Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

karstkri wrote:
samler607 wrote:Gratulerer så mye karstrkri.
Syntes den var meget flott!

Jeg hadde for et par dager tilbake siden forhåndsbud på en Elagabalus denar.
Men det holdt ikke hlet hjem.

Men fortsatt på leting etter denne.

Er det lov å høre hva du ga for den?

Uansett glatulerer med en ny gammel mynt!
Takker samler607 , denne fikk jeg for 192£ -frakt ink. , men 10% avslag . Kansje litt dyr ? men kvaliteten er det ikke noe å si på
Kvaliteten var flott!
Jeg har tilgode å få tak i en slik flott denar.

Men jakten er godt i gang :)
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Olav K wrote:Da kan jeg jo legge til gårdsdagens mynt fra CNG. Philip 1, araberen, sto som tidligere nevnt i denne tråden for Roma 1000 års jubileum. Nå fikk jeg en av jubileumsmyntene jeg ikke hadde, med hjort:
Philip I jub248Hjort.jpg
Litt dyrere enn jeg hadde tenkt, men mynten var jo ganske pen...
Super mynt, med godt pred adv og veldig bra rev. Historisk tilknytning, god for øyet og godt konservert. Alt rett:) Gratulerer!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Olav K wrote:Da kan jeg jo legge til gårdsdagens mynt fra CNG. Philip 1, araberen, sto som tidligere nevnt i denne tråden for Roma 1000 års jubileum. Nå fikk jeg en av jubileumsmyntene jeg ikke hadde, med hjort:
Philip I jub248Hjort.jpg
Litt dyrere enn jeg hadde tenkt, men mynten var jo ganske pen...
Gratulerer Olav. Denne var i svært god kvalitet på revers. Sjelden å se de så pene!
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

Etter et tapt forhåndsbud på en Elagabalus denar for en liten stund siden, tok jeg opp kampen med godt mot på en ny en.
Og den fikk jeg jammen i kveld. :)
elagabalus.jpg
elagabalus.jpg (129.71 KiB) Viewed 1233 times
Kan ikke måles, med karstkri sitt eksemplar, men jeg får ta til takke med dette eksemplaret for nå.

Alt i alt, en meget fornøyd samler for kvelden!!
Og nå har jeg tilgode den gleden å lese meg opp om Elagabalus, som jo er over 50% av morroa!
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Grattis!
Det var en riktig bra mynt, og det er mye herlig galskap å lese seg opp på :D
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Apropos å lese seg opp på romere. Sear har jo fine små biografier i sine bøker, og man finner endel på google - men det blir litt alenestående. En bok jeg med glede anbefaler er "A history of Rome" - av Le Glay. Voisin og Le Bohec, men senere bearbeidet av amerikanere . Forlag: Wiley - Blackwell, Oxford, ISBN 978-1-4051-8327-7, 4. utg.
Boken er pensum for introstudiet til romersk historie ved UiO, men er lettskrevet. Det boken gjør som Sear og Wikipedia-biografier ikke gjør, er å gi sammenhenger, også økonomiske - men i tillegg politisk, etnologisk, sosiologisk osv.osv. Det er en "moderne" historiebok i det den henter fra mange disipliner, men som nevnt - lettlest. Der hvor de lære er uenige (og det er de jo stadigvekk) refereres de alternative synspunkter, noen ganger nøyer man seg med det, andre ganger flagger de hva de selv mener er mest sannsynlig. Greit nok, så lenge alternative tolkninger ikke forties.
Originalen er på fransk, men mitt inntrykk er at de amerikanske forskerne har tilført mer enn en oversettelse til engelsk, såvel 3. som 4. utgave på engelsk gir utrykk for at man har laget tillegg til originaltekst, men er trofast mot konseptet: Forstå romeriket i alle dets varianter.
Boken finnes på akademika.no ("universitetsbokhandelen") men finnes sikkert på amazon, abe - og helt sikkert blackwell.
De blir ikke "allvitende" av å ha denne boken, men den gir en overblikk - og har en litteraturliste som kan veilede om du vil gjøre dypdykk på en enkelt keiser eller epoke.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

svessien wrote:Grattis!
Det var en riktig bra mynt, og det er mye herlig galskap å lese seg opp på :D
Takk for det!
Utrolig hvordan denne unge "mannen" klarte å få til så mye syke ting, på slik en kort tid.
Tror jeg etter hvert, vil prøve å få litt litteratur, slik du henviser til Olav. ( amazon det beste stedet her? )

Neste, nye gamle mynt, har jeg sett meg ut litt grekere. ( så vil tiden vise hvor gal jeg vil være, en ting er sikkert, jeg er ikke like gal som elagabalus )
Men utrolig mye flott på cng den 21, av romere også!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Plukket opp denne kjekkasen på loppemarkedet i Birkelunden for en uke sida. Merkelappen fortalte det var Miletos, men det stemmer neppe. Har ikke funnet den i referanseverkene ennå, men den kan også like gjerne være upublisert. Størrelsen er 8,5 mm og vekta 0,41 gram. Ikke så ofte jeg finner mynter på loppemarked som er verdt å kjøpe, og dette er vel den første som faktisk går inn i samlingen.
Attachments
062c.jpg
062c.jpg (41.54 KiB) Viewed 1151 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Artig sak, neppe noen turistkopi med den diminutive størrelsen. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Kjetil Kvist wrote:Plukket opp denne kjekkasen på loppemarkedet i Birkelunden for en uke sida. Merkelappen fortalte det var Miletos, men det stemmer neppe. Har ikke funnet den i referanseverkene ennå, men den kan også like gjerne være upublisert. Størrelsen er 8,5 mm og vekta 0,41 gram. Ikke så ofte jeg finner mynter på loppemarked som er verdt å kjøpe, og dette er vel den første som faktisk går inn i samlingen.
Gratulerer med funn på loppis. Lurer på om denne kan være fra Selge ? Sear 5480-81.
Fant også noe på wildwinds : http://wildwinds.com/coins/greece/pisidia/selge/t.html

Selge, Pisidia, civic coinage, 4th-3rd century BC. AR Hemiobol, 8 mm, 0.43 gr.

Head of Gorgoneion facing.
Lion's head right, astragalus behind.

SNG von Aulock 5276-5277.

Rare.
karstkri
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

Det ble en ny keiser på meg på denne søndags kvelden!
Og det passet riktig bra, at jeg fikk tilslag på etterfølgeren til Elagabalus, som jeg la ut sist i denne tråden.

Denne gangen, ble det nemlig Severus Alexander ( eller Alexander Severus, som andre kaller han ), som var den siste keiseren i det severanske dynasti.
severus alexander.jpg
severus alexander.jpg (95.79 KiB) Viewed 1095 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Mynt i posten i dag. Denne er såvidt jeg kan se (men jeg kan være blind) ikke listet hos Sear. Geta-denar med far og bror finnes i to versjoner hvor alle tre er avbildet på revers, begge er dyre. Denne har bare far og bror Caracalla på revers, og "svakt preg" på revers sier CNG. Den hadde utrop på 500 og jeg fikk den for 360, gradert til VF (jeg ville fort ha sagt F, men svakt preg berger den vel). Mynten er listet i RIC og RSC, så ukjent er den ikke - men det er lett å gjette at den heller ikke er alminnelig. Pene barneportretter av Geta i god kvalitet er rimelig lett å få tak i til rimeligere pris. Det var reversen som fikk meg til å slå til. Dumt kjøp? Tiden vil vise.
Geta-m-farogbrorpårevers.jpg
Geta-m-farogbrorpårevers.jpg (194.29 KiB) Viewed 1073 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Jeg kan jo samtidig ta med meg en til av dagens.
SassOrmuzII303-09Drakme.jpg
SassOrmuzII303-09Drakme.jpg (189.34 KiB) Viewed 1065 times
Sassanidene var er herskerslekt som tok makten i Parthia (Persia) på 200-tallet. Som Partherne var de stadig i kamp med romerriket om de østlige provinser. Egentlig går denne kampen mellom "øst" og "vest" tilbake til 500-tallet f.Kr. da Kyros den store utvidet perserriket til hele Lilleasia.
Herodot beskriver den "evige kamp" mellom øst og vest, han opplevde ikke Alexander den store som flyttet "vesten" nesten til India. Alexanders general Seleukos holdt det meste av dagens Iran og Irak, men medeere, partere o.a. reduserte Seleukiderriket til grovt sett dagens Syria, som 63 f.Kr. ble romersk. Så ble det romernes tur til å sloss med partherne, i mange år beveget grensen seg frem og tilbake mellom Kilikia/østre Anatolia i dagens Tyrkia og Eufrat/Tigris i Syria/Irak. Mens østromeriket (Bysants) tok opp den romerske arv, ble sassanidene en stormakt i Irak/Iran. Sassanidene var tilhengere av profeten Zoroaster som prediket en dualistisk religion: Der var en god og en ond Gud, ildalteret som vi ser på revers var et viktig element i kampen mot det onde. Mens Bysants og Sassanid-Persia stanget sammen i det gamle Mesopotamia, begge ved hjelp av arabiske leiesoldater - vokste det frem en ny styrke i sør: arabere som hadde tatt til seg Islam. På 600-tallet raste det en pest som rammet såvel romere som persere, men i liten grad de arabiske nomadekrigerne - og det la veien åpen for invasjon mot nord. Persia falt, men Bysants besto - om enn med redusert landområde.
Numismatisk fikk dette et utrykk ved at de sassanidiske mynten fikk påført arabiske skrifttegn (men lite mer de første årene) men dermed ble "islamsk mynt". For dem som måtte synes at denne del av vår historie er spennende, kan jeg varmt anbefale Tom Hollands siste bok "In the shadow of the Sword"( I sverdet skygge - på norsk). Mye religionshistorie, men dengang handlet det meget om det - og i dagens Midtøsten gjør det fremdeles det.
Egentlig er kampen øst/vest en kontinuerlig historie frem til idag.
Min zoroastriske mynt er bare en illustrasjon på en del av prosessen. Zoroastrene (som tapte helt) likestilte Gud (det gode) og djevelen (det onde). I jødedom, kristendom og Islam er Gud suveren, men har likevel ikke helt kontroll på Satan (Gud allmektig? Hallo). Mynter er uansett viktige tidsvitner.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

Olav K wrote:Mynt i posten i dag. Denne er såvidt jeg kan se (men jeg kan være blind) ikke listet hos Sear. Geta-denar med far og bror finnes i to versjoner hvor alle tre er avbildet på revers, begge er dyre. Denne har bare far og bror Caracalla på revers, og "svakt preg" på revers sier CNG. Den hadde utrop på 500 og jeg fikk den for 360, gradert til VF (jeg ville fort ha sagt F, men svakt preg berger den vel). Mynten er listet i RIC og RSC, så ukjent er den ikke - men det er lett å gjette at den heller ikke er alminnelig. Pene barneportretter av Geta i god kvalitet er rimelig lett å få tak i til rimeligere pris. Det var reversen som fikk meg til å slå til. Dumt kjøp? Tiden vil vise.
Geta-m-farogbrorpårevers.jpg
3 keisere på en mynt for prisen av? ( trenger ikke si det )
Men morsom mynt, har sett et par lignende i bronse, usikker på nominal. Sikkert AS.

Uansett gratulerer med nye gamle mynter!
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Har hatt meg noen fotosessions med nye gamle mynter 2013. Det har virkelig vært et givende myntår for min del.
Noen gamle har gått ut, til salg hos Numisma. Her er noen av erstatningene:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Maximus, Severus II og Aelius er nye i samlingen, sammen med Diadumenian (ikke foto her). Ellers er det oppgraderinger og noen tilfeldige fristelser. Lite tvil om at Nero-dupondiusen og Aelius-denaren er høydepunktene, men det er ellers mye jeg er svært godt fornøyd med.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Antikke mynter”