Kan noen hjelpe meg med denne?

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
steinar123
Posts: 4
Joined: 14 Sep 2016 16:09

Kan noen hjelpe meg med denne?

Post by steinar123 »

Hei..
Er nybegynner her, men var i FN-tjeneste i 1993 og kjøpte et 30-talls mynter i Jerash, Jordan.
16 mm og 5 gram....All info mottaes med takk.. :D
Attachments
DSC_0005 (2).JPG
DSC_0005 (2).JPG (111.08 KiB) Viewed 2008 times
DSC_0007 (2).JPG
DSC_0007 (2).JPG (116.64 KiB) Viewed 2008 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kan noen hjelpe meg med denne?

Post by Olav K »

Litt gjetning, fordi jeg er tynn på litteratur på det jeg tror det er. Nøkkelen er at mannen på forsiden bærer det som kalles en armensk tiara, samtidig som det er gresk skrift ( om enn forvansket). I så fall mest sannsynlig Tigranes II av Armenia (83-69 f.Kr.) som brøt inn den endeløse maktkamp mellom de seleukeiske syrerne og ble syrisk basileos (konge) i år 83. På bildet ser mynten ut som den er i gull, men jeg går ut fra at det er fotografert i glødelampelys og at også papiret egentlig er hvitt, slik at vi snakker om en sølvmynt. Drakme passer med vekt og diameter.
Datiden Armenia lå i det som i dag er østre Tyrkia. Kort tid etter Tigranes trengte romerne seg inn i Armenia, samtidig som perserne (partherne) trengte ser inn i Syria. I årne som fulgte skulle Armenia bli en kasteball mellom romerne og partherne.
Dessverre kan jeg ikke bestemme mynten sikrere, men du kan jo google tigranes II og se om du finner noe som treffer.
steinar123
Posts: 4
Joined: 14 Sep 2016 16:09

Re: Kan noen hjelpe meg med denne?

Post by steinar123 »

Takk for fin info...Ja det stemmer at den er helt sølvfarget.... :D og Ja, googlesøket viser at du har helt rett. Det er Tigranes II som er avbildet...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kan noen hjelpe meg med denne?

Post by Olav K »

Nå ble jeg så nyskjerrig at jeg googlet selv. Vedlagte mynt er en bronsevariant, men motivet samsvarer med din - og er altså Tigranes II.
grArmeniaTigranes II drak.jpg
grArmeniaTigranes II drak.jpg (247.74 KiB) Viewed 1990 times
Men så ma jeg for sikkerhets skyld tilføye. Jeg kan ikke bedømme om mynten er ekte. I alle land rundt indre middelhav, fra Tyrkia til Egypt, er de veldig flinke til å lage "turistkopier". 5 g kan være litt i tyngste laget, standardvekten for Tigranes' drakmer skal være 4.1 g, en forsølvet blykopi kan være 5 g. Skal du vær sikker kan muligens få hjelp hos Hossein på Myntkabinettet i Oslo, som er deres ekspert på "orientalsk" mynt.
steinar123
Posts: 4
Joined: 14 Sep 2016 16:09

Re: Kan noen hjelpe meg med denne?

Post by steinar123 »

Ok...Takker igjen...nå brukte jeg ei brev vekt med bare hele gram og den hoppet mellom 4 og 5 gram...
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kan noen hjelpe meg med denne?

Post by Kjetil Kvist »

Ser ut som en typisk moderne forfalskning. Teksten er ikke helt gjengitt fordi de faktisk ikke har hatt en mynt med komplett tekst tilgjengelig. Ingen av de omsatte drachmene har dette baksidemotivet, som nok bare finnes i bronse.

Det finnes en rekke helt utmerkede forfalskninger. Jeg har selv et eksemplar som ble kjøpt av en norsk ambassadør i Jerusalem i 1965, selv David Sear var ikke helt sikker på at den var falsk ... men han landet på at den nok var det likevel.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Antikke mynter”