Artig oppbevaring av "skypat" mynt

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Artig oppbevaring av "skypat" mynt

Post by Olav K »

Omtrent samtidig med at Harald, senere Hårdråde, rodde bort fra Konstatinopel begynte bysanterne å lage "skypate" mynter, dvs. skåformede mynter på tynne blanketter. Enhver som har forsøkt å lure slike inn i Harbergere vet at de trives dårlig der, de blir fort både tre og fire mm høye. Og selv om du får dem inn (jada, det går) så blir reversen lite tilgjengelig for detaljstudium uten at du tar mynten ut av konvolutten. Jeg fikk nyig en mynt fra CNG, i en liten boks hvor horisontal plast inne i eske får mynten til å "flyte".
AlexisBoks4.pdf
(246.78 KiB) Downloaded 183 times
Litt upraktisk dersom man skal lagre en skokk av disse, men fin hvis du skal vise dem frem, men ikke vil at tilskuerne skal pille på selve mynten. Jeg vet ikke om CNG har arvet boksen fra opprinnelig eier (noe som kaller seg "el Cid collection") eller om de lager dem selv. Selvom mynten nok havner i konvolutt vil jeg spare på boksen, den er jo anvendelig for annen type mynt - plasten inne i boksen er elastisk og holder også mynter med lavere relieff på plass.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Artig oppbevaring av "skypat" mynt

Post by Kjetil Kvist »

Boksene fås hos velassorterte mynthandlere.
Disse blir bl.a. brukt til mineraler, og jeg har samlingen av månemeteoritter liggende i slike. Populære også hos metalldetektorister.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Artig oppbevaring av "skypat" mynt

Post by mynt01 »

synes mynter ligger fint i en slik, og om man greier ikke å sette fingeravtrykk på lokk og bunn ser det bra ut.
Men tåler mynter langtidslagring i slike?
Post Reply

Return to “Antikke mynter”