Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Så du har gått over til nord-italiensk mynt nå? Pen mynt og godt sentrert. Dette er langt utenfor det jeg vet noe om. Jeg har forøvrig Roma-katalogene komplett og før eller siden så vil jeg nok selge dem pga plasshensyn.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Har ikke noen bestent stategi for mynter jeg kjøper Litt republik mynter litt keisere og greske når jeg ser noe jeg liker svak for mynter fra Calabria og bysantinsk og sasandinske.Men får samle det jeg liker blir også noe fra USA Morgan og gamle sedler.Har også veldig problem at jeg ikke kaster littratur er medlem av ANA siden 2009 og får The Numismatic en gang i mnd og har ikke hatt hjerte til å kaste et eneste blad har alle auksjonskatalogene til Oslo myntgalleri + mange fra Oslo mynthandel + Roma m.m. Min bedre halvdel er ikke så happy at jeg tar vare på alt
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Liten aktivitet her. En ny mynt i går jeg falt for den fine Galleyen. Elagabalus. AR Denarius. Antiochia (Antakya), 218-219 AD.
Obv: ANTONINVS PIVS FEL AVG, laureate, draped and cuirassed bust right, seen from behind.
Rev: FELICITAS / TEMP, galley to right with sail and eight rowers and pilot; on stern, standard and aplustre
RIC IV, 188. Sear7510
18 mm, 3.19 g.
Attachments
Elgabaus..jpg
Elgabaus..jpg (195.2 KiB) Viewed 1517 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer med fin mynt! Jeg har ikke fått napp på de siste auksjonene, men derimot mange mailer om overbud. Det er veldig mye penger blant folk nå og svært lite å bruke dem på. Det medfører høye priser på auksjonene. Det var mye pent på den siste auksjonen hos Roma og prisene ble deretter. Vi får se hva det blir til hos OMG.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

En nye mynt i solidus samlingen fra Byzant.Justinian I Sear byzant nr. 137 Constantinopel 527-538 4,48 gram i god kvalitet plukket opp hos OMG.Min første repubikk bronsje.Anonymous Æ semuncia dated ca. 217-215 BC, struck in Rome. Semilibral standard. Very Fine to Extremely Fine condition. Obv.: Head of Mercury to right, wearing winged petasos. Rev.: Prow of galley to right; ROMA above. Crawford 38/7. 6,92 g.En mynt som passer din tidsepoke Arve ? fra republikken :)
Attachments
Justinian IB.jpg
Justinian IB.jpg (204.32 KiB) Viewed 1406 times
Justinian IA.jpg
Justinian IA.jpg (208.52 KiB) Viewed 1406 times
Æsemuncia2.jpg
Æsemuncia2.jpg (686.57 KiB) Viewed 1406 times
Æsemuncia1.jpg
Æsemuncia1.jpg (724.77 KiB) Viewed 1406 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer! Du er fortsatt i innkjøpsmodus ser jeg. Justinian blir for moderne for meg selv om det er interessante mynter med mye religiøs symbolikk og jeg er gammel religionshistoriker. Romeren din er mer i min gate ja. Jeg har den ikke, men jeg mangler noe fra den 2. punerkrigen og denne så fin ut. Jeg liker mynter som ser ut som de har vært ute en vinternatt.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Siste kjøp fra Roma numismatic E-auksjon. Postumus AR Antoninianus. Treveri, AD 268. IMP C POSTVMVS P F AVG, radiate, draped and cuirassed bust to right / PAX AVG, Pax walking to left, holding olive branch and sceptre. RIC V.2 318 (Colonia Agrippensis); RSC 215b (same); J. Mairat, The coinage of the Gallic Empire, Wolfson College, Trinity, 2014 (unpublished PhD Thesis), 451. 3.27g, 20mm, 12h.
Good Extremely Fine; a very attractive example.
Attachments
Postumus.jpg
Postumus.jpg (293.54 KiB) Viewed 1333 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer med mynt fra områdene hvor Asterix og Obelix levde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Treveri
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Arve her er en "ekte" Astrix og obelix mynt :) Link : https://www.naturensmangfold.no/product ... 0-fkr-nr-6 Var en fornøyelse og lese om gallerne når jeg var guttunge moro tegneserie.
karstkri
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Mange spennende mynter Karsten, med bredt tidsperspektiv.
Mine to nye ervervelser er enda nyere, fra ca 900 e.kr. "vunnet" på auksjon nå på mandag, Bruun Rasm.

Har ligget litt lavt med nye innkjøp, med tanke på Bruun Rasmussen sin "Kurt Guldborg Collection" auksjon.

Begge myntene er fra England. Begge myntene er fra områder der Vikinger regjerte.
-East Anglia, som det var "Danske" vikinger som regjerte i slutten av 800 og begynnelsen på 900 tallet.
-Northumbria, som "norske" "danske" vikinger og hibernio norse vikinger (irer med norsk herkomst) regjerte i forskjellige perioder. bl.a Eirik Blodøks.

Mange interessante vinklinger man kan si om å samle mynt fra tiden 800 til 1000 tallet, og området; England, Irland og Skandinavia. Her igjen blir det historien som trigger mer enn utseendet på mynten.

Disse kan ikke konkurere med eks."uglemynt" fra athen. Som det forøvrig det er flotte eksemplarer på Oslo Myntgalleri sin auksjon til Helgen :!:
East Anglia, St. Edmund Memorial penny, ca. 890–905.jpg
East Anglia, St. Edmund Memorial penny, ca. 890–905.jpg (274.09 KiB) Viewed 1185 times
Northumbria, Cnut, ca. 898–915, penny, Cunnetti.jpg
Northumbria, Cnut, ca. 898–915, penny, Cunnetti.jpg (218.01 KiB) Viewed 1185 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Flotte mynter Harald gratulerer !! Nivået på antikke mynter begynner å bli dyrt.Denne Aureusen til Nero gikk hos Roma num. i går hammerslag 3200£ + 20 % og omgjort til norske kr. ca. 44400kr som kjøper måtte ut med .Link : https://www.romanumismatics.com/238-lot ... tail&year= Har samme mynt i ca. samme kvalitet som jeg ga 23.000kr for for 1,5 år siden hos OMG så prisene går opp. Og det er tendensen hos alle utendlanske auksjoner i coronatiden .Folk kan ikke reise-gå på resturang og shope så da sitter de hjenme og byr så det svir.Bilde av min Nero under :)
Attachments
NeroAureus2.jpg
NeroAureus2.jpg (175.7 KiB) Viewed 1135 times
NeroAureus1.jpg
NeroAureus1.jpg (172.25 KiB) Viewed 1135 times
karstkri
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Jeg ser samme tendens Karsten. Priser på flere av mine samlerområder stiger i pris. Spesielt antikke mynter med god kvalitet.
Det er jo litt allright, sånn i ditt tilfelle som du ser at det du kjøpte for 1.5 år siden nesten har doblet seg i verdi. Men så mye er nok ikke normalen.
Grunnen er nok som du sier, "Isolasjonstiden".
Man får være litt selektiv på budene og vente på at folk begynner å reise og bruker pengene på ferier isteden.

En annen ting, jeg var å fulgte siste live auksjonen på Bruun Rasmussen. Der var det bydere stort sett fra hele verden. Dette igjen får jo prisene opp.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Siste tillskudd på solidus samlingen fra Bysant veldig fornøyd med kvaliteten på mynten: Constantine VII, gold solidus (4.49g), Constantinople mint, 913-959 CE. Christ nimbate on obverse. Constantine VII and Romanus I both holding a cross on reverse
Attachments
Byz.jpg
Byz.jpg (150.92 KiB) Viewed 962 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Jesusbilder kan man ikke ha for mange av og denne er hakket bedre enn glansbildene som ble delt ut på søndagsskolen. Gratulerer med fin mynt Karsten. Jeg for min del tar ikke nok i og blir stadig overbydd.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Jada da ble det et par søndagsmynter .Histamenon Nomisma (gold!) dated 1071-1078 AD, stuck under Emperor Michael VII Ducas in Constantinople. Fine to Very Fine condition (graffiti). DOC 2d; Sear 1868. 4,33 g.Ser ut som mynten har vært ute en vinterdag før men moro med mynter som ikke er helt perfekt Kristus ser ut som en hippi og hadde glatt glid inn på Woodstock festivalen.Den andre : Lydia, siglos dated ca. 550-520 BC, struck in Sardes during the reign of either Cyrus or Darios I. Very Fine condition. Obv.: Confronted foreparts of lion to right and bull to left. Rev.: Two incuse square punches. Berk 22; SNG Kayhan 1024-1026. 5,21 g.Begge fra Denarius og for de som liker Siglosen så har Denarius to til isamme kvalitet.
Attachments
Histamenon2.jpg
Histamenon2.jpg (694.55 KiB) Viewed 879 times
Histamenon1.jpg
Histamenon1.jpg (757.85 KiB) Viewed 879 times
Lydia solidusB.jpg
Lydia solidusB.jpg (661.74 KiB) Viewed 879 times
Lydia solidusA.jpg
Lydia solidusA.jpg (640.61 KiB) Viewed 879 times
karstkri
Post Reply

Return to “Antikke mynter”