Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Nye gamle mynter

Post by Alex R »

probusen var jo smellfin!
Det var vel egentlig stortsett de andre og ;)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Jeg er veldig glad for at jeg ikke samler på keisere når jeg ser dette, da slipper jeg å bli misunnelig. :wink: Praktfulle mynter og ditto bilder.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

Samler keisere, men det er lov å være misunnelig på både myntene og de fotografiske egenskapene :)
Flotte mynter, og helt fantastiske bilder!
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Takk for det, folkens!
Ja, som sagt er jeg veldig fornøyd. Og på grunn av at jeg er en gjerrig kjiping som bruker mye tid på å finne gode steder å handle, og sjelden kjøper uten at jeg er veldig sikker på at prisen er rett, har jeg betalt mindre for disse myntene enn jeg observerer andre betaler for litt dårligere kvalitet. Det sier jeg ikke for å være ovenfra og ned, men for å gjøre oppmerksom på at god kvalitet er tilgjengelig også for de som ikke kan eller vil bruke mye. Maximinus denarene betalte jeg 7-800 for hver. Samme med Severus Alexander. De mer vanskelige, som Aelius og Severus II må man jo blø litt for, da. Clodius Albinus er heller ikke billig i god kvalitet, men som jeg tidligere har påstått, vil jeg si det har vært gode tider for å kjøpe mynter av ham nå for tiden.

En interessant mynt er Carinus-antoninanusen. Den har en mye mindre blankett enn jeg har sett på noen annen antoninanus fra etter Aurelian. Like før myntreformen til Diocletian ser vi små antoninanuser også, men denne er fortsatt mindre. Jeg har lurt på om det har vært for å gi mynten et bedre sølvbelegg, i og med at den har dette så godt bevart.
Probus-mynten er en av mine personlige favoritter mht romersk myntdesign. Som hobbynumismatiker må man bare verdsette Aurelian og Probus, som virkelig fikk gjenopprettet romerrikets numismatiske estetikk i en tøff tid.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Ja her er det bare å gi seg ende over - flotte mynter, og evne til å fotografere dem i tillegg!
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Vant for noen uker siden 2 Keltiske mynter (skanfil). En tetradrakme som er etterligning av Macedonske tetradrakmer. Og en beskjeden Obol. Tilsammen ca. 800,-
Ønsker i den antikke samlingen å få mynter fra forskjellige områder og tidsepoker. Derfor spriker mine innkjøp fra romersk republikk, romerske keisere, "grekere" til "indiske drakmer" Når man samler på den måten kan man miste endel spisskompetanse. Men man får tilbake bredere historisk innsikt.
Økonomisk er det nok bedre å satse på ett samler-område, som man videre kan spesialisere seg på.

Noe mørk, men 1+
ØstkeltiskDrakm.jpg
ØstkeltiskDrakm.jpg (112.24 KiB) Viewed 1047 times
nær 1+
ObolNoricum.jpg
ObolNoricum.jpg (26.76 KiB) Viewed 1047 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Gratulerer svessien og grenl.har med nye mynter.Likte spesielt Probus mynten den hadde en meget fin revers, går det an å spørre hva den kostet?
karstkri
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

karstkri wrote:Gratulerer svessien og grenl.har med nye mynter.Likte spesielt Probus mynten den hadde en meget fin revers, går det an å spørre hva den kostet?
105 euro. Normalt betaler man ikke så mye for en Probus, men jeg synes denne er en stasmynt, så da graver man jo litt dypere i lommene :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

svessien wrote:
karstkri wrote:Gratulerer svessien og grenl.har med nye mynter.Likte spesielt Probus mynten den hadde en meget fin revers, går det an å spørre hva den kostet?
105 euro. Normalt betaler man ikke så mye for en Probus, men jeg synes denne er en stasmynt, så da graver man jo litt dypere i lommene :)
Det synes jeg ikke var noe dyrt for den mynten- både sentrering og kvalitet er helt topp og begge sider er like fine grattis.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Har prøvd meg på Artemide-auksjon, og fikk flere tilslag - hos CNG er jeg vant til å bli overbudt, og må sloss for de jeg "vil" ha. Her måtte jeg bare sloss for denne:
RomRep L.CassiusCaec212D.jpg
RomRep L.CassiusCaec212D.jpg (55.31 KiB) Viewed 975 times
Trodde jeg fikk med reversen - får laste ned den senere. "Splendido" ifølge Artemide, jeg ville vel heller sagt VF+, uansett flott mynt med pen toning fra 102 BC.
Den neste er fra Sicilia, men punisk/karthagisk - punerne lånte motiver fra grekerne på øya, men omdøpte Arethusa til Thanis. Ikke av de aller beste (de beste er veldig dyre) men en god eksempelmynt.
Sicilia.PunTDR320-300BCArt74D.jpg
Sicilia.PunTDR320-300BCArt74D.jpg (61.77 KiB) Viewed 975 times
Også her mangler jeg foto av reversen, den "puniske" palmen som gikk igjen på krigsmyntene.
Jeg fikk med meg to middelaldermynter fra Frederik II, hvorav én fra Sicilia (Messina) - begge til utrop. Sicilia her:
Middaød. FrederikII1197-1250ART452D.jpg
Middaød. FrederikII1197-1250ART452D.jpg (58.08 KiB) Viewed 975 times
Her er det bare reversen, forsiden har et artig portrett - så jeg får laste ned på ny.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Her kommer sidene som mangler:
RomRepCassiusCaescia212R.jpg
RomRepCassiusCaescia212R.jpg (55.18 KiB) Viewed 973 times
SisPunRev74R.jpg
SisPunRev74R.jpg (67.98 KiB) Viewed 973 times
MiddaldFrederikIISiciliaAdv518D.jpg
MiddaldFrederikIISiciliaAdv518D.jpg (54.75 KiB) Viewed 973 times
På den puniske mynten er hesten nesten like viktig som palmen. Den Frederik II mynten jeg viste i første innlegg var ikke fra Sicilia, men Milano - advers med initial var ikke vanlig på 1100-tallet, da er mynten fra Sicilia mer tradisjonell, men portrettet er ikke så mishandlet som på samtidige mynter lenger nord.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer med fine italienere! Så du måtte også ha en punisk hest. Jeg kjøpte en på forrige Artemide-auksjon; noe finere, men tre ganger så dyr. Ellers misunner jeg deg den fine oksebigaen. Det er chianina-okser, berømt for sitt gode kjøtt og en forutsetning for å lage "Bistecca alla Fiorentina". Ingen andre kjøttslag kan brukes til en skikkelig fiorentiner. Bare si i fra når det passer så skal jeg kjøpe inn chianina-kjøtt. :wink: Jeg fikk også et tilslag på denne auksjonen, men den passer ikke i dette forumet; en morgandollar 1894 av tvilsomt utseende.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Når vi først er inne på Aretusa og punisk hest, kan vi jo ta med et supereksemplar, selvom denne også er vurdert til VF (som min). Men her når vi nok 10-gangern i forhold til den jeg kjøpte. Hentet fra CNG 94.
SiciliaPunicArtetusa-Thanis.jpg
SiciliaPunicArtetusa-Thanis.jpg (107.81 KiB) Viewed 925 times
Men flott er den, og karthagerne må ha hatt noen gode kopister - ikke lett å se forskjell på dette Arethusa.hodet og ett av Euainatos.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Fine mynter, Olav. Gratulerer!
Jeg har vært for lat til å finne ut hvilken republikkdenar det er. Hvilken er det?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

L. Cassius Caecianus. Denarius, 102 BC. Sear 199.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Antikke mynter”