Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Nå har jeg gått gjennom både Bop og Mitch med lupe. Bildene i Bop er bedre enn i Mitch og det er dobbelt så mange av dem, mens på monogrammer (kontrolmerker) er de omtrent jevngode. Min skepsis er fortsatt der. Ingen har monogrammet M opp/ned og uten "kruseduller" ( det er fler M'er, men der er alltid noe mer i bokstaven) og ingen av portrettene har botox i lepper eller nesetipp (ei heller skytisk/yuexhi imitasjoner). Er mynten ekte må den nok få karakteristikken "ikke tidligere dokumentert variant". Det kan jo være spennende nok.
Karstkri: Her har nok Roma misset på referansen. Dette er utvilsomt en tetradrakme, men ikke serie 7 Bop eller Mitch 178. Det er så sent på kveld at jeg ikke orker en ny runde for å bestemme den, men monogrammet ( til høyre for hestene) er ikke M, og ikke har Eukratides botoxlepe eller -nese.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Det er det som er morsomt med å samle antikk-alt er ikke A4 som årgangsmynt .Tok en titt på det som ligger hos wildwinds og fant en med monogramet omvendt M eller W. Ref. wildw. : Bop 6w.1 Baktria, Eukratides I. Circa 171-145 BC. AR Tetradrachm (16.87 gm). Helmeted, draped and diademed bust right / The Dioskouroi on rearing horses right; monogram below. Bop Série 6W; MIG 177f.

Bilde se under, men den er tyngere en min mynt.
Attachments
Bop_6w_1.jpg
Bop_6w_1.jpg (34.2 KiB) Viewed 1297 times
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Mulig mynten skulle hatt kontollmerke omvent M med strek over- som en blanding av W og A , mulig mynten hos wildwins har lite tydlig strekk i A-en og at på min synes den ikke. Eks på dette kontollmerke på bilde under.Tar nå kvelden .god natt.
Attachments
MIG177f-83_24.jpg
MIG177f-83_24.jpg (301.45 KiB) Viewed 1297 times
karstkri
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Har nu fået skrabet 25 stk VLPP imitationer sammen. Og med nummer 25 kom den første die match :D
imitation_17+25.jpg
imitation_17+25.jpg (230.51 KiB) Viewed 1274 times

Ens bagsidestempler - forsiderne er forskellige men tydeligvis af samme familie.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Lenge siden noe nytt nå, men en kombinasjon av Byzants og Sicilia.
ByzContansII641-68FollisSyrakus.jpg
ByzContansII641-68FollisSyrakus.jpg (36.26 KiB) Viewed 1241 times
Konstans (egentlig Konstantin) II hadde ikke helt hellet med seg som keiser. I hans tid gikk Egypt tapt for araberne, og det var krig på tre fronter - i Lilleasia. på Balkan og i Nordafrika. Den mest oppsiktsvekkende keisergjerning var at han flyttet sin hovedstad fra Konstantinopel og vestover, en ambulerende hovedstad, inntil han endte i Syrakus på Sicilia.
Han ble etterhvert ganske vrang, og ble myrdet i 668, hvoretter riket hovedstad igjen ble Konstaniopel.
Denne mynten skal inn i Syrakussamlingen - selvom hovedtyngden av denne er fra før 211 f.Kr., vil jeg gjerne ha noen eksempler på det som kom siden - Sicilia har jo en utrolig variert historie.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Den siste mynten som ble laget i Siracusa var i 1735 og i Palermo i 1859 så du har mye igjen hvis du skal dekke siciliansk mynthistorie.
Jeg har akkurat lest en meget interessant bok om Roger II. "Roger II of Sicily. A ruler between East and West." Hubert Houben, CUP 2002. (Mannen er professor i middelalderhistorie ved universitetet i Lecce. En by som også er verdt et besøk med sine mange barokk-kirker.) Boken har et kapittel om mynter og pengevesen under Roger og er ellers meget lesverdig hvis en er interessert i middelalderhistorie.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Var på besøk i Oslo i helga. Da passet det med en tur til Numisma. Der fikk jeg ervervet min yngste republikaner til nå. En Denar fra Antonius.
Antonius var kompanjongen til Octavian, seinere Augustus. Bl.a. da Antonius valgte Kleopatra istedenfor Octavia, (søster til Octavian) ble Octavian og Antonius etterhvert fiender.
Tilslutt taper Antonius i ett stort slag.(slaget ved Actium) Mynten er på taperlaget.

På reversen, ser vi at mynten er preget for den 20.legionen (XX). Boka til Rolf Sandstrøm (ROMARNA OCH DERAS MYNT) viser eksempel på tilsvarende mynt, men med Legionshær X (10)
Har noen en kort kommentar til adversen?

http://no.wikipedia.org/wiki/Marcus_Antonius

Det kan se ut som de har samme type mynt på siste OMG sin auksjon objekt 901. (XX) Min er noe bedre sentrert.
AntoniusDen..jpg
AntoniusDen..jpg (116.91 KiB) Viewed 1178 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer! Alle bør ha en ørn selv om den ser ut som den hører hjemme i Asterix. :wink: Jeg har en jeg også.
Det var garantert bedre å tilhøre legion XX enn det var å tilhøre legionene XVII, XVIII og XIX. Det gikk ikke særlig
bra med disse for å si det mildt.
teutoburger_wald.jpg
teutoburger_wald.jpg (38 KiB) Viewed 1164 times
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Markus Antonius legionærmynter er et eget samlerområde, de antas slått i nåværende Hellas, mens Antonius forberedte seg på det siste slag mot Octavian (Augustus) men mange av de legionene som her fikk "egen" mynt hadde allerede skiftet side til Octavian. Det er mulig at de "ubrukte" legionærmyntene er de som bærer nummeret til legioner som ikke lenger sto på M.A.s side. Din er åpenbart brukt slik den var tiltenkt, som soldatlønn. M.A. var backet av det som dengang var "verdens" (dvs. Middelhavets) rikeste kvinne, Kleopatra, og hadde råd til å slå mynt. Din mynt har kanskje blitt brukt til en solid dram eller fem av en litt nervøs landsoldat som snart skulle ombord i en gallei som var ham særdeles fremmed (Actium ble et sjøslag). Høkeren som fikk mynten, har nok oppdaget at dette var en "tapermynt" og sørget for å bli kvitt den så fort som mulig, og likeså nestemann. Jeg mener å ha observert ( men empirien er mager) at legionærmyntene enten er nesten ubrukte, eller meget slitt. Riktignok var en denar en denar, men en "taperdenar" kunne være ugrei å ha, og jeg ser for meg at når skatteoppkreveren kom, var dette myntene du fortest ga fra deg.
Kleopatra på mynt er som regel ganske langt fra vår tids skjønnhetsidealer, med ett unntak - en mynt hun lot slå omtrent samtidig med legionærmyntene, forøvrig også i Hellas. Det kommer en snutt om denne unntaksmynten i neste nummer av NNT (august).
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Harlan J Berk i Chicago har av og til noen meget spesielle mynter. Denne fikk jeg tilslaget på i går, heldigvis langt under "buy now" prisen. Det er blikket som fascinerer meg. Jeg har sett bilder av mynten før, men ingen har samme kraften som denne:
Trakia,AinosTD372-369HermesADV.jpg
Trakia,AinosTD372-369HermesADV.jpg (93.17 KiB) Viewed 1128 times
Bildet skal være Hermes. På den tid mynten ble slått, mellom 372-369 f.Kr. var Trakia under persisk innflytelse politisk, men denne mynten er "gresk" som noen, og innflytelsen fra Kimons en-face portretter fra Sicilia noen ti-år før er åpenbar. Reversen viser bysymbolet, geita, med trofeer. Ainos i Trakia var i sin tid en betydelig handelsby, og mynten bærer bud om egenbevissthet.
Trakia,AinosTD372-369HermesADV.jpg
Trakia,AinosTD372-369HermesADV.jpg (93.17 KiB) Viewed 1128 times
Ingen skjenert geit dette. Her datt det inn et bilde mer enn beregnet, og ikke makter jeg å ta det bort uten å ta bort det jeg ville ha med. Datafiler er noen ganger uransakelige...Men mynten er fin (syns jeg)!
Attachments
TrakAinos372-69BC,TetDrREv.jpg
TrakAinos372-69BC,TetDrREv.jpg (97.86 KiB) Viewed 1128 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Legionærdenarene til Markus Antonius er interessante.

Det er nok ikke helt riktig det Olav K skriver, at de enten finnes meget slitt eller helt ubrukte. Det finnes riktignok en hel del slitte eksemplarer på markedet, og det skyldes at selv slitte eksemplarer er interessante for samlere av legionærmynter. Det finnes også en god del pene eksemplarer, og det kan skyldes funn etter soldater som gravde ned myntene og ikke overlevde til de kunne komme å hente dem igjen. Men ellers finnes det nok av denarer fra denne serien i alle slags grader. Det er uhyre sjeldent man ser perfekte 0-eksemplarer.

Legion-nummereringen er et annet interessant tema. Dessverre er det slik at hverken Markus Antonius eller Octavianus samkjørte nummereringen på sine legioner, så Markus' XX-legion var en annen enn Octavianusæ XX-legion. Noen legioner arvet Markus fra Cæsar, så der er nummereringen grei og kildene helt fine, men mange legioner ble slått sammen eller oppløst etter slaget da den stående hæren ble redusert.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Gratulerer med spennende mynt med ett spesielt blikk (face). Olav.
Ellers takk for nyttig info ang."legionær-denarer " , Arve, Olav og Kjetil.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

grenl.har. Om legion denarer: Jeg har en bok: Stephen Dando Collins: Legions of RomeLondon 2010, som påstår å være "The definite history of every Imperial Roman Legion". Legion XX ble etablert av Cæsar, men synes å ha hatt sitt primære virke i England, for så senere i de de siste tiår f-Kr. bli satt inn i Pannonia (stort sett dagens Ungarn). Tjeneste for Markus Antonius er ikke nevnt (men nå har jeg bare gått ut fra registeret, jeg har ikke finlest boken).
Det kan tyde på at referansen til XX legion, er noe M.A. kunne ønsket å ha med, men aldri fikk med seg. Derfor også interessant at mynten din åpenbart har vært i bruk. Det kan bety at myntene ble brukt som betaling til soldatene, uavhengig av hvilken legion de tilhørte, med samtlige kjente legionærnumre, bare for å vise at de tilhørte "det store romerske hele" (med Marcus Antonius/Kleopatra som sjefer). Slik gikk det jo ikke, men det etterlot en spennende myntserie. Legionærmyntene antas forøvrig slått ved Patrea, stedet der Perserne endelig ble slått av en koalisasjon av greske bystater i 479 BC, og det hadde sikkert en symboleffekt at han samlet sine styrker (og slo mynter) der hvor "Vesten" slo "Østen" i grekernes heroiske fortid.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Kom i posten i dag:
ByzAlexius1.jpg
ByzAlexius1.jpg (50.14 KiB) Viewed 939 times
Alexius I, var keiser i Konstantinopel da Sigurd Jorsalfar kom på besøk. Sagaen beretter om at Sigurd kom ridende gjennom den gyldne port, men det er nok uhistorisk. Men i Miklagard var han. og kanskje har han brukt denne mynten? Sigurd etterlot det meste av sin styrke. og det som var igjen av hans skip i Konstantinopel, og tok landeveien hjem til Norge. Her var hans beskjedne utmyntning klart inspirert av Konstantinopel, selvom det er åpenbart at han ikke fikk med seg noen myntskjærere derfra hjem.
Denne mynten er litt spesiell, i det perleraden på revers er overdimensjonert og slår igjennom på advers. Det gjør bare mynten mer interessant, men den er heller ikke uvanlig, Sear 1913.
Østromerriket - det vi gjerne kaller Bysants - hadde sine oppturer og nedturer. Da Sigurd kom til Konstantinopel ar det opptur, og mynten bærer bud om det: 19/20 del gull og en raus blankett på 32 mm. Adversen viser den tronede Jesus, i ikonografien ikke ulik den tronede Zevs, mens reversen viser Alexius med fulle religiøse pontifikalier.
En liten digresjon: Konstantin den store gjorde den lille byen Bysants til "det annet Roma", navnet slo ikke an, byen ble kjent som Konstantins by = Konstantinopel. Da osmanerne i 1453 erobret byen, og lot byens kirker omgjøre til moskeer, erklære storfyrste Ivan IV Moskva som det nye patriarkalske sete, skiftet tittel fra fyrste til Cæsar (tsar) og erklærte Moskva som "det tredje Roma". Det fortsatte tsarene med til 1917. Nå som Putin har reetablert kirken og patriarkatet i Moskva, er tradisjonen om det tredje Roma gjenopptatt. Jeg venter bare på at Putin skal ta tsar-tittelen tilbake, og erklære seg som romersk keiser.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

Arve wrote:Gratulerer! Alle bør ha en ørn selv om den ser ut som den hører hjemme i Asterix. :wink: Jeg har en jeg også.
Det var garantert bedre å tilhøre legion XX enn det var å tilhøre legionene XVII, XVIII og XIX. Det gikk ikke særlig
bra med disse for å si det mildt.
teutoburger_wald.jpg
For en flott sti, den hadde legionærene ønsket seg. Hvis du søker på " Varrusschlacht Kalkriese " kommer du til nettstedet til museet som dokumenterer funnene man antar må stamme fra dette slaget. Bl a. ble det funnet flere hundre mynter, dessverre ingen som bærer Varrus kontramerke VAR.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”