Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by skakke »

Sjå der ja, Stiig. Eg tenkte meg at du kanskje hadde meir å visa fram. Den var virkelig fin. Eg har stor sans for myntar med så kraftfullt preg. Denne hadde bra preg på begge sider, og det er jo ikkje alltid ein selvfølge når det gjeld Lykiamyntar.
Akkurat no sit eg å ventar på ei Erythrai-drakme eg vann på forrige Jean Elsen Auksjon. Håper virkelig mynten er så fin som den såg ut på blidet, for det viste seg å vera rikelig med salær og kredittkort-tillegg på toppen av tilslag. Selvfølgelig min feil at eg ikkje sjekka dette på førehand, men eg det var litt kjedelig uansett. 21 Euro for å bruka visakort har eg faktisk ikkje opplevd før.

Uansett er forhåpentligvis mynten på vei til meg, og eg skal ta bilde av den så snart den er i hus. Følg med, følg med! :-)

I mellomtida kan me jo kikka på eit par- tre romarar frå skuffene mine

Håper folk følgjer opp med andre interessante ting.
Attachments
vespasian sestert.jpg
vespasian sestert.jpg (60.71 KiB) Viewed 1868 times
Trajan CNG El.130 -343.jpg
Trajan CNG El.130 -343.jpg (21.5 KiB) Viewed 1869 times
nero sestertius.jpg
nero sestertius.jpg (28.21 KiB) Viewed 1867 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Mer info kommer, men her er en liten smakebit:

Ukjent myntsted i Lilleasia. men det går nok an å spekulere på for eksempel Kyme (som utga mange mynter med hestemotiv, og som var ganske alene om dette i området). Mynten er preget i elektrum, og er selvsagt meget sjelden. 5,16 x 5,48 mm; 0,31 gram. Milesisk vektstandard. Ex. MMAG liste 337, lot 8. (August 1972).
Attachments
ionia.jpg
ionia.jpg (106.87 KiB) Viewed 1807 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Nye gamle mynter

Post by MarkusLømo »

Kjetil Kvist wrote:Mer info kommer, men her er en liten smakebit:

5,16 x 5,48 mm; 0,31 gram.
Når du sa liten smakebit så holdt du virkelig det du lovet :)
Stiig
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010 18:26

Re: Nye gamle mynter

Post by Stiig »

Kjetil - jeg er enige at disse smaa fra Lilleasia er artige. Den hestemynten du viser frem har jeg faktisk aldri sett foer.

Skakke - pene romere, flott portrett paa Vespasian-sestertsen. Jeg forstaar at du som kunstner har erhvervet disse myntene. Motivet rytter med lanse og liggende fiende er jo ganske elegant komponert. Det samme kan man vel si om Annona-Ceres paa Nero-sestertsen.

Jeg legger ved et bilde av en liten bronsemynt fra Adramytion i Mysia. Jeg kjoepte denne paa grunn av det flotte Zeus-hodet.
1990128.jpg
1990128.jpg (37.43 KiB) Viewed 1787 times
Stiig
Jokerman
Posts: 117
Joined: 06 Jun 2009 14:06

Re: Nye gamle mynter

Post by Jokerman »

skakke wrote:Hei
Her er nokre av mine favorittar frå mi samling. Håper dei er til inspirasjon for nokon. Om det er spørsmål, så berre fyr laus. Eg har for det meste satsa på greske sølvmyntar. No i det siste har eg sikta meg inn på utgåver frå Lycia.
Likte tetradrakmen fra Kartago utrolig godt. Er den vanskelig/dyr?
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by skakke »

Jokermann
Den er vel ikkje særlig sjelden, og dukkar stadig opp på toppauksjnar som f.eks CNG. Uansett er slike myntar populære ettersom dei har ein stempelgravørnivå som er skremmande nær dei store gutta som Euainetos. Ingen tvil om at gravørane frå Kartago hadde studert diverse tetra- og dekadrakmer frå sine motstandarar før dei fyrte igang "dremellen". Eg kjøpte denne for ein god del år sidan på Oslo Mynthandel, og eg trur eg gav 13-14.000,- for den. Har aldri angra eit sekund på det kjøpet ;-) Den har gitt meg mange god stunder. Er litt usikker på kva du må gi for ein tilsvarande mynt i dag, men det er nok i samme leia. Kjetil har kanskje ei formeining om det?

Stiig: Eg trur me har mykje til felles i synet på kva som gjer ein mynt interessant. Mysiabronsen er kunstnerisk svært attraktiv. Godt valg!
Det varmar å sjå at folk set slike vurderingar høgt når ein ser etter nye myntar til samlinga. Eg hugsar diskusjonen ang. Hadrian sestertiusen som gjekk svært høgt i pris til tross for litt moderat teknisk kvalitet (i ein annan tråd her på forumet). Som Kjetil elegant demostrete ved å samanlina den nemnte mynten med ein tilsvarande som var i teknisk god stand, men i dårlegare stil, er markedet våkne for kunstnerisk kvalitet. Dette er ein seier for numismatikken etter mi meining. Teknisk kvalitet er sjølvsagt viktig, men ein antikk mynt kan ha så mykje meir å by på enn berre stempelglans.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Myntsted: Kyme i Aeolis (Lilleasia)
Størrelse: 8,8 x 9,1 mm.
Vekt: 1,12 gram.
Obol?

Kyme var en viktig by som lå mellom Phokaia og Myrina, Byen falt til perserne i midten av det 6. århundre. Byen ble med i den athenske liga i det 5. århundre, men ble senere overtatt av seleukider, attalider og romere.
Attachments
kyme.jpg
kyme.jpg (135.63 KiB) Viewed 1675 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Stiig
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010 18:26

Re: Nye gamle mynter

Post by Stiig »

Kjetil, dine smaamynter fra Lilleasia er meget interessante, og veldig smaa! Har du fotografert selv?

Her er en annen av favorittene i samlingen min, en tetradrachme fra Pergamon med portrett av Philetairos. Jeg er veldig svak for hellenistiske portrettmynter, og denne har et fantastisk höyt relieff. Den har en lang proveniens og har en fin og tiltalende farve. Jeg var i Pergamon for noen aar siden og det er et flott sted med imponerende ruiner. Dessverre har jeg ennu ikke besökt Pergamon-alteret i Berlin, men det staar höyt paa listen over steder som skal besökes. Forövrig fikk jeg nylig tilslag paa en pen liten sak fra Knidos. Jeg legger ut et bilde saa snart mynten er i hus.

Stiig
75000342.jpg
75000342.jpg (98.12 KiB) Viewed 1649 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Det er en flott mynt. Det er forresten vel verdt å bruke noen timer på "museumsøya" i Berlin. Mange fantastiske mynter er utstilt.

Ja, jeg tar bildene selv. Jeg er ikke helt tipp-topp fornøyd ennå, men det er nå noen veldig små mynter jeg jobber med.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Prosjekt nummer 1 med antikke mynter for meg så langt i år, har vært å samle gode mynter av tre av de litt mer vanskelige romerske keiserne, for å komplettere år 69; året da Roma hadde fire keisere. Denne tilstanden av anarki var resultat av at keiser Nero hadde falt i unåde hos folket og pretorianerne, og døde for egen hånd i år 68. Nero var uten arving, og om han hadde hatt en, er det tvilsomt om han hadde kommet på tronen.
Med Nero døde det Julio-Claudianske dynasti ut. I maktvakuumet som fulgte, knivet fire menn om tronen: Galba, Otho, Vitellius og sist men ikke minst general Vespasian, som vendte hjem fra seierrikt felttog i Judea.

Image


Merk at Vespasian mynten på bildet ikke er en denar. Det er en tetradrakme produsert av en millitær mynt i Judea omkring år 70. Det vil si at den kan være laget av sølv fra Salomos tempel....
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Stiig
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010 18:26

Re: Nye gamle mynter

Post by Stiig »

Pene mynter, Svessien, med flotte portretter. Jeg har alltid vaert svak for Otho-portrettet, med den rare parykken. Ganske forskjellige karakterer, disse fire, hvilket portrettene gjenspeiler. Vitellius og Otho fremstilles som bedagelige levemenn, mens portrettene av Galba og Vespasian forteller om strenghet og nökternhet.

Selv har jeg kun Galba og Vespasian i samlingen. Men jeg samler helst romerske bronser og dermed blir Otho umulig og Vitellius temmelig dyr.

Stiig
Stiig
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010 18:26

Re: Nye gamle mynter

Post by Stiig »

Fikk tak i en meget pen sak fra Knidos (i Karia, sydvestlige Lilleasia). Motivene gaar igjen gjennom hele Knidos' myntproduksjon - lövehode og Afrodite. Denne drachmen kjöpte jeg först og fremst pga det fantastiske, sen-arkaiske Afroditehodet. Drachmene med löve / Afroditehode finnes i mange utgaver gjennom 5. aarh. f.Kr., men dette er min absolutte favoritt.

Noen andre antikksamlere som har nyerhvervelser aa vise frem? Skakke?

Stiig
Attachments
image00169.jpg
image00169.jpg (60.54 KiB) Viewed 1526 times
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Meeeeget pen mynt, Stiig!

Pleier du handle fra Europeiske auksjonshus (hvis du ikke har noe i mot at jeg spør)?

Jeg kjøpte noen pene senromerske bronser på OMA 64.
Her er en som har det jeg vil beskrive som myntskjær revers.
Skulle ønske jeg var i stand til å gjengi det skikkelig på bildet:

Image
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Her er en annen ny gammel mynt som jeg bare måtte ha, fra samme Oslo-tur:

Image
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Og en til:

Image
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Antikke mynter”