhvert som jeg får tatt bilder av tilfredstillende kvalitet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by skakke »

Venter i spenning på fleire bilder, Kjetil.
Og stiig ...vis gjerne fleire slike tetradrakmer. Kanskje me kan lokka ein og annan årgangsmyntsamlar over på "den andre sida" :wink:
Rart med det der. Då eg var ti-elleve år gamal, fann ein nestan kølsvart ti-kroner( Eidsvoll) i eit syltetøyglass med fargestifter som besteforeldrene mine hadde på kjøkkenet. Ti kronaren vart proffesjonellt :? og grundig polert opp med stålull av bestemor mi, og vart starten på ei livslang interesse. Gjennom ein onkel fekk eg opp gjennom åra stadig nye minnemyntar, og eg samla ivrig årgangsmynt. Men under studietida i Bergen og seinare i England, fatta eg interesse for antikke myntar og oldsaker. Etter dette var det ingen veg tilbake til årgangssamling for meg. Den fantasiske variasjonen, og det utrulege kunstnarnivået som finnes innan antikke myntar, gir så mykje meir for meg enn å sittja å grubla over om ein mynt er 01/0 eller nær 01 osv. Når det foruten sjeldenhet, kun er grad av slitasje og teknisk tilstand som avgjer kor interessant ein mynt er, dett eg liksom av lasset. Så no er eg altså her, 25 år etter syltetøyglaset med fargestifter + ein stooor sølvmynt, og er kunstnar på heiltid og har ein fantastisk hobby. Ein kan jo undra seg over kva som hadde skjedd om det syltetøglaset hadde fått stå i fred på kjøkkenhylla til bestemor? Kanskje eg hadde vore kommuneansatt og ivrig togkikkar?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

skakke wrote:.... Kanskje eg hadde vore kommuneansatt og ivrig togkikkar?
og årgangssamler? :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Nye gamle mynter

Post by Myge »

Togkikkar? Kor i landet bur du? Det er då ingen som skriv nynorsk som har tog i nærleiken?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Myge wrote:Togkikkar? Kor i landet bur du? Det er då ingen som skriv nynorsk som har tog i nærleiken?
Og toget stopper ikke på Bø i Telemark?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Nye gamle mynter

Post by Myge »

For de som ønsker å gå av på Bø håper jeg det gjør det. Bor selv i Haugesund, synes tog høres eksotisk og flott ut.
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by skakke »

Neida Myge, det er som du seier. Her er det svært lite tog å oppdriva. Eg var nok litt unøyaktig i forrige innlegg. "17. mai-togkikkar", skulle det visst stå. Kan nokon koma opp med ein tristare og meir hjelpelaus hobby? (om moderator føler at eg tråkkar nokon på tærne no, får eg ha meg unnskyldt)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tror vi i alle fall skal la debatten om infrastruktur i indre Telemark forsvinne fra debatten. Om ingen protesterer i løpet av rimelig tid, så bare sletter jeg diverse innlegg så vi igjen kan se på fine mynter...
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Stiig
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010 18:26

Re: Nye gamle mynter

Post by Stiig »

Siden Skakke skrev at han var blitt interessert i Lykia, fortsetter jeg med min eneste mynt fra landskapet, med Athene-hode og et tidlig portrett av Kherei, satrap under perserkongen

Stiig
image00656.jpg
image00656.jpg (57.71 KiB) Viewed 1770 times
Post Reply

Return to “Antikke mynter”