Heftig myntfunn i Spania

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Heftig myntfunn i Spania

Post by Olav K »

På nettstedet www.realmofhistory.com rapporteres om funn av 1300 lbs, dvs. ca 650 kg. romersk mynt, vel bevart i amforaer (store leirkrukker). Myntene er fra 200 tallet ("soldatkeiser-tiden") de fleste i kobber/bronse. Men etter bildene å dømme er de godt bevart ( for de av dere som behersker spansk finner man flere bilder og tekst på avisen El Pais' hjemmesider, men jeg må nøye meg med engelsk).
Det som nå blir spennende er om disse myntene på ny skal begraves, men nå i en museumsskjeller - eller om de kommer på markedet etter at museene har registrert og analysert funnet. Om de kommer på markedet - vil mengden påvirke prisen? Trekk av litt for vekten av møkka, gjett at myntene har en snittvekt på 3.5 gr og vi har kanskje 150.000 nye mynter. Nå er mynt fra 200-tallet ikke det sjeldneste du kommer over, men det kan jo være at man her har funnet mynter som ellers er sjeldne? En amfora full av Gordian I, som ellers er særdeles vanskelig å få tak i, kan avgjort påvirke prisen. Tiden vil vise.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Heftig myntfunn i Spania

Post by Olav K »

Tar med et bilde, aom viser tilstand etter første vask:
1300_Lbs_Roman_Coins_Found_Spain_Seville.jpg
1300_Lbs_Roman_Coins_Found_Spain_Seville.jpg (52.16 KiB) Viewed 2035 times
flere bilder, man får en viss ide om mengden, hvordan de ble funnet og kvaliteten, bilden er fra El Pais:
spansk funn 2.jpg
spansk funn 2.jpg (131.77 KiB) Viewed 2033 times
spansk funn 4.jpg
spansk funn 4.jpg (159.12 KiB) Viewed 2033 times
spansk funn 5.jpg
spansk funn 5.jpg (138.5 KiB) Viewed 2033 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Heftig myntfunn i Spania

Post by karstkri »

.
Last edited by karstkri on 02 May 2016 20:08, edited 2 times in total.
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Heftig myntfunn i Spania

Post by karstkri »

Første innlegget forsvant , men her fra coinsweek.( Olav K enig HEFTIG !!)
Video av funnet i linken

Link : http://www.coinweek.com/ancient-coins/m ... und-spain/
karstkri
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Heftig myntfunn i Spania

Post by Ask »

Håper funnet blir skikkelig analysert og resultatene gjort tilgjengelige. Det hadde vært interessant med en stempelstudie. Et funn av en slk mengde tillater sikkert noen slutninger med tanke på myntverkenes arbeidsmåte,måten mynter ble distribuert på osv.

Mvh. Ask
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Heftig myntfunn i Spania

Post by Olav K »

Ja, både analyse og publikasjon er viktig. Vi får håpe at de aktuelle museer i Spania har tilstrekkelige ressurser, eller innleder samarbeid med noen som har. Innen "mine" felt (gresk og bysantisk/senromersk mynt) kjenner jeg bare "private stempelstudier", som Mitchiner og Beoparachichi på baktrisk mynt, Tudeer og Boeringer på syrakusisk, Houghton m.fl på seleukidisk. Nå har jeg all grunn til å tro at disse har hatt et godt samarbeide med museene, men de har vært "amatører". Det samme kan men gjette om Schive på middelaldermynten, og Schou på dansk/norsk mynt. Sven Aagard som har laget de mest detaljerte stempelstudier i nyere tid (f.eks. Frederik III) vet jeg har et nært og godt samarbeid med den Kgl. Mønt- og Medaillesamling (DKMMS) i København. Men ikke alle museer er like åpne, og man ser dessverre at noen museer (eller noen ansatte ved noen museer) som ser på samlere som skadedyr, hakket bedre enn gravrøverne (detektorfolket) men ille nok. For en del år siden hadde vi i NNF besøk av en dame - kurator på et museum - som ikke la skjul på hun så på myntsamlere som helere, og at vi egentlig burde levere de vi hadde til museer. Hun er ikke alene, jfr. de forskjellig forsøk på å innstramme omsetning av mynt som man ser f.eks. nå i Tyskland.
Jeg ser DKMMS som et mønster til etterfølgelse. Her har man et realt forhold til detektorfolket og ser dem som nyttige hjelpere. Samarbeidet med detektorforeningen gjør at denne disiplinerer sine medlemmer: funnsteder GPS registreres og aner man at det er mer enn løsmynt i jordsmonnet sikrer man funnplassen og varsler slik at det kan gjøres en profesjonell undersøkelse. Mitt inntrykk, som jeg gjerne skulle håpe var feil, er at det ikke er samme tilitsforhold mellom Myntkabinettet og de norske detektorentusiastene. Det ville være hyggelig om jeg tar feil.Hvordan det er i Spania aner jeg intet om, men det ville være leit om man nøyet seg meg en minimal registrering og lukket alt sammen ned i en dyp og tilnærmet utilgjengelig kjeller.
Noen vil gjette at jeg nå er ute og kjører en kjepphest, som berører langt mer enn et enkelt, om enn digert, spansk myntfunn.
Det gjør jeg.
Museer skal samle inn, de skal oppbevare, registrere, analysere "fornminner". Men de skal også FORMIDLE: bringe kunnskapen videre, dele, opplyse.
De har begrensede ressurser. Myntkabinettet har Gullbekk, Roland (tidl. Ingvaldsen) og Hossein. De overkommer ikke alt. Lokale museer har ingen som kan noe om mynt, jfr. skrekkhistorien fra myntlageret i Skien museum i siste nummer av NNT. Her fortelles det at kurator nektet å la Gunnar Thesen å se på samlingen (tross at Thesen er den eneste som har levert en oversikt over dansketidsmynt i dette århundre!
Dette var et stort hjertesukk, delvis off topic. Sorry! Men det er så viktig å spre kunnskap, og der er ressurser utenfor museene. De kloke museene vet å bruke dem.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”